Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jarrujen huolto, tutinat ja ratin heiluminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bmw Master
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 13155
    • Kokomo

    Originally posted by TJJ View Post

    1. - ratti heiluu ja auto tärisee
    2. - ratti heiluu, mutta auto ei tärise
    3. - auto tärisee, mutta ratti ei heilu
    4. - auto tutisee, mutta ratti ei heilu eikä auto tärise
    Juurikin tuo sama setti löytyy omastakin.

    Originally posted by janke View Post
    Onko edes semmosta autoa mikä ei jollain tapaa tutisisi tai tärisisi?
    Edellinen e39 ei tärissyt, veljellä on e39 joka ei tutise tai tärise. Toisaalta e39 on hiljainen ja sinänsä ihan ok ajaa, joten pienetkin tutinat tulee paremmin esille kuin jossain muussa vispilässä.

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      Originally posted by janke View Post
      Onko edes semmosta autoa mikä ei jollain tapaa tutisisi tai tärisisi? Kävin vielä eilen ajelemassa ja tutkimassa että missä nopeuksissa sitä ratin tärinää tulee, mutta en onnistunut sinää millään nopeuksilla tällä kertaa:think Mutta sitä takapäästä johtuvaa tärinää kyllä riittää, eli vänkärin selkänoja tutisee niin pirusti ja tuntuu ehkä hiukan kuskinkin penkissä!? Uudet apurungon puslat odottaa vaihtoa ja kardaanin limppu ja tukilaakeri myöskin, mutta olisko noilla korjauksilla mahdollista vaikuttaa tuohon takapään värinään? Vai pitäiskö ne vetoniveletkin vaihtaa päikseen?
      Voi voi...mm.meiltä kaikki eteenpäin lähtevät e39:t ovat tutinattomia.....eli niitä on.

      Siis, 99%:sti nämä kaikki e39:n tutinat johtuvat neljästä pyörivästä nurkasta ja alustan kunnosta riippuen, voimakkuus ja taajuus vaihtelevat.
      Eli se vika löytyy käytnnössä AINA jarru/napapaketista tai/ja vanteista/renkaista.
      Eli mikäli täydellinen ja oikein tehty jarru/napahuolto ei poista ongelmaa, pitää jossain vaiheessa katse kääntää myös vanteisiin ja renkaisiin.
      Oleellistahan tässä taas ei ole epätasapaino, vaan renkaan "selkäheitto".
      Renkaan selkäheitto taas voi johtua kierosta vanteesta, sovitteiden puuttumisesta tai renkaasta/sen asennuksesta vanteelle itsessään.
      e39 on varsin herkkä nimenomaan renkaan selkäheitolle ja onkin niin että kun normaalisti muissa autoissa se huonoin vanne/rengasyhdistelmä laitetaan taakse oikealle, e39:ssä se pitäisi laittaa vasemmalle eteen.
      Oikealle taakse asennettu selkäheittoinen rengas saa aikaan nimenomaan tuota apparin penkkiä "tuljuttavaa" tutinaa ja erityisesti silloin jos takakelkan puslat ovat finaalissa.
      Varsinaisia selkäheiton maksimiarvoja e39:iin on vaikea antaa, koska tässä kohtaa autoyksilöissä on eroja, lähinnä juuri alustan kunnosta riippuen.
      Oikeasti ammattitaitoinen rengasasennus on kuitenkin usein taikasana tuohon apparin penkin tutinaan...mikäli jarrut+navat on oikeasti kunnossa.

      Comment

      • janke
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2010
        • 3665
        • seinäjoki

        Originally posted by Hemi View Post
        Voi voi...mm.meiltä kaikki eteenpäin lähtevät e39:t ovat tutinattomia.....eli niitä on.

        Siis, 99%:sti nämä kaikki e39:n tutinat johtuvat neljästä pyörivästä nurkasta ja alustan kunnosta riippuen, voimakkuus ja taajuus vaihtelevat.
        Eli se vika löytyy käytnnössä AINA jarru/napapaketista tai/ja vanteista/renkaista.
        Eli mikäli täydellinen ja oikein tehty jarru/napahuolto ei poista ongelmaa, pitää jossain vaiheessa katse kääntää myös vanteisiin ja renkaisiin.
        Oleellistahan tässä taas ei ole epätasapaino, vaan renkaan "selkäheitto".
        Renkaan selkäheitto taas voi johtua kierosta vanteesta, sovitteiden puuttumisesta tai renkaasta/sen asennuksesta vanteelle itsessään.
        e39 on varsin herkkä nimenomaan renkaan selkäheitolle ja onkin niin että kun normaalisti muissa autoissa se huonoin vanne/rengasyhdistelmä laitetaan taakse oikealle, e39:ssä se pitäisi laittaa vasemmalle eteen.
        Oikealle taakse asennettu selkäheittoinen rengas saa aikaan nimenomaan tuota apparin penkkiä "tuljuttavaa" tutinaa ja erityisesti silloin jos takakelkan puslat ovat finaalissa.
        Varsinaisia selkäheiton maksimiarvoja e39:iin on vaikea antaa, koska tässä kohtaa autoyksilöissä on eroja, lähinnä juuri alustan kunnosta riippuen.
        Oikeasti ammattitaitoinen rengasasennus on kuitenkin usein taikasana tuohon apparin penkin tutinaan...mikäli jarrut+navat on oikeasti kunnossa.
        Kyllä niitä sitten löytyy. Huomannut senkin, että kun vanteeseen on kerääntynyt tuota kurakelin jäljiltä "betonimaista" paskaa, niin aina tärinää tiedossa ja sitten kun vanteet pesee puhtaiksi, niin auto menee kun sukkasillaan, mutta tuohan on ihan luonnollinen efecti!?
        Noi apurungon puslat minulla on ilmeisesti kärsinyt siitä, kun ruotsissa varmaan vedetty jotain asuntovaunua tai jotain muuta painavaa, mutta mihin paikkoihin tuo vanunveto vaikuttaa takana alustaan?
        Bmw 316 E30 -88

        Comment

        • Bmw Master
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 13155
          • Kokomo

          Originally posted by Hemi View Post
          renkaan "selkäheitto".

          Oikealle taakse asennettu selkäheittoinen rengas saa aikaan nimenomaan tuota apparin penkkiä "tuljuttavaa" tutinaa
          Eli taakse myös uudet Nokialaiset pystyheittoisten Nankangien tilalle.
          Last edited by Bmw Master; 13-07-2013, 15:37.

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            Originally posted by Bmw Master View Post
            Eli taakse myös uudet Nokialaiset pystyheittoisten Nankangien tilalle.
            Se renkaan merkki ja selkäheitto ei juurikaan korreloi, paitsi jos oikeasti niin romanttisesti kuvittelee/pettää itseään(ne Nankangitkin joudutaan kyllä valmistamaan tämän suhteen tiettyihin toleransseihin/spekseihin, kuten kaikki katuleekenteeseen hyväksytyt renkaat).
            Oikeasti kyse pääosin renkaan asennuksen asennuksen ammattitaidosta, ei renkaan merkistä(ok, jotkin mallit asettuvat/nousevat vanteelle helpommin kuin toiset, mutta tässäkeen renkaan hinta eikä varsinkaan valmistaja konserni ole merkityksellinen seikka).

            Comment

            • TJJ
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2003
              • 7591
              • Jyväskylä

              Originally posted by Hemi View Post
              Oikeasti kyse pääosin renkaan asennuksen asennuksen ammattitaidosta, ei renkaan merkistä(ok, jotkin mallit asettuvat/nousevat vanteelle helpommin kuin toiset, mutta tässäkeen renkaan hinta ei ole merkityksellinen seikka).
              Mutta mistähän löytyisi tuollainen ammattitaitoinen ja tunnollinen rengasliike...? Mitä taikatemppuja tuossa vanteelle asettumisessa pitää tehdä?

              Jostain syystä liikkeet tekee homman hirveällä kiireellä ja jos on pystyheittoja, niin syytetään huonoa rengasta. Sitten kun tutisee, niin toisella kerralla ehkä käännetään vanteella, mutta sekin taas hirveällä kiireellä ja vain yhden kerran. En tajua tuota kiirettäkään, siis jos olen ainoa asiakas joka vielä sanoo, että pystyheitot pitäisi tasata. Vai pitäisiköhän sinne mennä setelitukon kanssa ja maksaa rengasasentajalle tippiä vielä normaalin sikahinnan päälle?

              Hunter 9700 ei taida auttaa, sillä tuskinpa sitäkään osataan/viitsitään täysin hyödyntää.

              Tämä ei tietenkään yllätä, sillä eihän nykyään mitään tehdä kunnolla. Ilmeisesti pitäisi ostaa omat rengaskoneet ja hifistellä muutama päivä renkaiden kanssa...
              E39 528iA

              Comment

              • Bmw Master
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 13155
                • Kokomo

                Originally posted by Hemi View Post
                Se renkaan merkki ja selkäheitto ei juurikaan korreloi, paitsi jos oikeasti niin romanttisesti kuvittelee/pettää itseään(ne Nankangitkin joudutaan kyllä valmistamaan tämän suhteen tiettyihin toleransseihin/spekseihin, kuten kaikki katuleekenteeseen hyväksytyt renkaat).
                Oikeasti kyse pääosin renkaan asennuksen asennuksen ammattitaidosta, ei renkaan merkistä(ok, jotkin mallit asettuvat/nousevat vanteelle helpommin kuin toiset, mutta tässäkeen renkaan hinta eikä varsinkaan valmistaja konserni ole merkityksellinen seikka).
                Nankangeissa on pieni selkäheitto, jota yritettiin poistaa kahdessa eri liikkeessä. Heitto on todella pieni, oikein ihmettelivät että miten noin pyöreä Kiinalainen rengas. Kuitenkin, eteen laitettiin Nokian Zlinet ja ovat 100% pyöreät. Hintaero Nankangiin todella pieni (95€/kpl posteineen). Jos e39 on tarkka pystyheitosta en voi jättää tätä halpaa ja helppoa korjausta kokeilematta. Helpottaako Nokian löysä runko vanteelle asettumista, jolloin heitto on pienempi? Nankang yllättävän jäykkä runkoinen, sekö tekee asennuksesta vaativan? Onko Suomessa monta liikettä jotka osaa Nankangin selkäheiton hieroa pois? Sinullahan ei ollut kokemuksia kiinassa valmistetuista Nankangeista, jospa ne on huonompia kuin Taiwanilaiset?

                Comment

                • TJJ
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2003
                  • 7591
                  • Jyväskylä

                  Originally posted by Hemi View Post
                  Se renkaan merkki ja selkäheitto ei juurikaan korreloi, paitsi jos oikeasti niin romanttisesti kuvittelee/pettää itseään(ne Nankangitkin joudutaan kyllä valmistamaan tämän suhteen tiettyihin toleransseihin/spekseihin, kuten kaikki katuleekenteeseen hyväksytyt renkaat).
                  Oikeasti kyse pääosin renkaan asennuksen asennuksen ammattitaidosta, ei renkaan merkistä(ok, jotkin mallit asettuvat/nousevat vanteelle helpommin kuin toiset, mutta tässäkeen renkaan hinta eikä varsinkaan valmistaja konserni ole merkityksellinen seikka).
                  Mitä pitäisi tehdä kun uusissa renkaissani (Hankook S1 Evo 2) on kolmessa pystyheittoa? Kahta on käännetty vanteella, ei paljon vaikuttanut ja kaikki on ennen tasapainotusta ajettu koneella jossa rengas pyörii rullien välissä. Onko yhä kyse asennuksen ammattitaidosta vai jostain muusta? Jos kyse on ammattitaidosta, niin mistä löytyy se ammattitaitoinen rengasliike joka poistaa noista pystyheitot?

                  Niin, autossani (joka oli edellisillä renkailla enimmäkseen täysin tutisematon) +90km/h nopeuksista lähtien ratti heiluu, etupää tutisee ja takapää tutisee. Tilanne oli tuollainen ekan asennuksen jälkeen, nyt toisen kerran jälkeen tuntuisi paremmalta, mutta takapään tutinaa taitaa yhä olla.
                  E39 528iA

                  Comment

                  • Bmw Master
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 13155
                    • Kokomo


                    Chapter 4 ja 5. Tuollainen korjaussetti pitäisi olla e39:siin...

                    Comment

                    • janke
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2010
                      • 3665
                      • seinäjoki

                      Eikai tuollasta ole kenelläkään?
                      Bmw 316 E30 -88

                      Comment

                      • Bmw Master
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 13155
                        • Kokomo

                        Mittasin heitokellolla jarrulevyt, n.0.05mm heittoa. Pulttien kohdalta hieman vähemmän.

                        Comment

                        • Bmw Master
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 13155
                          • Kokomo

                          Originally posted by Bmw Master View Post

                          Huomasin sellaisen ilmiön, että kun peruuttaa pyörät käännettynä kaikki vasemmalle ja ajan notkon yli, ratti kääntyy lisää ja on vaikea saada pyörät enää suoraan.
                          Tämä ilmiö poistui täysin Powerflexeillä, eli kumi pusla antaa niin paljon periksi että kääntyy liikaa.

                          Ratin vatkaus poistui, mutta tärinä jäi. Nyt alla 16" kitkat ja tärinä on vaimeampaa, mutta edelleen siellä.

                          Powerflexeistä pelkkää plussaa, tai no olihan ne kalliit ja vaikea asentaa.

                          Comment

                          • TJJ
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2003
                            • 7591
                            • Jyväskylä

                            Originally posted by TJJ View Post
                            Mitä pitäisi tehdä kun uusissa renkaissani (Hankook S1 Evo 2) on kolmessa pystyheittoa? Kahta on käännetty vanteella, ei paljon vaikuttanut ja kaikki on ennen tasapainotusta ajettu koneella jossa rengas pyörii rullien välissä. Onko yhä kyse asennuksen ammattitaidosta vai jostain muusta? Jos kyse on ammattitaidosta, niin mistä löytyy se ammattitaitoinen rengasliike joka poistaa noista pystyheitot?

                            Niin, autossani (joka oli edellisillä renkailla enimmäkseen täysin tutisematon) +90km/h nopeuksista lähtien ratti heiluu, etupää tutisee ja takapää tutisee. Tilanne oli tuollainen ekan asennuksen jälkeen, nyt toisen kerran jälkeen tuntuisi paremmalta, mutta takapään tutinaa taitaa yhä olla.
                            Olisiko Hemillä tähän kommenttia?
                            E39 528iA

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              Originally posted by TJJ View Post
                              Olisiko Hemillä tähän kommenttia?
                              Selkäheitotonta rengasta ei ole tähän maailmaan vielä valmistettu, ei edes Michelinillä. Kuinka suuresta heitosta nyt puhutaan?

                              Comment

                              • TJJ
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2003
                                • 7591
                                • Jyväskylä

                                Originally posted by Hemi View Post
                                Selkäheitotonta rengasta ei ole tähän maailmaan vielä valmistettu, ei edes Michelinillä. Kuinka suuresta heitosta nyt puhutaan?
                                Vaikea sanoa paljon sitä heittoa oli/on, sen nyt kuitenkin selvästi näki tasapainotuskoneessa. Voin yrittää mitata heittokellolla jossain vaiheessa. Paljon sitten on jo suuri heitto?

                                Mutta jos sitä on kaikissa (tosin ei ainakaan yhtä selvää ole kaikissa ollut), niin mitä se rengasliikkeen asennuksen ammattitaito asiaan vaikuttaa tai voi sille enää tehdä? Vai onko vika kuitenkin tasapainotuksessa ja siinä onkin joku juttu joka helposti menee pieleen?

                                Ja mikä ihme aiheuttaa pystyheittojen muutokset, siis uutena molemmat Nexenit heitti, 500km jälkeen toinen ei heittänyt yhtään ja toinenkin aika vähän. Kun taas edellisissä Hankookeissa ei ollut uutena pystyheittoa, mutta vuoden päästä toisessa sitä olikin.
                                E39 528iA

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎