Originally posted by Hemi
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Jarrujen huolto, tutinat ja ratin heiluminen
Collapse
X
-
Last edited by Bmw Master; 24-07-2013, 06:05.
-
-
Originally posted by TJJ View PostKokeilen nyt kuitenkin auton pesua ja tukevaa ateriaa, ehkä sekin jo auttaa. :think
Ainoa lisämuutos (noiden aiemmin kerrottujen takarenkaiden ristiin eteen vaihdon lisäksi) oli rengaspaineiden muutos 2,8 eteen, 3,0 taakse. Tämä oli eka kerta kun kokeilen noilla renkailla eri paineita eteen ja taakse. Mutta olen jo kokeillut niillä 2,7-3,2bar paineita edessä & takana ilman muutosta tutinoihin.
Comment
-
-
Originally posted by Bmw Master View PostPesin ja kiillotin koneella, päälle vaha. Mokoma kehtasi tutista vieläkin...
Mutta noin oikeasti olisi kiva tietää mitä tapahtui. Osuiko tuurilla sellaiset paineet joilla joku vetoakseleiden tai kardaanin resonanssi ei enää herää? Onkohan se sitten pyörien paino mikä tähän vaikuttaa? Toisaalta noilla 245-renkaillahan muuttui vierintäkehän koko ja sen myötä vähän kaikki muuttui. Tosin tuo kokohan on nyt lähempänä oikeaa kuin 235.
Comment
-
-
Originally posted by TJJ View PostJa sehän auttoi (lisäksi imuroin sisätilat), ei lainkaan tutinaa tänään. Ehkä auto oli vain vihainen kun en ollut pessyt sitä pariin viikkoon...
Ainoa lisämuutos (noiden aiemmin kerrottujen takarenkaiden ristiin eteen vaihdon lisäksi) oli rengaspaineiden muutos 2,8 eteen, 3,0 taakse. Tämä oli eka kerta kun kokeilen noilla renkailla eri paineita eteen ja taakse. Mutta olen jo kokeillut niillä 2,7-3,2bar paineita edessä & takana ilman muutosta tutinoihin.Last edited by Hemi; 24-07-2013, 20:15.
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostKastelit pestessäsi jarrut. Se auttaa hetkeksi ihan oikeasti usein.
Jarruthan ottaa "kiinni" selvästi äkäisemmin pesun jälkeen, niihin taitaa tulla kevyt ruostekerros joka häviää muutaman jarrutuksen jälkeen. Joten eikö tutinaongelma olisi pitänyt olla paljon pahempi jos se jarruista johtuisi?
Toki kun tutina palaa, niin kokeilen ekana kastella jarrulevyt ja testaan mitä tapahtuu. Mutta epäilen yhä, että se vetoakselin liikuttelu saattoi tämän muutoksen aiheuttaa.
Comment
-
-
Originally posted by TJJ View PostMutta pesin auton jo eilen illalla ja ajoin sillä vasta tänään aamupäivällä ja toisen kerran nyt illalla. Ei tutinaa kummallakaan kerralla. Miten pitkä se "hetki" on jonka ajan tuo kastelu voi vaikuttaa?
Jarruthan ottaa "kiinni" selvästi äkäisemmin pesun jälkeen, niihin taitaa tulla kevyt ruostekerros joka häviää muutaman jarrutuksen jälkeen. Joten eikö tutinaongelma olisi pitänyt olla paljon pahempi jos se jarruista johtuisi?
Toki kun tutina palaa, niin kokeilen ekana kastella jarrulevyt ja testaan mitä tapahtuu. Mutta epäilen yhä, että se vetoakselin liikuttelu saattoi tämän muutoksen aiheuttaa.
Eli jos kuitenkin kyse on jarrulähtöisistä tutinoista, niiden kastelu ja yön yli seisotus lopettaa usein tutinat hetkeksi.
Comment
-
-
Originally posted by janke View PostOnko edes semmosta autoa mikä ei jollain tapaa tutisisi tai tärisisi? Kävin vielä eilen ajelemassa ja tutkimassa että missä nopeuksissa sitä ratin tärinää tulee, mutta en onnistunut saamaan millään nopeuksilla tällä kertaa:think Mutta sitä takapäästä johtuvaa tärinää kyllä riittää, eli vänkärin selkänoja tutisee niin pirusti ja tuntuu ehkä hiukan kuskinkin penkissä!? Uudet apurungon puslat odottaa vaihtoa ja kardaanin limppu ja tukilaakeri myöskin, mutta olisko noilla korjauksilla mahdollista vaikuttaa tuohon takapään värinään? Vai pitäiskö ne vetoniveletkin vaihtaa päikseen?Eli, nekin menee vaihtoon.
E: Nyt on vaihdettu eteen uudet tolpat ja mitään tärinöitä ei tule jarrutuksessa, eikä millään nopeuksillakaan alkaa tutinoimaan, paitsi tuo penkkien heilunta.... Voisko paskana olevat takaiskarit vaikuttaa tuohon tutinaan:think
Tuo helvetin kolina, mikä luultavasti tulee hammastangosta, niin ärsyttää suunnattomasti.... Vaikka, välillä se kolinaääni on sellainen, että niin kun se tulisi jostain koiranluusta tms. Pitäisköhän vielä varmuudeksi vaihtaa raidetangotkin, vaikka ovat vuoden vanhat:thinkLast edited by janke; 25-07-2013, 12:10.Bmw 316 E30 -88
Comment
-
-
Millaisella tiellä teillä tutisee ja kuinka rajusta ilmiöstä on kysymys? Mulla ainakin tutisuttaa tai tärisyttää (en tiedä kummasta kysymys) vähän koko autoa, jos ajelen tommosta hieman heikompilaatuista öljysoratietä pitkin, vaikkakin ihan uusi kesällä vedetty. Huomaa heti, kun muuttuu tien laatu / karheus, että ei enää tutisutakkaan. Olen kyllä välillä huomannut, että vähän tasaisemmallakin tiellä saattaa vähän tutisuttaa, mutta ei aina. Ilmiö on hyvin lievä, mutta sen huomaa kun e39 on niin hiljainen ehjillä osilla. Mulla tosin on jarrut vaihtamatta ja satulat on aika "tukossa". Tähän mennessä asia on ollut niin lievä, etten ole jaksanut sitä enempää ajatella.E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia
Comment
-
-
Originally posted by Bomb5 View PostMillaisella tiellä teillä tutisee ja kuinka rajusta ilmiöstä on kysymys? Mulla ainakin tutisuttaa tai tärisyttää (en tiedä kummasta kysymys) vähän koko autoa, jos ajelen tommosta hieman heikompilaatuista öljysoratietä pitkin, vaikkakin ihan uusi kesällä vedetty. Huomaa heti, kun muuttuu tien laatu / karheus, että ei enää tutisutakkaan. Olen kyllä välillä huomannut, että vähän tasaisemmallakin tiellä saattaa vähän tutisuttaa, mutta ei aina. Ilmiö on hyvin lievä, mutta sen huomaa kun e39 on niin hiljainen ehjillä osilla. Mulla tosin on jarrut vaihtamatta ja satulat on aika "tukossa". Tähän mennessä asia on ollut niin lievä, etten ole jaksanut sitä enempää ajatella.
Satulat toki voivat olla myös kuluneet siihen pisteeseen että ne eivät enään palauta paloja levyltä irti huolellisellakaan puhdistuksella, joten satuloita voi mennä vaihtoon.
Comment
-
-
Originally posted by Bomb5 View PostMillaisella tiellä teillä tutisee ja kuinka rajusta ilmiöstä on kysymys? Mulla ainakin tutisuttaa tai tärisyttää (en tiedä kummasta kysymys) vähän koko autoa, jos ajelen tommosta hieman heikompilaatuista öljysoratietä pitkin, vaikkakin ihan uusi kesällä vedetty.
Mutta ilmiön rajuus, miten sitä kuvailisi. Penkissä tuntuu tutinaa, matkustajan selkänoja heiluu 1cm verran, puoliksi avatut aurinkolipat saattaa hiukan heilua. Ei tuo mikään erityisen raju ilmiö ole, mutta hyvin ärsyttävä.
Comment
-
-
Korimallin vaihto, kuulisin mielelläni kommentteja omaan ongelmaani liittyen. Eli on taisteltu hyvän aikaa E30 tutinan kanssa.
Aaltoileva tutina etenee muutamassa sekunnissa auton läpi takaa eteen ja on pari sekuntia poissa, kunnes aalto tulee uudestaan. Eli ensin tärisee etupenkit, sitten kojelauta + ratti ja polkimet. Katoaa pariksi sekunniksi ja tosiaan alkaa uusi kierros sitten.
Ainoastaan tutisee yli 110-120 vauhdissa ja kovenee lievästi vauhdin noustessa. Tärinä ei muutu mainittavasti vedättäessä verrattuna pintakaasuun eikä katoa jarrua painaessa. Tähän mennessä vaihdettu:
-Kardaani tukilaakereineen
-Takatukivarret laakereineen ja kaikkine jarruosineen
-Edessä uudet levyt ja palat ja lisäksi ylihuolsin vaihtamalla varmuuden vuoksi kuskinpuolen napa-laakerisetin.
-Jarrujen männät liikkuvat melkein sormivoimin ja liukutapit hyvin herkästi. Palat eivät takeltele satulaan.
-Kolme eri rengas/vanneyhdistelmää
Vetarit myös tarkistettu, ei takeltele ja varret on suorat.
Mikään noista ei vaikuttanut tärinään oikeastaan ollenkaan. Mitäs arvon raati ehdottaa seuraavaksi? Ylihuollanko etutukivarsien puslat seuraavaksi?
Comment
-
Comment