Announcement

Collapse
No announcement yet.

Alusta muutoskatsastus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bmw_e30
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2004
    • 1260
    • joutseno

    Alusta muutoskatsastus

    Bmw z4 3.0i 2003 e85
    Käytin auton leimalla ja katsastajalle ei kelvannu auto koska alustaa ei ole muutoskatsastettu.
    Ensiksi papereissa lukee etu akseli 235/35-18 ja taka akseli 255/35-18 leimalla autossa oli edessä 215/35-19 ja takana 235/35-19 ja ei kelpaa....

    Toiseks auto on suomirekisteröity 2014 suomeen tässä kunnoss ja en tiiä onko rekisteröinti katsastaja unohtanu laittaa auton korkeuden muutoksen otteesee vai ei mit sitä ei lue missää. Etu jousessa luki fks217 va.
    Pitääköhä miu ny sit uudellee muutoskatsastaa tämä?
    Onko ollu vastaavaa tilannetta kellää.

    Kolmanneks vasen etuiskari vuosi hieman mutta piti paremmin kuin oikea. Silti laitto että vasen pitää vaihtaa
    Menikö tää iha oikein. 1.4 leimaus eikä ollu aprilli pila vaikka aluks niin luulin
    ex 325i -85 325i
    325i soupe -92 325i

    Ford Capri Gt 1.6/2.8 V6 -72 Capri
  • jmp2002
    BTCF Member
    • Oct 2003
    • 5727
    • Rovaniemi

    #2
    Eihän tossa ole mitään ihmeellistä.. rengaskoko saa muuttua 1" alkuperäisestä koosta, ei muutoskatsastetusta koosta...
    Alusta pitää tietenkin muutoskatsastaa ja jos se on tuontikatsastuksessa "unohtunut" niin eipä se auta kun lyyä kättä taskuun + tuv-laput mukaan..

    Kyllähän se vuotava iskari on vähintään korjauskohetus jos ei hylky..
    E30 325i Touring -89
    E30 325i touring -88 m50tbo
    G20 330e M-Sport -20

    Comment

    • ThemeJ
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2005
      • 997
      • Turku/Raahe

      #3
      Sullahan on siellä edessä alkuperänen rengaskoko 225/40 R18, koska Z4, mutta se ei kyllä tähän vaikuta. En jaksanu alkaa mitään vierintäkehiä laskemaan, mutta tuskinpa se liikaa muuttuu alkuperäiseen nähden.

      Kannattaa käydä aseman päällikön kans jutteleen, renkaathan ei vaadi mitään muutoskatsastusta, mutta alusta vaatii. Jos se on unohtunu merkata rekisteröintikatsastuksessa niin muutoskatsastus siihen tai sitten kävelet sinne missä se on maahantuontikatsastettu ja kysyt voiko asialle tehdä mitään.
      Bmw E30
      Bmw 2000Touring Scrap
      Ex. Bmw E30 316
      Ex. Bmw E36

      Comment

      • Kylli-Täti
        Bimmer Fanatic
        • Apr 2012
        • 499
        • Tampere

        #4
        jmp2002 summaskin kaiken oleellisen, ei tässä auta toistaa

        Comment

        • petrolhead
          Moderator
          • Feb 2004
          • 13793
          • Hyvinkää

          #5
          Originally posted by Bmw_e30 View Post

          Kolmanneks vasen etuiskari vuosi hieman mutta piti paremmin kuin oikea. Silti laitto että vasen pitää vaihtaa
          Vasen pamppu vuotaa, oikeessa huono vaimennusvoima? No mitä jos vaan vaihtas molemmat?
          2015 VW Crafter
          1984 BMW 316
          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

          Comment

          • PP440
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2007
            • 1263
            • Mikkeli

            #6
            Nykyisin ei tarvii alustan tuv lappuja,mutta ilmeisesti nelipyöräsuuntauksesta saadut laput tarvitaan..

            Comment

            • Thuppu
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2007
              • 3626
              • Seinäjoki

              #7
              Inssi ei voinu sit samalla tehä sen muutoskatsastuksen?
              BMW 740iA "ALPINA"
              BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
              Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
              Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

              Comment

              • Busch
                BTCF Member
                • Sep 2011
                • 271
                • Seinäjoki/Lapua

                #8
                Originally posted by PP440 View Post
                Nykyisin ei tarvii alustan tuv lappuja,mutta ilmeisesti nelipyöräsuuntauksesta saadut laput tarvitaan..
                Jep Trafi vaatii 4-pyöräsuuntauksesta laput ja jos autoon on asennuttu säädettävä alustasarjan ja sen aikoo muutoskatsastaa, tulee 4-pyöräsuuntauksesta olla kahdet erilaput kun alusta on ylä- ja ala-asennennosa.

                Hyvä noi tuv-laput on aina olla, mutta oikeesti niitä tarttis vaatia vasta koska ko auto on Ey-tyyppihyväksytty.

                Comment

                • pazq
                  BTCF Member
                  • Jan 2008
                  • 3175
                  • 47200

                  #9
                  Ylä ja ala-asennoista molemmista? Ai saatana mikä ruuvaaminen siinä on kun kääntelee yli 50mm/kulma jonkuu avaimen kans kerron kohta paljo maksaa kun itellä toi edessä ehkä viikolla tai heti kun ehtii

                  Comment

                  • nokonzok
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2013
                    • 826
                    • Espoo

                    #10
                    Originally posted by Busch View Post
                    Jep Trafi vaatii 4-pyöräsuuntauksesta laput ja jos autoon on asennuttu säädettävä alustasarjan ja sen aikoo muutoskatsastaa, tulee 4-pyöräsuuntauksesta olla kahdet erilaput kun alusta on ylä- ja ala-asennossa.
                    Missäs näin sanotaan?

                    Originally posted by Busch View Post
                    Hyvä noi tuv-laput on aina olla, mutta oikeesti niitä tarttis vaatia vasta koska ko auto on Ey-tyyppihyväksytty.
                    TUV-laput eivät nykyisellään ole tarpeen missään autossa, tyyppihyväksynnästä riippumatta. Ne on toki yksi vaihtoehto, mutta ei enää edellytys. Jos lapussa lukee suurimman sallitun madalluksen olevan yli 51mm, ne eivät kelpaa vaikka ne olisi Jeesuksen kirjoittamat. Tiedän useampiakin tapauksia, jossa leimaa ei ole herunut TUV-lapullakaan.

                    Näissä lappupelleilyissä on tehty täysi ympyrä kun alustan maahantuojan paperi kelpaa aina, mutta TUV-lappu ei ihan välttämättä

                    Comment

                    • pazq
                      BTCF Member
                      • Jan 2008
                      • 3175
                      • 47200

                      #11
                      [QUOTE=nokonzok;3723022]Missäs näin sanotaan?[/QUOTE
                      Muutoskatsastettaessa alustan korkeuden muutosta tulee aina esittää
                      selvitys pyöränkulmista (ajoneuvon valmistaja, osavalmistaja tai
                      tutkimuslaitos voi antaa lausunnon sopivista pyöränkulmista)
                      ]

                      Comment

                      • nokonzok
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2013
                        • 826
                        • Espoo

                        #12
                        Mutta missä sanotaan, että se pitää olla ylä- ja ala-asennoista? Samalla logiikallahan pitäisi olla myös siitä välistä. Ja jos aivan tarkkoja ollaan niin koko vaatimusta ei ole missään juridisesti sitovassa ohjeessa, maininta löytyy vain soveltamisohjeesta.

                        Comment

                        • Busch
                          BTCF Member
                          • Sep 2011
                          • 271
                          • Seinäjoki/Lapua

                          #13
                          Originally posted by nokonzok View Post
                          TUV-laput eivät nykyisellään ole tarpeen missään autossa, tyyppihyväksynnästä riippumatta. Ne on toki yksi vaihtoehto, mutta ei enää edellytys. Jos lapussa lukee suurimman sallitun madalluksen olevan yli 51mm, ne eivät kelpaa vaikka ne olisi Jeesuksen kirjoittamat. Tiedän useampiakin tapauksia, jossa leimaa ei ole herunut TUV-lapullakaan.

                          Näissä lappupelleilyissä on tehty täysi ympyrä kun alustan maahantuojan paperi kelpaa aina, mutta TUV-lappu ei ihan välttämättä
                          Olen kuullut taas aivan riistiriitaisia tilanteita ko asiasta kun Tuv-lappu on puuttunnut ja maahantuojalta on saatu lausunto alusta sopivuudesta autoon. Mutta se ei ole siltikään käynyt koska Tuv-todistus on puuttunut. Tärkeinhän siitä tuv-lapusta varmasti on käydä ilmi että alustan etu ja taka kantavuus riittää auton painoon nähden.
                          Vaikeaksi tämä on mennyt!
                          Last edited by Busch; 11-04-2016, 21:15.

                          Comment

                          • Busch
                            BTCF Member
                            • Sep 2011
                            • 271
                            • Seinäjoki/Lapua

                            #14
                            Originally posted by nokonzok View Post
                            Mutta missä sanotaan, että se pitää olla ylä- ja ala-asennoista? Samalla logiikallahan pitäisi olla myös siitä välistä. Ja jos aivan tarkkoja ollaan niin koko vaatimusta ei ole missään juridisesti sitovassa ohjeessa, maininta löytyy vain soveltamisohjeesta.
                            Kaippa toi trafin ohje on hieman tulkinnan varainen mutta konttorilla meinasivat ainakin näin. Eikä siitä varmaan haittaakaan ole jos tekee kulmat vielä alustan ollessa "keskiasennossa". 90% todennäköisesti muutenkin tekee/teettää ne kulmat alustan asennuksen jälkeen.
                            Trafilta kuulemma tullut jälkeen päin selvitys pyyntöjä miksi auton on hyväksytty vaikka ei ole pyöränsuuntauksesta todisteita ymym...

                            Comment

                            • nokonzok
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2013
                              • 826
                              • Espoo

                              #15
                              Originally posted by Busch View Post
                              Olen kuullut taas aivan riistiriitaisia tilanteita ko asiasta kun Tuv-lappu on puuttunnut ja maahantuojalta on saatu lausunto alusta sopivuudesta autoon. Mutta se ei ole siltikään käynyt koska Tuv-todistus on puuttunut. Tärkeinhän siitä tuv-lapusta varmasti on käydä ilmi että alustan etu ja taka kantavuus riittää auton painoon nähden.
                              Vaikeaksi tämä on mennyt!
                              Siellä ei katsuri ole ollut aivan ajan tasalla. Maahantuojan paperi kelpaa nykyään poikkeuksetta.

                              Ja ne jälkikäteiset selvityspyynnöt on ihan höpöjuttuja. Ei siellä Trafissa yksikään viskaali kyttäile alustasarjojen (tai minkään muunkaan) muutoskatsastuksia. Tömä on vain se katsurin vakioselitys kun se "varmuuden vuoksi" pyytää jotain todistuksia. Usein vielä tietämättä, että mitä oikeastaan pitää edes todistaa, kunhan nyt vaan joku paperi löytyy.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎