Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bemarin diagnostiikka kaapeli

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jaki_
    Newbiemmer
    • Jul 2004
    • 5
    • Sjk

    Originally posted by Masinol
    Onko linkkiä tollaselle elm323-piiriselle vehkeelle? Ja mitä ohjelmaa kyseinen laite käyttää?
    Mulla on Prosessori-lehden tee-se-itse -artikkeli kuinka rakentaa ODB2-adapteri. Itse oli suunnitelmissa rakentaa sellainen, mutta USB-liittimellä. ( eli lisätä rsr232-usb piiri vielä piirilevylle.) Jos joku haluaa ohjeet, löytyy pdf-muodossa.

    Tuosta ohjelmasta vielä, tuohon kaapeliin käy monet ohjelmat. ODB2 on hyvin standardoitu. Itsellä on tarkoitus tehdä Labview-ohjella oma reaaliaikaista tietoa näyttävä softa. (ja vikakoodien näyttä & poisto ym.)

    Comment

    • arnop
      Bimmer Rookie
      • Jul 2004
      • 55
      • Pohjois Espoo

      Kertokaapa nyt ihmeessä miten niitten Carsoft adaptereiden kanssa on käynyt ??? Olisi kova halu tehdä kyseinen kapistus, mutta en viitsi aloittaa jos kerran kukaan ei ole saanut sitä toimimaan. Mulla on jo Scantoolin adapteri, mutta ei toimi minun autossa, Liian uusi DME. Carsoft toimisi, jos vain saisi adapterin toimimaan.
      E36 328 touring -95

      Comment

      • KFZ-Koenig
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2003
        • 2900

        Originally posted by VNT
        Originally posted by KFZ-Koenig
        mittarinruuvaus: MM.exe, VDO.exe, Tachopro
        Onkohan ihan viisasta levitellä tuollaista tietoa täällä foorumilla?
        No joo kyllä ne jobbarit on noi softat jo aikaa sitten hommannut ja kyllä mun mielestä noista on jotain hyötyä sille, joka tuo Suomeen auton, jossa kuuluis olla 250tkm mittarissa, mutta johon on vaihdettu esim. mittaristo 100tkm kohdalla. Eihän siinä ole mitään järkeä maksaa esim. veroja mittarissa olevien kilsojen mukaan jos myyjäkin myöntää kyseisen tapahtuneen. Tiedän kyllä että eräs instanssi kelpuuttaa verotuksen perustaksi vain huoltokirjan, eikä esim. alkuperästä bemarin kuittia uudesta mittarista...

        Sama se vaikka auto ois mikä perunapussi, niin ne kattoo vaan mittarissa olevat matalat kilsat eikä usko mitään järkipuhetta ettei rusinassa -88 325:ssä voi olla aidot 98tkm lasissa. Toisinpäin eli jos autossa on keskimäärästä enemmän kilsoja, niin ne haluu nähä kaikki paperit ja huoltokirjan.

        Monet on takuulla maksanu liikaa veroja kyseisten sakuissa tehtyjen ruuvauksien takia, eikä se voi olla rikos palauttaa kilsat oikeisiin lukemiin...
        Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

        Comment

        • VNT
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 1410
          • Tuusula

          KFZ-Koenig:

          Kyse nyt ei välttämättä ollut siitä etteikö tuontiauton kilometrejä saisi laittaa oikeaan lukemaan.

          Kohta vain on paikat täynnä 100tkm ajettuja vm. 85 suomibemareita :roll:
          -ALPINA B10 4.6 V8 E39-

          Comment

          • Kreuzotter
            Bimmer Rookie
            • Aug 2003
            • 145

            Piti sitte itekin kokeilla diagnostiikkahommeleita. Rakensin tästä http://luuk.xs4all.nl/bmwboeken/Diagnose.htm mukaellun piirin kun ei sattunut olemaan hyllyssä noita 7407 lutikoita.

            Kommunikointi näyttää pelaavan, TXD ja RXD valot vilkkuvat, mutta hint-ikkunaan tulee herja "unknown protocol". (Jos jomman kumman datanaruista ottaa kokonaan irti tulee pop-up warning ikkunaan teksti "Diagnosis Terminated, Check Communication".)

            Ohjelmanhan pitäisi tukea DDE2:sta, jollainen autossani on (vm. -92 525 TDS). Auto detectin disablointikaan ei auta. Muut toiminnot eivät ole ohjelmassa tuettuna, joten esim. ilmastoinnin kanssa ei voi yrittää keskustella.
            Frauen fahren besser...mit dem Bus!

            Comment

            • -Tk-
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2002
              • 387
              • Jyväskylä

              Originally posted by Kreuzotter
              Piti sitte itekin kokeilla diagnostiikkahommeleita. Rakensin tästä http://luuk.xs4all.nl/bmwboeken/Diagnose.htm mukaellun piirin kun ei sattunut olemaan hyllyssä noita 7407 lutikoita.
              Tuon kytkennän kanssa voisi toimia tämä ohjelma, joka on tuolla sivuilla esitellyn uudempi versio.
              edonkey/emule linkki kyseiseen ohjelmaan:
              ed2k://|file|Car.Scanner.407.for.BMW...9A170103E043|/

              Ja tässä ohjelman viralliset sivut
              325d -11, 730i -87, 315 -82 | ex. 530i -07, 325d -07, 330d -04, 323Ci -99, 320i -92 Cabrio, 523i -96, 2x 325i -91, 316i -90, 318is -90, 316i -89, 316 -84, 315 -82

              Comment

              • Masinol
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2003
                • 988
                • "Turku"

                Noista kilometreistä vielä niin eihän se enää vaikuta verotuksessa, että mitä mittarissa lukee... nehän laskee vuosien mukaan noi ajetut kilometrit. Oisko ollu jotain 15 tkm vuodessa tai jotain siihen suuntaan. Ja jos haluaa jostain muusta kilometrimäärästä veroja maksaa, se täytyy jotenkin todistaa.
                Saab 99 -75 - Mazda 323 -88 - BMW 728 -78 E23 - BMW 316 -88 E30 - Opel Kadett D -87 - BMW 325i -88 E30 - BMW 325i -91 E36 - BMW 540iA -93 E34 - BMW 328i -95 E36 touring - BMW 528iA -96 E39 touring - BMW 735iA -97 E38 - Volvo S60 -01 - BMW 330dA -05 touring

                Comment

                • Kreuzotter
                  Bimmer Rookie
                  • Aug 2003
                  • 145

                  Originally posted by -Tk-
                  Tuon kytkennän kanssa voisi toimia tämä ohjelma, joka on tuolla sivuilla esitellyn uudempi versio.
                  edonkey/emule linkki kyseiseen ohjelmaan:
                  ed2k://|file|Car.Scanner.407.for.BMW...9A170103E043|/

                  Ja tässä ohjelman viralliset sivut
                  http://www.carscanner.projektas.lt
                  Kiitti vinkistä. Tuolla softalla sain infotietoja luettua, mutta muita lukemia en saanut näkyviin. Ohjelman mielestä mun DDE2 on Disel electronic version 1.2.3, outoa...?
                  Frauen fahren besser...mit dem Bus!

                  Comment

                  • Iikoo
                    Bimmer Fanatic
                    • May 2004
                    • 230
                    • Finland

                    Originally posted by Masinol
                    Noista kilometreistä vielä niin eihän se enää vaikuta verotuksessa, että mitä mittarissa lukee... nehän laskee vuosien mukaan noi ajetut kilometrit. Oisko ollu jotain 15 tkm vuodessa tai jotain siihen suuntaan. Ja jos haluaa jostain muusta kilometrimäärästä veroja maksaa, se täytyy jotenkin todistaa.
                    Kaunis ajatushan tuo on, ja se on 18800km / vuosi, mutta ei tulli itsekkään tota noudata vaikka oma säännös onkin. Eli vaikka laittaa että kilometrit ei tiedossa ja pitäisi verottaa ton 18800km / vuosi mukaan, niin silti kummasti käyttävät etupäässä tota mittarilukemaa, vaikkei siitä ole minkäänlaisia todisteita. Näin kävi itselleni, ja samoin on käyny monelle muulle. Valitus lähtee, se on yks mikä on täysin varma.
                    Perhekuljetin VW Passat Variant 2.5TDI 4MOTION
                    Ex:E36 325i Coupe
                    Ex:Talvilintta VW Jetta

                    Comment

                    • arnop
                      Bimmer Rookie
                      • Jul 2004
                      • 55
                      • Pohjois Espoo

                      Originally posted by Kreuzotter
                      Piti sitte itekin kokeilla diagnostiikkahommeleita. Rakensin tästä http://luuk.xs4all.nl/bmwboeken/Diagnose.htm mukaellun piirin kun ei sattunut olemaan hyllyssä noita 7407 lutikoita.

                      Kommunikointi näyttää pelaavan, TXD ja RXD valot vilkkuvat, mutta hint-ikkunaan tulee herja "unknown protocol". (Jos jomman kumman datanaruista ottaa kokonaan irti tulee pop-up warning ikkunaan teksti "Diagnosis Terminated, Check Communication".)

                      Ohjelmanhan pitäisi tukea DDE2:sta, jollainen autossani on (vm. -92 525 TDS). Auto detectin disablointikaan ei auta. Muut toiminnot eivät ole ohjelmassa tuettuna, joten esim. ilmastoinnin kanssa ei voi yrittää keskustella.
                      Mikä versio sinulla on car scannerista. Miten sinulla toimii ne ledit?
                      Palaako kaikki ledit kun kytket piuhat kiinni? Miten sen jälkeen?
                      Minulla on DME 41.1 joka ei ole tuettuna carscannerissa, mutta yhdeltä venäsläiseltä saitilta löysin version missä on mukana 41.1 ja DDE 2.0.
                      En ole vielä kokeillut. Haluan tietää miten ledien pitäisi toimia?
                      E36 328 touring -95

                      Comment

                      • Kreuzotter
                        Bimmer Rookie
                        • Aug 2003
                        • 145

                        Car Scanner 4.0.7 versiolla kokeilin. Mulla LEDit toimii näin: kun lyö töpselit kiinni RXD LED syttyy. Check nappulaa kun painaa RXD vilkkuu verkkaiseen tahtiin muutaman kerran ja jää sitten palamaan. Samalla TXD alkaa vilkkua ripeään tahtiin. Tämä tilanne jatkuu kunnes painaa stoppia.

                        Laitapas linkki tohon mainitsemaasi softaan.
                        Frauen fahren besser...mit dem Bus!

                        Comment

                        • Keimo
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2003
                          • 2032
                          • Kekkoslovakia

                          Onko tätä diagnostiikka-kaapeli asiaa pysytty ratkomaan muuallapäin maailmaa ? Eli onko joku edes saanut valmistettua sellaista piuhaa, joka toimisi uusimpien Carsoft-ohjelmien kanssa ja nimenomaan uusimpien autojen, kuten E39:ssäö ?

                          Comment

                          • jartsa02
                            BTCF Member
                            • Jun 2003
                            • 1131
                            • Helsinki

                            Piti sitten itekin ruveta pelaamaan näitten kytkisten kanssa, aluks meinasin että oottelen että joku saa sen toimimaan ja sit vasta rupee ite tekee sitä. Latelin sit muutamassa tunnissa kytkiksen kasaan ja tutkimaan mitä se tekee, ensteks orkkiskytkentä on vähän virheellinen, oskilloskoopilla kun katoin se pukkaa dataa K-linjaan ja jää odottaa vastausta L-linjasta ja se ei oikeen toimi näin. Siinä kytkiksessä olevan 74257-multiplekserin kytkentä on väärin ja se ohjailee datat väärinpäin. Toi orkkiskytkis on muutenkin tarkemmin ajatellen aivan täynnä turhia osia esim. tuolla aikaisemmin ihmetellyt R1, R4 ja R5 osat jätin pois koska noilla ei ole tässä kytkiksessä mitään virkaa. Oikeestaan kun siitä karsii kaikki turhat rojut pois niin siitä tulee oikeestaan melkein toi http://luuk.xs4all.nl/bmwboeken/Diagnose.htm sivulla oleva kytkis, siihen täytyy vaan lisätä sarjaportin 7 ja 8 nastojen yhteys, koska Carsoft ei suostu toimimaan ilman RTS/CTS-kättelyä.
                            Tolla Carsoftilla kun sitten yritin saada yhteyttä autoon niin sittä ei oikeen tullut mitään, koska tilannehan on se että BMW on vaihtanut noin vuonna 96 tjsp protokollaa (ilmeisesti MS.41 Ecuun vaihtuessa), tästä johtuen nää carscannerit ei mitkään toimi E39:ssä, koska ne ei osaa tota uudempaa protokollaa ja Carsoft 3.4 kans toimii vain vanhemmalla protokollalla. Nyt ilmeisesti toi Carsoft 5.8 yrittää sillä vanhemman protokollan mukaan herättää Ecua ja se ei onnistu koska koska koodi on väärää taikka sitten toi Carsoft 5.8 ei edes toimi kunnolla jostain syystä.
                            Löysin sit tuolta yahoon opendiag -foorumilta yhden kolumbialaisen tyypin tekemän VB-softan, joka on tehty just tota DS2-protokollaisia bemareita varten .. tällä softalla ja kevyesti modifioidulla carsoft-adapterilla sain sitten yhteyden Ecuu ja se lähetti mulla paluupostissa ID-numeronsa ja koko näytön täydeltä hexakoodia, se softa ei vaan oikeen saanut tolkkua siitä mitä sieltä tuli vastaukseks .. ton softan pitäis kuitenkin osata kääntää se hexakoodi selkokielellä ja sieltä pitäs onnistua vikakoodien luku eri purkeista ja niiden nollaus. Luulen että vikana tossa jutussa on just se että jossain kohtaa sitä kytkistä dataa vääristyy liikaa ja sit siitä ei enää saa selkoa .. joten täytyy sit tässä vaiheessa hylätä toi Carsoftin adapteri ja tehdä tää http://luuk.xs4all.nl/bmwboeken/Diagnose.htm -sivun adapteri, sillä sen pitäis toimia.

                            Joten jotain saatu aikaseks :arrow: yhteys autoon on saatu, nyt kun vaan tietäis mitähän h..vettiä se pukkas sieltä tulemaan takas ..
                            BMW 435d xDrive Coupé M-Sport -14

                            Comment

                            • AJM77
                              Bimmer Rookie
                              • Apr 2004
                              • 46
                              • Kotka

                              Toimisiko tuo sitten carsoftin 5.8:lla vanhemmassa e34 -95 mallisessa? Pystyisikö kukaan mahdollisesti kokeilemaan?
                              BMW 318iM -88
                              BMW 525iA -94

                              Comment

                              • Keimo
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2003
                                • 2032
                                • Kekkoslovakia

                                Originally posted by jartsa02
                                Piti sitten itekin ruveta pelaamaan näitten kytkisten kanssa, aluks meinasin että oottelen että joku saa sen toimimaan ja sit vasta rupee ite tekee sitä. Latelin sit muutamassa tunnissa kytkiksen kasaan ja tutkimaan mitä se tekee, ensteks orkkiskytkentä on vähän virheellinen, oskilloskoopilla kun katoin se pukkaa dataa K-linjaan ja jää odottaa vastausta L-linjasta ja se ei oikeen toimi näin. Siinä kytkiksessä olevan 74257-multiplekserin kytkentä on väärin ja se ohjailee datat väärinpäin. Toi orkkiskytkis on muutenkin tarkemmin ajatellen aivan täynnä turhia osia esim. tuolla aikaisemmin ihmetellyt R1, R4 ja R5 osat jätin pois koska noilla ei ole tässä kytkiksessä mitään virkaa. Oikeestaan kun siitä karsii kaikki turhat rojut pois niin siitä tulee oikeestaan melkein toi http://luuk.xs4all.nl/bmwboeken/Diagnose.htm sivulla oleva kytkis, siihen täytyy vaan lisätä sarjaportin 7 ja 8 nastojen yhteys, koska Carsoft ei suostu toimimaan ilman RTS/CTS-kättelyä.
                                Tolla Carsoftilla kun sitten yritin saada yhteyttä autoon niin sittä ei oikeen tullut mitään, koska tilannehan on se että BMW on vaihtanut noin vuonna 96 tjsp protokollaa (ilmeisesti MS.41 Ecuun vaihtuessa), tästä johtuen nää carscannerit ei mitkään toimi E39:ssä, koska ne ei osaa tota uudempaa protokollaa ja Carsoft 3.4 kans toimii vain vanhemmalla protokollalla. Nyt ilmeisesti toi Carsoft 5.8 yrittää sillä vanhemman protokollan mukaan herättää Ecua ja se ei onnistu koska koska koodi on väärää taikka sitten toi Carsoft 5.8 ei edes toimi kunnolla jostain syystä.
                                Löysin sit tuolta yahoon opendiag -foorumilta yhden kolumbialaisen tyypin tekemän VB-softan, joka on tehty just tota DS2-protokollaisia bemareita varten .. tällä softalla ja kevyesti modifioidulla carsoft-adapterilla sain sitten yhteyden Ecuu ja se lähetti mulla paluupostissa ID-numeronsa ja koko näytön täydeltä hexakoodia, se softa ei vaan oikeen saanut tolkkua siitä mitä sieltä tuli vastaukseks .. ton softan pitäis kuitenkin osata kääntää se hexakoodi selkokielellä ja sieltä pitäs onnistua vikakoodien luku eri purkeista ja niiden nollaus. Luulen että vikana tossa jutussa on just se että jossain kohtaa sitä kytkistä dataa vääristyy liikaa ja sit siitä ei enää saa selkoa .. joten täytyy sit tässä vaiheessa hylätä toi Carsoftin adapteri ja tehdä tää http://luuk.xs4all.nl/bmwboeken/Diagnose.htm -sivun adapteri, sillä sen pitäis toimia.

                                Joten jotain saatu aikaseks :arrow: yhteys autoon on saatu, nyt kun vaan tietäis mitähän h..vettiä se pukkas sieltä tulemaan takas ..
                                Älä nyt vaan anna periksi, kun noin pitkälle olet vääntänyt. Tuon antamasi linkin mukaan siitä ei saanut kaikkia tietoja luettuja E39:stä ja ER38:sta. Pisti sen kuitenkin betavaiheessa olevan ohjelman piikkiin ?

                                Näetkö mahdolliseksi, että saisit homman toimimaan ?

                                Kun ei itse osaa, ei voi muutakuin kannustaa

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎