Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jarrujen huolto, tutinat ja ratin heiluminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    Originally posted by Bmw Master View Post
    Ok, eli ongelma ennemmänkin carrierissa kuin satulassa.
    Oikeastaan joo, eli satuloissa ei ole muuta vaivaa kuin nuo rutikuivat ja paskoittuneet ohjuritapit+pesät.
    Itse mäntiä ja tiivisteitä rempaamalla ei vaikuteta tähän ongelmaan, ainakaan mitenkään merkittävästi.
    Eli vanhoissa ruostuneissa ja nimenomaan KULUNEISSA carriereissä/=kannattimissa ei palat enään liiku tai sanotaan: Liu`u ja se pitäisi saada korjattua.
    Eli palojen sangat vastaavat kannattimien liukupintoihin jotka näissä alkaa jo olemaan syöpyneet ja kuluneet niin kuopalle että pelkkä puhdistus ja voitelu ei oikein enään riitä.
    Eli ne pitää saada hiottua/viilattua suoriksi ja syöpymättömiksi ja samalla kannattanee myös palojen carrieriin vastaavat sangat hieman viilalla pyöristää jotta eivät purisi kulmalla kiinni "paetessaan" levyltä.
    Tässäkin on toki mahdollisuus hifistellä, mutta loppujen lopuksi ihan kotikonstein nämä kyllä saa ihan toimiviksi kun vain viitsii ne ihan rauhassa käydä huolella läpi.

    Comment

    • Supa
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2005
      • 7597
      • Järvenpää

      Alumiinisatuloissa ei ehkä niin paljo ongelmaa mutta kyllä nuo rautasatulat on sisältä yleensä täynnä paskaa varsinkin kun autojen omistajat laiminlyövät nesteiden vaihtoa.
      Sitten kun on kosteutta nesteen joukossa, alkaa männät ruostua. Olen vaihtanut varmasti kymmeniä mäntiä bemareiden satuloihin.
      Siinä vaiheessa kun mäntä jumittaa sylinterissään ja vaikkapa toisen puolen jarru laahaa selkeästi alkaa semmonen vatkaus ettei paremmasta väliä.
      Ja jos tiivisteitä tarvitsee uusia niin ainoastaan ATE:n tuotteita, kantapään kautta opittua ettei paljoa kannata tarvikepaskoja laitella.
      - E90 320i LCI M-sport -09
      - Porsche Boxster 987 2.7 -07

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        Eli tämä "laippa/jarruremppa" poistaa sen resonanssinomaisen jaksottaisen tärinän+tutinan joka näkyy alaslasketuissa aurinkolipoissa ja apparin penkin selkänojassa.
        Huomionarvoista tässä on nimenomaan havaita tuo resonanssin taajuuden vaihtelu ajettaessa, jolloin myös "tutinan" voimakkuus vaihtelee tuollaista 3-4sek jaksoa +80kmh nopeuksissa, lähes täydestä "tutinattomuudesta" lähes takahampaita kolisuttavaan vapinaan.
        Kardaani ja kardaanin tukilaakeriongelmat ovat luonteeltaan kuitenkin erilaisia, eli aiheuttavat voimakkuudeltaan varsin tasaista vapinaa, vaikkakin silloin taajuus saattaa hieman vaihdella.
        Vetoakseliongelmissa taas voimakkuus ja taajuus ovat hyvin tasaista "vapinaa" ja usin poistuu hetkeksi kun auto nostetaan tunkilla niin että kulmat roikkuvat vapaasti ja pyöriä hetken käsin pyöritellään.
        Epätasapainosta johtuvat vanne+rengasongelmat ilmenevät myös taajuudeltaan ja voimakkuudeltaan hyvin tasaisena tärinänä tietyllä nopeusalueella, mutta renkaan "selkäheitto" on oikeastaan se ainoa muu syy e39:ssä joka tätä vaihtuvaa resonanssia aiheuttaa, kuin jarrut.
        Erityisesti silloin jos aurauskulmaa on hieman liikkaa, jolloin tämä hyvinkin vielä voimistaa jarruista aiheutuvaa tutinaa.
        Se pitää kuitenkin nyt tajuta, että mikään huotoliike ei oikeasti saa tätä jarruista/tasoista johtuvaa ongelmaa käytännössä poistettua, vaan jos sen haluaa tehdä oikein ja hyvin, on se tehtävä itse.
        Eli tämä fakta on nyt tässä 10-vuoden kymmenien e39 vääntämisen aikana käynyt varsin selväksi ja myös se, että ko.ongelman korjauttaminen liikkeessä maksaa aina kardaaneja, vetoakseleja, koko etupään nivelet+puslat,jne,jne....mutta itse ongelma ei kokonaan poistu edes merkkihuolloissa.
        Last edited by Hemi; 13-09-2013, 14:46.

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          Originally posted by Supa View Post
          Alumiinisatuloissa ei ehkä niin paljo ongelmaa mutta kyllä nuo rautasatulat on sisältä yleensä täynnä paskaa varsinkin kun autojen omistajat laiminlyövät nesteiden vaihtoa.
          Sitten kun on kosteutta nesteen joukossa, alkaa männät ruostua. Olen vaihtanut varmasti kymmeniä mäntiä bemareiden satuloihin.
          Siinä vaiheessa kun mäntä jumittaa sylinterissään ja vaikkapa toisen puolen jarru laahaa selkeästi alkaa semmonen vatkaus ettei paremmasta väliä.
          Ja jos tiivisteitä tarvitsee uusia niin ainoastaan ATE:n tuotteita, kantapään kautta opittua ettei paljoa kannata tarvikepaskoja laitella.
          Sori joo, olet oikeassa, eli olin nyt kokonaan ATE:n alusatuloissa ja on totta että rautasatuloissa kannattaa olla hieman kriittisempi ja tuo herkkyys vähintään tarkistaa.

          Comment

          • TJJ
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2003
            • 7591
            • Jyväskylä

            Originally posted by Hemi View Post
            Siis tuon "helikopterihuminan" unohdin edellisestä listasta erikseen mainita, koska sisällytin sen nimenomaan tuohon rengasmeluun, mutta se jos mikä on nimenomaan syntyisin jarruista tulevasta ahdistuksesta(useimmiten juuri takajarruista).
            Mutta en avannut jarruja, kaikki jarruosat oli paikallaan vetoakselien vaihdon ajan.
            E39 528iA

            Comment

            • Bmw Master
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 13155
              • Kokomo

              Onko riittävästi hiottu vai vedänkö ihan peiliksi?
              Last edited by Bmw Master; 24-11-2013, 12:51.

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                Originally posted by Bmw Master View Post
                Onko riittävästi hiottu vai vedänkö ihan peiliksi?
                Itse vedän ne vielä hieman kiiltävämmäksi, mutta luulenpa että siitä ei enään ole käytännön hyötyä.
                Eli se suurin juttuhan tässä on se että saadaan se pois kulunut/syöpynyt monttu jota yleensä reunustaa kovat ruostuneet pykämät, mikä näissä usein on ja johon palat helposti "nakittaa".
                Lisäksi "hifistellessä" nuo terävät reunat kannattaa hieman pyyhkäistä vaikka viilalla pyöreämmäksi.

                Comment

                • Bmw Master
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 13155
                  • Kokomo

                  Carrierit viilattu, satulat purettu ja putsattua. Ei tietenkään vaikuttanut mitään ratin tärinään. Onneksi talvi tulee eikä tarvitse ajaa yli 100km/h enää.

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    Originally posted by Bmw Master View Post
                    Carrierit viilattu, satulat purettu ja putsattua. Ei tietenkään vaikuttanut mitään ratin tärinään. Onneksi talvi tulee eikä tarvitse ajaa yli 100km/h enää.
                    Teitkö napojen ja levyjen tasopinnoille mitään? Entä hioitko levyjen jarrupinnat?
                    Rasvasitko ohjurit?

                    Comment

                    • Bmw Master
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 13155
                      • Kokomo

                      Originally posted by Hemi View Post
                      Teitkö napojen ja levyjen tasopinnoille mitään? Entä hioitko levyjen jarrupinnat?
                      Rasvasitko ohjurit?
                      Navat on vaihdettu uusiin n.10vk sitten ja olen ne sen jälkeen neekerintukalla hionut, eikä vaikuttanut mitään.Levyt hioin 4vk sitten, ei vaikutusta. Levyt vaihdoin 2vk sitten eikä vaikuttanut mitään. Tapit putsasin ja rasvattiin ate jarrukumi rasvalla.

                      En usko johtuvan jarruista. Olisiko mahdollista pyöränlaakerin valmistusvirhe? Käsin kun pyörittää ei tosin tunnu mitään napsetta tai vastaavaa.

                      Comment

                      • j328
                        Bimmer Fanatic
                        • May 2004
                        • 310
                        • Vantaa

                        Terve!

                        Itse kärisin E46 mallin kanssa vastaavasta tärinäongelmasta. Alatukivarrret, raidetangot, iskarin yläpäät, eturenkaat ja jarrulevyt sekä palat vaihdettiin eikä tärinä hävinnyt mihinkään. Purin satulat ja vaihdoin kumitiivisteet, tapit, muoviholkit sekä hioin sylinterin seinämät kevyesti. Lisäksi viilasin carrierin tasopinnat suoraksi ja edelleen täristi.

                        Lopulta ostin tehdaskunnostetun jarrusatulan oikealle puolelle ja kas kummaa, tärinät katosivat 90%. Samalla huomasin ettei oikea jarrulevy lämpene lainkaan ajossa, mutta vasen tuntui hieman lämpöiseltä. Vaihdoin myös vasemman puoleisen satulan uuteen ja kaikki tärinät ovat nyt poissa.

                        Eli vaikka niiden satuloiden kanssa nysvää, niin vika saattaa olla edelleen laahaavissa jarruissa. Omassa autossa en meinannut millään uskoa siihen, koska jarrulevyt eivät lämmenneet selkeästi vanhoilla satuloilla eikä kumpikaan puoli ollut missään vaiheessa toista kuumempi. Näköjään pienikin jarrujen laahaus aiheuttaa ainakin E46 mallissa tärinöitä ohjauspyörään.
                        Last edited by j328; 16-09-2013, 18:57.

                        Comment

                        • TJJ
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2003
                          • 7591
                          • Jyväskylä

                          Originally posted by j328 View Post
                          Purin satulat ja vaihdoin kumitiivisteet, tapit, muoviholkit sekä hioin sylinterin seinämät kevyesti. Lisäksi viilasin carrierin tasopinnat suoraksi ja edelleen täristi.
                          Et kuitenkaan vaihtanut mäntiä? Minä olen alkanut epäilemään voisiko mäntien pinta kulua ja aiheuttaa jumittamista, siis vaikka pinta näyttääkin ihan siistiltä. Ainakin E39:ssä männissä on sellainen muovimainen/lakattu pinta, se ei ole kromattu. Tarvikemännät näyttää olevan kromattuja.

                          Minkä merkkiset satulat ostit? Niissäkin on valinnanvaraa runsaasti ja aavistelen pahaa useimpien merkkien suhteen. ATE, Bosch, Budweg, NK, Remy, FTE. Boschkin voi olla ihan kuraa, Budweg ehkä on parempi. ATE olisi ainoa varma vaihtoehto.
                          E39 528iA

                          Comment

                          • Bmw Master
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2004
                            • 13155
                            • Kokomo

                            Tuohan olisi helppo kokeilla, vääntää meisselillä männät sisään ja lähtee ajelemaan. Jos ei tärise ongelma on jarruissa. Joko levyissä tai satulassa. Ja jos matkalla joutuu jarruttamaan ei tärinät enää hautuumaalla haittaa.

                            Comment

                            • j328
                              Bimmer Fanatic
                              • May 2004
                              • 310
                              • Vantaa

                              Originally posted by TJJ View Post
                              Et kuitenkaan vaihtanut mäntiä? Minä olen alkanut epäilemään voisiko mäntien pinta kulua ja aiheuttaa jumittamista, siis vaikka pinta näyttääkin ihan siistiltä. Ainakin E39:ssä männissä on sellainen muovimainen/lakattu pinta, se ei ole kromattu. Tarvikemännät näyttää olevan kromattuja.

                              Minkä merkkiset satulat ostit? Niissäkin on valinnanvaraa runsaasti ja aavistelen pahaa useimpien merkkien suhteen. ATE, Bosch, Budweg, NK, Remy, FTE. Boschkin voi olla ihan kuraa, Budweg ehkä on parempi. ATE olisi ainoa varma vaihtoehto.
                              Mäntiä en vaihtanut koska silmämääräisesti niissä ei näkynyt mitään vikaa. Päällepäin täysin ruosteettomat ja uuden näköiset. Jälkikäteen mietin, että olisiko sylintereitä pitänyt hioa reilummin, mutta mäntää pysytyi kuitenkin liikuttamaan molempiin suuntiin sormivoimin.

                              Pumppailin mäntiä myöhemmin edestakaisin useita kertoja ja ne painuivat aina pohjaan asti kevyesti kampeamalla.

                              Satulat ostin Motonetista. Satulat olivat Boschin laatikossa, mutta niiden pinnassa oli ATE:n stanssaus.

                              Ja tärinästä sen verran, että se alkoi yleensä vasta 100 km/h:n jälkeen ja vaihteli voimakkuudeltaan päivittäin. Esimerkiksi pyörien irroittamisen ja paikalleenlaiton jälkeen tärinä saattoi koventua tai vaimentua. Välillä jo luulin saaneeni auton kuntoon, mutta hetken päästä tärinät alkoivat taas.
                              Last edited by j328; 16-09-2013, 21:00.

                              Comment

                              • Bmw Master
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2004
                                • 13155
                                • Kokomo

                                Mulle vaihdettiin toiset satulat, olisi aika outoa jos molemmissa olisi sama vika. Kaipa se mahdollista...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎