Announcement
Collapse
No announcement yet.
Jarrujen huolto, tutinat ja ratin heiluminen
Collapse
X
-
...ja mulla täristi ihan vitusti pari viikkoa sitten 80-100km/h, kun laitoin oman kevytperäkärryn auton perään(ja kahdella eripainosella kuormalla). Tärinät sit loppu kärryn jäätyä pihaan. Ja samaa kärryä vedetty 4 vuotta ilman tärinöitä aikasemmin....
-
-
Mystisiä vehkeitä. Mun toukassa kaikki mahdolliset väljistä nivelistä päin helvettiä kuluneisiin/ruostuneisiin jarrulevyihin ja muutenkin huoltamattomiin jarruihin, mittarissakin ihan riittävästi metrejä. Nyttemmin väljät nivelet vaihdeltu uusiin samoin uudet levyt ja palat. Eikä tuo ole siltikään tärissyt kuin kerran viime talvena kun jääradalla jäi lunta vanteisiin. :think
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Bmw Master View PostOli kovat taistelut.
https://www.youtube.com/watch?v=arKxCiTZoyQ
Leave a comment:
-
-
Originally posted by tumppi$ View PostEtkös muuten sinäkin taistellut vuosia tärisevän E39:n kanssa?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Bmw Master View PostKyllä korjaantui kun käytti nuo eurot välirahaan ja vaihtoi autoa.
Etkös muuten sinäkin taistellut vuosia tärisevän E39:n kanssa?
Leave a comment:
-
-
-
Originally posted by tumppi$ View PostEi edes tuhansilla euroilla.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Hemi View PostItse asiassa kaikkien muidenkin autojen jarrut vaativat huoltoa ja niiden huolto on ihan huolto-ohjelmassa, vaikka usein käytännössä juuri se kohta huolloissa on tarkoittaa valohoitoa.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by TJJ View PostEipä ollut minun TIS-versiossa.. Tuolla on E39:n jarrulevyistä juttua ja mainittu Volvon arvot joista nyt jotain voinee päätellä: http://www.bimmerfest.com/forums/sho...d.php?t=560071
Eli ei ole olemassakaan mitään mittaa levyn heitosta jolla tutina alkaa tai loppuu.
Joissakin yksilöissä saa levy heittää jopa puoli milliä eikä tutinaa ole lainkaan(ei edes jarrutuksessa), kun joku yksilö/nurkka taas ei kestä levyssä puolen kympinkään heittoa.
Eli se on ihan kiinni siitä kuinka hyvin palat levyltä aukeaa.
Sitten kun tähän lisätään se että alustan kulloisestakin kunnosta riippuen ongelma "lyö läpi" enemmän tai vähemmän....riippuen kulloisestakin rengastuksesta/vannekoosta....riippuen alla olevista alustakulmista.
Jopa käytetyt jarrupalat vaikuttaa ongelmaan, eikä tähän vaikuta palojen hinta.
Kyse on siis satuloiden/palojen palautumisesta ja sitä kautta palojen laahaamisesta levyyn, ei niinkään levyn heitosta itsessään.
Ok, mitä vähemmän levy heittää, sitä vähemmän palojen pitää palautua ja loitota levystä irti, mutta se on fakta että koska täysin heitottomaksi ei levyä saa, on palojen/satuloiden liikkuvuus ensisijaisen tärkeää.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by TJJ View PostEikös noista ollut jossain BMW:n dokumentissa (TIS?, täytyypä tarkistaa) kerrottu raja-arvot?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by tumppi$ View PostMahtaako muilta autovalmistajilta löytyä auto/korimalleja joissa nämä tärinät ja tutinat ovat ihan maanvaiva? Noh, tietysti nuorimmatkin E39:t alkavat olemaan jo autoksi todella vanhoja, mutta kun näitä samoja tarinoita tärisevistä yksilöistä on saanut lukea jo kohta kymmenen vuotta. Tietysti otanta on todella pieni, mutta se mikä tässä eniten ihmetyttää on se ettei näistä tärisevistä yksilöistä meinaa saada ongelmaa kuriin millään. Ei edes tuhansilla euroilla.
Tässä kun näistä todella tärkeiksi E39:n tapauksessa osoittautuneista säännöllisistä jarruhuolloista on puhe, niin itseäni vaan kovasti ihmetyttää niin ikään tämä jarrujen jatkuva huoltotarve.. Eihän minkään muunkaan automerkin jarruja tarvitse olla jatkuvasti rassaamassa ja purkamassa "atomeiksi". Siis totta kai ymmärrän ja tiedostan sen että erityisesti vanhoja autoja pitää huoltaa ja korjata suht' usein, mutta se että esim. jokaisen renkaiden vaihdon yhteydessä keväisin ja syksyisin pitäisi myös jarrut purkaa aivan osiin ja omata vielä nippelitietoa jostain helvetin santapaperin optimikarkeudesta ja oikeanlaisesta vaseliinista liukutapeille, kertoo kyllä jonkinlaisesta flopista jo E39:n jarrujen suunnitteluvaiheessa.
e39:ssä vain tuo akselistorakenne kun on tuollainen ja jousittamattomat massat todella kevyet, engelma realisoituu paljon herkemmin kuin monessa muussa merkissä/mallissa.
Kutoskoneisissa e39:ssä toki se tosiseikka että satulat ovat alumiinia ja kannattimet terästä, ei ainakaan vähennä huollon tarvetta korroosioalttiuden vuoksi.
Ongelma on nyt vanhemmiten ihan arkipäivää, mutta aikoinaan esim.oma e39 alle 20tkm ajettuna osoitti jo ensimmäisiä merkkejä ko.ongelmasta (joka siten pitkälti poistui M5 jarruilla).
Eli nykyisin itselle tuleva käytännössä jokainen e39 vaihdokki pitää pistää täyteen jarrujen läpikäyntiin ja kyllähän se joskus on kuin imuvuotojen etsimistä, eli töitä saa tehdä että ongelma kokonaan poistuu.
Tosin jos ongelma ei ole vanteessa/renkaassa, niin käytännössä aina se löytyy lopulta jarruista, vaikka usko meinaa välillä loppuakkin.
Pahimmiillaan ollaan pistetty vähän ajetuin purkuosin joku nurkka kokonaan vaihtoon, kun mikään muu ei ole auttanut kuin 90%:sti.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Hemi View Postmutta kun mitään raja-arvoja ei ole olemassa, on saatu tieto kutakuinkin hyödytön(heittoa saa olla yllättävän paljon mikäli palat vain kunnolla palautuvat ja päinvastoin).
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Volskier View PostNeekerin tukalla tai mikä oikea nimi sille mustalle laikalle on. Yhtä kaikki, hommaan sopivat holkit, että saan kiristettyä levyn napaan ja mittaan heittokellolla näiden uusien brembo levyjen heiton. Kun on mahdollisesti kyse pienestä heitosta navassa niin mikäli laakeri vaikuttaa olevan kunnossa niin napaa voinee yrittää korjata hiomalla/ viilaamalla pois siltä puolelta mistä viipottaa heittokellon mukaan. Kysehän on millin kymmenyksistä. Tietysti enemmältä kieroa ei voi korjata.
Paljon enemmän on hyötyä siitä tiedosta onko heittoa niin paljon että se "jaksaa" raapia joltain kohtaa tuon maaliharson levystä.
Eli se tarkoittaa sitä että heittoa on liikaa suhteessa siihen paljonko palat jakasaa palautua.
Käytännön ajossa tämä taas tarkoittaa sitä että palat aavistuksen puraisee joka pyörähdyksellä levyyn jota e39:in tuennat+äärimmäisen kevyet jousittamattomat massat ei kestä, jolloin syntyy tuo voimistuva ajosuntaan kohdistuva resonanssi(tuntuu tutinana "perseessä"/aurinkolipat tutisee).
"Laiska" tutina syntyy kun "puraisu" levyllä on toispuoleista, eli vain sisimmäinen tai ulommainen pala nirhaisee levyyn 180-asteen käännöllä(todellisuudessa toki ehkä 30-astetta).
Se nopea tärinä syntyy kun molemmat palat nirhaisevat levyn vastakkaisilta puolilta.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by tumppi$ View PostNämä E39:in tutinat ja tärinät on kyllä ihan uskomatonta luettavaa... Täälläkin moni on joutunut näiden johdosta työntämään tuhansia euroja alustaan sekä jarruihin moneen otteeseen ja siltikin vielä ravistaa. Mahtaako muilta autovalmistajilta löytyä auto/korimalleja joissa nämä tärinät ja tutinat ovat ihan maanvaiva? Noh, tietysti nuorimmatkin E39:t alkavat olemaan jo autoksi todella vanhoja, mutta kun näitä samoja tarinoita tärisevistä yksilöistä on saanut lukea jo kohta kymmenen vuotta. Tietysti otanta on todella pieni, mutta se mikä tässä eniten ihmetyttää on se ettei näistä tärisevistä yksilöistä meinaa saada ongelmaa kuriin millään. Ei edes tuhansilla euroilla.
Tässä kun näistä todella tärkeiksi E39:n tapauksessa osoittautuneista säännöllisistä jarruhuolloista on puhe, niin itseäni vaan kovasti ihmetyttää niin ikään tämä jarrujen jatkuva huoltotarve.. Eihän minkään muunkaan automerkin jarruja tarvitse olla jatkuvasti rassaamassa ja purkamassa "atomeiksi". Siis totta kai ymmärrän ja tiedostan sen että erityisesti vanhoja autoja pitää huoltaa ja korjata suht' usein, mutta se että esim. jokaisen renkaiden vaihdon yhteydessä keväisin ja syksyisin pitäisi myös jarrut purkaa aivan osiin ja omata vielä nippelitietoa jostain helvetin santapaperin optimikarkeudesta ja oikeanlaisesta vaseliinista liukutapeille, kertoo kyllä jonkinlaisesta flopista jo E39:n jarrujen suunnitteluvaiheessa.
Vai onko tässä pääteltävissä syy-seuraussuhde määräaikaishuoltojen edellyttämien toimenpiteiden laiminlyömisestä korjaamoiden taholta, mitkä sitten kostautuvat ja saavat vielä vuosien myötä "kerrannaisia" koko ajan lisää.. Eli kun alkuperäistä E39:n huoltokirjaa lukee kohdasta suoritettavat työt/toimenpiteet eri määräaikaishuoltojen osalta, niin siellähän lukee aivan selvästi jokaisen määräaikaishuollon kohdalla (mustalla pallukalla merkattu taulukossa) että jarrupalojen vaihdon yhteydessä (erillistä laskutusta vastaan) myös jarrusatulat puhdistetaan, kitkapinnat tarkistetaan jne, jne. Enpä ole vielä kertaakaan näin nähdyn tehtävän. Kyllähän se käytännössä niin menee että vanhat osat pois, uudet tilalle ja sillä selvä. Eli eihän se toisaalta ole mikään ihme jos ja kun täristää mikäli jarruille ei tehdä mitään muuta kuin noin viiden vuoden välein vaihdellaan levyt ja palat, mutta muut huoltokirjassa mainitut toimenpiteet jätetään systemaattisesti tekemättä. Tosin, eipä näitä toimenpiteitä takuulla ole tehty 99% muihinkaan Suomen teillä liikkuviin autoihin ja niin vain menevät paaliin asti täristämättä pelkkiä renkaita tarvittaessa tasapainottamalla.
Leave a comment:
-
Leave a comment: