Näyttäisi olevan made in China-rengas. Mulla on tuossa pari 255/35/18" ja yksi 225/40/18", joissa kaikissa 7mm pintaa. Minkäsoloinen rengas tuo on tuossa kokoluokassa. Hemi, anyone?
Kauhea meteli. Ainakin niissä yksissä 17" renkaissa jotka olivat hetken e36:en alla.
Saksan autoliitto ADAC:n ja Stiftung Warentestin kesärengastestissä seitsemän rengasta oli niin huonoja, että niitä ei pitäisi testaajien mukaan ostaa ollenkaan.
Aikaisempina vuosina testeissä on nähty uskomattomia suorituksia. Esimerkiksi viime vuonna 20 euroa rengasta kohden säästämällä sai renkaan, joka tarvitsi märällä 40 metriä enemmän pysähtymismatkaa. Juuri märkäpito on testaajien mukaan renkaan todellinen mitta.
Testin yhteydessä ajettiin renkaita myös niiden sallitulla huippunopeudella. Vauhti oli sekä Point S- että Chengshan-halparenkaille liikaa. Jälkimmäinen ei selvinnyt edes yksikertaisemmasta DIN-testistä.
Saksan autoliitto ADAC:n ja Stiftung Warentestin kesärengastestissä seitsemän rengasta oli niin huonoja, että niitä ei pitäisi testaajien mukaan ostaa ollenkaan.
Nämä oli siis kai nuo ei-suositeltavat renkaat joihin tuossa YLE:n uutisessa viitattiin:
195/65 R 15 V:
Sava Intensa HP
Point S Summerstar 2
Chengshan CSR66
175/65 R 14 T:
Sava Perfecta
Kleber Dynaxer HP 3
Debica Passio 2
Dayton D110
Daytonin sanottiin olevan italialainen ja Chengshan on varmaan kiinalainen, mutta mites noi muut? Kleber on kai ainakin joskus ollut ihan eurooppalainen merkki? Ja Sava sekä Debica kuulostaa tutulta huoltoasemien tarjouksista (Teboil?). Harmi että taaskaan mukana ei ollut näitä yhtäkään Nankangia, Nexeniä, Linglongia, Sunnyä, tms. täällä tutumpaa halpismerkkiä.
Eipä tuo ADACin rengastesti tuo mitään uutta tietoa, eli "halpisrengas" ei ole minun mielestäni järkevä vaihtoehto alkuperäisessä rengaskoossa. Mutta minua kiinnostaisi tietää miten esim. 235/45-17 "halpis" pärjää vertailussa 225/55-16 "premiumille". Jotta rengas ei olisi uraherkkä, sen on pystyttävä hieman sortamaan ja siten pehmentämään ohjaukseen urissa ajettaessa kohdistuvia voimia. Tällöin pehmeärunkoiset "halpikset" voisivat olla perusteltu (ja Hemin useasti jo perustelemakin) vaihtoehto kovarunkoiselle alkuperäiskokoiselle "premiumille", jos vaihdetaan alkuperäistä leveämpään ja matalampaan rengaskokoon. Mutta miten on märkäpidon laita, kompensoiko renkaan suurempi leveys ominaisuuksia vai mennäänkö päin vastoin vieläkin huonompaan suuntaan?
Nämä oli siis kai nuo ei-suositeltavat renkaat joihin tuossa YLE:n uutisessa viitattiin:
195/65 R 15 V:
Sava Intensa HP
Point S Summerstar 2
Chengshan CSR66
175/65 R 14 T:
Sava Perfecta
Kleber Dynaxer HP 3
Debica Passio 2
Dayton D110
Daytonin sanottiin olevan italialainen ja Chengshan on varmaan kiinalainen, mutta mites noi muut? Kleber on kai ainakin joskus ollut ihan eurooppalainen merkki? Ja Sava sekä Debica kuulostaa tutulta huoltoasemien tarjouksista (Teboil?). Harmi että taaskaan mukana ei ollut näitä yhtäkään Nankangia, Nexeniä, Linglongia, Sunnyä, tms. täällä tutumpaa halpismerkkiä.
eikai niitä kukaan osta tuossa koossa. hintaero niin pieni parempiin merkkeihin (muutamia kymppejä/rengas) että ei mitään järkeä. missä ne testit 19-20" kokoisista renkaista? :think
esim. nankang 20" alle 500e ja vastaavat "premiumit" 1000-1500e
tuossa voi vähän jo miettiä mitä mitä renkaalta haluaa. haluaako mukavaa ja hyvää ajettavuutta normaalissa ajossa, mutta ei huippuluokan ajotarkkuutta mikä myös lisää urista vetelyä ja huippuluokan märkäpitoa. voisi kyllä sanoa, että nankangilla on ylivoimainen hinta/laatu suhde suomen oloihin tuossa koossa.
Tilasin tänään Rengas-online:sta Nankang XR611 (205/60 R16 92H) "Ainoastaan meillä vain 65,80 EUR".
Olikos noista Nakikakeista kenelläkään kokemusta? Ei tule Bemariin jos joku ihmettelee kokoa...
Noista rengaskulmista vielä sen verran (camber,auraus), että riittääkö ihan tehtaan ohjearvot 9+10x20" (et 20 / 31) vanteelle, joissa 245/40+275/35 Nankang NS-2:set, jos haen täysin urille vetelemätöntä ratkaisua? Vai onko esim. takapään camberit saatava tehtaan ohjearvoja pienemmiksi?
Comment