Announcement

Collapse
No announcement yet.

Alusta muutoskatsastus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #91
    Originally posted by ChilileipÄ View Post
    Ihan mielenkiinnosta mietin et miten esim. E30 katsastetaan alustalle nykyään, kun eihän siitä saa mitenkään arvoja vihreiks!? Jos siis ei ole takana säätölätkiä ja edessä säädettäviä yläpäitä
    Osaako ne katsurit huomioida sen et vakiona ei pysty säätää kun aurauksen edestä?
    KAIKKIA kulmia voidaan säätää jos vain halutaan.

    Comment

    • ChilileipÄ
      BTCF Member
      • Mar 2007
      • 2014
      • jyväskylä

      #92
      Originally posted by Hemi View Post
      KAIKKIA kulmia voidaan säätää jos vain halutaan.
      No mut kuitenkaan sitä ei varmasti mikään perus korjaamo tee
      F11 530D M-Sport ’11
      E39 525iA touring M-Sport '02
      ex. E30 3xx?? karminrot 320i (2,5l) '88 ,E30 2D '89, E30 touring '89

      Comment

      • ThemeJ
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2005
        • 997
        • Turku/Raahe

        #93
        Originally posted by ChilileipÄ View Post
        No mut kuitenkaan sitä ei varmasti mikään perus korjaamo tee
        Eihän esim. e46 etupäässä arvot mene kohdalleen jos heimankin madalletaan...
        Bmw E30
        Bmw 2000Touring Scrap
        Ex. Bmw E30 316
        Ex. Bmw E36

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #94
          Originally posted by ChilileipÄ View Post
          No mut kuitenkaan sitä ei varmasti mikään perus korjaamo tee
          Riippuu ihan siitä miten tuo ”peruskorjaamo” määritellään?
          Ei tämäkään mitään rakettitiedettä ole ja jo ihan Googlen käyttötaito paljastaa miten e30:stä saadaan kaikki kulmat säädettyä ihan tasan siihen mihin halutaan ja omaa mielikuvitusta käyttäen loput.

          Comment

          • khor
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2010
            • 572
            • Oulu

            #95
            Onko käytännön kokemuksia ilmajousien muutoskatastuksesta? Mitä vaatimuksia suuntauspapereiden ja 8cm maavaran lisäksi?
            E36 328i Cabriolet M-Sport -96
            E39 530iA M-Sport -01
            E36 318i Touring -96

            Comment

            • Kylli-Täti
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2012
              • 499
              • Tampere

              #96
              Ite just toissapäivänä kävin kysymässä konttorilta mitä lappuja vaaditaan jne. Kuulemma TUV-lappuja ei tarvi olla, "mutta nopeuttaa". Soveltuvuus akselimassoille täytyy löytyä. Sit pyöränsuuntausraportti, jolta näkyy et kaikki on ohjearvojen sisällä. "Trafi on tosi tarkka näiden kanssa", eli ainakaan sieltä ei mun lapulla ois herunu leimaa kun oli pientä heittoo. Suuntauslapussa pitää olla merkattuna etäisyys navasta lokarin kaareen, alustasarjan merkki/malli ja allekirjoitus. Vitun vaikeeta tulee oleen :think Koitan mennä toiselle konttorille, mistä kaveri viikko sitten oli saanu pelkällä suuntauslapulla leiman, jolla arvot ei todellakaan ohjearvojen sisällä.

              Lain mukaan ois turvallisempaa heittää 14 vanhaa osaa autoon takas ja ajella paskoilla osilla ja paskoilla kulmiensäädöillä. Katsastushan on tieturvallisuuden takia

              Comment

              • Kylli-Täti
                Bimmer Fanatic
                • Apr 2012
                • 499
                • Tampere

                #97
                Originally posted by Kylli-Täti View Post
                Ite just toissapäivänä kävin kysymässä konttorilta mitä lappuja vaaditaan jne. Kuulemma TUV-lappuja ei tarvi olla, "mutta nopeuttaa". Soveltuvuus akselimassoille täytyy löytyä. Sit pyöränsuuntausraportti, jolta näkyy et kaikki on ohjearvojen sisällä. "Trafi on tosi tarkka näiden kanssa", eli ainakaan sieltä ei mun lapulla ois herunu leimaa kun oli pientä heittoo. Suuntauslapussa pitää olla merkattuna etäisyys navasta lokarin kaareen, alustasarjan merkki/malli ja allekirjoitus. Vitun vaikeeta tulee oleen :think Koitan mennä toiselle konttorille, mistä kaveri viikko sitten oli saanu pelkällä suuntauslapulla leiman, jolla arvot ei todellakaan ohjearvojen sisällä.

                Lain mukaan ois turvallisempaa heittää 14 vanhaa osaa autoon takas ja ajella paskoilla osilla ja paskoilla kulmiensäädöillä. Katsastushan on tieturvallisuuden takia
                Jatkan tähän tarinaa, joka on suht pitkä mut koitan selittää lyhyesti: Nyt on auto muutoskatsastettu lailliseks. Kävin siis katsastamassa ja muutoskatsastamassa TUV-lapun ja suuntauslapun kanssa. Suuntauslapulla tietty kaikki arvot ohjearvojen ulkopuolella, koska autoo oli madallettu ehkä noin 40mm. Hylkäyksen syynä kaksi kohtaa, "caster ohjearvojen ulkopuolella, auto liian matala" ja toinen koska etujousi pyöri käsin. No toi jousi pyöri käsin ku oli prikka unohtunu sieltä yläpäästä ja ehkä esijännitystä oli kans liian vähän

                Vittua hoettiin, prikka lisättiin ja alustaa nostettiin n. 20mm ja vein alustan uudelleen säädettäväks. Sanoin et ihan sama miten säätää kunhan lapussa arvot on ohjearvojen sisällä. Noh, jotain ne teki, köyhdyin ja ne lykkäs laput käteen, joissa kaikki oli vihreellä eli ohjearvojen sisällä. Tää riitti mulle, luulin hetken olevani kuningas ja saavani auton katsastettua. Menin konttorille ja heti huikattiin et bemarin lapuis on puutteita. Mietin et mitäköhän vittua nyt taas ku alustan korkeuskin oli tällä kertaa kirjattuna suuntauslappuun. Suuntaajan tekijän nimikirjotus, nimenselvennös ja alustasarjan merkki/malli puuttu. Onneks sain luvan et käsin kirjotettu lisäys riittää. Trafi syynää nää laput ja valittaa jos on jotain väärin, joten noi kaikki pitää olla ihan vitun tarkkaan ja selkeesti paperilla! Auto kuitenkin otettiin sisään ja mitattiin korkeus jne. Olin korjannu korjauskehotuksena olevan ajovalopolttimon ja katsuri sit katto sen valon suuntauksen samalla (poliisimieheltä kysyin ja sen mukaan ei oo laillista puuttua jälkitarkastuksessa vikoihin, jotka ei voi aiheuttaa ajokieltoo). Valokuvio epäselvä, korjauskehotushan siitä tuli. Sanoin palaavani tunnin sisään suuntauslappujen kanssa. Sain lappuihin nimen, allekirjotuksen ja alustan merkin/mallin käsin kirjotettuna. Palasin konttorille ja sain katsastuksen/muutoskatsastuksen läpi. Rekisterikilven valosta oli korjauskehotus annettu ekassa katsastuksesta, samoin vasemman ajovalon suuntaus oli kuulemma liian alas. Näitä ei edes katottu tällä vikalla kertaa, mutta kehotukset silti poistu uusista katsastuslapuista, mutta tilalle tuli oikeen ajovalon suuntauksesta korjauskehotus :think Aika sama mulle, olin vaan ilonen et meni muutoskatsastus läpi ja otteessa laillisesti näkyvillä madallettu auto. Ei tarvi nostaa ja laskee seuraaviin katsastuksiin enää

                Kannattaa muuten kattoo sitten ne TUV-laput läpi, meinaan katsuri syynää ne. Esim mulla on varaa laskee vielä 20mm alaspäin, koska kierteitä riittää, mutta TUV-lapuissa lukee alin mahdollinen korkeus 20mm kierteiden alinta kohtaa ylempänä. Oli meinaan tasan alimmassa kohtaa IHAN SÄKÄLLÄ, millikin alempana niin ei ois menny läpi

                Mitäs raati nyt sanoo? Saako puuttua valojen suuntaukseen jälkitarkastuksessa jos siitä ei oo mitään aiemmassa feilatussa katsastuksessa mainittu? Polttimo tosin oli palanu, joten sitä ei pystytty tsekkaan sillon. Korjauskehotuksen veronen juttu kuitenkin vaan... Entäs tää et kaks korjauskehotusta poistu vaikkei niitä edes katottu? Katsuri ei käyny millonkaan auton takana et ois nähny ees rekkarikilven valot

                P.S. Katsuri sano et 1-2cm korkeuden vaihteluihin ei puututa määräaikaiskatsastuksen yhteydessä, kun kysyin et mitäs jos nostan tän talvikorkeuteen. Totes kuitenkin, että kulmista pitäs tehdä taas lappu ja muutoskatsastaa lain mukaan.

                P.P.S Oli vika auto jonka madallan. Pitäs tyyliin feikata suuntausraportti jos haluaa lailliseks madalletun auton Ja joo, onhan noita kilkkeitä mitkä antaa säätövaroja, mut meneehän se jo niin nussimiseks jos ei kunnon harrastaja oo.
                Last edited by Kylli-Täti; 26-10-2016, 17:49.

                Comment

                • BMW525Xda
                  BTCF Member
                  • Feb 2014
                  • 8681
                  • Xxxxxx

                  #98
                  Ajatusleikin tasolla pohdiskelua tästä stasin keksimästä kyykytyksestä.

                  Muistelen että esim oma E60 on X-drivena 4cm korkeampi kuin takavetoinen M-sport ?

                  Mistä katsuri näistä M-sporteista ja muista alustoista mitään tietää, onko näiden korkeudet ilmoitettu jossakin ?

                  Samat jutut on Audeissakin alustojen osalta.

                  Comment

                  • Kylli-Täti
                    Bimmer Fanatic
                    • Apr 2012
                    • 499
                    • Tampere

                    #99
                    Originally posted by BMW525Xda View Post
                    Ajatusleikin tasolla pohdiskelua tästä stasin keksimästä kyykytyksestä.

                    Muistelen että esim oma E60 on X-drivena 4cm korkeampi kuin takavetoinen M-sport ?

                    Mistä katsuri näistä M-sporteista ja muista alustoista mitään tietää, onko näiden korkeudet ilmoitettu jossakin ?

                    Samat jutut on Audeissakin alustojen osalta.
                    Useinhan sen näkee ihan jousten väristä, tai koko jousi/iskari-yhdistelmästä onko se alusta ollu jo tehtaalla alla. Eikös m-sport madalla vakiosta aina jonkun 15mm? Tosi vaikee nähdä silmällä kun on eri kokosia vanteita ja renkaita. Onko näille alustoille ohjearvot kuitenkin samat? :think

                    Mun mielestä 4cm ero saman mallin m-sporttiin on jo ihan jäätävän iso... luulis wheel gappia olevan ihan riittävästi jos näin on nännit ja näppylähanskat

                    Comment

                    • MikeDry
                      BTCF Member
                      • May 2006
                      • 6219
                      • Helsinki

                      Originally posted by Kylli-Täti View Post
                      Mitäs raati nyt sanoo? Saako puuttua valojen suuntaukseen jälkitarkastuksessa jos siitä ei oo mitään aiemmassa feilatussa katsastuksessa mainittu? Polttimo tosin oli palanu, joten sitä ei pystytty tsekkaan sillon. Korjauskehotuksen veronen juttu kuitenkin vaan... Entäs tää et kaks korjauskehotusta poistu vaikkei niitä edes katottu? Katsuri ei käyny millonkaan auton takana et ois nähny ees rekkarikilven valot .
                      Ainakin kaksi eri kokemusta.
                      Yhdessä jälkitarkastuksessa koko auto katsastettiin uudelleen, kysyin katsurilta että mitä tekee, johon totesi että teen pistokoetta, kysymyksessä oli kaksi ruostereikää mitkä piti hitsasta.

                      Toinen kerta olo edestä jäi tukivarsien pallonivelien väljyydestä, niin jälkirtarkastuksessa, koputti pohjaan reikiä ja totesi että pitää hitsaa.
                      Molemmilla kerroilla oli eri tyyppi jälkitarkastamassa kuin siinä ekassa katsastuksessa. Eli tuntuu että mennään "fiiliksen" mukaan tai jos on oikeasti jotain puutetta jälkitarkastauksessa.
                      Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                      Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

                      Comment

                      • AK-87
                        Bimmer Fanatic
                        • Apr 2015
                        • 324
                        • Hml

                        Kylli-tädille: eikös tuossa koko hommassa ollut käytännössä kyse siitä, ettei sulla ollut säädöt kohdillaan ja näin ollen dokumentit ontui? Meinaan kun ite madalsin autoni, niin muutoskatsastuksessa ei ollut mitään ongelmaa. Olin ekaa kertaa asialla ja varmistin vaan etukäteen, että mulla on satavarmasti asianmukaiset liput ja laput. Mikä tietty edellytti myös että säädöt on kohdillaan.
                        V60 D4 AWD -16
                        Civic "Track-spec" VTEC -02 kauppakassi
                        ex V60 D4 -13
                        ex E36 323i 4D -96
                        ex E91 320d -06 Stage 1

                        Comment

                        • Kylli-Täti
                          Bimmer Fanatic
                          • Apr 2012
                          • 499
                          • Tampere

                          Originally posted by AK-87 View Post
                          Kylli-tädille: eikös tuossa koko hommassa ollut käytännössä kyse siitä, ettei sulla ollut säädöt kohdillaan ja näin ollen dokumentit ontui? Meinaan kun ite madalsin autoni, niin muutoskatsastuksessa ei ollut mitään ongelmaa. Olin ekaa kertaa asialla ja varmistin vaan etukäteen, että mulla on satavarmasti asianmukaiset liput ja laput. Mikä tietty edellytti myös että säädöt on kohdillaan.
                          Juu tietty, oot oikeessa ton suhteen... mutta koitappa madaltaa autoo vähänkin ja saada kulmat ohjearvojen sisään kun kaikkia kulmia ei yksinkertasesti pysty säätään (riippuu tietty autosta). En nyt tarkkoja mittoja osaa sanoo, mutta jos madaltaa vakiosta, joutuu hankkimaan säädettävät iskarin yläpäät jne. jotta saa säätölappuun arvot ohjearvojen sisään. Pelkästään iskarin yläpäät joka nurkkaan maksaa jo satasia. Tulee harrastamiselle aika paljon hintaa, kun miettii että vuosi sitten riitti pelkkä TUV-lapun näyttäminen konttorilla. Noi vanhoilla säädöksillä katsastetut autot onkin yhtäkkiä helvetin vaarallisia tieliikenteessä kun nykyään pitää nussia pilkkua :think

                          Ootko varma, että sun lapuissa kaikki oli ohjearvojen sisällä? Sääditkö alustan vakiokorkeudessa? Mun e46:ssa heitti arvot tosi paljon jos madaltaa sillai et pystyy silmällä sanoon et auto on madallettu. Meinaan tiedän parikin tapausta, missä ei oo lähelläkään ollu ja silti meni läpi tänä kesänä/syksynä. Katsurin mukaan trafilta tulee heti palautetta jos laput ei oo kunnossa, joten säädöksen voimaantulon jäljiltä osa on saanukin väärillä alustan arvoilla muutoskatsastuksen läpi. Koska muutoskatsastit?

                          edit: Muutoskatsastit lopputalvesta, katoin sun projektitopicista Tollon autot menikin vielä läpi ilman, että ne kulmat oli ohjearvojen sisällä. Nykyään aivan törkeen tarkkaa. Tosiaan kahdelta konttorilta kysyin asiaa.
                          Last edited by Kylli-Täti; 26-10-2016, 22:44.

                          Comment

                          • AK-87
                            Bimmer Fanatic
                            • Apr 2015
                            • 324
                            • Hml

                            Juu kevään puolella vaihdatin alustan. Se ei ole säädettävä. Palikat alle, rengasliikkeeseen kulmien säätöön (oli arvot vihreällä) ja siitä konttorille TUV lapun ja kulmalapun kans. Tuossa e91 riitti säätövarat tuohon 30mm madallukseen.
                            V60 D4 AWD -16
                            Civic "Track-spec" VTEC -02 kauppakassi
                            ex V60 D4 -13
                            ex E36 323i 4D -96
                            ex E91 320d -06 Stage 1

                            Comment

                            • BMW525Xda
                              BTCF Member
                              • Feb 2014
                              • 8681
                              • Xxxxxx

                              Originally posted by Kylli-Täti View Post
                              Useinhan sen näkee ihan jousten väristä, tai koko jousi/iskari-yhdistelmästä onko se alusta ollu jo tehtaalla alla. Eikös m-sport madalla vakiosta aina jonkun 15mm? Tosi vaikee nähdä silmällä kun on eri kokosia vanteita ja renkaita. Onko näille alustoille ohjearvot kuitenkin samat? :think

                              Mun mielestä 4cm ero saman mallin m-sporttiin on jo ihan jäätävän iso... luulis wheel gappia olevan ihan riittävästi jos näin on nännit ja näppylähanskat
                              Fakta minulta puuttuu mutta muistelin että M-sport on 20mm normi takavetoa matalampi ja X-drive 20mm normia korkeampi. Tästä sain yhtälön
                              x-drive:vakio+m-sport=40mm

                              Comment

                              • Kylli-Täti
                                Bimmer Fanatic
                                • Apr 2012
                                • 499
                                • Tampere

                                Originally posted by BMW525Xda View Post
                                Fakta minulta puuttuu mutta muistelin että M-sport on 20mm normi takavetoa matalampi ja X-drive 20mm normia korkeampi. Tästä sain yhtälön
                                x-drive:vakio+m-sport=40mm

                                Fakta puuttuu multakin, vaikka koitin just äsken googletella. Monet forumeilla oli sitä mieltä, että xdrive ei lisää korkeutta ja ainakaan 3- ja 5-sarjan xdriveen ei saa täysin samaa M-alustaa mikä on RWD:ssä, joten xdriven vakiokorkeus ois sama mikä vakio RWD:ssä. Adaptiivisen M-alustan saa otettua lisävarusteena xdriveen jos ottaa jonkun toisen paketin kylkeen, mut se tuskin nostaa sitä vakiosta, laskea varmaan voi(?).

                                M-alusta laskee monien väittämän mukaan 10-15mm, postaajasta riippuen Riippuu varmaan myös tosin mallisarjasta.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎