Announcement

Collapse
No announcement yet.

Renkaista, rengaspaineista ja uraherkkyydestä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jani
    BTCF Member
    • Jul 2002
    • 5151
    • Kuopio

    Originally posted by Hemi View Post
    Miksi ihmeessä siinäkin tapauksessa olisi pettänyt pelkkä sisärunko ja miksi eturenkaat oli ihan ok vaikka painojakauma autossa oli 50/50.
    Kuinka lastasitte tuon monen sadan kuorman, että saitte painojakauman pysymään 50/50? Ettei vaan olisi ollut kumminkin taka-akselilla liikaa/enemmän kuormaa?

    Eli ei, ei todellakaan pettänyt yli vaan alipaineen vuoksi, vaikka painetta pari päivää ennen lähtöä laitettiin 2.9bar joka kulmaan.
    kuitenkin huippunopeudet olivat pitkään yli 200kmh tunnissa ja lastia varsinkin reissun loppupuolella monta sataa kiloa.
    Ja tämä on sama asia kuin ajaisi yksinään maks. 90km/h nopeudella 15km töihin ja takaisin?

    Toisaalta, on tässä nyt viimeisen parinkymmenen vuoden aikana nähty ”sattuneesta syystä” satoja vastaavia tapauksia ja rengasvaurioita, joten minun on tästä turha kinata, kukin tulee uskossaan autuaaksi.
    Satoja, ettet nyt vaan liioittelisi? Itsellä autoilua on takana noin 300tkm/17vuotta, kovaa on ajettu, auto on ollut lastattuna, rengaspaineet unohtuneet tarkistaa ja eikä renkaatkaan mitään uusia tai hyviä aina ole olleet. Siitä huolimatta ensimmäinen rengasrikko tuli syyskuun alussa.
    F33 435d Mineral-grau metallic
    K40 K1200s sondermodell

    Comment

    • Tenox
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2006
      • 1732

      Originally posted by Hemi View Post
      Miksi ihmeessä siinäkin tapauksessa olisi pettänyt pelkkä sisärunko ja miksi eturenkaat oli ihan ok vaikka painojakauma autossa oli 50/50.
      Rengas maanantaikappale? Miksi muut renkaat eivät pettäneet?

      Mutta joo, ihan totta. Turha näistä on kinata ja itse olen saanut tästä hyvän selvyyden asiaan. Pidän paineet 2,5 ja 2,9 välissä jatkossa koossa 17-19.
      Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        Originally posted by jani View Post
        Satoja, ettet nyt vaan liioittelisi?...
        20-vuotta kaverin rengasliikkeessä pyöriessä näkee kaikenlaista...
        Last edited by Hemi; 09-10-2015, 12:50.

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          Originally posted by Tenox View Post
          Rengas maanantaikappale? Miksi muut renkaat eivät pettäneet?
          Myös toinen takarengas oli sisä ja ulkopuolelta aivan hajalla.
          Tämä oli nyt vain yksi omakohtainen itselle sattunut konkreettinen esimerkki ja vain yksi pieni nyanssi kaikesta siitä mistä tässä nyt on tullut nähtyä/kuultua/koettua tästä rengasmaailmasta.

          Comment

          • Urpo_rotta
            BTCF Member
            • May 2012
            • 5257
            • Pirkkala

            Itsellä myös yksi esimerkki nokialaisista joista sisärunko petti e46 alla takana. Molemmat repesivät kulutuspinnan ja kyljen välistä. Painetta oli ollut n.2.7 bar en itsekään keksinyt mitään muuta syytä kuin tuo hemin mainitsema mekanismi. Kulutuspinta ihan tasaisesti kulunut mutta se puolentoista asteen camber on vaan liikaa. Kyseessä 17" rengas ja pintaa jäljellä ehkä 4-5mm
            E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
            E34 525i -90 twinturbo 427/519

            N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
            VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
            Kysy jos tarvetta

            Comment

            • Antti O
              Bimmer Enthusiast
              • May 2005
              • 6935
              • N/A

              Minulla on -1.54° takana camberia molemmilla puolilla, toistaiseksi ei kahden kesän kokemuksella ongelmia..
              Last edited by Antti O; 13-10-2015, 12:50.

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                Originally posted by Antti O View Post
                Minulla on -1.54° takana camberia molemmilla puolilla, toistaiseksi ei kahden kesän kokemuksella ongelmia..
                Riippuu ihan vannekoosta, paineista ,renkaan merkistä/mallista/kantavuudesta/nopeusluokasta/ajonopeuksista ja lastista.

                Comment

                • markok
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 3019
                  • Kuopio

                  Kuinka paljon eri merkkisillä saman kokoluokan renkailla voi olla halkaisijassa eroa? Aiemmin on puhuttu, että esim. LingLong on selvästi leveämpi kuin muut vastaavat renkaat, mutta onko halkaisijassa yhtä isot erot eri merkkien välillä?
                  BMW 530iA Touring -05

                  Comment

                  • janke
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2010
                    • 3667
                    • seinäjoki



                    Kaveri vaihtoi talvirenkaita Audi a4 quattroon ja toinen eturengas oli yllätyksellisesti mennyt kuvan näköiseksi ja toinen olisi pian mennyt. Ajossa ei huomannut muuta, kun että helvetinmoista "jurinaa" oli koko kesän pitänyt.
                    Renkaat on vredestein 19" (en muista leveyttä yms.) 2011-paistetut. Se mikä tuossa ihmetyttää on, että eturenkaat on sorvautunut sisäreunoilta epä-tasaisesti, eli niin kun olisi jarrutettu niin kauan, että rengas on aina sulanut jostain kohtaa enempi ja jostain vähempi eli jossain kohtaa oli sisäreunassa vielä hiukan pintaa:think Renkaan näyttivät ihan siltä, kun kumit olisivat ollut tiehen nähden 45-asteen kulmassa!? Runkoladonnat olivat poikki tuosta kuvan viillon kohdalta.
                    Mikähän tuollasen ihmeellisen kulumisen on aiheuttanut?
                    Camberit on silmämääräisesti kuiteskin aika pystyssä.
                    Last edited by janke; 27-08-2017, 08:38.
                    Bmw 316 E30 -88

                    Comment

                    • Bmw Master
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 13155
                      • Kokomo

                      Oisko olleet takana aiemmin ja runko kypsynyt silloin liiallisesta camberista?

                      Comment

                      • janke
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2010
                        • 3667
                        • seinäjoki

                        Originally posted by Bmw Master View Post
                        Oisko olleet takana aiemmin ja runko kypsynyt silloin liiallisesta camberista?
                        En osaa sanoa.. En tiedä miten noissa audeissa noi kulmat täytyisi olla? Näyttäisi että takanakin camberit noissa on aika pystyssä.
                        Bmw 316 E30 -88

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          Originally posted by janke View Post
                          [ATTACH]133492[/ATTACH]

                          Kaveri vaihtoi talvirenkaita Audi a4 quattroon ja toinen eturengas oli yllätyksellisesti mennyt kuvan näköiseksi ja toinen olisi pian mennyt. Ajossa ei huomannut muuta, kun että helvetinmoista "jurinaa" oli koko kesän pitänyt.
                          Renkaat on vredestein 19" (en muista leveyttä yms.) 2011-paistetut. Se mikä tuossa ihmetyttää on, että eturenkaat on sorvautunut sisäreunoilta epä-tasaisesti, eli niin kun olisi jarrutettu niin kauan, että rengas on aina sulanut jostain kohtaa enempi ja jostain vähempi eli jossain kohtaa oli sisäreunassa vielä hiukan pintaa:think Renkaan näyttivät ihan siltä, kun kumit olisivat ollut tiehen nähden 45-asteen kulmassa!? Runkoladonnat olivat poikki tuosta kuvan viillon kohdalta.
                          Mikähän tuollasen ihmeellisen kulumisen on aiheuttanut?
                          Camberit on silmämääräisesti kuiteskin aika pystyssä.
                          Aivan klassinen liian pienillä paineilla ajettu sisäkantti yhdistettynä vääriin alustakulmiin.
                          Eli tässä renkaan oikea kantava osa on ollut pelkkä sisärunko ja itse kulutuspinta on painunut/kääntynyt sisäänpäin, jolloin sivurungon ja kulutuspinnan välinen olkapää taittuu ja kuluu.
                          Itse renkaan runko siis lopullisesti väsähtänyt ja pettänyt liian pienien paineiden vuoksi.
                          Lopputulos sisäkantin osalta on kuin sorvissa olisi pyöräytetty ja totaalipettäminen on ollut lähellä.

                          Eli, pääsyy on liian pienissä paineissa, yhsistettynä todennäköisesti kuitenkin liialliseen negatiiviseen camberiin ja liialliseen auraukseen.
                          Se miksi rengas kuluu lisäksi epätasaisesti johtuu juuri liiallisesta aurauksesta kun rengas joutuu sananmukaisesti auraamaan, eli luistamaan auton edetessä, jolloin tuentojen joustaessa rengas alkaa resonoimaan ja kuluu epätasaisesti siltä osalta jossa pintapaine tiehen on suurin.
                          Aivan selkeästi siis ajeltu näillä 2.3-2.5bar paineilla samalla kun pyöränkulmat eivät ole kohdallaan.

                          Comment

                          • Heguli 31
                            BTCF Member
                            • Oct 2004
                            • 9990
                            • KVLA

                            Originally posted by janke View Post
                            Ajossa ei huomannut muuta, kun että helvetinmoista "jurinaa" oli koko kesän pitänyt.
                            Täytyy vaan ihmetellä ettei tullut missään vaiheessa mieleen tutkia syytä tuohon "jurinaan" koko kesän aikana?

                            Comment

                            • janke
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2010
                              • 3667
                              • seinäjoki

                              Originally posted by Hemi View Post
                              Aivan klassinen liian pienillä paineilla ajettu sisäkantti yhdistettynä vääriin alustakulmiin.
                              Eli tässä renkaan oikea kantava osa on ollut pelkkä sisärunko ja itse kulutuspinta on painunut/kääntynyt sisäänpäin, jolloin sivurungon ja kulutuspinnan välinen olkapää taittuu ja kuluu.
                              Itse renkaan runko siis lopullisesti väsähtänyt ja pettänyt liian pienien paineiden vuoksi.
                              Lopputulos sisäkantin osalta on kuin sorvissa olisi pyöräytetty ja totaalipettäminen on ollut lähellä.

                              Eli, pääsyy on liian pienissä paineissa, yhsistettynä todennäköisesti kuitenkin liialliseen negatiiviseen camberiin ja liialliseen auraukseen.
                              Se miksi rengas kuluu lisäksi epätasaisesti johtuu juuri liiallisesta aurauksesta kun rengas joutuu sananmukaisesti auraamaan, eli luistamaan auton edetessä, jolloin tuentojen joustaessa rengas alkaa resonoimaan ja kuluu epätasaisesti siltä osalta jossa pintapaine tiehen on suurin.
                              Aivan selkeästi siis ajeltu näillä 2.3-2.5bar paineilla samalla kun pyöränkulmat eivät ole kohdallaan.
                              Paineet on ollu sen 3.2. Eli, jäljellä jää alustan kulmat jotka on viturallansa. Kaveri vain ihmetteli miksi ei sitten kitkat kulu noin, niin siihen nyt osasinkin vastata ja täälä se nyt tiedetäänkin miksi kitkat ei kulu väärillä kulmilla niinkään.
                              Bmw 316 E30 -88

                              Comment

                              • janke
                                Bimmer Enthusiast
                                • Nov 2010
                                • 3667
                                • seinäjoki

                                Originally posted by Heguli 31 View Post
                                Täytyy vaan ihmetellä ettei tullut missään vaiheessa mieleen tutkia syytä tuohon "jurinaan" koko kesän aikana?
                                Joo, kaikkia ei kiinnosta ja vanhat "kiinalaiset" renkaat huutavat aina kun ovat halpoja ja tehdään miten sattuu...
                                Noinhan aina vastataan kun joltain kysyy.

                                Itse olen nyt ajellut noilla Ns-2 kaksi kesää ja sisäkantit eivät ole kuluneet juuri yhtään. Etu-renkaissa on nuo sahalaidat jotka metelöi, enkä ole jaksanut käydä tarkistamassa kulmia. Täytyy ensi kesänä käydä käännättämässä renkaat vanteilla.
                                Bmw 316 E30 -88

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎