memebuy23buy

Renkaista, rengaspaineista ja uraherkkyydestä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hemi
    replied
    Originally posted by Heguli 31 View Post
    ^ Villi veikkaus: Alustan säädöt on niissä hyviksi havaituissa "tehtaan toleransseissa".
    Oma "villi veikkaukseni" on että villi veikkauksesi on ihan tismalleen oikea.

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Originally posted by Heguli 31 View Post
    ^ Villi veikkaus: Alustan säädöt on niissä hyviksi havaituissa "tehtaan toleransseissa".
    Joo, edelleenkin ei taida montaa paikkaa suomesta löytyä mikä noi e39 kulmat osaisi laittaa kohdalleen ottaen huomioon renkaitten funktion (tietenkin mahdollisuuksien rajassa).
    Viimeksi kun kävin säädättämässä kulmat, niin tällä kertaa sain sanottua yhdelle toiselle viisaalle säätäjälle, että laitetaan niin pystyyn kun takaa saa ja that´s it!
    Hän tuli taas viisastelemaan, että ei missään nimessä yli puolivälin tehtaan toleranssinalueen tai muuten auto kulkee miten sattuu ja renkaat kuluu epä-tasaisesti ja itse suuntaajakin kehui että, näinhän se on... ja minä sitten, että se nyt ei vain ole näin ja kulmat siiheen mitä edellä sanoin. Siinä sitten "kemoonit" säätivät pää punaisena renkaita -1.30-asteeseen.
    Varmaan kun lähdin sieltä, niin nauroivat, että ei tainnut "äidin pikku taltta-hampaalla" olla mitään käsitystä bmw:n kulmista... Ihan Vi..n sama.

    Leave a comment:


  • Heguli 31
    replied
    ^ Villi veikkaus: Alustan säädöt on niissä hyviksi havaituissa "tehtaan toleransseissa".

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by Tenox View Post
    Kulmat oli säädetty ja kuluminen edessä täysin tasaista. Ehkä kyse oli vain huonoista renkaista sitten. :think

    Pointti talvirengaspaineista huomioitu. Mietin josko lisäisi paineita - toisaalta en tiedä onko siitä mitään etua noiden halpisten kanssa.
    Mitähän ne "kulmat" ovat todellisuudessa olleet, jos kerran takarenkaat ovat kuluneet liiallisen negatiivisen camberin vuoksi sisäkanteilta loppuun?
    Eli veikkaisin että edessä on ollut toki toleranssien puitteissa, mutta ko.rengaskoolle väärät aurausarvot, jolloin rengas joutuu araamaan/puskemaan
    ja ikäänkuin luistamaan asfaltilla ihan jo eteenpäin ajaessa, kuluttaen näin ennenaikaisesti renkaan loppuun.
    Nämä NS2:et kyllä kuitenkin kestävät ihan tunnetusti enemmän kuin tuon 10tkm oikeilla kulmilla ja oikeilla paineilla.

    Leave a comment:


  • SaQwa
    replied

    Leave a comment:


  • Tenox
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    ...eikä tuolla 3.0bar/NS2 kulumisella ole mitään yhteyttä, vaan se on jopa alakanttiin(pokkeuksellisen nopea ja epätäsaisesti kuluminen on johtunut vääristä pyöränkulmista, ei rengaspaineista).
    Kulmat oli säädetty ja kuluminen edessä täysin tasaista. Ehkä kyse oli vain huonoista renkaista sitten. :think

    Pointti talvirengaspaineista huomioitu. Mietin josko lisäisi paineita - toisaalta en tiedä onko siitä mitään etua noiden halpisten kanssa.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by Jakettaja View Post
    Millaisia paineita ootte venykumeissa pitäneet? Renkaina siis 225/45r17 @10" ja 205/45r17@8,5". Ihan normaali paineet vai enemmän?
    Paljon enemmän, jos haluat ne pitää vanteella vähän tiukemmissakin tilanteissa.

    Leave a comment:


  • Jakettaja
    replied
    Millaisia paineita ootte venykumeissa pitäneet? Renkaina siis 225/45r17 @10" ja 205/45r17@8,5". Ihan normaali paineet vai enemmän?

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by Tenox View Post
    Oliko ennen vanhaan paremmat rungot, kun 1,8 barin paineilla mentiin 10 talvea?
    Nimenomaan oli.
    Nykyisten talvirenkaiden rungot ovat erittäin pehmeät/elastiset ja itse rengas/sivurunko ei kanna oikeastaan yhtään mitään.
    Samalla rengasprofiileista on tullut matalampia ja leveämpiä, jolloin painetta tarvitaan tätä kautta jo yksi kertaluokka enemmän.

    Originally posted by Tenox View Post
    Edit: Yhden ex B2 Omegan alla vaan 3,0bar paineilla 17" Nankang NS2 renkaat kuluivat n. 4mm / 10tkm. Siitä jäänyt vähän kammoa noihin "ylipaineisiin" - ja kuluivat tasaisesti edestä, takaa sivusta sileemmiksi vielä.
    Kyse ei missään tapauksessa ole "ylipaineista" jos puhutaan nykyrenkaassa alle 3.5bar painetasoista, eikä tuolla 3.0bar/NS2 kulumisella ole mitään yhteyttä, vaan se on jopa alakanttiin(pokkeuksellisen nopea ja epätäsaisesti kuluminen on johtunut vääristä pyöränkulmista, ei rengaspaineista).
    Saksassa näihin Y ja W nopeusuokan renkaisiinhan suositellaan parhaimmillaan 4bar, mikäli baanalla oikeasti ajellaan sitä rajoitinta vasten.

    Leave a comment:


  • Tenox
    replied
    Oliko ennen vanhaan paremmat rungot, kun 1,8 barin paineilla mentiin 10 talvea?

    Edit: Yhden ex B2 Omegan alla vaan 3,0bar paineilla 17" Nankang NS2 renkaat kuluivat n. 4mm / 10tkm. Siitä jäänyt vähän kammoa noihin "ylipaineisiin" - ja kuluivat tasaisesti edestä, takaa sivusta sileemmiksi vielä.
    Last edited by Tenox; 29-01-2014, 22:27.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by Tenox View Post
    Saako kysyä miksi? Tuolle koolle rengasliike suositteli minullekin (sedan) tuota 2,5 bar joka kulmaan.
    Sillä paineella -20 asteessa mennään jo helposti minimipaineiden alle ja ainakaan mm.Nokialaisten rungot ei tätä kestä koko elinkaarta.

    Leave a comment:


  • Tenox
    replied
    Saako kysyä miksi? Tuolle koolle rengasliike suositteli minullekin (sedan) tuota 2,5 bar joka kulmaan.

    Leave a comment:


  • Warra
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Ne paineet siinä ovenpielessä on valmistajan antamia speksi minimipaineita joita ei saa alittaa, ei suosituspaineita(touringissa mahdollisen lastin takia takana kovemmat minimit).
    Suosituspaineet tulee renkaan valmistajalta, mutta tänä päivänä tuo 2.8bar on ainakin toukassa takana aivan absoluuttinen minimi ja mielummin toukkaan 3.0-3.2bar taakse ja 2.6-2.8bar eteen.
    Kiitos tästä!

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by Warra View Post
    Terve.

    Kävin uudet talvirenkaat E46 toukkaan koossa 205/55r16. Mitäs paineita jengi näissä käyttänyt? Ovessa lukee 2.3 edessä ja 2.8 takana. Usein kuulee mainittavan että nykyiset talvirenkaat se vähintään 2.5, ja rengasliikkeen kaveri sanoi että laittaa 2.5 sekä eteen että taakse.

    Onko syytä laittaa taakse tuo 2.8 ja jättää vain eteen tuo 2.5, vaikkakin menee hieman eritavalla kuin kyltissä? Ei kait se huvikseen ole että takana on enemmän painetta. Entisillä paskoilla renkailla pidin kyllä 2.5/2.8 paineita hyvällä omalla tunnolla, mutta mitä foorumilla suositellaan? Renkaina Continental Conti Ice Contact.
    Ne paineet siinä ovenpielessä on valmistajan antamia speksi minimipaineita joita ei saa alittaa, ei suosituspaineita(touringissa mahdollisen lastin takia takana kovemmat minimit).
    Suosituspaineet tulee renkaan valmistajalta, mutta tänä päivänä tuo 2.8bar on ainakin toukassa takana aivan absoluuttinen minimi ja mielummin toukkaan 3.0-3.2bar taakse ja 2.6-2.8bar eteen.

    Leave a comment:


  • Warra
    replied
    Terve.

    Kävin uudet talvirenkaat E46 toukkaan koossa 205/55r16. Mitäs paineita jengi näissä käyttänyt? Ovessa lukee 2.3 edessä ja 2.8 takana. Usein kuulee mainittavan että nykyiset talvirenkaat se vähintään 2.5, ja rengasliikkeen kaveri sanoi että laittaa 2.5 sekä eteen että taakse.

    Onko syytä laittaa taakse tuo 2.8 ja jättää vain eteen tuo 2.5, vaikkakin menee hieman eritavalla kuin kyltissä? Ei kait se huvikseen ole että takana on enemmän painetta. Entisillä paskoilla renkailla pidin kyllä 2.5/2.8 paineita hyvällä omalla tunnolla, mutta mitä foorumilla suositellaan? Renkaina Continental Conti Ice Contact.

    Leave a comment:

Working...
X