Koodaus ohjeita NCS Expert-ohjelmalle part 2

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Steff008
    replied
    No niin hyvät koodaajat. Nyt olisi taas tarjolla vähän luettavaa sopivana hetkenä sopivassa paikassa (paskahuussi kävi mielessä).

    Nyt on ensinnäkin tullut vähän opiskeltua (edellisen threadin 110 sivua sekä koko tämä threadi) ja kokeiltua, mutta mitään muutoksia en ole vielä saanut aikaiseksi, joten edelleen löytyy jonkin verran kysymyksiä.

    Ensin mitä on tehty/kokeiltu:
    - NCS:llä luettu koko auton tracefile ja varmuuskopio tehty onnistuneesti.
    - NCS:llä luettu jokaisen moduulin tracet erikseen ja varmuuskopiot tehty onnistuneesti.
    - WinKFP:llä käyty läpi jokainen moduuli ja katsottu mihin ehdottaa päivitystä ja mihin ei.
    - NCS:llä ajettu tehdasasetukset RLS:ään
    - RLS:n inizialisation tehty tämän jälkeen Istalla
    - NCS:n FGNR_SCHREIBEN-toiminnolla yritetty korjata EHC:n (ilmajousitus) sekä FLA:n (automaattipitkät) VIN:t.
    - Tool32:llakin yritetty korjata EHC:n sekä FLA:n VIN:t.

    Jos mennään asia kerrallaan (varmuuskopioinnin ei varmasti tarvii avata) niin WinKFP ehdottaa päivitystä ainoastaan MOSTGW:lle (9185627-->9185636). Vaikka luulisin että on aika hyvälaatuinen K+DCAN-kaapeli käytössä (Bimmergeeks Pro) tämän en uskalla päivittää näillä vehkeillä koska kyseessä MOST-busiin liittyvä moduuli.

    DWA:lle WinKFP antaa virhekoodin eikä ehdota päivitystä oletettavasti siitä syystä että nykyiseksi varaosanumeroksi tunnistaa 0000000 (ainakin Inpan mukaan).

    Myöskin RLS:lle tulee virhekoodi eikä ehdota päivitystä oletettavasti johtuen Inpan ilmoittamasta "ERROR_ECU_SUBFUNTION_NOT_SUPPORTED_INVALID_FORMAT ".

    Yllä olevan mukaan auto ei taida olla päivityksen tarpeessa, mutta DWA sekä RLS laittaisin mielellään kuntoon jos softasta löytyy vika.

    Seuraavasti NCS:llä ajettu tehdasasetukset RLS:ään "Factory coding" profilella (varmistettu että "FSW-/PSW-Manipulation" ei ollut täpätty ja vamuuden vuoksi vielä perässä varmistus että FSW_PSW.MAN oli tyhjä). Toimenpide meni heittämällä läpi kuten myös inizialisointi Istalla perässä. Valomoduuli (LM) heittää kuitenkin edelleen vikakoodin 9CC5 RLS:lle (No message,LIN). Eli toimenpide ei muuttanut mitään ja olen takasin lähtöruudussa tämän osalta. Pitäsiköhän seuraavaksi valomoduuliin ajaa tehdasasetukset? :think

    Tämän jälkeen tuli tosiaan NCS:llä yritettyä muuttaa VIN:t sekä FLA:han että EHC:hen ensin "Factory settings"- ja sen jälkeen "Manipulation"-profiiilla tyhjällä MAN:lla (Manipulationissa "FSW-/PSW-Manipulation"-täppä paikoillaan) ja jobina FGNR_SCHREIBEN. Mikään ei muuttunut kun jälkeenpäin luin UIF Inpalla ja ennen tätä käytin virrat pois 30 sek. Vaatiikohan tämä joku muu profiili vai onkohan näin että tiettyihin moduuleihin ei pysty VIN:t syöttää? :think

    Muitakin moduuleja väärällä VIN:llä löytyy, mutta halusin nyt ensin varmistaa mitä, jos jotain, teen väärin ennen kuin menen muihin moduuleihin sorkkimaan.

    Auton VIN:n 7 viimeistä numeroa on "CU16953". FLA:n VIN on nyt "yyyyyyy" ja tässä tuli mieleen että pystyyköhän siihen ollenkaan syöttämään VIN:n. EHC:n VIN on "U16953y". Eli muuten oikein, mutta "C" puuttuu alussa ja "y" on lisänä häntäpäässä. Tämä moduuli on tosiaan joskus vaihdettu joutuen panoraamakaton vedenpoiston tukoksen vesivahingosta.

    EDIT: WinKFP:llä uskaltaisin ehkä flashata EHC:n olemassa olevalla softalla (kun päivitystä ei ilmeisesti löydy) ja sitä kautta saada VIN:n korjattua, mutta tähän ei pitäisi olla tarvetta ja jos pieleen menee ajetaan sitten jonkin aikaa leuka pystyssä ja pylly maassa.

    Tuli mieleen että sekä NCS:ssä että Tool32:ssa näkyy minun tapauksessa "A" valmistusnumeron jälkeen (Check number vissiin). Mietin oisko näin että sekä NCS että Tool32 yrittää tyrkyllä ajaa sinne tuo "A" perässä jolloin Inpassa näkyy väärin? :think

    Tool32:lla tosiaan yritetty muuttaa VIN:t molempiin moduuleihin seuraamalla tämä ohje ja käyttämällä NCS:n antamat SGBD:t FLA_65.PRG sekä EHC_E65.PRG. Huomioi että ohjeessa on pieni virhe. Valmistusnumero on 18 merkkiä pitkä eikä 17 kun tuo check number (mun tapauksessa tosiaan "A") siinä on mukana. Joka tapauksessa niin tälläkään en saanut mitään muutoksia aikaiseksi enkä tiedä miksi. Mieleen tuli että pitäisikö NCS:lläkin ajaa FGNR_SCHREIBEN lisäksi tuo FGNR_AUFTRAG-jobi kun Tool32-ohjeessa ajetaan molemmat?

    Seuraavaksi sitten VO-listaan. Mulla on nyt sekä CAS:ssa että LMA:ssa seuraava lista:

    #0907 Production month and year (should be 14.12.2007)
    $1CA Selection of COP relevant vehicles
    $1CB ACEA / CO2 scope
    $203 All-wheel drive
    $205 Automatic transmission
    $235 Trailer tow hitch with removable ball head
    $2NP 18'' M light alloy wheels Double-spoke style 135 M with runflat tyres
    $2PA Lockable wheel bolt
    $320 Deleted, model lettering
    $337 M Sports package
    $354 Green windscreen, green shade band
    $386 Roof railing
    $402 Panorama glass roof
    $430 Interior and exterior mirrors with automatic anti-dazzle function
    $431 Interior rear-view mirror with automatic anti-dazzle function
    $439 Interior trim finishers, matt chrome
    $441 Smoker package
    $464 Ski bag
    $481 Sport seats for driver and front passenger
    $493 Storage compartment package
    $494 Seat heating driver/passenger
    $502 Headlight cleaning system
    $508 Park Distance Control (PDC), front and rear
    $522 Xenon Light
    $524 Adaptive Headlights
    $534 Automatic air conditioning
    $544 Cruise control with brake function
    $548 Speedometer with kilometer reading
    $563 Light package
    $5AC High-beam assistant
    $609 Navigation system, Professional
    $612 BMW Assist
    $616 BMW Online
    $633 Preparation for mobile phone Business with Bluetooth interface
    $676 HiFi speaker system
    $694 Provisions for BMW 6 CD changer
    $698 Area-Code 2 for DVD
    $6FL USB/audio interface
    $710 M sports steering wheel, multifunction
    $715 M Aerodynamics package
    $760 High gloss shadow line
    $775 Headlining anthracite
    $845 Acoustic fasten seat belt reminder
    $855 Language version, Italian
    $863 Dealer List Europe
    $884 Operating instructions, Italian
    $928 Tyre control
    %0416 Carbon black
    &LCGE Leather Dakota creambeige
    *PY71 3ltr diesel engine (M57T2)
    -A090 AGM battery 90 Ah, plant
    -EBSE Airbag modification done (E60AT.000 mukaan)

    Tähän liittyen taas muutaman kysymys:
    - Puuttuukohan RLS:ään liittyen listasta $432 (Rain sensor/int. mirror auto dim action) vai sisältyykö se johonkin muuhun pakettiin?
    - Voiko poistaa $855 ja lisätä $853 (Language version, English) jolloin ymmärtääkseni vakiokieli olisi Englanti jos koodaa koko auton?
    - Saisikohan jälkiasennettu hälytinjärjestelmä toimimaan oikein lisäämällä "+302" ("+" tarkoittaa vissiin jälkiasennus ja "-" en nyt tähän hätään muista mitä tarkoittaa) tai jotain muuta? Sisätilan liiketunnistimia ei kuitenkaan autosta löydy, mutta eiköhän moduulista saisi sitä jälkeenpäin koodattua pois.
    - Voiko BMW Assist ja BMW online poistaa listasta ($612 ja $616) kun niille ei ole siinä iDrive-ikkunassa mitään hyötyä, vai onko tällä muutakin merkitystä?

    Lista ei juurikaan poikkeaa bimmer.work valmistusnumeron perusteella antamasta listasta, joten kovin paljon VO ei voi olla räplätty. Ainoastaan seuraavat puikkeukset löytyy:
    - Valmistusajankohdaksi ilmoittaa 14.12.2007 kun VO listassa on nyt 09/07 (#0907)
    - $235 on jossain vaiheessa lisätty koska peräkoukku on jälkiasennettu. En tiedä minkä takia ei ole +235 edellä mainitusta syystä.
    - $8SA (Navigation access request,country-spec.) sekä $8SP (Control unit CO2/COP) löytyy bimmer.work:n listasta, mutta puuttuu auton listasta. Näiden merkitystä en tiedä.

    Löydättekö jotain muuta ihmeellistä listassa? Mitä minä nyt auton tunnen niin lista pitänee aika hyvin paikkaansa.

    Vielä yksi tärkeä kysymys johon en ole netistä vastausta löytänyt. Tiedän tosiaan että K+DCAN-kaapelilla ei kannattaa lähteä päivittämään MOST-moduleja (DDE on vissiin myös hiukan kyseenalainen, mutta tarvettahan tähän ei tässä vaiheessa ole), mutta voiko kaikkia moduuleja koodata? Eli toisin sanoen uskaltaako ko. kaapelilla NCS:llä ajaa "Code Car"?

    Jatkokysymyksenä kuitenkin vielä että jos vastaus on ei niin mistä tiedän mitkä moduulit pitäisi koodata mahdollisten yllä mainittujen VO-päivitysten jälkeen (paitsi kysymällä täältä)?

    EDIT2: RLS:ään liittyen tutkin hiukan RLS:n varmuuskopio NCS Dummylla. Autoksi oli siinä ruksattu E70 eikä E60/61. Pitää seuraavan kerran kun piuha menee kiinni yrittää tämän muuttaa mikäli nyt tehdasasetuksillakin näyttää E70.

    T.
    Steff
    Last edited by Steff008; 18-01-2021, 21:26. Reason: Jostain syystä tulee automaattisesti ylimääräisiä tyhjiä riviä.

    Leave a comment:


  • Steff008
    replied
    Originally posted by Dunky View Post
    Ei kaikissa moduleissa tarvitse olla VIN numeroa ja jos jostain syysta haluat kuitenkin paivittaa softan ajantasalle niin koodaukset pysyy kylla samoina.
    Voin katsoa autoasi Teamviewerin kautta jos tarviit apua.
    Hei.

    Kiitos avun tarjonnasta. Ilmeisesti olet huomannut että langan toisessa päässä on täysamatööri joka ilman apuja tulee hajottamaan autonsa.

    Tartun oletettavasti jossain vaiheessa ehdotukseesi ja laitan PM tulemaan, mutta yritän selviittää vähän lisää itse vielä ennen sitä. Autohan toimi moitteettomasti sellaisenaan kuin se nyt on, joten tämä menee enemmän harrastuksen piikkiin.

    Ulkona on nyt sen verran kylmää etten viitsi kytkeä piuhaa kiinni autoon tässä vaiheessa (Telwin Doctor Charge 50 huolehtii virransyötöstä siinä vaiheessa kun piuha menee kiinni), mutta kun hiukan lämpenee luen vielä Istalla loput moduuleista yksitellen niin saan sieltä HW-numerot selville sekä mihin data buseihin ovat kytkettyjä.

    Kuten aiemmin todettu niin ainakaa MOST Busin moduuleihin ei kannata harkitakaan päivitystä DCAN kaapelilla (onko muita moduuleja mitä pitäisi välttää?), mutta se että uskaltaako sillä MOST Busin moduuleja vähän koodata ja mahdollisesti korjata VIN-numeroita on vielä epäselvää minulle.

    Lisäksi tarkoitus WinKFP:llä lukea jokaisen moduulin UIF jotta näen historian (aiemmat ZUSB:t) sekä kokeilla mille moduuleille WinKFP ehdottaa päivitystä. NCS:llä myös tarkoitus tehdä tarvittavia backupeja.

    Tämän jälkeen laadin sitten toimintasuunnitelman.

    Tiedän ettei jokaisessa moduulissa tarvitsee VIN olla kohdallaan, mutta ymmärtääkseni tietyt moduulit vaatii oikean VIN:n pystyäkseen keskustelemaan keskenään ja auton kanssa. Toistaiseksi en ole löytänyt infoa siitä mitkä nämä kyseiset moduulit ovat.

    Jos kysyn toisin päin niin onko siitä jotain haittaa jos jokaisessa moduulissa olisi oikea VIN-numeroa, vai vaatiiko joku moduuli 0000000 tai yyyyyyy? Tällä ohjeella näyttää olevan aika yksinkertainen (ja toivon mukaan vaaraton) toimenpide sitä muuttaa ja jos haluaa hifistellä ja syöttää/muokata enemmän arvoja (mahdollisesti esim. DWA:n ZUSB) löytyy siihenkin googlesta ohjeita.

    Olen sillä datalla mitä olen tähän mennessä Inpalla ja Istalla saanut kiintolevylle tallennettua, yrittänyt selvittä mille moduuleille mahdollisesti löytyisi päivitettyä softaa käyttämällä FindECU (DDE/DME SA-option Helper v.1.1) ja SP-Daten v. 67.0. En ole varma ymmärränkö ohjelman oikein, mutta tulosten perusteella ainoastaan MOSTGW- ja CID-moduleihin löytyisi vähän tuoreempaa softaa.

    Jos näin on ja koska näihin moduuleihin ei todennäköisesti DCAN kaapelilla kannattaa mitään tehdä taitaa tämä projekti mennä siihen VINien korjaamiseen (mahdollisesti) sekä RLS:n että DWA:n kuntoonsaamisyritykseen.

    T.
    Steff
    Last edited by Steff008; 08-01-2021, 21:55.

    Leave a comment:


  • Dunky
    replied
    Ei kaikissa moduleissa tarvitse olla VIN numeroa ja jos jostain syysta haluat kuitenkin paivittaa softan ajantasalle niin koodaukset pysyy kylla samoina.
    Voin katsoa autoasi Teamviewerin kautta jos tarviit apua.

    Leave a comment:


  • Steff008
    replied
    Varashälytin ja sadetunnistimen vikakoodi

    Hei.

    Potilaana E61 530xd -08.

    Mulla on varashälyttimen ja sadetunnistimen kanssa ongelmia ja en ole varma kirjoitanko oikeaan ketjuun, mutta koska yksi mahdollinen ratkaisu/toimenpide on palauttaa moduulit tehdasasetuksiin NCS Expertillä, niin saattaa olla ihan sopiva paikka kirjoittaa vaikka ehkä osittain menee OT:ksi.

    Eli tarkoitus on käydä kaikki moduulit yksi kerrallaan läpi, tehdä NCS:llä varmuuskopiot säädöistä, tarpeen mukaan päivittää softat WinKFP:llä ja sitten NCS Expertillä tehdasasetukset päivitettyihin moduuleihin. Tarkoitus myös Tool32:lla korjata VIN:numerot niihin moduuleihin missä VIN on väärä tai tilalla 0000000/yyyyyyy eikä ko moduuli tarvitsee päivitystä. Vaihtoehtona myös päivitys merkkiliikkeessä, mutta ymmärtääkseni pitäisi saada VIN:t kohdilleen ennen kuin Ista/P suostuu ko. moduulit päivittämään. Itselläni kaapelina Bimmergeeksin K+DCAN, joten mm. CCC:hen liittyvät moduulit kantsii jättää rauhaan.

    Tähän väliin sopii kuitenkin erittäin hyvin kysymys että pystyykö nämä MOST BUS moduulit koodata (NCS Expert) tai/ja muokata VIN-numerot (Tool32) K+DCAN kaapelilla, vai pitääkö siihenkin olla ICOM-vehkeet? Alempana näette että ainakin ZBE:llä (iDrive controllerilla) on väärä VIN. En ole vielä ehtinyt tarkistaa, mutta voisin kuvitella että liittyy MOST BUS:iin

    Auton taustasta sen verran että edellisellä omistajalla oli vesivahinko takakontissa (panoramakaton vedenpoistoletkut tukossa) jolloin osa moduuleista menivät vaihtoon. Oletettavasti johtuu osittain siitä että VIN-numerot eivät kaikilla moduuleilla pitää paikkaansa kun INPA:lla lukee.

    Click image for larger version

Name:	INPA.JPG
Views:	1
Size:	109.6 KB
ID:	4838772

    Asioista varmasti lisäkysymyksiä myöhemmin, mutta tässä vaiheessa keskityn varashälyttimeen (DWA) sekä sadetunnistimeen (RLS).

    Helpompi osuus ensin niin INPA ei näytä RLS:n ZUSB tai VIN tässä vaiheessa, vaan ERROR_ECU_SUBFUNTION_NOT_SUPPORTED_INVALID_FORMAT. Kyseessä oikeastaan RLSS, eli rain/light solar sensor, ja takapeilisssä vielä kaukovalon automatiikka omana yksikkönä/moduulina (FLA).

    RLS toimii muuten ihan normaalisti, mutta heittää aina vikakoodin 9CC5 (No message, LIN) kun on yön yli seissyt. Ajon aikana vikakoodi ei ilmesty. Entinen omistaja oli vaihtanut tuulilasin merkkiliikkeessä ja uusi lasi toimitettiin, jos käsitin oikein, RLS asennettuna (ymmärtääkseni OEM-lasi). Automatiikka ei kuitenkaan toiminut vaihdon jälkeen, joten RLS koodattiin uudestaan samassa liikkeessä jonka jälkeen toimi normaalisti. Epäilykseni on kuitenkin edelleen että RLS on väärin koodattu ja siitä syystä heittää vikakoodin. Lasin ja linssin välillä ei näy minkäänlaisia ilmakuplia tms.

    Eli kysymyksenä että olenko oikeilla jäljillä jos:
    - Luen RLS NCS Expertillä ja tallennan varmuuskopion säädöistä (FSW_PSW.TRC).
    - Tuskin tarvitsee päivitystä tehdä WinKFP:llä kun tuulilasi on vaihdettu merkkiliikkeessä pari vuotta sitten, mutta tarkistan kuitenkin ehdottaako WinKFP uudempi ZUSB (SP-Daten 67.0 koneessa).
    - Ajan tehdasasetukset RLS:ään NCS Expertillä.
    - Jos operaation jälkeen näyttää väärä VIN korjaan Tool32:lla. Jos päivitän WinKFP:llä niin oikea VIN tulee siinä vaiheessa syötettyä.
    - Muuta?
    - Vikakoodien nollaus ja toivon mukaan iso hymy huuleen (tuskin).

    Sitten siihen haasteellisempaan ongelmaan. Eli varashälytin. Kojelaudassa (siis ei peilissä vaan kojelaudassa peilin alla) löytyy punainen led joka vilkkuu nopeasti 10 sek kun lukitsee auton ja sen jälkeen kerran joka kolmas sekunti. Jos painaa lukitusnappi kaksi kertaa led palaa ensin pari sekuntia ja sen jälkeen taas 10 s nopeasti jonka jälkeen 1 krt/3 sek. Eli näyttää sen että liiketunnistin ja sisätilan haistelu ois pois käytöstä. Tuon 10 sek nopea vilkutus kuitenkin kertoo sen että joku ovi tai luukku olisi auki, mutta konepellin anturi on todettu toimivaksi ja jos joku ovi tai takaluukku/takaluukun lasi olisi auki olettaisin että mittareissa/iDrivessa pitäisi jotain näkyä, paitsi että sen muutenkin huomaisi (sisävalot palaisi ym.).

    Eli hälytin en saa reagoimaan mihinkään. Sisätilan haistinta en ole autosta löytänyt (pitäis ymmärtääkseni olla anturit panoramakaton takana) ja jos liiketunnistin on olemassa se pitäisi olla sisäänrakennettuna itse sireeniin joka sijaitsee raitisilmasuodattimen alla kuskipuolella. Pieni epäilys kuitenkin että voi olla kyseessä jälkiasennuksesta kun varustekoodi 302 puuttuu ja ymmärtyääkseni tuo ledi pitäisi olla takapeilissä jos on vakiona hälytin, vai?

    Itse sireeni ei ole minun aikana huutanut kertaakaan (Istalla saa sekä sireeni että ledi aktivoitua, mutta sireeni on mykkänä vaikka kuinka sen yrittää aktivoida. Led-valo saa aktivoitua tällä tavalla). Jonkinlainen yhteys on kuitenkin, koska sireenissä oleva paristo heitti viime kesänä vikakoodin ja hävisi sen jälkeen kun pariston vaihdoin.

    Joka tapauksessa voi ihan hyvin raudassa olla vika, mutta silloinhan uskaltaa vähän softalla leikkimään jos kuitenkin pitää raudan vaihtamaan saadakseen hälytin toimimaan. Siinä tapauksessa taitaa jatkossakin pysyä mykkänä.

    Softapuoleen sitten ja tähän nyt loppuu minun ymmärrys.

    Kuten yllä näkyy niin INPA näyttää ZUSB:na 0000000 ja VIN:nä yyyyyyy DWA:lle. Istalla saan luettua raudan valmistusnumero (HW) joka on 6937287 ja valmistajana Gemel.

    WinKFP ei löydä HW-nroa 6937287. Syöttämällä numeron FindECU-ohjelmaan löydän vaihtoehtona 9147997, mutta ohjelma kertoo ettei pitäisi sopia minun VIN-numerolle kun optio 302 puuttuu. WinKFP tunnistaa tuo 9147997 ja antaa vielä vaihtoehtona 6965588. Tämä kaikki viittaa siihen että minun DWA kuuluisi CANS60 moduuliperheeseen.

    Vaikka kuinka Googlaan ja etsin RealOEM:stä en löydä mitään numerolla 6937287. Tuo 9147997 kuitenkin löytyy kuten myös 6965588 ja molemmat viittaavat itse sireeniin missä ilmeisesti on sisäänrakennettu liiketunnistin.

    Jos taas haen oman auton tiedoilla RealOEM:stä kyseisen sireeni varaosanumero (ZUSB) olisi 9243750 joka taas kuuluu SINE-moduuliperheeseen. Lisäksi näyttää että autossa olis tuo sisätilanhaistinta numerolla 9149674 joka taas kuuluu DWA360 moduuliperheeseen. Kuten aiemmin todettu sisätilanhaistinta en autosta ole löytänyt.

    Eli tässä voisi nyt tietysti yrittää kyseinen moduuli luke NCS Expertillä (jos saa edes yhteyttä) ja sitten voisi tietysti WinKFP:llä yrittää päivittää (jos silloin ohjelmoisi ZUSB-numeron) tai sitten ensin yrittää Tool32:lla syöttää sekä ZUSB että VIN siihen moduuliin jonka jälkeen sitten WinKFP:llä ehkä saisi sitä päivitettyä. Tai miksei ihan ensimmäisenä voisi yrittää syöttää tehdasarvot NCS Expertillä.

    Jos on jälkiasennuksesta kyse saattaa teitenkin olla että VO pitäisi myös muokata, mutta sillehän pitää siinä tapauksessa olla jotain tehtyä jo kun nyt jonkinlainen DWA sieltä löytyy sekä Inpalla että Istalla (luulisin).

    Lähtökohtana kuitenkin että en nyt tiedä mitä tuo minun DWA-moduuli (CANS36) oikein on ja mikä ZUSB-numero pitäisin käyttää. Lisäksi minkä takia kuuluu CANS36-perheeseen jos kyseessä on sireeni jolloin ymmärtääkseni piäisi olla SINE-perhe kyseessä? Tuo DWA360 saa ilmeiseti tässä tapauksessa unohtaa kun nuo sisätilanhaistimet ei autosta löydy.

    Eli kuten varmasti huomaatte olen pudonnut kärryltä enkä nyt löydä minkäänlaista logiikkaa siitä yllä olevasta. Jos joku on koko romaanin jaksanut lukea ja ymmärtää mitä olen yrittänyt selittää niin olisin hyvin kiitollinen kaikista mahdollisista vinkeistä.

    T.
    Steff
    Last edited by Steff008; 08-01-2021, 00:04. Reason: Attachment missing

    Leave a comment:


  • Dunky
    replied
    Originally posted by _jake_ View Post
    Kulkine on E61 535d Lci ja ongelmana toimimaton LDW (Lane Departure Warning).

    Autosta löytyy varuste 5AD ja ratissa on nappi kaistavahdille. ACC löytyy myöskin, mutta HUDia ei.

    Kaistavahti ei ole toiminut koko omistusaikanani, ja tuo ratissa oleva nappi toimii normaalin tähtinapin tavoin, eli on ohjelmoitavissa idrivesta. Tällä hetkellä siinä on Night Visionin päällekytkentä.

    Kuuluisiko tuota nappia edes löytyä tuolta idrivesta? Eikös tämä ole tehty suorittamaan vain kaistavahdin päällekytkeminen? Kaistavahtia autossa ei kyllä saa päälle.


    NCS expertillä luin KOMBI:n filut, niin siellä oli seuraava rivi:

    TLC_ENABLE - LANE DEPARTURE WARNING (TLC) ENABLED

    Tämä oli kuitenkin nicht_aktiv.

    Tuo varmaan kuuluisi ainakin olla aktiv, mutta onkohan ongelma tästä johtuva ja jos on, niin mitä kaikkea mistäkin moduulista täytyy napsutella päälle? Täytyykö esimerkiksi ratin napille tehdä erikseen jotain?
    CODE CAR ni ei tarvii ihmetellä onko kaikilla bokseilla tieto FA/VO sisällöstä

    Leave a comment:


  • aaape
    replied
    Mitenkäs onnistuu yksittäisen ohjainlaitteen (fgr2.C05) koodaus pöydällä? Dummyllä olen tehnyt fsw_psw. Man filen mutta miten saan sen koodattua boksiin

    Leave a comment:


  • _jake_
    replied
    Lane Departure Warning koodaus

    Kulkine on E61 535d Lci ja ongelmana toimimaton LDW (Lane Departure Warning).

    Autosta löytyy varuste 5AD ja ratissa on nappi kaistavahdille. ACC löytyy myöskin, mutta HUDia ei.

    Kaistavahti ei ole toiminut koko omistusaikanani, ja tuo ratissa oleva nappi toimii normaalin tähtinapin tavoin, eli on ohjelmoitavissa idrivesta. Tällä hetkellä siinä on Night Visionin päällekytkentä.

    Kuuluisiko tuota nappia edes löytyä tuolta idrivesta? Eikös tämä ole tehty suorittamaan vain kaistavahdin päällekytkeminen? Kaistavahtia autossa ei kyllä saa päälle.


    NCS expertillä luin KOMBI:n filut, niin siellä oli seuraava rivi:

    TLC_ENABLE - LANE DEPARTURE WARNING (TLC) ENABLED

    Tämä oli kuitenkin nicht_aktiv.

    Tuo varmaan kuuluisi ainakin olla aktiv, mutta onkohan ongelma tästä johtuva ja jos on, niin mitä kaikkea mistäkin moduulista täytyy napsutella päälle? Täytyykö esimerkiksi ratin napille tehdä erikseen jotain?

    Leave a comment:


  • Dunky
    replied
    Originally posted by Supra^ View Post
    Mjaahans, F-sarjalaisen DCT-flässäilyt ENET-kaapelilla näyttäisi olevan sellaista lottoa että pahaa tekee yrittää kun 4/5 flässiä epäonnistuu. ICOM siis tilalle, mutta minkälainen?
    Tekeekö esim. tällä mitään? :think
    Ja millä softalla? Kiinalaisiin kopioihin voi luottaa yhtä paljon kuin pistokokeen läpäisseeseen kortonkiin.
    Vähänkin enemmän jos kuvittelee tarvitsevansa niin OEM purkkia vaan tilaamaan

    Leave a comment:


  • Supra^
    replied
    Originally posted by Krampus View Post
    Minulla samanlainen kiinakopio viime vuonna ostettu.
    Zetorin moduulit päivitetty ista/p:llä ja jonkin aikaa sitten winkfp:llä DCT:n 35is softa sisään. Kaksi f31:stä ja yksi f20 istalla moduulit päivitetty ja e-syssillä koodailuja yms muuta tehty. Normi ista/inpa diagnostiikkaa tehty myös. Ei mitään ongelmia. Noissa f-sarjalaisissa ei ole DCT:tä ollut, mutta 8hp-loota kumminkin päivittynyt.
    Kiitos tiedosta, samanlaisiin hommiin itselläkin tulossa Tilaukseen meni halvin mahdollinen kiinasta @ 170€. Katsotaan jääkö tulliin.

    Leave a comment:


  • Krampus
    replied
    Originally posted by Supra^ View Post
    Mjaahans, F-sarjalaisen DCT-flässäilyt ENET-kaapelilla näyttäisi olevan sellaista lottoa että pahaa tekee yrittää kun 4/5 flässiä epäonnistuu. ICOM siis tilalle, mutta minkälainen?
    Tekeekö esim. tällä mitään? :think
    Minulla samanlainen kiinakopio viime vuonna ostettu.
    Zetorin moduulit päivitetty ista/p:llä ja jonkin aikaa sitten winkfp:llä DCT:n 35is softa sisään. Kaksi f31:stä ja yksi f20 istalla moduulit päivitetty ja e-syssillä koodailuja yms muuta tehty. Normi ista/inpa diagnostiikkaa tehty myös. Ei mitään ongelmia. Noissa f-sarjalaisissa ei ole DCT:tä ollut, mutta 8hp-loota kumminkin päivittynyt.

    Leave a comment:


  • Supra^
    replied
    Mjaahans, F-sarjalaisen DCT-flässäilyt ENET-kaapelilla näyttäisi olevan sellaista lottoa että pahaa tekee yrittää kun 4/5 flässiä epäonnistuu. ICOM siis tilalle, mutta minkälainen?
    Tekeekö esim. tällä mitään? :think

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Originally posted by oliw View Post
    Hyvä kysymys.. käsitin että olisi FRM2. Johtuuko sitten väärästä FRM-tyypistä...
    Ehdotan että keskityt koodaamaan toista listalla näkyvää FRM-moduulia (NFRM/FRM2 tai vastaava) ja annat sen jo kokeilemasi olla tehdasasetuksilla. Mikäli se toinenkin käyttäytyy samalla tavalla, niin silloin voisi harkita esim. moduulin ohjelmistopäivitystä, josko siihen tulisi jotakin eloa. Toisaalta FRM-moduulit ovat vikaantumisherkkiä, jolloin yksi taustasyy voisi olla jokin komponenttivika.

    Ennen koodauksia varmista myös, että moduuleissa CAS ja NFRM/FRM2 on sekä varustelista että VIN ovat oikein, mikäli kyse on esim. vaihtomoduulista.

    Leave a comment:


  • oliw
    replied
    Originally posted by JaniLap View Post
    Taustoja ja autoa tuntematta kysyn kuitenkin, onko autossa myös NFRM tai FRM2 -moduuli ja kuinka sen koodaus käyttäytyy?

    Hyvä kysymys.. käsitin että olisi FRM2. Johtuuko sitten väärästä FRM-tyypistä kun TRC:ssä on välillä rek-kilven polttimon tarkistus esim.



    KALTUEBERWACHUNG_KZL


    mutta modulin lukemisen jälkeen


    KALTUE_KZL_M2_49


    jonka arvoa siis yritin muuttaa. Samasta parametristä kuitenkin kyse.



    NCS:ssä valittuna FRM ja näyttää FRM2_E70.C08, FRM_70.prg

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Originally posted by oliw View Post
    Missähän voisi olla vika,kun NCS:llä yrittää kirjoittaa FRM:lle muutoksia niin seuraavalla lukukerralla muutokset eivät ole tallentuneet, vaikka MAN-filessä ne näkyy muutettuna ohjelmoinnin jälkeen? "Coding ended" ilman ongelmia kuitenkin.
    Taustoja ja autoa tuntematta kysyn kuitenkin, onko autossa myös NFRM tai FRM2 -moduuli ja kuinka sen koodaus käyttäytyy?

    Leave a comment:


  • oliw
    replied
    Missähän voisi olla vika,kun NCS:llä yrittää kirjoittaa FRM:lle muutoksia niin seuraavalla lukukerralla muutokset eivät ole tallentuneet, vaikka MAN-filessä ne näkyy muutettuna ohjelmoinnin jälkeen? "Coding ended" ilman ongelmia kuitenkin.



    "Default"-profiili käytössä ja Manipulate-optio valittuna.

    Leave a comment:

Working...
X