memebuy23buy

Renkaista, rengaspaineista ja uraherkkyydestä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Antti O
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Vai liian kapeilla vanteilla?
    Oletan että ovat olleet noilla tehtaan alkuperäisvanteilla styling 135

    Leave a comment:


  • Petri.Kekkonen
    replied
    Kolme kesää alla olleita Hankook Evo S1:iä nopeasti tänään tutkailin. Edessä 235/45R17 ja takana 265/40R17. Käytin auton pyöränkulmien suuntauksessa samana keväänä kun nuo meni alle ja taakse yritettiin laittaa camberit mahdollisimman pystyyn. Tämä ilmeisesti onnistui, koska nyt kun takarenkaat alkaa olemaan loppu niin sisäkantit ei ole sileänä vaan kumpikin rengas on kulunut eniten keskeltä. Sisäkanttiin on kyllä kulunut pieni "viiste" (joka on aivan eri kulmassa kuin muu kulutuspinta) ja muutenkin sisäreuna on kulunut vähän enemmän kuin ulkoreuna, mutta silti kuluminen on renkaan leveys huomioiden hyvin tasaista. Nämä siis silmämääräisinä havaintoina, en kerennyt tarkemmin mittailla.

    Eturenkaissa kuluminen on ollut paljon vähäisempää ja ainoa asia mikä niissä kiinnitti huomion oli se, että vasen eturengas oli kulunut sisäreunasta aika selvästi hampaalle kun taas oikeassa ei ollut ollenkaan vastaavaa ongelmaa. Kai tästäkin voi jotain pyöränkulmien virheasentoa syyttää? Ensi keväänä pitää uusia ainakin takarenkaat, mieluiten koko sarja. Samalla lienee syytä käyttää taas suuntauksessakin.

    Leave a comment:


  • bimmerE34
    replied
    Taidan kyllä siirtyä kohta ihan normaaleihin rengaskokoihin.

    Tuo matalaprofiilinen rengas näillä keleillä vähän turhan arka. Vettä, lunta jne jne pääsee sulamaan alle kun on päivä. Illallahan se jäätyy. Vedellä jäätyessä on uskomaton voima. Tai ainakin uskan ja toivon että tästä johtui.

    Katsoin että kuskin takanen näytti tyhjältä. Kävin katsomassa paineet ja 1,2kiloa oli. Nostin 3,2 kiloon ja kuuntelin kaupan pihassa että perkele. Sehän suhisee. Renkaan ja vanteen välistä pihisi. Löin nyrkillä siihen kohtaan ja suhina loppui. Välissä näkyi vähän jäätä.

    Jos huomenna pääsee töihin, niin se riittää. Voi tutkia sitten tarkemmin. Vuosi sitten kun laitoin uudet talvirenkaat, niin parin päivän sisään puhkesi 1kpl

    Uskamaton tuuri, nyt on pari päivää allelaitosta ja taas tyhjänä.

    Pidettävä peukkuja ettei ole mitään, ei jaksais jumpata yhtään ylimääräistä.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by Antti O View Post
    Joo tämä on ihan hyvä vaihtoehto. Takarenkaat tosiaan on kulunut keskeltä lähes merkkeihin mutta reunoilla reilusti pintaa, onkohan ajettu liian matalilla paineilla Saksassa.
    Vai liian kapeilla vanteilla?

    Leave a comment:


  • Antti O
    replied
    Originally posted by bemu2000 View Post
    No miksi et osta samoja renkaita taakse? Edessä jos on 5mm pintaa, niin ajelee sitten sopivasti samaan aikaan loppuun etu ja takarenkaat.
    Joo tämä on ihan hyvä vaihtoehto. Takarenkaat tosiaan on kulunut keskeltä lähes merkkeihin mutta reunoilla reilusti pintaa, onkohan ajettu liian matalilla paineilla Saksassa.

    Leave a comment:


  • bemu2000
    replied
    Originally posted by Antti O View Post
    Kai 200-400 irtoaa hyvä pari takapyöriä

    No miksi et osta samoja renkaita taakse? Edessä jos on 5mm pintaa, niin ajelee sitten sopivasti samaan aikaan loppuun etu ja takarenkaat.

    Leave a comment:


  • Antti O
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Ei, ei pääse.
    Eli minkä hintaluokan paria olet etsimässä?
    Kai 200-400 irtoaa hyvä pari takapyöriä

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by Antti O View Post

    Dunlopeilla tuskin eroon pääsee uravetelyistä?
    Ei, ei pääse.
    Eli minkä hintaluokan paria olet etsimässä?

    Leave a comment:


  • Antti O
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Jos totta puhutaan, niin niiden Dunloppien kanssa ei oikein sovi kuin toiset vastaavat Dunlopit...riippuen toki Dunlopeista.
    No, siis siinä "sekarengastamisessa" ei ole mitään ihmeellistä, kunhan valitaan suunnilleen saman tyyppiset ja nopeusluokan renkaat.
    Ok, ongelma tulee toki siitä että sen tyypin saa selvitettyä täydellisesti oikeastaan vasta kokemuspohjalta, joten ainakin joltain muulta pitäisi olla kokemusta ko.rengastuksesta.
    Jokaisella rengasvalmistajalla on erilaisia malleja renkaista, joten pelkkä valmistajan merkki kyljessä ei kuitenkaan kerro oikeiden "sekaparien" etsijälle oikein yhtään mitään(eli mikä Dunlop?).
    Eli jos nyt sinulla on vaikkapa Sport maxx:it, niin voisin kuvitella niiden kanssa ainakin lähimmäksi toimia juuri Hankookin V12 tai S1(tai ihan NS2?).
    Lisäksi tuo TJJ:n aiempi kommentti kuitenkin kannattaa ottaa tosissaan huomioon, eli juuri sillä on paljonkin merkitystä mille akselille mikäkin pari laitetaan.
    Aivan , edessä dunlop sport maxx 225/40/18 pintaa n. 5mm.
    Niille pitäisi löytää sopivat takapyörät, 255/35/18.

    Dunlopeilla tuskin eroon pääsee uravetelyistä?

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by Antti O View Post
    Hemiltä voisin kuulla vielä mielelläni kommentin siihen mitkä taakse kun edessä on melko ok kuntoiset dunlopit. Nehän on tunnetusti jäykkärunkoiset.
    Parhaan lopputuloksen luultavasti saisi jos vaihtaisi koko sarjan vaikkapa hankookkiin jos ne ei vetele. Tuo sekarengastaminen ei varmaan ole hyvä juttu.
    Olen huomannut noissa vanhojen dunloppien kanssa että jos auto seisoo pari päivää renkaat hieman ravistaa alussa kun lähtee ajamaan. Tuo sama ilmiö oli myös edellisen e46 kanssa dunlopeilla.
    Jos totta puhutaan, niin niiden Dunloppien kanssa ei oikein sovi kuin toiset vastaavat Dunlopit...riippuen toki Dunlopeista.
    No, siis siinä "sekarengastamisessa" ei ole mitään ihmeellistä, kunhan valitaan suunnilleen saman tyyppiset ja nopeusluokan renkaat.
    Ok, ongelma tulee toki siitä että sen tyypin saa selvitettyä täydellisesti oikeastaan vasta kokemuspohjalta, joten ainakin joltain muulta pitäisi olla kokemusta ko.rengastuksesta.
    Jokaisella rengasvalmistajalla on erilaisia malleja renkaista, joten pelkkä valmistajan merkki kyljessä ei kuitenkaan kerro oikeiden "sekaparien" etsijälle oikein yhtään mitään(eli mikä Dunlop?).
    Eli jos nyt sinulla on vaikkapa Sport maxx:it, niin voisin kuvitella niiden kanssa ainakin lähimmäksi toimia juuri Hankookin V12 tai S1(tai ihan NS2?).
    Lisäksi tuo TJJ:n aiempi kommentti kuitenkin kannattaa ottaa tosissaan huomioon, eli juuri sillä on paljonkin merkitystä mille akselille mikäkin pari laitetaan.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Hankook S1 Evo2 ei vetele, on hiljaisempi kuin Nexen N8000 eikä aiheuta kuskille pelkotiloja jos tekee nopeita ohjausliikkeitä.
    Minun moka. Eli tarkoitin nimenomaan näitä Nexeniltä näitä mukavuuspainoitteisia malleja kuten juuri N5000, en tuota "sporttisinta" N8000:sta(joka toki sekin on omassa luokassaan yksi hiljaisimmista uusista renkaista).
    Eli N8000:kin oli hiljaisin -2012 ja -2013 Autobildin performance rengastesteissä(kaikki on siis suhteellista/kun on ajanut 19" contilla, kaikki on sen jälkeen hiljaisia):



    Eli tarkensin tämän Nexen pointin alkuperäiseen viestiini.
    Last edited by Hemi; 17-10-2013, 12:06.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by Antti O View Post
    Tuo sekarengastaminen ei varmaan ole hyvä juttu.
    Kyllä se voi olla hyväkin juttu, jos vaan onnistut löytämään sopivat renkaat. Minulla kun oli nuo Nexenit edessä ja Hankook V12 takana, niin kylläpä oli mainio ajettavuus perän tarkkuuden suhteen. Kerrankin auto vastasi ohjaukseen juuri kuten halusinkin. Mutta jos laittoi Nexenit taakse ja Hankookit eteen, niin auto oli perän viiveen ja alletaittumisen takia aika hirveä ja pelottava ajaa. (Rengaskoko on minulla sama kaikissa).

    Originally posted by Antti O View Post
    Olen huomannut noissa vanhojen dunloppien kanssa että jos auto seisoo pari päivää renkaat hieman ravistaa alussa kun lähtee ajamaan.
    Samaa tapahtuu Hankookeilla ja myös Nexeneillä.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by Supa View Post
    Mites mukavuus ja rungon jäykkyys? Oletko ajanut NS2:lla? Niihin jos vertaa?
    En haluaisi vaihtaa löysemmän tuntuiseen ainakaan.
    Oli tarkoitus tilata hankookit kunhan tulee sopiva väli.
    En ole NS2:lla ajanut. Ei nuo Hankookit varmasti mitkään mukavimmat ole ja hiljaisempia ja mukavampia kuitenkin yhä välillä kaipailen (riippuen tiestä millä ajan). Mutta eipä ollut tuo N8000:kaan mitenkään mukava ja lisäksi se oli paljon vetelämpi (vaati paljon rengaspainetta, jolloin mukavuus vielä selvästi huononi).

    Hankook on täsmällisempi alemmillakin paineilla ja vaikka ne antaa periksi, ei tunne ole sellainen, että joku pehmeä "lakritsi" taipuisi vanteella vaan rengas kyllä sen alkupehmeyden jälkeen vastaa ohjaukseen hyvinkin terävästi.

    Mutta ota tuosta sitten selvä.. lisäksi vielä tuo E39 on tarkka noista renkaiden löysyyksistä. Joku etuvetoinen menee ihan hyvin löysillä renkailla kun E39:ssä perä tulee niillä pitkällä viiveellä ja epämääräisyys ja alletaittumisen tunne aiheuttaa pelkotuntemuksia kuskissa.

    Leave a comment:


  • Antti O
    replied
    Hemiltä voisin kuulla vielä mielelläni kommentin siihen mitkä taakse kun edessä on melko ok kuntoiset dunlopit. Nehän on tunnetusti jäykkärunkoiset.
    Parhaan lopputuloksen luultavasti saisi jos vaihtaisi koko sarjan vaikkapa hankookkiin jos ne ei vetele. Tuo sekarengastaminen ei varmaan ole hyvä juttu.
    Olen huomannut noissa vanhojen dunloppien kanssa että jos auto seisoo pari päivää renkaat hieman ravistaa alussa kun lähtee ajamaan. Tuo sama ilmiö oli myös edellisen e46 kanssa dunlopeilla.

    Leave a comment:


  • Supa
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Hankook S1 Evo2 ei vetele, on hiljaisempi kuin Nexen N8000 eikä aiheuta kuskille pelkotiloja jos tekee nopeita ohjausliikkeitä.
    Mites mukavuus ja rungon jäykkyys? Oletko ajanut NS2:lla? Niihin jos vertaa?
    En haluaisi vaihtaa löysemmän tuntuiseen ainakaan.
    Oli tarkoitus tilata hankookit kunhan tulee sopiva väli.

    Leave a comment:

Working...
X