memebuy23buy

Renkaista, rengaspaineista ja uraherkkyydestä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hemi
    replied
    Originally posted by Puistis View Post
    Takarenkaiden vaihdon jälkeen alkoi auto vedellä todella paljon kun nopeutta on yli 100km/h. Renkaiksi tuli pakon sanelemana Minerva F105 265/30/r19 kokoisina. Edessä on vielä toistaiseksi Good Yearin run flatit 225/35/r19.

    Paineita renkaissa on edessä 2.5bar ja takana 2.7bar.

    Nelipyöräsuuntaus tehty renkaiden vaihdon jälkeen, auttoi hieman, muttei poistunut kokonaan.

    Tulisiko rengaspaineita kasvattaa tai laskea ja jos niin kuinka paljon(arviolta)? Vai mikä avuksi vetelyyn? Renkaita en ensimmäiseksi mielellään vaihtaisi vaikka nekin on varmasti osasyyllinen vetelyyn
    Ei saa mitenkään toimimaan kuin ehkä välttävästi eri akseleilla run flat + perinteinen runko, eikä varsinlaan jos leveyseroa on näin paljon.
    Takana voisi kokeilla 3.2-3.4 bar paineita ja voisi se siitä hieman rauhoittua, mutta tätä yhdistelmää ei kyllä kulmilla saa vetelemättömäksi.

    Leave a comment:


  • zener
    replied
    Johtuu tuosta, kun edessä runflatit.

    Leave a comment:


  • Puistis
    replied
    Takarenkaiden vaihdon jälkeen alkoi auto vedellä todella paljon kun nopeutta on yli 100km/h. Renkaiksi tuli pakon sanelemana Minerva F105 265/30/r19 kokoisina. Edessä on vielä toistaiseksi Good Yearin run flatit 225/35/r19.

    Paineita renkaissa on edessä 2.5bar ja takana 2.7bar.

    Nelipyöräsuuntaus tehty renkaiden vaihdon jälkeen, auttoi hieman, muttei poistunut kokonaan.

    Tulisiko rengaspaineita kasvattaa tai laskea ja jos niin kuinka paljon(arviolta)? Vai mikä avuksi vetelyyn? Renkaita en ensimmäiseksi mielellään vaihtaisi vaikka nekin on varmasti osasyyllinen vetelyyn

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by enins View Post
    Tuli ajettua 225-55x17 Hankook Ventus Prime 2-renkaat loppuun ja heitin alle vastaavat Pirellin run flatit.
    Pelko oli vähänaikaa takalistossa, että minkäköhänlaiset uraohjukset tuli ostettua.

    Nyt on eka 1000 km takana, enkä voi sanoa huomanneeni minkäännäköistä eroa näiden renkaiden välillä. Kärryn käyttäytyminen esim. urissa on ihan yhtä rauhallista, kuin ennenkin.
    Tuossa koossa e60:n alla ei run flat ole vielä pahimmillaan, mutta kun kulutuspinnan vähetessä aletaan samalla menettää sen elastisuutta, alkaa myös urat tuntua helpommin kuin tavallisen rakenteen renkaalla.
    Eli monikin 16"-17" Runflat on ihan ok uutena, mutta puolet pintansa menettäneenä "ylivuotisena" alkaa useimmiten myös ongelmat.

    Leave a comment:


  • enins
    replied
    Tuli ajettua 225-55x17 Hankook Ventus Prime 2-renkaat loppuun ja heitin alle vastaavat Pirellin run flatit.
    Pelko oli vähänaikaa takalistossa, että minkäköhänlaiset uraohjukset tuli ostettua.

    Nyt on eka 1000 km takana, enkä voi sanoa huomanneeni minkäännäköistä eroa näiden renkaiden välillä. Kärryn käyttäytyminen esim. urissa on ihan yhtä rauhallista, kuin ennenkin.

    Leave a comment:


  • Jakettaja
    replied
    Originally posted by Limit View Post
    Ei tarvitse ainakaan kasvattaa. Miksi yleensä noinkin korkeet paineet? Eikö auto mene suoraan ja renkaat kuluu epätasaisesti? Jos ei mitään ongelmaa havaittavissa, niin laske paineita hiukan, jos siis ei ole koiraa ja kahta lasta ja takakontti täynnä tavaraa.
    Ihan vaan siksi kun on aika rankka veny ainakin takarenkaissa. Jotenkin elänyt siinä käsityksessä, että venykumeissa tarvii korkeammat paineet.

    Leave a comment:


  • Limit
    replied
    Originally posted by Jakettaja View Post
    Mitkä olisi sopivat paineet kun setuppina on 225/45 @ 10x17" ja 205/45 @ 8,5x17" ja paineina takana 3,1 bar ja edessä 2.9 bar. Tarviiko vielä kasvattaa vai riittääkö nuo paineet?
    Ei tarvitse ainakaan kasvattaa. Miksi yleensä noinkin korkeet paineet? Eikö auto mene suoraan ja renkaat kuluu epätasaisesti? Jos ei mitään ongelmaa havaittavissa, niin laske paineita hiukan, jos siis ei ole koiraa ja kahta lasta ja takakontti täynnä tavaraa.

    Leave a comment:


  • Jakettaja
    replied
    rengaspaineista

    Mitkä olisi sopivat paineet kun setuppina on 225/45 @ 10x17" ja 205/45 @ 8,5x17" ja paineina takana 3,1 bar ja edessä 2.9 bar. Tarviiko vielä kasvattaa vai riittääkö nuo paineet?

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by vision View Post
    no toki voi! paranee ainoastaan
    Näin...

    Leave a comment:


  • vision
    replied
    Originally posted by Hunt View Post
    Ei kukaan tiedä tähän alkuperäiseen kysymykseen vastausta?
    no toki voi! paranee ainoastaan

    Leave a comment:


  • Hunt
    replied
    Last edited by
    Last edited by Hunt; 05-01-2015, 18:09.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by Tenox View Post
    Jännä homma, että toisinpäin toimii, mutta toisinpäin ei. Miksi ihmeessä niitä kulmia ei sitten tehtaalta lähtien optimoida mahdollisimman isoille vanteille / renkaille jos ne kulmat on aina ja mihin kokoon asti sopivat alenevaan suuntaan?
    Kannattanee varmasti ensiksi opiskella/sisäistää se miksi yleensäkkin rengasta pitää kallistaa pysysuunnassa ja asettaa aurausta, eikä laittaa vain ihan pystyyn/nolla-aurauksiin?
    No, eli talvirenkaalla ei saada muutoinkaan aikaiseksi sellaisia sivuttaiskiihtyvyyksiä kuin kesäkelissä kesärenkaalla, että se korkeillakaan profiileilla taittuisi "alle".
    Tästä syystä itse asiassa ollaan aika optimitilanteessa jos/kun alla kesäisin pyörii 18"-19" kokoluokan kesärengas tälle asetetuilla oikeilla kulmilla ja talvella alla samoilla kulmilla on 16"-17" talvirenkaat.
    Itse asiassa, jos ajaisimme esim.samalla 16" vannekoolla kesät talvet, olisi kulmamuutostarve siis suurempi kesällä ja talvella, kuin jos kesäpyörä on selvästi matalampi ja kulmat ovat asetettu tälle.
    Nykyiset pehmeärunkoiset talvirenkaat kyllä muotoutuu suurillakin negatiivisilla camberarvoilla niin että ne kuluu kulutuspinnaltaan tasaisesti, mutta esim.Nokialaisista tahtoo pettää sisärunko ennen kuin renkaaat muutoin olisi vaihtokunnossa, mikäli paineet eivät ole koko ajan yli 3.0bar.
    Eli suurilla negatiivisilla kulmilla talvirenkaan sisärunko joutuu kovan "pumppaavan" muokkauksen kohteeksi jokaisella pyörähdyksellä ja se ei tätä loputtomasti kestä(+3.0bar paineilla tätä voi toki vähentää).

    Leave a comment:


  • peto2
    replied
    Originally posted by Tenox View Post
    Jännä homma, että toisinpäin toimii, mutta toisinpäin ei. Miksi ihmeessä niitä kulmia ei sitten tehtaalta lähtien optimoida mahdollisimman isoille vanteille / renkaille jos ne kulmat on aina ja mihin kokoon asti sopivat alenevaan suuntaan?

    Eikä varmaan haittaa jos tällainen asia silloin tällöin käydään uudelleen läpi tämänkaltaisessa mammuttiketjussa? Että tällaiset tekniikasta mitään tietämättömätkin saa infoa ilman, että tarvitsee jokaista tällaista ketjua lukea alusta loppuun asti.
    Eihän siinä mitään erikoista ole että löysempi, korkeamman profiilin rengas antaa vääriä kulmia anteeksi paremmin ja vieläkin löysempi talvirengas sitäkin paremmin.

    Vaikka pienet pyörät toimii isompien kulmilla arkiajossa, ääritilanteissa eivät toimi optimaalisimmalla tavalla. Hatusta vetäisten sanoisin että ahvenistolla tulee 2s takkiin jos ajaa 16" pyörillä mutta 18" renkaalle tarkoitetuilla kulmilla. :think

    Leave a comment:


  • Tenox
    replied
    Jännä homma, että toisinpäin toimii, mutta toisinpäin ei. Miksi ihmeessä niitä kulmia ei sitten tehtaalta lähtien optimoida mahdollisimman isoille vanteille / renkaille jos ne kulmat on aina ja mihin kokoon asti sopivat alenevaan suuntaan?

    Eikä varmaan haittaa jos tällainen asia silloin tällöin käydään uudelleen läpi tämänkaltaisessa mammuttiketjussa? Että tällaiset tekniikasta mitään tietämättömätkin saa infoa ilman, että tarvitsee jokaista tällaista ketjua lukea alusta loppuun asti.

    Leave a comment:


  • Heguli 31
    replied
    Originally posted by Tenox View Post
    Onko homma siis niin, että mikäli esim. E39:iin hommaa 18-19" kesävanteet ja renkaat, mutta talven ajelee 16" vakiokoolla, niin joka kerta kun vaihtaa renkaat pitää myös kulmat säädätttää? Jos kerran rengaskoko vaikuttaa niin paljon asiaan. :think
    No ei tietenkään.Kun kulmat optimoidaan toimiviksi noille isoille matalille renkaille,niin ne kulmat toimii myös pienemmillä talvi- ja kesärenkailla.Mutta ei päin vastoin.Varmaan muutaman kerran tässä(kin) topiikissa läpi käyty asia.
    Last edited by Heguli 31; 02-02-2014, 12:18.

    Leave a comment:

Working...
X