memebuy23buy

Renkaista, rengaspaineista ja uraherkkyydestä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hemi
    replied
    Originally posted by j328 View Post
    Jos auto vetelee sitkeästi, niin ehdottomasti etualatukivarsien puslat vaihtoon ja tilalle orginaalit tai Lemförderin valmistamat.
    Tämä on tosiaan se lähtökohta mistä pitäisi aina lähteä. Vanhat kuluneet paskat, halvimmat tarvikkeet ja uretaanipuslat ovat jo itsessään yksi ongelmia aiheuttava asia, joten tämä asia pitäisi olla kunnossa ENNEN kuin lähdetään etsimään vetelemätöntä ajokäytöstä.
    Eli ihan ensin nämä alustan tärkeimmäy asiat varmasti kuntoon ja sen jälkeen kulmat niihin arvoihin mitä alla oleva vannekoko vaatii (ei siis mikään tehtaan antama keskiarvo, tai säätäjän kertoma: ”hyvä se on").

    Leave a comment:


  • j328
    replied
    Taistelin pari vuotta erinäköisten etuakselin tärinäongelmien ja vetelyn kanssa. Lähes koko etupään pyöräntuenta meni vaihtoon eikä mikään meinannut auttaa. Kulmia säädettiin useamman kerran ja samoin etualatukivarsien takapuslat vaihdettiin pariin kertaan. Alla kävi myös eri renkaita ja auto oli kaikilla yhdistelmillä joko enemmän tai vähemmän levoton ajaa.

    Lopulta vika korjaantui, kun vaihdoin etualatukivarsien puslat kolmannen kerran. Tällä kertaa alle tuli Lemförderin puslat ja kas kummaa, auto menee suoraan ja kaikki ylimääräiset tärinät katosivat täysin.

    Tarvikepuslissa näyttää olevan huikeita eroja vaikka näyttävät päällepäin lähes samoilta. Jos auto vetelee sitkeästi, niin ehdottomasti etualatukivarsien puslat vaihtoon ja tilalle orginaalit tai Lemförderin valmistamat.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by Happo View Post
    Mulla on nyt tuossa sedanissa 20" Pirellin p-zero -setti. Erona 275 takana ja runflatit. Nyt setti on loppuun ajettu, mutta koko ajan olen ihmetellyt, kuinka hyvin auto käyttäytyy noilla. Ei oikeastaan vetele, eikä varsinkaan hyökkää kaistanvaihdoissa. Hirvittävä meteli niistä kyllä lähtee.

    Kulmista sen verran, että edessä kuluu tasaisesti, takaa meni sisänurkat hajalle samaan aikaan, kun sakkoraja renkaassa muuten alkoi tulla vastaan. En tiedä johtuuko tuo kuluminen kulmista, taka-akselin ohjauksesta, vai pienestä alipaineesta, jolla ajelin huomaamattani loppusyksystä.

    Jotenkin tuntuu, että noista Pirelleistäkin saisi toimivat pelit.
    Pirellinkin saa jollain lailla menemään kun taakse laittaa ihan älyttömän camberin jotta rengas kulkee pelkän sisärunkonsa ja 1/3 sisäreunansa kulutuspinnan kantamamana.
    Eli niin että käytännössä takana on 175 leveä rengas.
    Ei tietysti mitään pitoa vesikelillä ja sisäkantit renkaista sulaa alle varsin nopeasti.
    Pikkuisen huonolla tuurilla koko sisärunko väsyy loppuun ja rengas repeää/puhkeaa kerrasta lähes koko kierroksella ja riippuu ihan siitä ollaanko mutkassa vai suoralla, lähdetäänkö metsähallitukseen vai ei.
    Sinullahan normaalia pienemmät paineet loppumetreillä on hieman armahtanut renkaan sisärunkoa, mikäli ei ole ollut paljon lastia ja pitkään kovempia nopeuksia?
    Kyllä Pirelli on paskan synonyymi Suomen uraisille, kallistetuille ja karheille pääteille, varsinkaan kun se ei renkaana ole teknisesti nykyisin edes kovin kummoinen tuote.

    Leave a comment:


  • jms1601
    replied
    Originally posted by Happo View Post
    Mulla on nyt tuossa sedanissa 20" Pirellin p-zero -setti. Erona 275 takana ja runflatit. Nyt setti on loppuun ajettu, mutta koko ajan olen ihmetellyt, kuinka hyvin auto käyttäytyy noilla. Ei oikeastaan vetele, eikä varsinkaan hyökkää kaistanvaihdoissa. Hirvittävä meteli niistä kyllä lähtee.

    Kulmista sen verran, että edessä kuluu tasaisesti, takaa meni sisänurkat hajalle samaan aikaan, kun sakkoraja renkaassa muuten alkoi tulla vastaan. En tiedä johtuuko tuo kuluminen kulmista, taka-akselin ohjauksesta, vai pienestä alipaineesta, jolla ajelin huomaamattani loppusyksystä.

    Jotenkin tuntuu, että noista Pirelleistäkin saisi toimivat pelit.
    Niin empä tiiä?? Itellä nyt se tilanne, että kulmat tarkistettu ja säädetty kahteen kertaan Pirelleillä ja toka kerralla nostettiin takapään camppereita enempi pystöön => ei juurikaan vaikutusta jumalattomaan vetelyyn. Sitten kokeilin vaihtaa eteen talvi kitkat kokeeksi ja kas, ei mitään vetelyä vaikka takana vielä Pirellin paskat. Eli etupään Pirelleissä on todellakin jotain vitullaan tai sitten se on vaan tuon renkaan ominaisuus. Mutta totuus on se, että tuo setti mikä nyt on alla on hengenvaarallinen normiajossa ohitustilanteista puhumattakaan.
    Vaihtoon lähtee tuo setti ja tutkittavaksi onko etupään rungoissa tai kumiseoksessa jokin valmistus virhe. Tulossa nyt siis uus setti Hankook Evo S1 K107 ja mitä tuosta lukenut juttua niin pitäisi olla aika tunteeton urille toisin kuin Pirelli joka ei Suomeen sovi ei sitten niin mitenkään.

    Leave a comment:


  • Happo
    replied
    Originally posted by jms1601 View Post
    Moro!

    Vuodatampa tännekin tuota oman auton vetelyongelmaa ja kevään testailua.
    Kesärenkaiksi laitoin Pirellin P-Zero kumit koossa eteen 245-35R20 ja taakse 285-30R20, vanteina toimii Vertinin Magic.
    Mulla on nyt tuossa sedanissa 20" Pirellin p-zero -setti. Erona 275 takana ja runflatit. Nyt setti on loppuun ajettu, mutta koko ajan olen ihmetellyt, kuinka hyvin auto käyttäytyy noilla. Ei oikeastaan vetele, eikä varsinkaan hyökkää kaistanvaihdoissa. Hirvittävä meteli niistä kyllä lähtee.

    Kulmista sen verran, että edessä kuluu tasaisesti, takaa meni sisänurkat hajalle samaan aikaan, kun sakkoraja renkaassa muuten alkoi tulla vastaan. En tiedä johtuuko tuo kuluminen kulmista, taka-akselin ohjauksesta, vai pienestä alipaineesta, jolla ajelin huomaamattani loppusyksystä.

    Jotenkin tuntuu, että noista Pirelleistäkin saisi toimivat pelit.

    Leave a comment:


  • Antti O
    replied
    Alla uusin lappu e46 kulmista. Ihan tietosesti en säädättänyt aivan pystyyn cambereita. Heitin powerflexit pois alatukivarsista edestä sekä takakynkkien etupäistä. Korvasin ne uusilla lemförderin kumipuslilla. Nyt kulkee kyllä todella siististi. Rengastuksena Eagle f1 asymmetric 2 225/245/17.
    Sellainen huomio että nyt caster meni vihreälle, powerflexeillä se oli punaisella..

    Last edited by Antti O; 03-06-2015, 19:17.

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Miten vaikuttaa jos takarenkaiden kantavuus on pienempi kuin eturenkaiden? Sama asia kuin pienemmät paineet takana? Ajettavuudesta tulee "hataribussi"?

    Leave a comment:


  • HTK12
    replied
    Etelässä ihan turha valittaa tieden kunnosta, käykää idässä koittamassa niin tiedätte millaisia ne huonot tiet on.

    Leave a comment:


  • Antti O
    replied
    Mitä kävin hki/vantaan lentoasemalla ja ajelin 4/5 tietä niin sellaisia havaintoja tein että siellä etelässä on tiet paljon paremmassa kunnossa kun täällä idässä.
    Minulla on työmatkallakin sellasia uria että ne näkee ihan silmällä että tie on niistä kohtaa kuopalla. Lisäksi välillä on sellaisia jalkapallon kokoisia reikiä mistä puuttuu asfaltti ja se hiekkakin on hävinnyt reijästä..

    Aika karua on ollut Zetallakin ajaa, urien välissä kun pysyy ja kiertelee montut pystyy jotenkin matkaa taittamaan..

    Tässä topicissa kun aiemmin kommentoin miten paljon lämpötila vaikuttaa vetelyyn, niin epäilen ettei se johdu siitä että rengaspaineet nousee.. ei +5 ja +20 ole niin isoa vaikutusta että ne merkittävästi nousisi.. En usko, vaan epäilen että se liittyy siihen että jäykänkin sporttirenkaan runko hieman notkenee kun asfaltti on lämmin ja rengas lämmin = vetelee vähemmän.
    Last edited by Antti O; 27-05-2015, 07:38.

    Leave a comment:


  • jms1601
    replied
    Originally posted by _nixu_ View Post
    Täällä etelässä on niin törkeät urat isommilla teillä, ehkä se takapää ei enää kulje täysin urissa niin rauhoittui?
    Kyllä ne on järkyttävät urat joka puolella Suomea

    Leave a comment:


  • Kernwaffe
    replied
    Millasias paineita kannattais pidellä ku rengastus on 275/30R20 ja 235/35R20 ?

    Leave a comment:


  • JKK
    replied
    Originally posted by _nixu_ View Post
    Täällä etelässä on niin törkeät urat isommilla teillä, ehkä se takapää ei enää kulje täysin urissa niin rauhoittui?
    Näin se voi olla. Jotain radikaalia tuossa kuitenkin tapahtui kun tänäänkin aamulla vielä hämmästelin (ja nautiskelin) vakaan tuntuisesta menosta. Selväsitkään ei tarvitse koko ajan vahtia vaeltamista kaistan reunalta toiselle.

    Leave a comment:


  • _nixu_
    replied
    Täällä etelässä on niin törkeät urat isommilla teillä, ehkä se takapää ei enää kulje täysin urissa niin rauhoittui?

    Leave a comment:


  • JKK
    replied
    Originally posted by deemu79 View Post
    Olikos sulla ne auraukset keskiarvoissa 18"-pyöräkoolle molemmilla akseleilla, vai edessä vaan ja takana minimissä?
    - Takana camberit 1.40 molemmin puolin (pystympään ei saanut).
    - kokonaisauraus takana 0.10

    - Edessä camberit 0.30 molemmin puolin (pystympään ei toinen puoli kääntynyt)
    - Kokonaisauraus edessä 0.08

    Leave a comment:


  • deemu79
    replied
    Millaiset kulmat autossa?

    edit.
    jaa, olikin tuossa pari sivua aiemmin.
    Arvelisin että se lisääntynyt raideleveys takana itsessään vakauttaa menoa.
    Olikos sulla ne auraukset keskiarvoissa 18"-pyöräkoolle molemmilla akseleilla, vai edessä vaan ja takana minimissä?
    Last edited by deemu79; 25-05-2015, 19:34.

    Leave a comment:

Working...
X