memebuy23buy

Renkaista, rengaspaineista ja uraherkkyydestä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • janke
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Ei toimi nastatkaan tuossa 15" kokoluokassa. 17" taitaa olla minimi mikä toimii, ja silti ollaan tuntumassa kaukana 18" kesärenkaista. Ei minulla kuitenkaan ole 17" renkailla ongelmia auton perän epämääräisyyden kanssa eikä pelota vaihtaa kaistaa moottoritiellä (mikä taas oli ongelmana 18" kesärenkailla kun oli Nexenit takana). Ohjaus on epämääräisempi ja luistoneston valo palaa välillä liian herkästi, siinäpä ne ongelmat noilla.

    Viime kevään talvirenkaista kesärenkaisiin vaihdon perusteella muistelin/odotin paljon pahempaa ja nyt on vielä lämpimät kelit eli tilanne vain paranee pakkasilla. Tosin tulihan tuossa kesän aikana muutoksia eli Powerflexit reaktiotankoihin ja taakse kallistuksen vakaajiin ja kesärenkaiden koon muutos 235->245 kokoon. Voi olla, että nuo sitten vaikutti siihen miltä ero tuntuu. Siis ohjaus terävöityi ja toisaalta kesärenkaat oli hiukan löysemmät kuin keväällä käyttämäni.

    Mutta en tajua miten urat voi vielä noilla 15" renkailla viedä, ei ne minulla tunteneet uria lainkaan, samaa epämääräistä vetelyyttä aina vaan, oli sitten uria, liukasta tai kuivaa tietä.
    Jos löytäisin edullisen 17" vanne setin, missä olisi kohtuu kuntoiset nastarenkaat vielä päällä, niin voisi kokeilla. Mites kitkat tuossa 17" kokoluokassa toimivat?

    Kyllähän noi kitkat (continental Viking Contact 5) noita uria löytänee, kun ovat 65 profiiliset ja helvetin löysät muutenkin. Pidossa ei ole ollut ongelmia, kun viimetalvenakin tuossa kaupungilla yhdessä mäkisessä valoristeyksessä vieressä olevat etuvedot sutii paikallaa ja bimmeri hiukan vilkuttaa luistonestoa ja aika nopeesti ollaan liikkeessä.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by janke View Post
    Kyllähän taas on mukava ajella 205/65/15 kitkoilla Mitään muuta positiivistä ei noissa ole, kun hiljaisuus. Urat vievät mukanaan jokseenkin, mutta ei niin pahoin kun 18"Nankang/Hankook yhdistelmä.
    ...
    Toimiikohan nastatkaan yhtään paremmin tuossa kokoluokassa vai pitääkö ne 17" hankkia väkisin?
    Ei toimi nastatkaan tuossa 15" kokoluokassa. 17" taitaa olla minimi mikä toimii, ja silti ollaan tuntumassa kaukana 18" kesärenkaista. Ei minulla kuitenkaan ole 17" renkailla ongelmia auton perän epämääräisyyden kanssa eikä pelota vaihtaa kaistaa moottoritiellä (mikä taas oli ongelmana 18" kesärenkailla kun oli Nexenit takana). Ohjaus on epämääräisempi ja luistoneston valo palaa välillä liian herkästi, siinäpä ne ongelmat noilla.

    Viime kevään talvirenkaista kesärenkaisiin vaihdon perusteella muistelin/odotin paljon pahempaa ja nyt on vielä lämpimät kelit eli tilanne vain paranee pakkasilla. Tosin tulihan tuossa kesän aikana muutoksia eli Powerflexit reaktiotankoihin ja taakse kallistuksen vakaajiin ja kesärenkaiden koon muutos 235->245 kokoon. Voi olla, että nuo sitten vaikutti siihen miltä ero tuntuu. Siis ohjaus terävöityi ja toisaalta kesärenkaat oli hiukan löysemmät kuin keväällä käyttämäni.

    Mutta en tajua miten urat voi vielä noilla 15" renkailla viedä, ei ne minulla tunteneet uria lainkaan, samaa epämääräistä vetelyyttä aina vaan, oli sitten uria, liukasta tai kuivaa tietä.

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Originally posted by janke View Post
    Toimiikohan nastatkaan yhtään paremmin tuossa kokoluokassa vai pitääkö ne 17" hankkia väkisin?
    Osta Ässät, ei nekään ihmeelliset ole mutta hinta/laatu kohdallaan.

    Oli Ässätkin aika järkytys 18" kesärenkaiden jälkeen, mutta nyt niihin jo tottunut ja ihan ok ajella. Ei parane enää laittaa kesäksi yli 16tuumaista niin ei tule järkytystä syksyisin...

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Kyllähän taas on mukava ajella 205/65/15 kitkoilla Mitään muuta positiivistä ei noissa ole, kun hiljaisuus. Urat vievät mukanaan jokseenkin, mutta ei niin pahoin kun 18"Nankang/Hankook yhdistelmä. Pitää taas etsiä sopivia rengas paineita jos niistäkään on mitää apua:think Kuiteskin, laitoin 2.6bar allelaittaessa, mutta olivat liian nuljut ja tänään pistin äärilaitaan, eli 3.2bar mutta tuo oli jo liikaa, joten pudotin taakse 3.0bar ja eteen sama enkä ole noilla sitten ajanutkaan, joten vaikea sanoa tapahtuiko muutosta:think(epäilen)
    Toimiikohan nastatkaan yhtään paremmin tuossa kokoluokassa vai pitääkö ne 17" hankkia väkisin?

    Leave a comment:


  • Laku
    replied
    Originally posted by Heguli 31 View Post
    Olisi itsemurha ajella kymmenen vuotiailla talvirenkailla.
    Olen siis itsemurhaaja .

    Leave a comment:


  • Tenox
    replied
    Miksi ihmeessä? Pintaa on, nastoja on, eivät ole kovettuneet ja laatumerkkiset. Toki tulossa käyttöikänsä päähän, mutta kyllä noilla vielä ajaa.

    Edit: Veikkaan, että ovat paljon paremmat kuin ne 235 / 255 keskieurooppakitkat millä ajelin tuon 540ia:n kanssa yhden talven ongelmitta.
    Last edited by Tenox; 22-10-2013, 17:13.

    Leave a comment:


  • Heguli 31
    replied
    Originally posted by Tenox View Post
    Miten sijoittaisitte tuon uudemman / paremman?
    Vararenkaaksi ja noi vanhimmat laittaisin juhannuskokkoon.Olisi itsemurha ajella kymmenen vuotiailla talvirenkailla.

    Leave a comment:


  • Tenox
    replied
    Heittäkääs hiukan apua kehiin. Hankkimani E46 tuli talvirenkaiden osalta sekarengastuksella ja nyt ei oikein ole rahaa ostaa uutta sarjaakaan. Renkaat on kohtuukuntoiset 3kpl Noranza ja 1kpl hyvä Noranza2. Samaa kokoa, mutta silti tuo uudempi on karkeasti 0,5-1cm ympärysmitaltaan suurempi. Se on paistettu 09 ja nuo muut 03, eli ne on muutenkin aika todennäköisesti vain ensi talven enää alla.

    Miten sijoittaisitte tuon uudemman / paremman? Eteen vain taakse? Onko tuollaisella ympärysmitan heitolla vielä mitään vaikutusta automaattiin tai ASC:hen? Jos on, niin kummassa päässä vaikuttaa vähemmän?

    Lauantaina ajattelin alle laittaa, ellen siihen mennessä ole löytänyt jostain 1kpl lisää noita Noranza kakkosia.

    Leave a comment:


  • Hiace
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Nuo Hkpl5 jollottaa todella paljon. Joissain autoissa se ei ole niin paha kun se ulina ei ole sopivalla resonassi taajuudella. Ne voi olla ok jossain sedanissa tai vastaavassa konttiperässä, mutta farmarin takaloosteri humisee sopivasti ja melu on ihan älytön. Laitoin pari talvea sitten uudet hkpl5:set e36 farmariin. 80km ajon jälkeen oli pakko mennä rengasliikeeseen ja vaihtaa alle Goodyearit. Sanoivat siellä ettei hkpl5 voi laittaa ollenkaan esim. farmari Volvoon, ovat joutuneet jonkin verran vaihtamaan pois kun ei sitä melua kukaan kestä.
    Tuo ois kyllä selkein selitys asialle, empä ajatellutkaan. Farmarissa varmasti resonanssit on eri taajuuksilla kuin coupessa. Coupessa rengasäänet ei tosiaan olleet pahat, tässä meinaa pälli levitä ja radionkin kuuntelu melun päällä ikävää. Täytyy tutkia asiaa ja ehkä lähen rengaskauppaan

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Originally posted by Hiace View Post
    E91:een.
    -Olivat alla viime talven E46 M3:ssa, jossa en muista tuollaista ääntä, perus nastan ropinaa vaan
    Nuo Hkpl5 jollottaa todella paljon. Joissain autoissa se ei ole niin paha kun se ulina ei ole sopivalla resonassi taajuudella. Ne voi olla ok jossain sedanissa tai vastaavassa konttiperässä, mutta farmarin takaloosteri humisee sopivasti ja melu on ihan älytön. Laitoin pari talvea sitten uudet hkpl5:set e36 farmariin. 80km ajon jälkeen oli pakko mennä rengasliikeeseen ja vaihtaa alle Goodyearit. Sanoivat siellä ettei hkpl5 voi laittaa ollenkaan esim. farmari Volvoon, ovat joutuneet jonkin verran vaihtamaan pois kun ei sitä melua kukaan kestä.

    Leave a comment:


  • Hiace
    replied
    Vähän liippaa ketjun aiheeseen joten laitetaampa tähän:

    Vaihdoin talvikumit alle eilen, ja tosi kova rengasmelu ihmetyttää. Perus nastojen ropinan lisäksi 50km/h alkaen alkaa sellainen melko kovaääninen "vorvotus" tai "jurina". Ihan kuin olisi halvimmat mahdolliset paskakumit jossain ladassa alla, mutta ääni ei kuulosta normaalilta E91:een. Pahimmillaan siinä 80-90 nopeudessa.

    Jotain dataa:
    -Vanteet 18" M6-replicat, joissa Nokian Hkpl5:t, 225 leveät. Et takana 20, edessä 40.
    -Olivat alla viime talven E46 M3:ssa, jossa en muista tuollaista ääntä, perus nastan ropinaa vaan
    -Renkaissa oli M3:ssa kiinni 20mm läpipultattavat spacerit, joita päätin kokeilla E91:een, mahtuivat pyörimään joten nyt alla.

    Orvotus vähän lisääntyy tiukasti käännettäessä kumpaankin suuntaan. Voiko syynä olla piilossa ollut laakerivika edessä, jos spacerit vääntää laakeria vähän vinoon asentoon? Vai mitähän kannattais tutkia?

    Joka tapauksessa nostan auton tutkittavaksi ja ehkä kokeilen poistaa edestä spacerit testiksi, mutta saa antaa ideoita jos tulee mieleen!

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Mitähän noi Goodyear pojjaat oikein selittää tuolla linkin viimesimmissä kohdassa?


    Rengas "ylitäytetty" Eli, tarkoittaako jos renkaassa max.3,5bar niin sen jos ylittää, niin keskeltä alkaa kulua?

    Edit:
    Löytyihän tuosta kulumisesta jotain faktaahttp://www.tuulilasi.fi/kysymykset/rengaspaineista-0
    Last edited by janke; 21-10-2013, 18:38.

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Originally posted by Peltsii View Post
    Eniten tuohon vaikuttaa se, onko rengas vapaasti pyörivällä akselilla vai vetävällä. Vetävä kuluttaa rengasta keskeltä enemmän. Tällä on varmaankin suurempi vaikutus, kuin pienillä paineheitoilla, mutta on totta, että varsinkin leveä/matala kuluu liian pienillä paineilla keskeltä. Nopealla googlella en tästä nyt "faktaa" löytänyt, mutta kyllä se 100% varma asia on, näin ainakin Michelin ja Nokian kertovat.
    Joo, kiitos vastauksesta. Entäs nopeus? Mitä lujenpaa ajetaan, niin sitäkö enemmän keskipakovoima vetää renkaan keskikohtaa tiehen? Tästäkin eräs sanoi, että voi olla mahdollista vasta ~200kmh vauhdissa, mutta ei normaali (80-120kmh) nopeuksissa?
    Sitten vielä asiaan vedettiin kiihdytysautojenkin renkaat, kun ne lämmittää renkaita, niin sillä teholla/nopeudella renkashan kohoaa vasta äärirajoille, mut ei tavallisessa kinnerissä:think

    Leave a comment:


  • Peltsii
    replied
    Originally posted by janke View Post
    Onko jossain jotain faktaa siitä, että rengas kuluu keskeltä liian pienillä paineilla? Vittu, kun joutuu aiheesta väittelemään jatkuvasti ja on vielä itsellä omakohtaista kokemustakin, mutta ei se riitä! Kiitos

    Eniten tuohon vaikuttaa se, onko rengas vapaasti pyörivällä akselilla vai vetävällä. Vetävä kuluttaa rengasta keskeltä enemmän. Tällä on varmaankin suurempi vaikutus, kuin pienillä paineheitoilla, mutta on totta, että varsinkin leveä/matala kuluu liian pienillä paineilla keskeltä. Nopealla googlella en tästä nyt "faktaa" löytänyt, mutta kyllä se 100% varma asia on, näin ainakin Michelin ja Nokian kertovat.

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Onko jossain jotain faktaa siitä, että rengas kuluu keskeltä liian pienillä paineilla? Vittu, kun joutuu aiheesta väittelemään jatkuvasti ja on vielä itsellä omakohtaista kokemustakin, mutta ei se riitä! Kiitos

    Leave a comment:

Working...
X