Originally posted by ChilileipÄ
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Alusta muutoskatsastus
Collapse
X
-
Originally posted by Hemi View PostKAIKKIA kulmia voidaan säätää jos vain halutaan.F11 530D M-Sport ’11
E39 525iA touring M-Sport '02
ex. E30 3xx?? karminrot 320i (2,5l) '88 ,E30 2D '89, E30 touring '89
Comment
-
-
Originally posted by ChilileipÄ View PostNo mut kuitenkaan sitä ei varmasti mikään perus korjaamo tee
Ei tämäkään mitään rakettitiedettä ole ja jo ihan Googlen käyttötaito paljastaa miten e30:stä saadaan kaikki kulmat säädettyä ihan tasan siihen mihin halutaan ja omaa mielikuvitusta käyttäen loput.
Comment
-
-
Ite just toissapäivänä kävin kysymässä konttorilta mitä lappuja vaaditaan jne. Kuulemma TUV-lappuja ei tarvi olla, "mutta nopeuttaa". Soveltuvuus akselimassoille täytyy löytyä. Sit pyöränsuuntausraportti, jolta näkyy et kaikki on ohjearvojen sisällä. "Trafi on tosi tarkka näiden kanssa", eli ainakaan sieltä ei mun lapulla ois herunu leimaa kun oli pientä heittoo. Suuntauslapussa pitää olla merkattuna etäisyys navasta lokarin kaareen, alustasarjan merkki/malli ja allekirjoitus. Vitun vaikeeta tulee oleen :think Koitan mennä toiselle konttorille, mistä kaveri viikko sitten oli saanu pelkällä suuntauslapulla leiman, jolla arvot ei todellakaan ohjearvojen sisällä.
Lain mukaan ois turvallisempaa heittää 14 vanhaa osaa autoon takas ja ajella paskoilla osilla ja paskoilla kulmiensäädöillä. Katsastushan on tieturvallisuuden takia
Comment
-
-
Originally posted by Kylli-Täti View PostIte just toissapäivänä kävin kysymässä konttorilta mitä lappuja vaaditaan jne. Kuulemma TUV-lappuja ei tarvi olla, "mutta nopeuttaa". Soveltuvuus akselimassoille täytyy löytyä. Sit pyöränsuuntausraportti, jolta näkyy et kaikki on ohjearvojen sisällä. "Trafi on tosi tarkka näiden kanssa", eli ainakaan sieltä ei mun lapulla ois herunu leimaa kun oli pientä heittoo. Suuntauslapussa pitää olla merkattuna etäisyys navasta lokarin kaareen, alustasarjan merkki/malli ja allekirjoitus. Vitun vaikeeta tulee oleen :think Koitan mennä toiselle konttorille, mistä kaveri viikko sitten oli saanu pelkällä suuntauslapulla leiman, jolla arvot ei todellakaan ohjearvojen sisällä.
Lain mukaan ois turvallisempaa heittää 14 vanhaa osaa autoon takas ja ajella paskoilla osilla ja paskoilla kulmiensäädöillä. Katsastushan on tieturvallisuuden takia
Vittua hoettiin, prikka lisättiin ja alustaa nostettiin n. 20mm ja vein alustan uudelleen säädettäväks. Sanoin et ihan sama miten säätää kunhan lapussa arvot on ohjearvojen sisällä. Noh, jotain ne teki, köyhdyin ja ne lykkäs laput käteen, joissa kaikki oli vihreellä eli ohjearvojen sisällä. Tää riitti mulle, luulin hetken olevani kuningas ja saavani auton katsastettua. Menin konttorille ja heti huikattiin et bemarin lapuis on puutteita. Mietin et mitäköhän vittua nyt taas ku alustan korkeuskin oli tällä kertaa kirjattuna suuntauslappuun. Suuntaajan tekijän nimikirjotus, nimenselvennös ja alustasarjan merkki/malli puuttu. Onneks sain luvan et käsin kirjotettu lisäys riittää. Trafi syynää nää laput ja valittaa jos on jotain väärin, joten noi kaikki pitää olla ihan vitun tarkkaan ja selkeesti paperilla! Auto kuitenkin otettiin sisään ja mitattiin korkeus jne. Olin korjannu korjauskehotuksena olevan ajovalopolttimon ja katsuri sit katto sen valon suuntauksen samalla (poliisimieheltä kysyin ja sen mukaan ei oo laillista puuttua jälkitarkastuksessa vikoihin, jotka ei voi aiheuttaa ajokieltoo). Valokuvio epäselvä, korjauskehotushan siitä tuli. Sanoin palaavani tunnin sisään suuntauslappujen kanssa. Sain lappuihin nimen, allekirjotuksen ja alustan merkin/mallin käsin kirjotettuna. Palasin konttorille ja sain katsastuksen/muutoskatsastuksen läpi. Rekisterikilven valosta oli korjauskehotus annettu ekassa katsastuksesta, samoin vasemman ajovalon suuntaus oli kuulemma liian alas. Näitä ei edes katottu tällä vikalla kertaa, mutta kehotukset silti poistu uusista katsastuslapuista, mutta tilalle tuli oikeen ajovalon suuntauksesta korjauskehotus :think Aika sama mulle, olin vaan ilonen et meni muutoskatsastus läpi ja otteessa laillisesti näkyvillä madallettu auto. Ei tarvi nostaa ja laskee seuraaviin katsastuksiin enää
Kannattaa muuten kattoo sitten ne TUV-laput läpi, meinaan katsuri syynää ne. Esim mulla on varaa laskee vielä 20mm alaspäin, koska kierteitä riittää, mutta TUV-lapuissa lukee alin mahdollinen korkeus 20mm kierteiden alinta kohtaa ylempänä. Oli meinaan tasan alimmassa kohtaa IHAN SÄKÄLLÄ, millikin alempana niin ei ois menny läpi
Mitäs raati nyt sanoo? Saako puuttua valojen suuntaukseen jälkitarkastuksessa jos siitä ei oo mitään aiemmassa feilatussa katsastuksessa mainittu? Polttimo tosin oli palanu, joten sitä ei pystytty tsekkaan sillon. Korjauskehotuksen veronen juttu kuitenkin vaan... Entäs tää et kaks korjauskehotusta poistu vaikkei niitä edes katottu? Katsuri ei käyny millonkaan auton takana et ois nähny ees rekkarikilven valot
P.S. Katsuri sano et 1-2cm korkeuden vaihteluihin ei puututa määräaikaiskatsastuksen yhteydessä, kun kysyin et mitäs jos nostan tän talvikorkeuteen. Totes kuitenkin, että kulmista pitäs tehdä taas lappu ja muutoskatsastaa lain mukaan.
P.P.S Oli vika auto jonka madallan. Pitäs tyyliin feikata suuntausraportti jos haluaa lailliseks madalletun autonJa joo, onhan noita kilkkeitä mitkä antaa säätövaroja, mut meneehän se jo niin nussimiseks jos ei kunnon harrastaja oo.
Last edited by Kylli-Täti; 26-10-2016, 17:49.
Comment
-
-
Ajatusleikin tasolla pohdiskelua tästä stasin keksimästä kyykytyksestä.
Muistelen että esim oma E60 on X-drivena 4cm korkeampi kuin takavetoinen M-sport ?
Mistä katsuri näistä M-sporteista ja muista alustoista mitään tietää, onko näiden korkeudet ilmoitettu jossakin ?
Samat jutut on Audeissakin alustojen osalta.
Comment
-
-
Originally posted by BMW525Xda View PostAjatusleikin tasolla pohdiskelua tästä stasin keksimästä kyykytyksestä.
Muistelen että esim oma E60 on X-drivena 4cm korkeampi kuin takavetoinen M-sport ?
Mistä katsuri näistä M-sporteista ja muista alustoista mitään tietää, onko näiden korkeudet ilmoitettu jossakin ?
Samat jutut on Audeissakin alustojen osalta.
Mun mielestä 4cm ero saman mallin m-sporttiin on jo ihan jäätävän iso... luulis wheel gappia olevan ihan riittävästi jos näin on nännit ja näppylähanskat
Comment
-
-
Originally posted by Kylli-Täti View PostMitäs raati nyt sanoo? Saako puuttua valojen suuntaukseen jälkitarkastuksessa jos siitä ei oo mitään aiemmassa feilatussa katsastuksessa mainittu? Polttimo tosin oli palanu, joten sitä ei pystytty tsekkaan sillon. Korjauskehotuksen veronen juttu kuitenkin vaan... Entäs tää et kaks korjauskehotusta poistu vaikkei niitä edes katottu? Katsuri ei käyny millonkaan auton takana et ois nähny ees rekkarikilven valot.
Yhdessä jälkitarkastuksessa koko auto katsastettiin uudelleen, kysyin katsurilta että mitä tekee, johon totesi että teen pistokoetta, kysymyksessä oli kaksi ruostereikää mitkä piti hitsasta.
Toinen kerta olo edestä jäi tukivarsien pallonivelien väljyydestä, niin jälkirtarkastuksessa, koputti pohjaan reikiä ja totesi että pitää hitsaa.
Molemmilla kerroilla oli eri tyyppi jälkitarkastamassa kuin siinä ekassa katsastuksessa. Eli tuntuu että mennään "fiiliksen" mukaan tai jos on oikeasti jotain puutetta jälkitarkastauksessa.Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better
Comment
-
-
Kylli-tädille: eikös tuossa koko hommassa ollut käytännössä kyse siitä, ettei sulla ollut säädöt kohdillaan ja näin ollen dokumentit ontui? Meinaan kun ite madalsin autoni, niin muutoskatsastuksessa ei ollut mitään ongelmaa. Olin ekaa kertaa asialla ja varmistin vaan etukäteen, että mulla on satavarmasti asianmukaiset liput ja laput. Mikä tietty edellytti myös että säädöt on kohdillaan.V60 D4 AWD -16
Civic "Track-spec" VTEC -02 kauppakassi
ex V60 D4 -13
ex E36 323i 4D -96
ex E91 320d -06 Stage 1
Comment
-
-
Originally posted by AK-87 View PostKylli-tädille: eikös tuossa koko hommassa ollut käytännössä kyse siitä, ettei sulla ollut säädöt kohdillaan ja näin ollen dokumentit ontui? Meinaan kun ite madalsin autoni, niin muutoskatsastuksessa ei ollut mitään ongelmaa. Olin ekaa kertaa asialla ja varmistin vaan etukäteen, että mulla on satavarmasti asianmukaiset liput ja laput. Mikä tietty edellytti myös että säädöt on kohdillaan.
Ootko varma, että sun lapuissa kaikki oli ohjearvojen sisällä? Sääditkö alustan vakiokorkeudessa? Mun e46:ssa heitti arvot tosi paljon jos madaltaa sillai et pystyy silmällä sanoon et auto on madallettu. Meinaan tiedän parikin tapausta, missä ei oo lähelläkään ollu ja silti meni läpi tänä kesänä/syksynä. Katsurin mukaan trafilta tulee heti palautetta jos laput ei oo kunnossa, joten säädöksen voimaantulon jäljiltä osa on saanukin väärillä alustan arvoilla muutoskatsastuksen läpi. Koska muutoskatsastit?
edit: Muutoskatsastit lopputalvesta, katoin sun projektitopicistaTollon autot menikin vielä läpi ilman, että ne kulmat oli ohjearvojen sisällä. Nykyään aivan törkeen tarkkaa. Tosiaan kahdelta konttorilta kysyin asiaa.
Last edited by Kylli-Täti; 26-10-2016, 22:44.
Comment
-
-
Juu kevään puolella vaihdatin alustan. Se ei ole säädettävä. Palikat alle, rengasliikkeeseen kulmien säätöön (oli arvot vihreällä) ja siitä konttorille TUV lapun ja kulmalapun kans. Tuossa e91 riitti säätövarat tuohon 30mm madallukseen.V60 D4 AWD -16
Civic "Track-spec" VTEC -02 kauppakassi
ex V60 D4 -13
ex E36 323i 4D -96
ex E91 320d -06 Stage 1
Comment
-
-
Originally posted by Kylli-Täti View PostUseinhan sen näkee ihan jousten väristä, tai koko jousi/iskari-yhdistelmästä onko se alusta ollu jo tehtaalla alla. Eikös m-sport madalla vakiosta aina jonkun 15mm? Tosi vaikee nähdä silmällä kun on eri kokosia vanteita ja renkaita. Onko näille alustoille ohjearvot kuitenkin samat? :think
Mun mielestä 4cm ero saman mallin m-sporttiin on jo ihan jäätävän iso... luulis wheel gappia olevan ihan riittävästi jos näin on nännit ja näppylähanskat
x-drive:vakio+m-sport=40mm
Comment
-
-
Originally posted by BMW525Xda View PostFakta minulta puuttuu mutta muistelin että M-sport on 20mm normi takavetoa matalampi ja X-drive 20mm normia korkeampi. Tästä sain yhtälön
x-drive:vakio+m-sport=40mm
M-alusta laskee monien väittämän mukaan 10-15mm, postaajasta riippuenRiippuu varmaan myös tosin mallisarjasta.
Comment
-
Comment