Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jarrujen huolto, tutinat ja ratin heiluminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TheRipper
    Bimmer Enthusiast
    • May 2012
    • 5018
    • Paimio

    Originally posted by kaol View Post
    Katsoppa seuraavalla kerralla BMW:si jarruja huoltaessa, että minkä merkkisiä esim. jarrusatulat ovat.
    Ahaa... omat kyllä sen verta törkyiset ettei merkkiä näy...:think
    F10 523iA 2010

    Ex: E39 528iA 1997
    Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
    Ex: E65 745iA 2003
    Ex: E46 318i 1998
    Ex: E34 525iA 1989

    Comment

    • opTA
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2011
      • 924
      • Suomi

      Originally posted by TheRipper View Post
      Ahaa... omat kyllä sen verta törkyiset ettei merkkiä näy...:think
      Väittäisin että ovat ATEn.
      Originally posted by TheRipper View Post
      Kappas! Nuo ATEt vissiin ihan laadukkaita levyjä......mutta joo eipä jarruosissa kannata huonoja edes harkita...
      ..juu ei kannata harkita. Jarrut ovat kuin eräänlainen henkivakuutus, tiukanpaikan tullen ok-/laatumerkki pelastaa ja halvat.. noh käy mitä käy.

      Esimerkkinä; Talouden toiseen kulkineeseen vaihdoin ATEn levyt joka nurkkaan ja entiset levyt olivat kuluneet 21,5mm ohueksi 28mm levystä (kun sallittu minimi paksuus oli 24mm) Merkki oli NG sekä BÖLK.
      Edellinen omistaja oli siis vaihdellut/vaihdattanut näitä osia. Kuten aiemmin sanoin, halpa saattaa kestää ihan ok mikäli ei pahemmin liikenteessä ajele.

      PS. Tilaa jarrut saksasta, saat kaksi (merkkituote)levyä yhden halvan suomihintaisen halpiksen hinnalla sekä kannattaa samalla ottaa muitakin jarruosia. Terv. nimimerkillä n.150e kaikki jarruosat+muut hilppeet ATE/vastaava -merkkisinä (..ei sisältänyt n.10e postikuluja).

      Ei mulla muuta. Turvallista matkaa.

      Comment

      • TJJ
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2003
        • 7591
        • Jyväskylä

        Originally posted by TheRipper View Post
        Kiitokset linkistä laitanpa tuon sivuston ylös!
        Tuo Autoteilemann on kyllä mainio kauppa ja olenkin tilannut sieltä aika usein. Tavarat lähtee 1-2 arkipäivässä ja ovat kotiovella 4 arkipäivää siitä. Ja postikulut 14,90 riippumatta tuotteen painosta.
        E39 528iA

        Comment

        • markok
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 3018
          • Kuopio

          Onko kellään kokemuksia Zimmermann jarrupaloista? Jarrulevyistä on itselläni hyvät kokemukset, mutta kannattaako noita paloja laittaa? Jostakin kuulin huhuja, että pölyäisivät kovasti. Mistäs noita ATE:n paloja saisi ja paljonko e39:n etupaloilla on hintaa?
          BMW 530iA Touring -05

          Comment

          • TJJ
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2003
            • 7591
            • Jyväskylä

            Originally posted by markok View Post
            Onko kellään kokemuksia Zimmermann jarrupaloista? Jarrulevyistä on itselläni hyvät kokemukset, mutta kannattaako noita paloja laittaa? Jostakin kuulin huhuja, että pölyäisivät kovasti. Mistäs noita ATE:n paloja saisi ja paljonko e39:n etupaloilla on hintaa?
            Minulla oli Zimmermannin levyt ja palat, nyt on ATE. Ei Zimmermannit pölynneet mitenkään erityisen paljon, ATE:n vakiopalat pölyää selvästi enemmän. Mekaaniselta laadultaan ATE:t ovat paremmat, esim. se takaosan suojapinta/kitinänestolevy.

            ATE:n paloja saa esim. tuolta tai Saksan eBaysta:


            n. 60-80 euroa mallista (tavallinen vai keraaminen) riippuen.
            E39 528iA

            Comment

            • markok
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 3018
              • Kuopio

              Originally posted by TJJ View Post
              Minulla oli Zimmermannin levyt ja palat, nyt on ATE. Ei Zimmermannit pölynneet mitenkään erityisen paljon, ATE:n vakiopalat pölyää selvästi enemmän. Mekaaniselta laadultaan ATE:t ovat paremmat, esim. se takaosan suojapinta/kitinänestolevy.

              ATE:n paloja saa esim. tuolta tai Saksan eBaysta:


              n. 60-80 euroa mallista (tavallinen vai keraaminen) riippuen.
              Taidan sitten laittaa Zimmermannin palat kiinni kun levyjen mukana kaupanpäällisinä tuli. Kannattaisikohan noihin laittaa parempi kitinänestolevy väliin jo ennen asennusta? Melu ja pöly on ehkä ikävimmät ominaisuudet jarruissa. Radalla kun ei käy niin teho kyllä riittää kaikissa.
              BMW 530iA Touring -05

              Comment

              • TJJ
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2003
                • 7591
                • Jyväskylä

                Originally posted by markok View Post
                Kannattaisikohan noihin laittaa parempi kitinänestolevy väliin jo ennen asennusta?
                Ei taida kannattaa, kyllä se kuitenkin toimi ja oli yhä ehjä.
                E39 528iA

                Comment

                • Matuh
                  BTCF Member
                  • Apr 2013
                  • 3702
                  • Kouvola

                  Muovissa zimmermanin levyt, käynyt vetelemään jarrutuksissa tosi paljon
                  Välillä ilmeni tärinää myös...
                  Voiko olla että levyt menneet kieroksi?
                  E36 328i M50B30 turbo
                  Skoda vRS
                  Inpa löytyy vikakoodin lukuun, kyselyt privalla.
                  Ncs expert, ja pienet koodauksetkin luonnistuu

                  EX: E36, E34, 2xE39, 2xE46, E91

                  Comment

                  • Pazi88
                    Moderator
                    • Jan 2007
                    • 11122
                    • Oulu

                    Mäntä on voinu ruveta jumittaan satulassa ja sen takia laahaa jarrut -> levyt mutkalla. Ainakin omassa muovissa ollu ongelmaa laahamisen kanssa. Vaihdoin ensin tarvike tiivisteet satuloihin remontin yhteydessä ja uudet palat sekä levyt, niin pelas kesän. Viimekesänä palas ongelma, mutta nyt olikin tarvike tiivisteet kovettunu ja päästäny vettä väliin...

                    Summa summarum: korjaantuu, kun purat ja rempaat satulat uusilla ATE:n tiivisteillä ja laitat uudet ate/zimmerman levyt ja palat. Tarkista samalla että laakerit on ehjät. Jos pyörii ihan kevyesti niin että satula ei oo paikallaan, niin laakerit vaihtoon. Pikkusen väljä laakeri saa myös levyt menemään mutkalle.
                    Last edited by Pazi88; 03-03-2014, 22:09.

                    Instagram, YouTube kanava
                    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                    Comment

                    • Matuh
                      BTCF Member
                      • Apr 2013
                      • 3702
                      • Kouvola

                      Jep täytyykin ostella toiset satulat eteen ja taakse. Sakemannien ebaystä näytti olevan tiivisteet ja uudet männät 29€ kpl edulliset?
                      Kahta mallia kyllä 54mm ja muistaakseen 60mm:think
                      E36 328i M50B30 turbo
                      Skoda vRS
                      Inpa löytyy vikakoodin lukuun, kyselyt privalla.
                      Ncs expert, ja pienet koodauksetkin luonnistuu

                      EX: E36, E34, 2xE39, 2xE46, E91

                      Comment

                      • peto2
                        BTCF Member
                        • Jan 2007
                        • 8262
                        • Järvikylä (Nakkila)

                        Originally posted by Matuh View Post
                        Muovissa zimmermanin levyt, käynyt vetelemään jarrutuksissa tosi paljon
                        Välillä ilmeni tärinää myös...
                        Voiko olla että levyt menneet kieroksi?
                        Kyllä mä noilla oireilla hakisin vikaa ihan muualta kuin jarruista...
                        F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                        ex:
                        E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                        Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                        Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                        Nakkaa privaa jos tarvetta.

                        Comment

                        • Matuh
                          BTCF Member
                          • Apr 2013
                          • 3702
                          • Kouvola

                          Originally posted by peto2 View Post
                          Kyllä mä noilla oireilla hakisin vikaa ihan muualta kuin jarruista...
                          Siitähän Se johtuu että jarrua painaa niin ratti kääntyy jompaan kumpaan suuntaan. Tällöin jumittaa suurella todennäköisyydellä jompi kumpi mäntä, kun ei jarruta tasaisesti. Vaan väntää rattia

                          E: Voi ne levyt olla suoratkin, kun ei ole täristänyt enään renkaiden vaihdon jälkeen Männät vaan jumittaa sylintereissä
                          Last edited by Matuh; 03-03-2014, 22:06.
                          E36 328i M50B30 turbo
                          Skoda vRS
                          Inpa löytyy vikakoodin lukuun, kyselyt privalla.
                          Ncs expert, ja pienet koodauksetkin luonnistuu

                          EX: E36, E34, 2xE39, 2xE46, E91

                          Comment

                          • peto2
                            BTCF Member
                            • Jan 2007
                            • 8262
                            • Järvikylä (Nakkila)

                            Originally posted by Matuh View Post
                            Siitähän Se johtuu että jarrua painaa niin ratti kääntyy jompaan kumpaan suuntaan. Tällöin jumittaa suurella todennäköisyydellä jompi kumpi mäntä, kun ei jarruta tasaisesti. Vaan väntää rattia

                            E: Voi ne levyt olla suoratkin, kun ei ole täristänyt enään renkaiden vaihdon jälkeen Männät vaan jumittaa sylintereissä
                            No tota.. Melkosessa asennossa saa taivaankappaleet olla että randomilla vaihtelee jumittava puoli
                            F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                            ex:
                            E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                            Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                            Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                            Nakkaa privaa jos tarvetta.

                            Comment

                            • Matuh
                              BTCF Member
                              • Apr 2013
                              • 3702
                              • Kouvola

                              Originally posted by peto2 View Post
                              No tota.. Melkosessa asennossa saa taivaankappaleet olla että randomilla vaihtelee jumittava puoli
                              Jep vasen jarruttaa enemmän kun sinne kerran ampuu:think
                              Anyway tehään nyt jarruremppa eteen ja taakse kunnostetuilla satuloilla. Niin pääsee siitäkin huolesta pois
                              E36 328i M50B30 turbo
                              Skoda vRS
                              Inpa löytyy vikakoodin lukuun, kyselyt privalla.
                              Ncs expert, ja pienet koodauksetkin luonnistuu

                              EX: E36, E34, 2xE39, 2xE46, E91

                              Comment

                              • Hemi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 18880
                                • Pirkanmaa

                                Originally posted by Matuh View Post
                                Jep vasen jarruttaa enemmän kun sinne kerran ampuu:think
                                Anyway tehään nyt jarruremppa eteen ja taakse kunnostetuilla satuloilla. Niin pääsee siitäkin huolesta pois
                                Entä onko alustakulmat varmasti kohdallaan(lähinnä casterit/pielessä ollessaan puoltaa jarrutuksessa?).

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎