Originally posted by Hemi
View Post
Renkaista, rengaspaineista ja uraherkkyydestä
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Kolme kesää alla olleita Hankook Evo S1:iä nopeasti tänään tutkailin. Edessä 235/45R17 ja takana 265/40R17. Käytin auton pyöränkulmien suuntauksessa samana keväänä kun nuo meni alle ja taakse yritettiin laittaa camberit mahdollisimman pystyyn. Tämä ilmeisesti onnistui, koska nyt kun takarenkaat alkaa olemaan loppu niin sisäkantit ei ole sileänä vaan kumpikin rengas on kulunut eniten keskeltä. Sisäkanttiin on kyllä kulunut pieni "viiste" (joka on aivan eri kulmassa kuin muu kulutuspinta) ja muutenkin sisäreuna on kulunut vähän enemmän kuin ulkoreuna, mutta silti kuluminen on renkaan leveys huomioiden hyvin tasaista. Nämä siis silmämääräisinä havaintoina, en kerennyt tarkemmin mittailla.
Eturenkaissa kuluminen on ollut paljon vähäisempää ja ainoa asia mikä niissä kiinnitti huomion oli se, että vasen eturengas oli kulunut sisäreunasta aika selvästi hampaalle kun taas oikeassa ei ollut ollenkaan vastaavaa ongelmaa. Kai tästäkin voi jotain pyöränkulmien virheasentoa syyttää? Ensi keväänä pitää uusia ainakin takarenkaat, mieluiten koko sarja. Samalla lienee syytä käyttää taas suuntauksessakin.
Leave a comment:
-
-
Taidan kyllä siirtyä kohta ihan normaaleihin rengaskokoihin.
Tuo matalaprofiilinen rengas näillä keleillä vähän turhan arka. Vettä, lunta jne jne pääsee sulamaan alle kun on päivä. Illallahan se jäätyy. Vedellä jäätyessä on uskomaton voima. Tai ainakin uskan ja toivon että tästä johtui.
Katsoin että kuskin takanen näytti tyhjältä. Kävin katsomassa paineet ja 1,2kiloa oli. Nostin 3,2 kiloon ja kuuntelin kaupan pihassa että perkele. Sehän suhisee. Renkaan ja vanteen välistä pihisi. Löin nyrkillä siihen kohtaan ja suhina loppui. Välissä näkyi vähän jäätä.
Jos huomenna pääsee töihin, niin se riittää. Voi tutkia sitten tarkemmin. Vuosi sitten kun laitoin uudet talvirenkaat, niin parin päivän sisään puhkesi 1kpl
Uskamaton tuuri, nyt on pari päivää allelaitosta ja taas tyhjänä.
Pidettävä peukkuja ettei ole mitään, ei jaksais jumpata yhtään ylimääräistä.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by bemu2000 View PostNo miksi et osta samoja renkaita taakse? Edessä jos on 5mm pintaa, niin ajelee sitten sopivasti samaan aikaan loppuun etu ja takarenkaat.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Hemi View PostJos totta puhutaan, niin niiden Dunloppien kanssa ei oikein sovi kuin toiset vastaavat Dunlopit...riippuen toki Dunlopeista.
No, siis siinä "sekarengastamisessa" ei ole mitään ihmeellistä, kunhan valitaan suunnilleen saman tyyppiset ja nopeusluokan renkaat.
Ok, ongelma tulee toki siitä että sen tyypin saa selvitettyä täydellisesti oikeastaan vasta kokemuspohjalta, joten ainakin joltain muulta pitäisi olla kokemusta ko.rengastuksesta.
Jokaisella rengasvalmistajalla on erilaisia malleja renkaista, joten pelkkä valmistajan merkki kyljessä ei kuitenkaan kerro oikeiden "sekaparien" etsijälle oikein yhtään mitään(eli mikä Dunlop?).
Eli jos nyt sinulla on vaikkapa Sport maxx:it, niin voisin kuvitella niiden kanssa ainakin lähimmäksi toimia juuri Hankookin V12 tai S1(tai ihan NS2?).
Lisäksi tuo TJJ:n aiempi kommentti kuitenkin kannattaa ottaa tosissaan huomioon, eli juuri sillä on paljonkin merkitystä mille akselille mikäkin pari laitetaan.
Niille pitäisi löytää sopivat takapyörät, 255/35/18.
Dunlopeilla tuskin eroon pääsee uravetelyistä?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Antti O View PostHemiltä voisin kuulla vielä mielelläni kommentin siihen mitkä taakse kun edessä on melko ok kuntoiset dunlopit. Nehän on tunnetusti jäykkärunkoiset.
Parhaan lopputuloksen luultavasti saisi jos vaihtaisi koko sarjan vaikkapa hankookkiin jos ne ei vetele. Tuo sekarengastaminen ei varmaan ole hyvä juttu.
Olen huomannut noissa vanhojen dunloppien kanssa että jos auto seisoo pari päivää renkaat hieman ravistaa alussa kun lähtee ajamaan. Tuo sama ilmiö oli myös edellisen e46 kanssa dunlopeilla.
No, siis siinä "sekarengastamisessa" ei ole mitään ihmeellistä, kunhan valitaan suunnilleen saman tyyppiset ja nopeusluokan renkaat.
Ok, ongelma tulee toki siitä että sen tyypin saa selvitettyä täydellisesti oikeastaan vasta kokemuspohjalta, joten ainakin joltain muulta pitäisi olla kokemusta ko.rengastuksesta.
Jokaisella rengasvalmistajalla on erilaisia malleja renkaista, joten pelkkä valmistajan merkki kyljessä ei kuitenkaan kerro oikeiden "sekaparien" etsijälle oikein yhtään mitään(eli mikä Dunlop?).
Eli jos nyt sinulla on vaikkapa Sport maxx:it, niin voisin kuvitella niiden kanssa ainakin lähimmäksi toimia juuri Hankookin V12 tai S1(tai ihan NS2?).
Lisäksi tuo TJJ:n aiempi kommentti kuitenkin kannattaa ottaa tosissaan huomioon, eli juuri sillä on paljonkin merkitystä mille akselille mikäkin pari laitetaan.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by TJJ View PostHankook S1 Evo2 ei vetele, on hiljaisempi kuin Nexen N8000 eikä aiheuta kuskille pelkotiloja jos tekee nopeita ohjausliikkeitä.
Eli N8000:kin oli hiljaisin -2012 ja -2013 Autobildin performance rengastesteissä(kaikki on siis suhteellista/kun on ajanut 19" contilla, kaikki on sen jälkeen hiljaisia):
Eli tarkensin tämän Nexen pointin alkuperäiseen viestiini.Last edited by Hemi; 17-10-2013, 12:06.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Antti O View PostTuo sekarengastaminen ei varmaan ole hyvä juttu.
Originally posted by Antti O View PostOlen huomannut noissa vanhojen dunloppien kanssa että jos auto seisoo pari päivää renkaat hieman ravistaa alussa kun lähtee ajamaan.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Supa View PostMites mukavuus ja rungon jäykkyys? Oletko ajanut NS2:lla? Niihin jos vertaa?
En haluaisi vaihtaa löysemmän tuntuiseen ainakaan.
Oli tarkoitus tilata hankookit kunhan tulee sopiva väli.
Hankook on täsmällisempi alemmillakin paineilla ja vaikka ne antaa periksi, ei tunne ole sellainen, että joku pehmeä "lakritsi" taipuisi vanteella vaan rengas kyllä sen alkupehmeyden jälkeen vastaa ohjaukseen hyvinkin terävästi.
Mutta ota tuosta sitten selvä.. lisäksi vielä tuo E39 on tarkka noista renkaiden löysyyksistä. Joku etuvetoinen menee ihan hyvin löysillä renkailla kun E39:ssä perä tulee niillä pitkällä viiveellä ja epämääräisyys ja alletaittumisen tunne aiheuttaa pelkotuntemuksia kuskissa.
Leave a comment:
-
-
Hemiltä voisin kuulla vielä mielelläni kommentin siihen mitkä taakse kun edessä on melko ok kuntoiset dunlopit. Nehän on tunnetusti jäykkärunkoiset.
Parhaan lopputuloksen luultavasti saisi jos vaihtaisi koko sarjan vaikkapa hankookkiin jos ne ei vetele. Tuo sekarengastaminen ei varmaan ole hyvä juttu.
Olen huomannut noissa vanhojen dunloppien kanssa että jos auto seisoo pari päivää renkaat hieman ravistaa alussa kun lähtee ajamaan. Tuo sama ilmiö oli myös edellisen e46 kanssa dunlopeilla.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by TJJ View PostHankook S1 Evo2 ei vetele, on hiljaisempi kuin Nexen N8000 eikä aiheuta kuskille pelkotiloja jos tekee nopeita ohjausliikkeitä.
En haluaisi vaihtaa löysemmän tuntuiseen ainakaan.
Oli tarkoitus tilata hankookit kunhan tulee sopiva väli.
Leave a comment:
-
Leave a comment: