Renkaista, rengaspaineista ja uraherkkyydestä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • janke
    replied
    Joo, Tuossa pudottelin paineita renkaista, eli eteen 2.7 ja taakse 2.8bar. Sen verran vaikutti, että enää ei urat tunnu juurikaan, eikä tien paikkojen saumat vie enää niinkään mukaansa.:think Mullahan oli ennemmin paineita siinä 3.0bar kieppeillä, eli ilmeisesti liikaa!

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    15" renkaatkin tekee jo tuon, vaikka kaikki olisi muuten kunnossa. Pitäisi testata 17-19" kesärenkailla ja kaikissa pyörissä pitäisi olla samanlaiset renkaat.
    Voisko sitten noissa mun kitkoissa olla jotain runkovikaa jonka vuoksi ovat niin helvatan löysät? Noi contit ovat ainakin 99T, jos tuolla on merkitystä. Voisin kyllä veikata, että aikaisempina talveina nuo eivät ole olleet noin löysät.

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Takabumerangit, kelkanpuslat?
    Kelkanpuslathan vaihdoin kesällä Lemfördeihin. Bumerangit pitäisi kyllä vaihtaa jos niillä on tuohon levottomuuteen vaikutusta:think

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by janke View Post
    Joo, tuossa ajaessa tein tutkimusta, niin kyl selvästi takana on joku piirillä, mutta mikä?:think Auton perä tulee selvästi myöhässä ja kurveissa kulkee jotenkin "ajo-koira" maisesti. Vitsi, kun olisi toiset renkaat mitä kokeilla vai laitanko 5kg ilmaa takarenkaisiin Toisilla renkailla tosiaankin saisi suljettua jotain ominaisuuksia pois ja jos ei niilläkään muutosta, niin täytyy aloittaa sitten laakereiden vaihdolla:think
    15" renkaatkin tekee jo tuon, vaikka kaikki olisi muuten kunnossa. Pitäisi testata 17-19" kesärenkailla ja kaikissa pyörissä pitäisi olla samanlaiset renkaat.

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Originally posted by janke View Post
    Joo, tuossa ajaessa tein tutkimusta, niin kyl selvästi takana on joku piirillä, mutta mikä?:think Auton perä tulee selvästi myöhässä ja kurveissa kulkee jotenkin "ajo-koira" maisesti. Vitsi, kun olisi toiset renkaat mitä kokeilla vai laitanko 5kg ilmaa takarenkaisiin Toisilla renkailla tosiaankin saisi suljettua jotain ominaisuuksia pois ja jos ei niilläkään muutosta, niin täytyy aloittaa sitten laakereiden vaihdolla:think
    Takabumerangit, kelkanpuslat?

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Originally posted by janke View Post
    Tuli mieleen, että voisiko pyörien laakerit olla väleytyneet silleen, että eivät kuitenkaan tunnu rengasta ravistellen? Olen yhden laakerin vaihtanut taakse ja se oli ainakin huomattavasti väleytynyt ja piti meteliä.
    Onko auto "kovilla" rengaspaineella enempi uraherkkä?:think
    Joo, tuossa ajaessa tein tutkimusta, niin kyl selvästi takana on joku piirillä, mutta mikä?:think Auton perä tulee selvästi myöhässä ja kurveissa kulkee jotenkin "ajo-koira" maisesti. Vitsi, kun olisi toiset renkaat mitä kokeilla vai laitanko 5kg ilmaa takarenkaisiin Toisilla renkailla tosiaankin saisi suljettua jotain ominaisuuksia pois ja jos ei niilläkään muutosta, niin täytyy aloittaa sitten laakereiden vaihdolla:think

    Leave a comment:


  • Tuoppo
    replied
    Itsellä tuli e39 mukana ostaessa 205/65/15 kesärenkaat ja 215/55/16 talvirenkaat. 16" tuuman renkailla suuntavakaus parani selvästi ja huojuminen väheni. Kaikkein parhaiten eron huomaa varsinkin uraisilla teillä. Ensi kesälle hankin 225/50/17 kumit ja uskoisin, että kyyti paranee entisestään.

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Tuli mieleen, että voisiko pyörien laakerit olla väleytyneet silleen, että eivät kuitenkaan tunnu rengasta ravistellen? Olen yhden laakerin vaihtanut taakse ja se oli ainakin huomattavasti väleytynyt ja piti meteliä.
    Onko auto "kovilla" rengaspaineella enempi uraherkkä?:think

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Joskus puhuit hammastangon kiinnittämisestä kumipuslilla, mutta et kai tehnyt sitä...? Reaktiotankojen puslat lopussa auto oli hiukan tuollainen, mutta nehän olet vaihtanut. Olisiko etupäässä kuitenkin joku muu juttu pielessä. Onhan etukelkka kiinni ja kaikki kiinnityspultit tallessa? Ja kelkan kaikki hitsisaumat ehjiä?
    En todellakaan laittanut kumipuslia etu-kelkkaan. Jotenkin mulla sellanen kutina, että nämä uraherkkydet johtuu enempikin takapäästä:think Mutta, Pitää käydä tarkistamassa edestä kaikki kiinnitykset ja saumat, niin saa niiltä osin rauhan. Mutta tuossa loppukesästähän kokeilin vaihtaa nankangit eteen ja hankookit taakse ja tuo uraherkkyyshän katosi johkin(muistaakseni) ja auto meni todella hienosti, mutta se helvetillinen jurina mikä lähti niistä ns-2, niin en kestänyt sitten yhtään.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by janke View Post
    Kyllä noi tietkin vain vaikuttaa tuohon auton levottomaan suuntavakauteen, kun tuossa nyt ajeltiin "uralle" painunutta sekä välillä paikattua tietä 100km, niin rattia saa käännellä kokoajan 10mm vasenpaan ja sitten 10mm oikeaan ja tätä koko helvetin matkan, eli toisin sanoen kun kääntää vasenpaan, niin auto lähtee viiveellä sinne suuntaan ja sitten jo pitääkin korjata oikeaan ja viiveellä taas tähän suuntaan.
    Joskus puhuit hammastangon kiinnittämisestä kumipuslilla, mutta et kai tehnyt sitä...? Reaktiotankojen puslat lopussa auto oli hiukan tuollainen, mutta nehän olet vaihtanut. Olisiko etupäässä kuitenkin joku muu juttu pielessä. Onhan etukelkka kiinni ja kaikki kiinnityspultit tallessa? Ja kelkan kaikki hitsisaumat ehjiä?

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Jotain vikaa sun autossa on. Mulla (eikä muut e39:sit mitä ajanut) ei ainakaan vetele mihinkään vaikka olisi urapaikkauksia tai kunnon uria. Ei 16" talvirenkailla eikä 18" kesärenkailla.
    Pitäisi saada testiin jostain min.16" nastat, niin saisi verrata noihin kitkoihin ja pois sulkea renkaista johtuvat hakemiset. Jos jollain olisi s-joen suunnalla ylimääräiset renkaat lainaan, niin privaa tulemaan.

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Originally posted by janke View Post
    Kyllä noi tietkin vain vaikuttaa tuohon auton levottomaan suuntavakauteen, kun tuossa nyt ajeltiin "uralle" painunutta sekä välillä paikattua tietä 100km, niin rattia saa käännellä kokoajan 10mm vasenpaan ja sitten 10mm oikeaan ja tätä koko helvetin matkan, eli toisin sanoen kun kääntää vasenpaan, niin auto lähtee viiveellä sinne suuntaan ja sitten jo pitääkin korjata oikeaan ja viiveellä taas tähän suuntaan. Sitten ajettiin lähes uutta asfalttitietä, niin auto käyttäytyi aivan eritavalla, eli korjaus liikettä ei tarvinnut läheskään tehdä noin, kun edellä mainitsin ja auto tuntui kulkevan tuolla urattomalla tiellä hyvinkin "rauhallisesti" jopa lähes tunteettomasti.:think Eli, noi 65 profiiliset kitkatkin voivat toimia mukavasti "uudehkolla" tiellä, mutta valitettavasti minun alueella tätä herkkua ei ole, kun toi 10km pätkä. Samaa levottomuutta oli minulla noissa Nankang/Hankook kesärenkaissakin tuolla uratiellä.
    Jotain vikaa sun autossa on. Mulla (eikä muut e39:sit mitä ajanut) ei ainakaan vetele mihinkään vaikka olisi urapaikkauksia tai kunnon uria. Ei 16" talvirenkailla eikä 18" kesärenkailla.

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Kyllä noi tietkin vain vaikuttaa tuohon auton levottomaan suuntavakauteen, kun tuossa nyt ajeltiin "uralle" painunutta sekä välillä paikattua tietä 100km, niin rattia saa käännellä kokoajan 10mm vasenpaan ja sitten 10mm oikeaan ja tätä koko helvetin matkan, eli toisin sanoen kun kääntää vasenpaan, niin auto lähtee viiveellä sinne suuntaan ja sitten jo pitääkin korjata oikeaan ja viiveellä taas tähän suuntaan. Sitten ajettiin lähes uutta asfalttitietä, niin auto käyttäytyi aivan eritavalla, eli korjaus liikettä ei tarvinnut läheskään tehdä noin, kun edellä mainitsin ja auto tuntui kulkevan tuolla urattomalla tiellä hyvinkin "rauhallisesti" jopa lähes tunteettomasti.:think Eli, noi 65 profiiliset kitkatkin voivat toimia mukavasti "uudehkolla" tiellä, mutta valitettavasti minun alueella tätä herkkua ei ole, kun toi 10km pätkä. Samaa levottomuutta oli minulla noissa Nankang/Hankook kesärenkaissakin tuolla uratiellä.

    Leave a comment:


  • Tenox
    replied
    Kiitos kaikille. Laitan eteen.

    Leave a comment:


  • bemu2000
    replied
    Originally posted by Tenox View Post
    Sori tää spämmäys, mutta pakko kysyä vielä kerran, kun huomenna on homma edessä. Eli eteen vai taakse E46:ssa yksi rengas joka on muita 0,5-1cm suurempi halkaisijaltaan? Olen taipumassa, että eteen - maalaisjärjellä vaikuttaisi siellä vähemmän ASC / automaatin toimintaan - vai?

    Eteen, niin ei tule tasauspyörästöön nopeuseroa. 5mm nyt on ihan sama minne laittaa, mutta sentti alkaa olla jo melko reilusti...

    Leave a comment:

Working...
X