Muutosehdotus auton rakenteen muuttamisesta

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • JIPSKI
    replied
    Pohjanmaalla ei aikailla

    Leave a comment:


  • Vauhtivaunu
    replied
    Originally posted by Tonton View Post
    missä siitä yksilöön vertaamisessa luki?
    siellä oli että voi verrata samaan tyyppiin jonka määritelmä on täällä:http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2002/20021244
    kansallisella tyyppihyväksynnällä tai pientuotanto sarjan tyypityksellä oli aika paljon vaateita jotta sen saisi tyypitettyä mutta ei tietysti mahdoton saada esim. 333i tyypitettyä e30 mallisarjaan vai olikohan niitä yli 200??
    Kerran vielä: kansallisessa lainsäädännössä viitataan EU-direktiiviin. Eli Vna 1244/2002 toteaa M-luokan ajoneuvon tyypistä seuraavaa.


    "
    16 §

    Ajoneuvotyyppi

    1. M-, N-, O-, L- ja T- luokan ajoneuvot luokitellaan kansallisessa tyyppihyväksynnässä samaan tyyppiin kuuluviksi siten kuin tyyppihyväksyntädirektiiveissä säädetään.
    "


    Ja eo. tyyppihyväksyntädirektiivit taas sanoo M-luokan ajoneuvon tyypistä:


    "1 M1-luokan osalta:
    "Tyypillä" tarkoitetaan ajoneuvoja, jotka ovat samanlaisia ainakin seuraavilta olennaisilta ominaisuuksiltaan:
    - valmistaja,
    - valmistajan tyyppinimitys,
    - rakenteen ja suunnittelun olennaiset osat:
    - alusta/pohjalevy (selvät ja olennaiset erot),
    - moottori (polttomoottori/sähkömoottori/hybridi).
    "


    Joten ei ole mitään "tehokkainta versiota" vaan otan tietyn BMW:n ajoneuvotyypin ja vertaan siihen ja sen moottoriin ja alustaan.


    Jos 333i:stä löytyy vaatimustenmukaisuustodistus, niin sitä kyllä pitäisi pystyä käyttämään vertailtavana tyyppinä.

    Leave a comment:


  • jani
    replied
    Mistähän löytäisi absittoman E36sen ?

    Leave a comment:


  • kmn
    replied
    Originally posted by Antti O View Post
    Aletaanko me siis nähdä lähivuosina useampia euro2 päästötason 328i bemareita ahdettuina pelkästään normaaleilla päästömittareilla muutoskatsastettuna?
    Eipä vissiin... Kyllähän tommonen 230hv E36 320i vaikkapa 2JZ:lla tai 3.2 S-moottorilla olis ihan hauska - tietysti ahdettuna..

    Leave a comment:


  • JIPSKI
    replied
    Originally posted by Antti O View Post
    Aletaanko me siis nähdä lähivuosina useampia euro2 päästötason 328i bemareita ahdettuina pelkästään normaaleilla päästömittareilla muutoskatsastettuna?
    Kyllä näin on. Ja myös suuntavilkuilla varustettuja polkupyöriä

    Leave a comment:


  • Antti O
    replied
    Aletaanko me siis nähdä lähivuosina useampia euro2 päästötason 328i bemareita ahdettuina pelkästään normaaleilla päästömittareilla muutoskatsastettuna?

    Leave a comment:


  • MNi
    replied
    Originally posted by K_olli View Post
    Perehtykääpäs tähän Kommenttikoosteeseen ajatuksella



    Sivulta 23. YKL Ryn kysymys ja trafin vastaus. Esim tuon mukaanhan voisit iskeä Tojjotan JZ jumalmoottorin e36seen ja kuristaa sitä 230 heppaiseksi?
    Krister Kalska, autoharrastaja, kysyy sivulla 12:
    "Sallittua on myös sellaisen teholtaan tai vääntömomentiltaan alkuperäistä suuremman moottorin (vertailumoottori) vaihtaminen, jonka ajoneuvon valmistaja on tarkoittanut käytettäväksi samaan tyyppiin kuuluvassa, yleiseen tieliikenteeseen tarkoitetussa ajoneuvossa, taikka vertailumoottoreita tehokkaamman tai vääntömomentiltaan suuremman moottorin vaihtaminen. Vaihtaminen on sallittua seuraavin edellytyksin"
    Tuosta lauseesta saa sellaisen käsityksen että isompitilavuuksista moottoria ei ole mahdollista vaihtaa kuin auton valmistajan mallistosta. Eli esim Nissaniin ei ole mahdollista vaihtaa BMW:n moottoria koska se ei ole saman valmistajan moottori. Onko tosiaan näin?

    Trafi vastaa:
    Vertailumoottori on valmistajan itse käyttämä moottori, mutta vaihdettava moottori voi olla myös erimerkkinen.

    (tulipas Radio Jerevan mieleen kun tuota muotoili, no ehkä osa näistä perusteluista vastaa sitä tasoa )

    Tästä voisi päätellä että voi vaihtaa merkkiä.

    Leave a comment:


  • Tonton
    replied
    Originally posted by K_olli View Post
    Perehtykääpäs tähän Kommenttikoosteeseen ajatuksella



    Sivulta 23. YKL Ryn kysymys ja trafin vastaus. Esim tuon mukaanhan voisit iskeä Tojjotan JZ jumalmoottorin e36seen ja kuristaa sitä 230 heppaiseksi?

    kiitos yön nauruista
    heikki silvasti

    muutenkin huvittavaa luettavaa kun a-katsastus haluaa pitää kiinni tai tiukentaa säädöksiä kun trafin tarkoitus oli lieventää

    ja lähes kaiken mitä porsche clubi ehdottaa: lähinnä siviiliauton muuttamista kilpa-autoksi ja sen katsastamista tieliikenteeseen kelpaavaksi kilpa-autoksi erityis vapauksin, niin trafi lyttää kaiken tai suosittelee hakemaan poikkeuslupaa


    toi aiemmin kirjoittamani töppi ei olekkaan virhe vaan on tosiaan mahdollinen kun sitä joku tuollakin kysyi
    "Ajoneuvoon vaihdetaan vapaasti hengittävä moottori,
    joka on 20% vertailumoottoria tehokkaampi.
    Saako kyseistä moottoria muuttaa 2.2 ehdoin niin,
    että mennään tehoissa yli 20 % vertailumoottorin
    tehoista, mutta pysytään kuitenkin omamassan ja
    tehon suhteen yllä?

    kysyjä: K1 Katsastajat Oy/ Esko Karhu

    Trafi: Tämä on määräyksen mukaan mahdollista.
    Last edited by Tonton; 01-10-2015, 00:44.

    Leave a comment:


  • Tonton
    replied
    Originally posted by petrolhead View Post
    Vähät tehorajoista ja ahtimista.

    Saako ton päätöksen nojalla nakata päällekkäiset kolmiotukivarret joka nurkkaan?
    tossahan toi on aika selkeästi:

    ajoneuvoon vaihdettava akselisto, akseliston osat tai akselistorakenteen muutososat on
    tarkoitettu akselimassaltaan tai valmistajan sallimalta akselimassaltaan sekä teholtaan vähintään
    muutoksen kohteena olevaa ajoneuvoa vastaavaan ajoneuvoon;

    ajoneuvoon vaihdettavien tai lisättävien akseliston osien tai akselistorakenteen muutososien
    tulee kiinnikkeitä lukuun ottamatta olla tehdasvalmisteisia ja soveltuvia muutoksen kohteena
    olevassa ajoneuvossa yleisessä tieliikenteessä käytettäviksi; asiasta on esitettävä selvitys
    muutoskatsastuksessa;

    mahdollisesti tarvittavat uudet tukivarsien tai jousien kiinnikkeet tai akselisto kokonaisuutena
    on voitava kiinnittää luotettavasti ajoneuvon runkopalkkeihin tai muihin riittävän lujuuden
    omaaviin rakenteisiin; ja

    muutoskatsastuksessa on esitettävä selvitys hitsauslisäaineista ja hitsaustyöstä sekä muutettujen
    rakenteiden ja omavalmisteisten kiinnikkeiden lujuudesta; hitsaussaumat on esitettävä pintakäsittelemättöminä, ellei katsastajan kanssa ole muuta sovittu.

    tuon lisäksi ei paljoa muita rajoituksia ollut, raideleveys ja jotain muuta olematonta.
    niin kyllä tosta jää sellainen kuva että mitä vaan voi tehdä ja minkä tahansa muun auton tai tieliikenteeseen hyväksytyillä tarvikeosilla

    Leave a comment:


  • Tonton
    replied
    Originally posted by jani View Post
    Hankala nähdä tyhmänä miksi auto pitää saada absittomaksi väkisin.
    raha, aika ja vaiva->oikotie onneen (leimaan)

    Originally posted by Vauhtivaunu View Post
    Mites kun BMW suomi on kirjoittanut lapun jossa todistetaan ettei heidän mielestään 320is:ssä ole ABS-jarruja?

    Ps. Lisäksi ei ole olemassa enää "mallisarjan tehokkainta" vaan voi verrata autoyksilöön. Voin verrata vaikkapa e30/325i-autoon josta heitän VIN-numeron katsastajalle ja todetaan että ABS-jarruja ei tarvita koska vertailtavassa autoyksilössä ei niitä ole. Teho on 169hv+20%


    Noin se vaan pitää mennä kun noiden Trafin määräysten mukaan mennään.
    BMW SUOMI on kyllä yksi vitsi.
    oli yksi epäselvyys erään merkkikorjaamon kanssa ja pyysin maahantuojaa seuraamaan anonyyminä erään henkilö s-posti viestittelyä tehtaan ja työntekijän välillä niin 45min kuluttua kyseinen henkilö soittaa ja kysyy että mikä ongelma että maahantuoja soitti hänelle, että se siitäkin luottamuksesta

    oli muuten kohtuu kiukkusen oloinen

    mallisarjan tehokkain-> tehokkain vertailumoottori

    sieltä selviää myös miksi e30:ssä normi ja m3 ei voi olla samaa tyyppiä
    bmw:n lausunnosta huolimatta

    "Jos ajoneuvon mallisarjan eri sukupolvien välillä on olennaisia teknisiä eroja,
    tarkoitetaan tyypillä tyyppikatsastuksessa tai tyyppihyväksynnässä määriteltyä mallisarjan
    sukupolvea;"-> e30 vs. e30m3 alusta, akselisto, korirakenne, jnejne

    se ei koske kylläkään mitään muita bmw malleja normi vs. motorsport:think
    esim. e36ssa voisi verrata m3een kun mallisarjan kohdalla ei ole teknisiä eroja.
    ongelma on tietysti trafi itse joka on ilmeisesti tyypittänyt ne erilleen
    valmistajastan lausunnosta huolimatta

    sitten jotenkin hölmösti muotoiltu tai sitten tossa on joku töppi käynyt
    tuosta kohdasta moottorin muuttaminen, voisi ymmärtää että jo vaihdettua vapari moottoria voi virittää muuttamatta tilavuutta ja/tai ahtamatta, sen tehot voisi muuttaa otteeseen vaikka tehokkain vertailumoottori+20% ylittyy, kunhan ei kg/kw raja ylity
    siinä ei lue että se olisi sallittu vain alkuperäiseen moottoriin
    kun tehokkain vertailumoottori+20% koskee vain moottorin vaihtoa ei olemassa olevan muuttamista

    missä siitä yksilöön vertaamisessa luki?
    siellä oli että voi verrata samaan tyyppiin jonka määritelmä on täällä:http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2002/20021244
    kansallisella tyyppihyväksynnällä tai pientuotanto sarjan tyypityksellä oli aika paljon vaateita jotta sen saisi tyypitettyä mutta ei tietysti mahdoton saada esim. 333i tyypitettyä e30 mallisarjaan vai olikohan niitä yli 200?? jos oli niin ei onnistu
    tuon lähemmäs yksilöön vertaamiseen en päässyt
    kuka on vapaaehtoinen ja innokas ottamaan asiakseen tyypittää se suomeen???


    harmi ettei päivitettyä katsurin soveltamis ohjetta ole luettavissa olisi paljon selkeämpi vaikka siinäkin on tulkinnan varaa.
    olisi prosentit jne näkyvissä.

    tuon mukaan korin vaihdotkin on sallittuja
    tai sanotaanko runkonumeron vaihto vastaavaan koriin jos ne prosentit ei rajoita koko korikehikon vaihtoa( /edellytä verojen maksua)
    Last edited by Tonton; 30-09-2015, 21:32.

    Leave a comment:


  • pazq
    replied
    No itse en ole tarvinnut aabeeässiä kesärassissa kertaakaan ja on vähemmän turailtavaa/"ylimääräisiä" osia..

    Leave a comment:


  • jani
    replied
    Hankala nähdä tyhmänä miksi auto pitää saada absittomaksi väkisin.

    Leave a comment:


  • billy
    replied
    Originally posted by Vauhtivaunu View Post
    Mites kun BMW suomi on kirjoittanut lapun jossa todistetaan ettei heidän mielestään 320is:ssä ole ABS-jarruja?

    Ps. Lisäksi ei ole olemassa enää "mallisarjan tehokkainta" vaan voi verrata autoyksilöön. Voin verrata vaikkapa e30/325i-autoon josta heitän VIN-numeron katsastajalle ja todetaan että ABS-jarruja ei tarvita koska vertailtavassa autoyksilössä ei niitä ole. Teho on 169hv+20%


    Noin se vaan pitää mennä kun noiden Trafin määräysten mukaan mennään.
    Näinhän minä tein jo kaksi vuotta sitten ja nyt mennään ilman abseja, taisi mullakin olla silloin kristallipallossa hyvät patterit
    Last edited by billy; 30-09-2015, 20:28.

    Leave a comment:


  • Vauhtivaunu
    replied
    Originally posted by Agua View Post
    Ainut missä taitaa raja mennä on siinä kuinka paljon kehtaa dynoon mennessä tehoja huijata..
    Itseasiassa Aguan kristallipallossa oli patterit kunnossa. Trafin mielestä tehot saa virittäessä myös laskea.


    Käytännössä se tarkoittaa kikkailua penkissä mutta olen itsekin kuristanut eräästä kaverini autosta 180hv takapyöriltä ->97hv takapyöriltä ja ahtopaine oli sama 0,8bar molemmissa mittauksissa.

    Leave a comment:


  • Vauhtivaunu
    replied
    Originally posted by Tonton View Post
    kyllä se tuollaisena pysyy ellet sitten vertaa 320is:ää jolloin takavakaaja pitää olla paksumpi kuin 325i:ssä
    Mites kun BMW suomi on kirjoittanut lapun jossa todistetaan ettei heidän mielestään 320is:ssä ole ABS-jarruja?

    Ps. Lisäksi ei ole olemassa enää "mallisarjan tehokkainta" vaan voi verrata autoyksilöön. Voin verrata vaikkapa e30/325i-autoon josta heitän VIN-numeron katsastajalle ja todetaan että ABS-jarruja ei tarvita koska vertailtavassa autoyksilössä ei niitä ole. Teho on 169hv+20%


    Noin se vaan pitää mennä kun noiden Trafin määräysten mukaan mennään.
    Last edited by Vauhtivaunu; 30-09-2015, 19:17.

    Leave a comment:

Working...
X