missä siitä yksilöön vertaamisessa luki?
siellä oli että voi verrata samaan tyyppiin jonka määritelmä on täällä:http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2002/20021244
kansallisella tyyppihyväksynnällä tai pientuotanto sarjan tyypityksellä oli aika paljon vaateita jotta sen saisi tyypitettyä mutta ei tietysti mahdoton saada esim. 333i tyypitettyä e30 mallisarjaan vai olikohan niitä yli 200??
Kerran vielä: kansallisessa lainsäädännössä viitataan EU-direktiiviin. Eli Vna 1244/2002 toteaa M-luokan ajoneuvon tyypistä seuraavaa.
" 16 §
Ajoneuvotyyppi
1. M-, N-, O-, L- ja T- luokan ajoneuvot luokitellaan kansallisessa tyyppihyväksynnässä samaan tyyppiin kuuluviksi siten kuin tyyppihyväksyntädirektiiveissä säädetään.
"
Ja eo. tyyppihyväksyntädirektiivit taas sanoo M-luokan ajoneuvon tyypistä:
"1 M1-luokan osalta: "Tyypillä" tarkoitetaan ajoneuvoja, jotka ovat samanlaisia ainakin seuraavilta olennaisilta ominaisuuksiltaan: - valmistaja, - valmistajan tyyppinimitys, - rakenteen ja suunnittelun olennaiset osat: - alusta/pohjalevy (selvät ja olennaiset erot), - moottori (polttomoottori/sähkömoottori/hybridi).
"
Joten ei ole mitään "tehokkainta versiota" vaan otan tietyn BMW:n ajoneuvotyypin ja vertaan siihen ja sen moottoriin ja alustaan.
Jos 333i:stä löytyy vaatimustenmukaisuustodistus, niin sitä kyllä pitäisi pystyä käyttämään vertailtavana tyyppinä.
Aletaanko me siis nähdä lähivuosina useampia euro2 päästötason 328i bemareita ahdettuina pelkästään normaaleilla päästömittareilla muutoskatsastettuna?
Eipä vissiin... Kyllähän tommonen 230hv E36 320i vaikkapa 2JZ:lla tai 3.2 S-moottorilla olis ihan hauska - tietysti ahdettuna..
Aletaanko me siis nähdä lähivuosina useampia euro2 päästötason 328i bemareita ahdettuina pelkästään normaaleilla päästömittareilla muutoskatsastettuna?
Kyllä näin on. Ja myös suuntavilkuilla varustettuja polkupyöriä
Aletaanko me siis nähdä lähivuosina useampia euro2 päästötason 328i bemareita ahdettuina pelkästään normaaleilla päästömittareilla muutoskatsastettuna?
Sivulta 23. YKL Ryn kysymys ja trafin vastaus. Esim tuon mukaanhan voisit iskeä Tojjotan JZ jumalmoottorin e36seen ja kuristaa sitä 230 heppaiseksi?
Krister Kalska, autoharrastaja, kysyy sivulla 12: "Sallittua on myös sellaisen teholtaan tai vääntömomentiltaan alkuperäistä suuremman moottorin (vertailumoottori) vaihtaminen, jonka ajoneuvon valmistaja on tarkoittanut käytettäväksi samaan tyyppiin kuuluvassa, yleiseen tieliikenteeseen tarkoitetussa ajoneuvossa, taikka vertailumoottoreita tehokkaamman tai vääntömomentiltaan suuremman moottorin vaihtaminen. Vaihtaminen on sallittua seuraavin edellytyksin" Tuosta lauseesta saa sellaisen käsityksen että isompitilavuuksista moottoria ei ole mahdollista vaihtaa kuin auton valmistajan mallistosta. Eli esim Nissaniin ei ole mahdollista vaihtaa BMW:n moottoria koska se ei ole saman valmistajan moottori. Onko tosiaan näin?
Trafi vastaa: Vertailumoottori on valmistajan itse käyttämä moottori, mutta vaihdettava moottori voi olla myös erimerkkinen.
(tulipas Radio Jerevan mieleen kun tuota muotoili, no ehkä osa näistä perusteluista vastaa sitä tasoa )
Sivulta 23. YKL Ryn kysymys ja trafin vastaus. Esim tuon mukaanhan voisit iskeä Tojjotan JZ jumalmoottorin e36seen ja kuristaa sitä 230 heppaiseksi?
kiitos yön nauruista
heikki silvasti
muutenkin huvittavaa luettavaa kun a-katsastus haluaa pitää kiinni tai tiukentaa säädöksiä kun trafin tarkoitus oli lieventää
ja lähes kaiken mitä porsche clubi ehdottaa: lähinnä siviiliauton muuttamista kilpa-autoksi ja sen katsastamista tieliikenteeseen kelpaavaksi kilpa-autoksi erityis vapauksin, niin trafi lyttää kaiken tai suosittelee hakemaan poikkeuslupaa
toi aiemmin kirjoittamani töppi ei olekkaan virhe vaan on tosiaan mahdollinen kun sitä joku tuollakin kysyi
"Ajoneuvoon vaihdetaan vapaasti hengittävä moottori,
joka on 20% vertailumoottoria tehokkaampi.
Saako kyseistä moottoria muuttaa 2.2 ehdoin niin,
että mennään tehoissa yli 20 % vertailumoottorin
tehoista, mutta pysytään kuitenkin omamassan ja
tehon suhteen yllä?
Saako ton päätöksen nojalla nakata päällekkäiset kolmiotukivarret joka nurkkaan?
tossahan toi on aika selkeästi:
ajoneuvoon vaihdettava akselisto, akseliston osat tai akselistorakenteen muutososat on
tarkoitettu akselimassaltaan tai valmistajan sallimalta akselimassaltaan sekä teholtaan vähintään
muutoksen kohteena olevaa ajoneuvoa vastaavaan ajoneuvoon;
ajoneuvoon vaihdettavien tai lisättävien akseliston osien tai akselistorakenteen muutososien
tulee kiinnikkeitä lukuun ottamatta olla tehdasvalmisteisia ja soveltuvia muutoksen kohteena
olevassa ajoneuvossa yleisessä tieliikenteessä käytettäviksi; asiasta on esitettävä selvitys
muutoskatsastuksessa;
mahdollisesti tarvittavat uudet tukivarsien tai jousien kiinnikkeet tai akselisto kokonaisuutena
on voitava kiinnittää luotettavasti ajoneuvon runkopalkkeihin tai muihin riittävän lujuuden
omaaviin rakenteisiin; ja
muutoskatsastuksessa on esitettävä selvitys hitsauslisäaineista ja hitsaustyöstä sekä muutettujen
rakenteiden ja omavalmisteisten kiinnikkeiden lujuudesta; hitsaussaumat on esitettävä pintakäsittelemättöminä, ellei katsastajan kanssa ole muuta sovittu.
tuon lisäksi ei paljoa muita rajoituksia ollut, raideleveys ja jotain muuta olematonta.
niin kyllä tosta jää sellainen kuva että mitä vaan voi tehdä ja minkä tahansa muun auton tai tieliikenteeseen hyväksytyillä tarvikeosilla
Mites kun BMW suomi on kirjoittanut lapun jossa todistetaan ettei heidän mielestään 320is:ssä ole ABS-jarruja?
Ps. Lisäksi ei ole olemassa enää "mallisarjan tehokkainta" vaan voi verrata autoyksilöön. Voin verrata vaikkapa e30/325i-autoon josta heitän VIN-numeron katsastajalle ja todetaan että ABS-jarruja ei tarvita koska vertailtavassa autoyksilössä ei niitä ole. Teho on 169hv+20%
Noin se vaan pitää mennä kun noiden Trafin määräysten mukaan mennään.
BMW SUOMI on kyllä yksi vitsi.
oli yksi epäselvyys erään merkkikorjaamon kanssa ja pyysin maahantuojaa seuraamaan anonyyminä erään henkilö s-posti viestittelyä tehtaan ja työntekijän välillä niin 45min kuluttua kyseinen henkilö soittaa ja kysyy että mikä ongelma että maahantuoja soitti hänelle, että se siitäkin luottamuksesta
sieltä selviää myös miksi e30:ssä normi ja m3 ei voi olla samaa tyyppiä
bmw:n lausunnosta huolimatta
"Jos ajoneuvon mallisarjan eri sukupolvien välillä on olennaisia teknisiä eroja,
tarkoitetaan tyypillä tyyppikatsastuksessa tai tyyppihyväksynnässä määriteltyä mallisarjan
sukupolvea;"-> e30 vs. e30m3 alusta, akselisto, korirakenne, jnejne
se ei koske kylläkään mitään muita bmw malleja normi vs. motorsport:think
esim. e36ssa voisi verrata m3een kun mallisarjan kohdalla ei ole teknisiä eroja.
ongelma on tietysti trafi itse joka on ilmeisesti tyypittänyt ne erilleen
valmistajastan lausunnosta huolimatta
sitten jotenkin hölmösti muotoiltu tai sitten tossa on joku töppi käynyt
tuosta kohdasta moottorin muuttaminen, voisi ymmärtää että jo vaihdettua vapari moottoria voi virittää muuttamatta tilavuutta ja/tai ahtamatta, sen tehot voisi muuttaa otteeseen vaikka tehokkain vertailumoottori+20% ylittyy, kunhan ei kg/kw raja ylity
siinä ei lue että se olisi sallittu vain alkuperäiseen moottoriin
kun tehokkain vertailumoottori+20% koskee vain moottorin vaihtoa ei olemassa olevan muuttamista
missä siitä yksilöön vertaamisessa luki?
siellä oli että voi verrata samaan tyyppiin jonka määritelmä on täällä:http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2002/20021244
kansallisella tyyppihyväksynnällä tai pientuotanto sarjan tyypityksellä oli aika paljon vaateita jotta sen saisi tyypitettyä mutta ei tietysti mahdoton saada esim. 333i tyypitettyä e30 mallisarjaan vai olikohan niitä yli 200?? jos oli niin ei onnistu
tuon lähemmäs yksilöön vertaamiseen en päässyt
kuka on vapaaehtoinen ja innokas ottamaan asiakseen tyypittää se suomeen???
harmi ettei päivitettyä katsurin soveltamis ohjetta ole luettavissa olisi paljon selkeämpi vaikka siinäkin on tulkinnan varaa.
olisi prosentit jne näkyvissä.
tuon mukaan korin vaihdotkin on sallittuja
tai sanotaanko runkonumeron vaihto vastaavaan koriin jos ne prosentit ei rajoita koko korikehikon vaihtoa( /edellytä verojen maksua)
Mites kun BMW suomi on kirjoittanut lapun jossa todistetaan ettei heidän mielestään 320is:ssä ole ABS-jarruja?
Ps. Lisäksi ei ole olemassa enää "mallisarjan tehokkainta" vaan voi verrata autoyksilöön. Voin verrata vaikkapa e30/325i-autoon josta heitän VIN-numeron katsastajalle ja todetaan että ABS-jarruja ei tarvita koska vertailtavassa autoyksilössä ei niitä ole. Teho on 169hv+20%
Noin se vaan pitää mennä kun noiden Trafin määräysten mukaan mennään.
Näinhän minä tein jo kaksi vuotta sitten ja nyt mennään ilman abseja, taisi mullakin olla silloin kristallipallossa hyvät patterit
Ainut missä taitaa raja mennä on siinä kuinka paljon kehtaa dynoon mennessä tehoja huijata..
Itseasiassa Aguan kristallipallossa oli patterit kunnossa. Trafin mielestä tehot saa virittäessä myös laskea.
Käytännössä se tarkoittaa kikkailua penkissä mutta olen itsekin kuristanut eräästä kaverini autosta 180hv takapyöriltä ->97hv takapyöriltä ja ahtopaine oli sama 0,8bar molemmissa mittauksissa.
kyllä se tuollaisena pysyy ellet sitten vertaa 320is:ää jolloin takavakaaja pitää olla paksumpi kuin 325i:ssä
Mites kun BMW suomi on kirjoittanut lapun jossa todistetaan ettei heidän mielestään 320is:ssä ole ABS-jarruja?
Ps. Lisäksi ei ole olemassa enää "mallisarjan tehokkainta" vaan voi verrata autoyksilöön. Voin verrata vaikkapa e30/325i-autoon josta heitän VIN-numeron katsastajalle ja todetaan että ABS-jarruja ei tarvita koska vertailtavassa autoyksilössä ei niitä ole. Teho on 169hv+20%
Noin se vaan pitää mennä kun noiden Trafin määräysten mukaan mennään.
Leave a comment: