Announcement

Collapse
No announcement yet.

Koodaus ohjeita NCS Expert-ohjelmalle (kysymyksiä ja vastauksia)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • böntti
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2011
    • 2857
    • Tampere

    Originally posted by KOS56OLAVI View Post
    Moi,miten olette aloittanu opiskelemaan ncs-expertin käyttöä,kun videot joita löydän, ovat aika sekavia,joko kuvattu huonosti, tai selostus tai käyttikset on jätkillä jotain muuta kuin englantia,joten ei pääse edes alkuun.
    Siis kysymys miten olette aloittanu?
    Ymmärrän kyllä että ne jotka osaa, eivät halua jakaa tietojaan, kun oletus on kai se että menettävät rahaa, jos neuvoo jollekin softan käytön,mutta onko todella niin ettei kukaan jaa tietojaan?
    Osaan käyttää inpaa vikakoodien lukuun,ja nollaukseen,olisi mukava osata jotain yksinkertaista tehdä ncs-expertillä.
    Kai
    Opettele ja ymmärrä alkuun mitä tarkoittaa vehicle order (VO), fsw_psw.trc, fsw_psw.man. Sitten pitää erottaa moduulin koodaus VO:n mukaan ja moduulin koodaus fsw_psw.man-filen mukaan. Itse koodaus tehdään sitten joko yksittäisiin moduuleihin tai kaikkiin moduuleihin. NCS-dummy kannattaa asentaa, helpottaa fsw_psw.man:in editointia merkittävästi. Jos ei näillä pääse vauhtiin niin kannattaa harkita koko hommaa toiseen kertaan.
    Last edited by böntti; 03-03-2014, 21:59.
    -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
    -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
    -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
    -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

    -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

    Comment

    • BMWFW24
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2003
      • 276
      • Jämsä

      Originally posted by böntti View Post
      Sulla vaikuttais olevan ncs-dummyssä väärä ecufile valittuna tuolle tracefilelle minkä oot moduulista lukenut. Mitä ecua ncs-expert tarjoaa kun koodaat? E53 vaihtoehdot on GM3_E53.C04 ja GM3.C10 (ncs dummyn mukaan). Jos on joku muu niin lootassa on oletettavasti väärä softa sisässä. Vanhassa moduulissa sulla on ollut tuo GM3_E53.C04. EDIT: Ei välttämättä ole väärä ecufile, näyttää siltä että sun uudessa moduulissa molemmat SERVO_KENNL_GESCHW ja SERVO_KENNL_STROM ovat e53_kennlinie_01, tämä ei ole kummallekkaan oikealle ecun softalle validi arvo. Tämähän toisaalta tarkoittais että softa on väärä.

      1. Ootko 100% varma että oot koodannu moduulin vehicle orderin mukaan?
      2. Tarkista tuo ecun softaversio.

      Bwm coding tool tietenkin näyttää valitun vaihtoehdon kun se vain avaa sen tracefilen ja näyttää sisällön.

      Tuo moduuli on kyllä fyysisesti oikea niin kuin vanhemmissa posteissas totesitkin.
      No niin jatketaas. Tänään koodasin tuon boksi taas kerran uudelleen tehdas-asetuksiin. Tein sen eri ohjeen mukaan kuin ennen. Varmistin ennen operaatiota ettei koodaukseen käytetä tyhjää MAN-fileä. Koodasin, odotin, luin uudelleen. Ja kas kummaa, jostain syystä se vaihtoikin tuon moduulin GM3_E53.C04:stä --> GM3.C10:iin. Aina aikaisemmin se on tarjonnut tuota aiempaa vaihtoehtoa ja NCSDummykään ei ole ymmärtänyt mitään muuta vaihtoehtoa. Tosin aina tuli virheilmoitukset niistä Servotronicin valinnoista.
      En tiedä mitä tapahtui mutta ilmeisesti koodaus onnistui nyt oikein. Kauko-ohjaimia en kyllä vieläkään saanut toimimaan...
      Linkissä kuva NCSExpertistä missä näkyy ne moduulin filut.
      https://app.younited.com/?shareObjec...9-620999c91515
      ex. 316i e36 1991
      ex. 318iS Coupe e36 1992
      ex. 528iA Touring e39 1997
      ex 316i e30 1990, vaimon
      ex. X5 4.4i e53 2001
      ex 316 e46 2003, vaimon
      525iX e60 2008
      Z4 e85 2003, vaimon​

      Comment

      • böntti
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2011
        • 2857
        • Tampere

        Originally posted by BMWFW24 View Post
        No niin jatketaas. Tänään koodasin tuon boksi taas kerran uudelleen tehdas-asetuksiin. Tein sen eri ohjeen mukaan kuin ennen. Varmistin ennen operaatiota ettei koodaukseen käytetä tyhjää MAN-fileä. Koodasin, odotin, luin uudelleen. Ja kas kummaa, jostain syystä se vaihtoikin tuon moduulin GM3_E53.C04:stä --> GM3.C10:iin. Aina aikaisemmin se on tarjonnut tuota aiempaa vaihtoehtoa ja NCSDummykään ei ole ymmärtänyt mitään muuta vaihtoehtoa. Tosin aina tuli virheilmoitukset niistä Servotronicin valinnoista.
        En tiedä mitä tapahtui mutta ilmeisesti koodaus onnistui nyt oikein. Kauko-ohjaimia en kyllä vieläkään saanut toimimaan...
        Linkissä kuva NCSExpertistä missä näkyy ne moduulin filut.
        https://app.younited.com/?shareObjec...9-620999c91515
        Jotain ilmeisesti teit aiemmin väärin, nyt vaikuttais menneen oikea data purkkiin. En osaa ottaa kantaa keskuslukon toimintaan mutta tuossa uudessa purkissa on eri (luultavasti uudempi) softa kuin muussa autossa. Voipi vaikuttaa tai sitten ei, yleensä ainakin f-sarjassa ei.
        Last edited by böntti; 03-03-2014, 22:01.
        -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
        -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
        -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
        -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

        -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

        Comment

        • Kissvesala
          Moderator
          • Jun 2010
          • 3110
          • Liminka

          Heitetäämpä kysymystä ilmoille. Miten onnistuu e60/61 lci ja e70/71 mask koodaus. Sen verta haastava värkki tuo champ että pistää aivonystyrät ahtaalle. Saan luettua modulin ihan ok kun muuttaa käytettävän .ipo filen a_e65mmi tilalle a_e65mmc mutta jostain syystä tuollai ei onnistu man filen pukkaus purkkiin oikeen. Osa muutoksista menee läpi ja osa ei. Ja tämäkään ei oikeen häävisti. Onko nyt näin että tuo uuden mallin mask tarvii icomin että toimii oikeen?
          Vikakoodinluku, Livedata, Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti
          Kissvesala.fi
          Priva tai o443424479

          Comment

          • böntti
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2011
            • 2857
            • Tampere

            Originally posted by Kissvesala View Post
            Heitetäämpä kysymystä ilmoille. Miten onnistuu e60/61 lci ja e70/71 mask koodaus. Sen verta haastava värkki tuo champ että pistää aivonystyrät ahtaalle. Saan luettua modulin ihan ok kun muuttaa käytettävän .ipo filen a_e65mmi tilalle a_e65mmc mutta jostain syystä tuollai ei onnistu man filen pukkaus purkkiin oikeen. Osa muutoksista menee läpi ja osa ei. Ja tämäkään ei oikeen häävisti. Onko nyt näin että tuo uuden mallin mask tarvii icomin että toimii oikeen?
            Mikä spdaten sulla on käytössä? E6x-malleihin on tullut viimeisin päivitys ista/p v. 2.48.0 mukana, mielestäni tarkoitta samaa kuin spdaten v.48.0. Julkaistu joskus loppuvuodesta -12.

            Onko tuo mmi -> mmc joku yleinen kikka vai sun oma keksintö? Sieltä purkista luetaan vain nettodata ja jos filet on väärät niin tulkkaus tracefileksi ja takas vois tökkiä??? Arvailua arvailua...

            Edit. Eikös M-ASK ja CHAMP ole muuten kaksi eri asiaa?
            Last edited by böntti; 04-03-2014, 08:19.
            -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
            -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
            -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
            -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

            -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

            Comment

            • Kissvesala
              Moderator
              • Jun 2010
              • 3110
              • Liminka

              No champ on uudempaa tekniikkaa mutta ncs näyttää sen edelleen maskina. Ei ihan oma kikka ole tuo mmi vaan jostain netin syövereistä löysin. Heittää niillä oletus ipoilla vaan coapi 2020 errorin. 50.4 on sp daten. Kai se siitä mmi kikaksta johtuu että menee persiilleen. Mutta ainut ipo millä sen maskin saa luettua. Taitaa mennä ista/p hommiksi.
              Vikakoodinluku, Livedata, Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti
              Kissvesala.fi
              Priva tai o443424479

              Comment

              • böntti
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2011
                • 2857
                • Tampere

                Originally posted by Kissvesala View Post
                No champ on uudempaa tekniikkaa mutta ncs näyttää sen edelleen maskina. Ei ihan oma kikka ole tuo mmi vaan jostain netin syövereistä löysin. Heittää niillä oletus ipoilla vaan coapi 2020 errorin. 50.4 on sp daten. Kai se siitä mmi kikaksta johtuu että menee persiilleen. Mutta ainut ipo millä sen maskin saa luettua. Taitaa mennä ista/p hommiksi.
                Pitäis oletettavasti muuttaa .prg ja .Cxx filut oikeiksi. Lukase moduulista joku data ulos ista/d:llä ja katso lokista mitä .prg:tä se käyttää. .Cxx sitten varmaan selviäis ista/p:n lokista tai winkfp:llä jotenkin, en oo kumpaakaan pahemmin käyttänyt.

                Edit. Katsoin dummystä, vaihtoehdot e60-koriin näyttäis olevan CHAMPE70.C31, .C32 ja .C33
                Oikean IPOn ja PRGn saa kun lukee moduulista softaversion inpalla tai toolilla ja syöttää sen winkfp:n comfort moden enter ZUSBiin. Sitten painaa done niin tulee oikea ipo ja prg näkyviin.

                Edit2. Onhan siellä sitten ne MASK_E60.Cxx filet mutta itse lähtisin siitä oletuksesta liikkelle että champpiin käytetään champin filejä.
                Last edited by böntti; 04-03-2014, 10:26.
                -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                Comment

                • böntti
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2011
                  • 2857
                  • Tampere

                  Mulla oli E46 assembly line winkfp:ssä kun tuota aiempaa tekstiä kirjoitin. E60 antaakin sen 10FLASH.PRGn joka ei ole varmaankaan koodaukseen sopiva. Samoin winkfp:n ipo on mahdollisesti koodaukseen sopimaton.

                  Mitäs olit muuten sillä ISTA/P:llä ajatellut saada aikaan? Sillä ei kait voi koodata muuta ku virallisia retrofittejä jne, ei siis .MAN touhuja.
                  -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                  -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                  -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                  -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                  -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                  Comment

                  • Kissvesala
                    Moderator
                    • Jun 2010
                    • 3110
                    • Liminka

                    CHAMPE70.c33 on oikea prg ja ncs näyttääkin sen oikeen. Se ipo tiedosto siinä jotenki kusee. Ongelma on se että oli niinki yksinkertanen juttu muuttaa radio usa -> ece mutta ei menny niinku ccc tai vanhan mallin mask. Ista/p tarvii varmaan ny koodata se champ uusiksi ku ncsllä ei onnistu encoding edes varustelistan mukaan. Ncs oletus filuilla ei vaan moduli vastaa ainakaan d-can piuhalla. Icom kuhan tulee niin pittää testata ensin sillä.
                    Vikakoodinluku, Livedata, Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti
                    Kissvesala.fi
                    Priva tai o443424479

                    Comment

                    • böntti
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2011
                      • 2857
                      • Tampere

                      Originally posted by Kissvesala View Post
                      CHAMPE70.c33 on oikea prg ja ncs näyttääkin sen oikeen. Se ipo tiedosto siinä jotenki kusee. Ongelma on se että oli niinki yksinkertanen juttu muuttaa radio usa -> ece mutta ei menny niinku ccc tai vanhan mallin mask. Ista/p tarvii varmaan ny koodata se champ uusiksi ku ncsllä ei onnistu encoding edes varustelistan mukaan. Ncs oletus filuilla ei vaan moduli vastaa ainakaan d-can piuhalla. Icom kuhan tulee niin pittää testata ensin sillä.
                      Mistä tiedät että CHAMPE70.C33 on just se oikea? Ymmärtääkseni tuo tiedosto sisältää nettodata -> .trc ja .man -> nettodata muutoksiin tarvittavan tiedon ja tässä sulla ilmeisesti on ongelmaa jos .man menee vain osittain oikein purkkiin. .PRG file taas on se jobit sisältävä paketti joka ottaa yhteyden moduuliin, ainakin diagnostiikkahommissa. Ipo-file vissiin tietää että mitä prg-fileä pitää käytää. Aika monta kysymysmerkkiä on mutta näin olen asiat ymmärtänyt. Itse yrittäisin eri .Cxx tiedostoilla. Tietenkin se ISTA/P on helpoin, sillä luulis onnistuvan tuo us -> ece hommeli.
                      Last edited by böntti; 05-03-2014, 17:01.
                      -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                      -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                      -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                      -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                      -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                      Comment

                      • Kissvesala
                        Moderator
                        • Jun 2010
                        • 3110
                        • Liminka

                        Originally posted by böntti View Post
                        Mistä tiedät että CHAMPE70.C03 on just se oikea? Ymmärtääkseni tuo tiedosto sisältää nettodata -> .trc ja .man -> nettodata muutoksiin tarvittavan tiedon. .PRG file taas on se jobit sisältävä paketti joka ottaa yhteyden moduuliin, ainakin diagnostiikkahommissa. Lue se softavesio sieltä moduulista ja syötä winkfp:hen -> saat ulos jonkun .prg:n jolla voit sitten yrittää ncs:llä lukea moduulilta trace filen.
                        Siis kyllä mää sen tracen saan luettuaki. Ja manin sinne työnnettyä. Menee sekunnissa job ended mutta muuttuu vaan kaikki miten sattuu.
                        Vikakoodinluku, Livedata, Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti
                        Kissvesala.fi
                        Priva tai o443424479

                        Comment

                        • böntti
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2011
                          • 2857
                          • Tampere

                          Originally posted by Kissvesala View Post
                          Siis kyllä mää sen tracen saan luettuaki. Ja manin sinne työnnettyä. Menee sekunnissa job ended mutta muuttuu vaan kaikki miten sattuu.
                          Niin siis sitä tässä epäilen että on väärä .Cxx file -> nettodatan tulkkaus selväkieliseksi ja takas tökkii. Muokkasin tuota edellistä vastausta. Lukee kyllä nettodatan mutta sen kääntäminen traceksi ja takas ei toimi oikein.
                          -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                          -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                          -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                          -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                          -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                          Comment

                          • böntti
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2011
                            • 2857
                            • Tampere

                            Toinen homma on se että ootko tarkastanut c:\nscexper\daten\e60at.000 tiedostosta että oot tehny vo-muutoksen oikein? Toisaalta jos alkuperäisellä vo:lla ei onnistu vo-koodaus niin sitten vika ei ole ainakaan ainoastaan tässä.
                            -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                            -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                            -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                            -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                            -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                            Comment

                            • Kissvesala
                              Moderator
                              • Jun 2010
                              • 3110
                              • Liminka

                              Originally posted by böntti View Post
                              Toinen homma on se että ootko tarkastanut c:\nscexper\daten\e60at.000 tiedostosta että oot tehny vo-muutoksen oikein? Toisaalta jos alkuperäisellä vo:lla ei onnistu vo-koodaus niin sitten vika ei ole ainakaan ainoastaan tässä.
                              joo tätäpä just ihmettelen. kaikki valikot jne palautui ennalleen ku koodas alkuperäisen vo:n mukaan. ainut miinus että äänet ei kuulu radiosta eikä liiemmin kongi äänet jne. top hifi ampista ku piippaa kanavat niin kaikki toimii, radion kautta niin ei pihahdakkaan. kanavat yms löytyy oikeen, ääniä vaan ei kuulu. eikä equa voi säätää. Tähän siis lienee ainut lääke icom ja ihan viime kädessä ista/p

                              Edit: kyseessä siis E70 2009, niin ja vikakoodeja ei löydy mistään, rheingoldilla löytyy yhteys kaikkiin purkkeihin ja on yritetty resetoida monella konstilla.
                              Last edited by Kissvesala; 04-03-2014, 16:52.
                              Vikakoodinluku, Livedata, Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti
                              Kissvesala.fi
                              Priva tai o443424479

                              Comment

                              • böntti
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2011
                                • 2857
                                • Tampere

                                Originally posted by Kissvesala View Post
                                joo tätäpä just ihmettelen. kaikki valikot jne palautui ennalleen ku koodas alkuperäisen vo:n mukaan. ainut miinus että äänet ei kuulu radiosta eikä liiemmin kongi äänet jne. top hifi ampista ku piippaa kanavat niin kaikki toimii, radion kautta niin ei pihahdakkaan. kanavat yms löytyy oikeen, ääniä vaan ei kuulu. eikä equa voi säätää. Tähän siis lienee ainut lääke icom ja ihan viime kädessä ista/p

                                Edit: kyseessä siis E70 2009, niin ja vikakoodeja ei löydy mistään, rheingoldilla löytyy yhteys kaikkiin purkkeihin ja on yritetty resetoida monella konstilla.
                                Puhuit aiemmin e60-mallista. Tiedät varmaan että e60 ja e70 käyttää eri daten-filuja? Sp-daten v. 51.0 sisältää päivityksen e70-fileihin, mun versiotaulukko loppuu tähän. 51.3 on kuitenkin uusin joten kannattaa ladata suoraan se.

                                Edit 52.1 on uusin.

                                Tässä E-sarjan viimeisimmät päivitykset korisarjoittain:

                                E89: 52.0 (E81, E82, E84, E87, E88, E89, E90, E91, E92, E93)
                                E60: 48.0 (E60, E61, E63, E64)
                                E65: 49.0 (E65, E66)
                                E70: 51.2 (E70, E71, E72)
                                Last edited by böntti; 05-03-2014, 01:46.
                                -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                                -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                                -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                                -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                                -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎