
Nyt on ensinnäkin tullut vähän opiskeltua (edellisen threadin 110 sivua sekä koko tämä threadi) ja kokeiltua, mutta mitään muutoksia en ole vielä saanut aikaiseksi, joten edelleen löytyy jonkin verran kysymyksiä.
Ensin mitä on tehty/kokeiltu:
- NCS:llä luettu koko auton tracefile ja varmuuskopio tehty onnistuneesti.
- NCS:llä luettu jokaisen moduulin tracet erikseen ja varmuuskopiot tehty onnistuneesti.
- WinKFP:llä käyty läpi jokainen moduuli ja katsottu mihin ehdottaa päivitystä ja mihin ei.
- NCS:llä ajettu tehdasasetukset RLS:ään
- RLS:n inizialisation tehty tämän jälkeen Istalla
- NCS:n FGNR_SCHREIBEN-toiminnolla yritetty korjata EHC:n (ilmajousitus) sekä FLA:n (automaattipitkät) VIN:t.
- Tool32:llakin yritetty korjata EHC:n sekä FLA:n VIN:t.
Jos mennään asia kerrallaan (varmuuskopioinnin ei varmasti tarvii avata) niin WinKFP ehdottaa päivitystä ainoastaan MOSTGW:lle (9185627-->9185636). Vaikka luulisin että on aika hyvälaatuinen K+DCAN-kaapeli käytössä (Bimmergeeks Pro) tämän en uskalla päivittää näillä vehkeillä koska kyseessä MOST-busiin liittyvä moduuli.
DWA:lle WinKFP antaa virhekoodin eikä ehdota päivitystä oletettavasti siitä syystä että nykyiseksi varaosanumeroksi tunnistaa 0000000 (ainakin Inpan mukaan).
Myöskin RLS:lle tulee virhekoodi eikä ehdota päivitystä oletettavasti johtuen Inpan ilmoittamasta "ERROR_ECU_SUBFUNTION_NOT_SUPPORTED_INVALID_FORMAT ".
Yllä olevan mukaan auto ei taida olla päivityksen tarpeessa, mutta DWA sekä RLS laittaisin mielellään kuntoon jos softasta löytyy vika.
Seuraavasti NCS:llä ajettu tehdasasetukset RLS:ään "Factory coding" profilella (varmistettu että "FSW-/PSW-Manipulation" ei ollut täpätty ja vamuuden vuoksi vielä perässä varmistus että FSW_PSW.MAN oli tyhjä). Toimenpide meni heittämällä läpi kuten myös inizialisointi Istalla perässä. Valomoduuli (LM) heittää kuitenkin edelleen vikakoodin 9CC5 RLS:lle (No message,LIN). Eli toimenpide ei muuttanut mitään ja olen takasin lähtöruudussa tämän osalta. Pitäsiköhän seuraavaksi valomoduuliin ajaa tehdasasetukset? :think
Tämän jälkeen tuli tosiaan NCS:llä yritettyä muuttaa VIN:t sekä FLA:han että EHC:hen ensin "Factory settings"- ja sen jälkeen "Manipulation"-profiiilla tyhjällä MAN:lla (Manipulationissa "FSW-/PSW-Manipulation"-täppä paikoillaan) ja jobina FGNR_SCHREIBEN. Mikään ei muuttunut kun jälkeenpäin luin UIF Inpalla ja ennen tätä käytin virrat pois 30 sek. Vaatiikohan tämä joku muu profiili vai onkohan näin että tiettyihin moduuleihin ei pysty VIN:t syöttää? :think
Muitakin moduuleja väärällä VIN:llä löytyy, mutta halusin nyt ensin varmistaa mitä, jos jotain, teen väärin ennen kuin menen muihin moduuleihin sorkkimaan.
Auton VIN:n 7 viimeistä numeroa on "CU16953". FLA:n VIN on nyt "yyyyyyy" ja tässä tuli mieleen että pystyyköhän siihen ollenkaan syöttämään VIN:n. EHC:n VIN on "U16953y". Eli muuten oikein, mutta "C" puuttuu alussa ja "y" on lisänä häntäpäässä. Tämä moduuli on tosiaan joskus vaihdettu joutuen panoraamakaton vedenpoiston tukoksen vesivahingosta.
EDIT: WinKFP:llä uskaltaisin ehkä flashata EHC:n olemassa olevalla softalla (kun päivitystä ei ilmeisesti löydy) ja sitä kautta saada VIN:n korjattua, mutta tähän ei pitäisi olla tarvetta ja jos pieleen menee ajetaan sitten jonkin aikaa leuka pystyssä ja pylly maassa.
Tuli mieleen että sekä NCS:ssä että Tool32:ssa näkyy minun tapauksessa "A" valmistusnumeron jälkeen (Check number vissiin). Mietin oisko näin että sekä NCS että Tool32 yrittää tyrkyllä ajaa sinne tuo "A" perässä jolloin Inpassa näkyy väärin? :think
Tool32:lla tosiaan yritetty muuttaa VIN:t molempiin moduuleihin seuraamalla tämä ohje ja käyttämällä NCS:n antamat SGBD:t FLA_65.PRG sekä EHC_E65.PRG. Huomioi että ohjeessa on pieni virhe. Valmistusnumero on 18 merkkiä pitkä eikä 17 kun tuo check number (mun tapauksessa tosiaan "A") siinä on mukana. Joka tapauksessa niin tälläkään en saanut mitään muutoksia aikaiseksi enkä tiedä miksi. Mieleen tuli että pitäisikö NCS:lläkin ajaa FGNR_SCHREIBEN lisäksi tuo FGNR_AUFTRAG-jobi kun Tool32-ohjeessa ajetaan molemmat?
Seuraavaksi sitten VO-listaan. Mulla on nyt sekä CAS:ssa että LMA:ssa seuraava lista:
#0907 Production month and year (should be 14.12.2007)
$1CA Selection of COP relevant vehicles
$1CB ACEA / CO2 scope
$203 All-wheel drive
$205 Automatic transmission
$235 Trailer tow hitch with removable ball head
$2NP 18'' M light alloy wheels Double-spoke style 135 M with runflat tyres
$2PA Lockable wheel bolt
$320 Deleted, model lettering
$337 M Sports package
$354 Green windscreen, green shade band
$386 Roof railing
$402 Panorama glass roof
$430 Interior and exterior mirrors with automatic anti-dazzle function
$431 Interior rear-view mirror with automatic anti-dazzle function
$439 Interior trim finishers, matt chrome
$441 Smoker package
$464 Ski bag
$481 Sport seats for driver and front passenger
$493 Storage compartment package
$494 Seat heating driver/passenger
$502 Headlight cleaning system
$508 Park Distance Control (PDC), front and rear
$522 Xenon Light
$524 Adaptive Headlights
$534 Automatic air conditioning
$544 Cruise control with brake function
$548 Speedometer with kilometer reading
$563 Light package
$5AC High-beam assistant
$609 Navigation system, Professional
$612 BMW Assist
$616 BMW Online
$633 Preparation for mobile phone Business with Bluetooth interface
$676 HiFi speaker system
$694 Provisions for BMW 6 CD changer
$698 Area-Code 2 for DVD
$6FL USB/audio interface
$710 M sports steering wheel, multifunction
$715 M Aerodynamics package
$760 High gloss shadow line
$775 Headlining anthracite
$845 Acoustic fasten seat belt reminder
$855 Language version, Italian
$863 Dealer List Europe
$884 Operating instructions, Italian
$928 Tyre control
%0416 Carbon black
&LCGE Leather Dakota creambeige
*PY71 3ltr diesel engine (M57T2)
-A090 AGM battery 90 Ah, plant
-EBSE Airbag modification done (E60AT.000 mukaan)
Tähän liittyen taas muutaman kysymys:
- Puuttuukohan RLS:ään liittyen listasta $432 (Rain sensor/int. mirror auto dim action) vai sisältyykö se johonkin muuhun pakettiin?
- Voiko poistaa $855 ja lisätä $853 (Language version, English) jolloin ymmärtääkseni vakiokieli olisi Englanti jos koodaa koko auton?
- Saisikohan jälkiasennettu hälytinjärjestelmä toimimaan oikein lisäämällä "+302" ("+" tarkoittaa vissiin jälkiasennus ja "-" en nyt tähän hätään muista mitä tarkoittaa) tai jotain muuta? Sisätilan liiketunnistimia ei kuitenkaan autosta löydy, mutta eiköhän moduulista saisi sitä jälkeenpäin koodattua pois.
- Voiko BMW Assist ja BMW online poistaa listasta ($612 ja $616) kun niille ei ole siinä iDrive-ikkunassa mitään hyötyä, vai onko tällä muutakin merkitystä?
Lista ei juurikaan poikkeaa bimmer.work valmistusnumeron perusteella antamasta listasta, joten kovin paljon VO ei voi olla räplätty. Ainoastaan seuraavat puikkeukset löytyy:
- Valmistusajankohdaksi ilmoittaa 14.12.2007 kun VO listassa on nyt 09/07 (#0907)
- $235 on jossain vaiheessa lisätty koska peräkoukku on jälkiasennettu. En tiedä minkä takia ei ole +235 edellä mainitusta syystä.
- $8SA (Navigation access request,country-spec.) sekä $8SP (Control unit CO2/COP) löytyy bimmer.work:n listasta, mutta puuttuu auton listasta. Näiden merkitystä en tiedä.
Löydättekö jotain muuta ihmeellistä listassa? Mitä minä nyt auton tunnen niin lista pitänee aika hyvin paikkaansa.
Vielä yksi tärkeä kysymys johon en ole netistä vastausta löytänyt. Tiedän tosiaan että K+DCAN-kaapelilla ei kannattaa lähteä päivittämään MOST-moduleja (DDE on vissiin myös hiukan kyseenalainen, mutta tarvettahan tähän ei tässä vaiheessa ole), mutta voiko kaikkia moduuleja koodata? Eli toisin sanoen uskaltaako ko. kaapelilla NCS:llä ajaa "Code Car"?
Jatkokysymyksenä kuitenkin vielä että jos vastaus on ei niin mistä tiedän mitkä moduulit pitäisi koodata mahdollisten yllä mainittujen VO-päivitysten jälkeen (paitsi kysymällä täältä)?
EDIT2: RLS:ään liittyen tutkin hiukan RLS:n varmuuskopio NCS Dummylla. Autoksi oli siinä ruksattu E70 eikä E60/61. Pitää seuraavan kerran kun piuha menee kiinni yrittää tämän muuttaa mikäli nyt tehdasasetuksillakin näyttää E70.
T.
Steff
Leave a comment: