INPA Kysymyksiä ja vastauksia vol2

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Muurahainen
    replied
    Originally posted by JiiVee92 View Post
    Aika monissa vain muutaman vuoden ikäisissäkin yrityskoneissa on vielä sarjaportti, eli sellaista katsomaan.
    Ovat nimenomaan "muutaman" vuoden ikäisiä. Ainakaa viiteen vuoteen ei ole ollut ainakaan kovin monessa.

Leave a comment:

• Dalglish
    replied
    Originally posted by _chris_ View Post
    Juu, yritin löytää devicen asetuksista muistialueen minkä olisin muuttanut COM1:n paikalle, mutta eipä löytynyt.

Tuollaisen sarjaportillisen läppärin löytyminen näyttää olevan kiven takana nykymaailmassa. Onko kellään vinkkejä yleisimmistä malleista, joita näkyisi vielä käytettyjen markkinoilla?

Yksi vaihtoehto olisi tietty invertterin käyttäminen, mutta sen joutuisi varmaan vetämään suoraan akulta, ettei sulakkeet paukkuisi. Ei kovin käyttökelpoinen ratkaisu, jos sitä joutuu useammin käyttämään.
    Täältä löytyy dis ja inpa asennettuna taisi olla myös ncs expertit ja muut.
    Pistele privaa jos kiinnostaa.

Leave a comment:

• Zeta
    replied
    Originally posted by JiiVee92 View Post
    Aika monissa vain muutaman vuoden ikäisissäkin yrityskoneissa on vielä sarjaportti, eli sellaista katsomaan.
    Ei ainakaan HP:n yritysmalleissa ole ollut enää vuosiin, näitä tulee jonkun verran pyöriteltyä

Leave a comment:

• JiiVee92
    replied

Leave a comment:

• _chris_
    replied
    Originally posted by Dualfun View Post
    Ei tule toimimaan, ikinä koskaan, johtuen että USB-serial adapterin kanssa COM portti ei tule saamaan fyysistä muistiosoitetta. Vielä mutkikaammaksi homman tekee, että ADS ajuriin on koodattu kiinteänä fyysinen muistiosoite.
    Juu, yritin löytää devicen asetuksista muistialueen minkä olisin muuttanut COM1:n paikalle, mutta eipä löytynyt.

Tuollaisen sarjaportillisen läppärin löytyminen näyttää olevan kiven takana nykymaailmassa. Onko kellään vinkkejä yleisimmistä malleista, joita näkyisi vielä käytettyjen markkinoilla?

Yksi vaihtoehto olisi tietty invertterin käyttäminen, mutta sen joutuisi varmaan vetämään suoraan akulta, ettei sulakkeet paukkuisi. Ei kovin käyttökelpoinen ratkaisu, jos sitä joutuu useammin käyttämään.

Leave a comment:

• Dualfun
    replied
    Originally posted by _chris_ View Post
    Hommasin verkkokaupasta USB-serial adapterin, mutta en saanut sitä yrityksistä huolimatta toimimaan. Muutin portin numeron COM1:ksi (alkup. sarjaportin numero), yritin myös muuttaa viiveasetuksia, mutta ei apua.

Kysymys kuuluu, että pitäisikö tässä käyttää jotain tietyntyyppistä USB-sarja adapteria (linkkiä sopivaan?) vai onko tämä nyt vain asetuksista kiinni?
    Ei tule toimimaan, ikinä koskaan, johtuen että USB-serial adapterin kanssa COM portti ei tule saamaan fyysistä muistiosoitetta. Vielä mutkikaammaksi homman tekee, että ADS ajuriin on koodattu kiinteänä fyysinen muistiosoite.

Leave a comment:

• Muurahainen
    replied
    Originally posted by Zeta View Post
    Varmin tapa on kun hommaat läppärin jossa on natiivi sarjaportti valmiina
    Jep ilmeisen huonolla menestyksellä nuo usb adapterit toimineet millä tahansa asetuksella.

Leave a comment:

• Zeta
    replied
    Varmin tapa on kun hommaat läppärin jossa on natiivi sarjaportti valmiina

Leave a comment:

• _chris_
    replied
    Mulla on tuollainen muutama vuosi sitten hankittu do-it-auto:n oranssi dignostiikkapalikka, mikä toimii sekä ADS- että OBD-väylässä INPA:n kanssa (v4.4.7). Olen käyttänyt sitä menestyksekkäästi sarjaportin kautta, mutta ongelmana on että diagnostiikkaläppärissäni on sarjaportti vain telakassa. Tämä estää ajonaikaiset dignostiikat, kun jatkoroikassa ei mitta riitä...

Hommasin verkkokaupasta USB-serial adapterin, mutta en saanut sitä yrityksistä huolimatta toimimaan. Muutin portin numeron COM1:ksi (alkup. sarjaportin numero), yritin myös muuttaa viiveasetuksia, mutta ei apua.

Kysymys kuuluu, että pitäisikö tässä käyttää jotain tietyntyyppistä USB-sarja adapteria (linkkiä sopivaan?) vai onko tämä nyt vain asetuksista kiinni?

Leave a comment:

• HTK12
    replied
    Originally posted by Latvus View Post
    Tere kaikille. Tietoa on foorumilla paljon, jopa niin paljon että sitä on vaikea järkevässä ajassa löytää. Kysynpä siis täällä.
    Harkinnassa on ensimmäinen BMW, tarkemmin x3 2015 tai uudempi. Olen aina huoltanut autot itse öljynvaihdoista isompiin korjauksiin. Lähinnä kulmat käynyt säädättämässä liikkeessä ja renkaat rengaskoneessa. Miten tuollaisen uudemman bemun huolto onnistuu itse tehtynä? Näissä kun on sähköistä huoltokirjaa ja mukautuva huoltoväliä. Millaisen piuhan/ohjelman tarvitsisin tuollaiseen autoon ja onko itse tehtäessä jotain mitä nyt tämän merkin kohdalla olisi huomioitavaa. Iän puolesta noissa taitaa takuu olla mennyt, joten siitä tuskin surtavaa. Ehkä ensimmäisen huollon voisi merkkarilla käyttää, niin saa uusimmat softapäivitykset yms.
    Huollossa ei ilman syytä päivitetän softia. Toki ne päivitetään, jos asiakas haluaa ja tästä maksaa erikseen. Koritakuun takia itse käyttäisin koritarkistuksen merkkihuollossa, kunten tuossa JaniLap jo huomautti.

Itse voi ihan hyvin tehdä huollot/korjaukset, ihmiset nämä huoltaa siellä merkkihuollossakin. Vikakoodienlukemiseen ym. kannattaa homma windows läppäri ellei sellaista jo ole, Enet kaapeli ja ISTA & INPA (nämä on BMW omia softia). Ellei itselle halua hankkia laitteita, niin foorumilta löytyy harrastajia joilta tämä onnistuu.

Leave a comment:

• JaniLap
    replied
    Originally posted by Latvus View Post
    Tere kaikille.

Miten tuollaisen uudemman bemun huolto onnistuu itse tehtynä?
    Tervetuloa foorumille. Mikäli automerkki ei ole aiemmin tuttu, niin esim. tämän foorumin keskustelut tarjoavat paljon hyödyllistä tietoa normaaliin ylläpitoon ja myös vianetsintään liittyen.

Nykyisiä autoja voi aivan hyvin huoltaa ja ylläpitää itse kuten vanhempiakin, mikäli se tuntuu itselle sopivan ja nk. perushuoltotoimenpiteiden tekninen suorittaminen on tuttua. Samalla tavalla kuin muidenkin merkkien kohdalla, myös BMW:ssä huollot ovat pääasiassa suodattimien ja nesteiden vaihtoja, jarruhuoltoja ja yleisiä tarkistuksia. Lisävarusteiden ja muiden sähköllä toimivien laitteiden määrä suurentaa todennäköisyyttä, että satunnaisia vikakohteita saattaa ilmaantua karvalakkiversioita enemmän. Sähkötarpeesta johtuen auton akku tulee olla hyvässä kunnossa, kuten muidenkin merkkien kohdalla.

BMW:n kohdallakin valmistajan koritakuun säilyminen edellyttää valtuutetun merkkihuollon toimesta tehtyjä koritarkistuksia, jotka ovat yleensä ajokilometriperusteisia. Nämä suosittelen teettämään merkkihuollossa, sillä tarkistuksista jää merkintä huoltohistoriaan ja näitä tietoja tarvitaan harkittaessa takuunalaisia korjauksia.

Mikäli vikadiagnostiikkaa haluaa tehdä itse testereillä, niin merkkikohtaisen testerin käyttö on suositeltavaa. Auton ohjelmistopäivityksiä ja koodauksia pystyvät tekemään myös asiansa osaavat harrastajat, mutta mikään ei tietenkään estä teettämästä tällaisia toimenpiteitä esim. merkkihuollossa.

Leave a comment:

• Latvus
    replied
    Tere kaikille. Tietoa on foorumilla paljon, jopa niin paljon että sitä on vaikea järkevässä ajassa löytää. Kysynpä siis täällä.
    Harkinnassa on ensimmäinen BMW, tarkemmin x3 2015 tai uudempi. Olen aina huoltanut autot itse öljynvaihdoista isompiin korjauksiin. Lähinnä kulmat käynyt säädättämässä liikkeessä ja renkaat rengaskoneessa. Miten tuollaisen uudemman bemun huolto onnistuu itse tehtynä? Näissä kun on sähköistä huoltokirjaa ja mukautuva huoltoväliä. Millaisen piuhan/ohjelman tarvitsisin tuollaiseen autoon ja onko itse tehtäessä jotain mitä nyt tämän merkin kohdalla olisi huomioitavaa. Iän puolesta noissa taitaa takuu olla mennyt, joten siitä tuskin surtavaa. Ehkä ensimmäisen huollon voisi merkkarilla käyttää, niin saa uusimmat softapäivitykset yms.

Leave a comment:

• Dualfun
    replied
    Suurinta osaa ei ole koskaan käännetty ollenkaan Kannattaa melkein alkaa siirtymään ISTA aikakauteen...

Leave a comment:

• expertti
    replied
    Originally posted by Tommix View Post
    Ei noita uudempia ole ilmaiseksi jaossa kuin germaanikielellä.
    No kellä olisi rahasta saatavilla? YV!

Leave a comment:

• Tommix
    replied
    Ei noita uudempia ole ilmaiseksi jaossa kuin germaanikielellä.

Leave a comment:

Working...
X