Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jarrujen huolto, tutinat ja ratin heiluminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • markok
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 3018
    • Kuopio

    Originally posted by markok View Post
    Kyllä pitäisi olla hyvin ilmatut. Koeajo tosin vielä tekemättä kun auto pukeilla. Täytyy seurailla herkistyvätkö vielä tuosta. Mistään isosta laahaamisesta ei ole kyse, mutta hieman enemmän ottaa kiinni kuin vanhoilla osilla.
    Ei ollut sitten kuitenkaan jarrujen ilmaus onnistunut. Nyt kaipaisin kipeästi neuvoja miten ihmeessä tuon ilmaan? Koko illan olen yrittänyt ja 1,5 litraa ajanut nestettä läpi, mutta ei. Työvälineenä on käytetty suunta venttiiliä ja kahden miehen taktiikkaa, mutta mikään ei auta. Jarrupoljin painuu auto sammutettuna suunnilleen sen mitä normaali jarrutuksessa auto käynnissä ja käynnissä ollessa menee paljon syvempään ja painuu pohjaan asti kun pitää paineen päällä. Pitääkö tässä lähteä ostamaan paineilma ilmainta tai DIS:iä vai onko tuolla hajonnut jotain remontin yhteydessä?
    BMW 530iA Touring -05

    Comment

    • TheRipper
      Bimmer Enthusiast
      • May 2012
      • 5013
      • Paimio

      Originally posted by markok View Post
      Ei ollut sitten kuitenkaan jarrujen ilmaus onnistunut. Nyt kaipaisin kipeästi neuvoja miten ihmeessä tuon ilmaan? Koko illan olen yrittänyt ja 1,5 litraa ajanut nestettä läpi, mutta ei. Työvälineenä on käytetty suunta venttiiliä ja kahden miehen taktiikkaa, mutta mikään ei auta. Jarrupoljin painuu auto sammutettuna suunnilleen sen mitä normaali jarrutuksessa auto käynnissä ja käynnissä ollessa menee paljon syvempään ja painuu pohjaan asti kun pitää paineen päällä. Pitääkö tässä lähteä ostamaan paineilma ilmainta tai DIS:iä vai onko tuolla hajonnut jotain remontin yhteydessä?
      Outo ongelma on kyllä...itse kun vaihdoin jarrunesteet viime kesänä niin ilmaus onnistui ihan tuosta vain. Apumies avasi ilmausruuvit ja itse painelin poljinta. Pari kertaa kun kävi ruuvit läpi ja sitten vielä varmuudeksi kerran niin kaikki toimi...

      Nyt haiskahtaa siltä että vetää jostain ilmaa...letkut varmasti tiukassa?
      F10 523iA 2010

      Ex: E39 528iA 1997
      Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
      Ex: E65 745iA 2003
      Ex: E46 318i 1998
      Ex: E34 525iA 1989

      Comment

      • markok
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 3018
        • Kuopio

        Originally posted by TheRipper View Post
        Outo ongelma on kyllä...itse kun vaihdoin jarrunesteet viime kesänä niin ilmaus onnistui ihan tuosta vain. Apumies avasi ilmausruuvit ja itse painelin poljinta. Pari kertaa kun kävi ruuvit läpi ja sitten vielä varmuudeksi kerran niin kaikki toimi...

        Nyt haiskahtaa siltä että vetää jostain ilmaa...letkut varmasti tiukassa?
        Letkut vedin ihan momentti avaimella satuloihin kiinni ja kireällä on kyllä toinenkin pää. Sitä en tosin tiedä mihin momenttiin putken ja letkun liitos pitäisi vetää? Vuotoja ei kuitenkaan missään näy.

        Remontin aikana oli siis kaksi satulaa aina kerrallaan irti ja vanhat letkut oli paikallaan ja tulpattuna. Missään vaiheessa nestesäiliö ei ole käynyt lähelläkään tyhjää. Tuntuu ihmeeltä jos ABS olisi jostain ilmaa saanut. Voisiko pääsylinteri olla syyllinen tähän, että olisi hajonnut remontin yhteydessä? Pystyykö näissä yrittää ilmausta työntämällä nestettä jarruilta säiliöön päin vai tykkääkö hydrauliikka yksikkö tästä huonoa?

        Onko muuten e39:ssä enää paineensäädintä taka-akselilla joka säätää jarruja kuorman mukaan?
        BMW 530iA Touring -05

        Comment

        • Bmw Master
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 13155
          • Kokomo

          Originally posted by markok View Post

          Onko muuten e39:ssä enää paineensäädintä taka-akselilla joka säätää jarruja kuorman mukaan?
          Ei nämä sentään Hiaceja ole.

          Mistä päättelet, että siellä on ilmaa? Poljin monessa painuu lattiaan jos pitää painettuna pidemmän aikaa.

          Last edited by Bmw Master; 08-04-2014, 19:19.

          Comment

          • markok
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 3018
            • Kuopio

            Originally posted by Bmw Master View Post
            Ei nämä sentään Hiaceja ole.

            Mistä päättelet, että siellä on ilmaa? Poljin monessa painuu lattiaan jos pitää painettuna pidemmän aikaa.

            http://ww.btcf.fi/forum/showthread.php?p=2228136
            Näistä polkimen pohjaan painumisista olen kyllä kuullut, mutta onko se silti normaalia? Tässä autossa poljin tuntuma oli kuitenkin ihan erilainen ennen remonttia. Tehostaja tyhjänä poljin oli kivi kova ja käynnissä ollessa ei mennyt pohjaan vaikka kuinka polki. Kumpi tilanne sitten on normaali niin sitä en tiedä. Jossakin britti foorumilla oli, että uusilla jarrupaloilla tuli sama ongelma. En tiedä voisiko se tosiaan johtua paloista? Mutta vastaus kysymykseen on, että en tiedä onko siellä edes ilmaa...
            BMW 530iA Touring -05

            Comment

            • KarkkainenL
              Aluevastaava
              • Sep 2013
              • 767
              • Tampere

              Jos oikein ymmärsin niin olet irroittanut satulat letkuista? Letkun ja satulan väliin tulee yleensä kupariprikka. Olethan vaihtanut prikat uusiin? Ne kun ei pidä enää toisella puristuskerralla.
              Vikakoodinluku INPA ja VagCom Tampere

              E28 520ia M30B35 Turbo 520hp 740nm

              EX E36 320iA -98
              EX E39 520i -01
              EX E34 525 Tds -95

              Comment

              • kaol
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2003
                • 5007
                • Ilmajoki

                Originally posted by Läbä View Post
                Jos oikein ymmärsin niin olet irroittanut satulat letkuista? Letkun ja satulan väliin tulee yleensä kupariprikka. Olethan vaihtanut prikat uusiin? Ne kun ei pidä enää toisella puristuskerralla.
                Ei tule ainakaan E39:ssä. Kartiotiivistys...

                Mutta sellainen tuli mieleen, että onko satulat oikeilla puolilla, eli siten, että ilmausnipat on satulan nestetilan yläpuolella? Jos ovat menneet ristiin, niin nipat on alapuolella ja ilmaus on yllättäenkin haastavaa.
                Kokeilemalla se selviää...

                Comment

                • TJJ
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2003
                  • 7591
                  • Jyväskylä

                  Originally posted by Läbä View Post
                  Letkun ja satulan väliin tulee yleensä kupariprikka. Olethan vaihtanut prikat uusiin? Ne kun ei pidä enää toisella puristuskerralla.
                  Ei tule E39:ssä.
                  E39 528iA

                  Comment

                  • Supa
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2005
                    • 7597
                    • Järvenpää

                    Tai muussakaan bmw:ssä.
                    - E90 320i LCI M-sport -09
                    - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                    Comment

                    • markok
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 3018
                      • Kuopio

                      Originally posted by kaol View Post
                      Ei tule ainakaan E39:ssä. Kartiotiivistys...

                      Mutta sellainen tuli mieleen, että onko satulat oikeilla puolilla, eli siten, että ilmausnipat on satulan nestetilan yläpuolella? Jos ovat menneet ristiin, niin nipat on alapuolella ja ilmaus on yllättäenkin haastavaa.
                      Kyllä on satulat oikeilla puolilla. Irti oli ensin molemmat vasemman puolen satulat ja sitten kasasin nuo kokoon ennenkuin purin toisen puolen. Ihan sillä, että jos tulee mieleen joku juttu miten osa kuului olla niin voi katsoa toiselta puolelta. Joissakin topiceissahan on ollut juttua, että se jousi joka tulee satulaan kiinni oli väärin asennettu ja pehmensi poljin tuntumaa. En kyllä keksi miten muuten sen voi asentaa kuin miten se nyt on kiinni ja olen kyllä kuviakin katsonut, että oikein pitäisi olla. En voi täysin sulkea pois sitäkään vaihtoehtoa, että satuloissa olisi nyt joku ongelma, että painuvat kasaan normaalia enemmän, mutta en vaan keksi mikä se voisi olla.
                      BMW 530iA Touring -05

                      Comment

                      • JonttuPeke
                        BTCF Member
                        • Jan 2010
                        • 1130
                        • Juuka

                        Mikä on suositeltava jarrulevyjen vaihtoväli, kun nykysillä taitaa olla rullattu joku 90tkm? :think
                        F06 640D "M6"
                        E71 X6 35D + E83 X3 3,0SD
                        Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten

                        Comment

                        • jake2710
                          Bimmer Fanatic
                          • May 2004
                          • 828

                          Originally posted by JonttuPeke View Post
                          Mikä on suositeltava jarrulevyjen vaihtoväli, kun nykysillä taitaa olla rullattu joku 90tkm? :think
                          1.6mm/levy
                          Last edited by jake2710; 23-04-2014, 14:51.

                          Comment

                          • mikron
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2005
                            • 2171
                            • Himas

                            Originally posted by jake2710 View Post
                            1.6mm/levy
                            Tarkoittaako tuo levyn paksuutta vaihtokunnossa vai urien syvyyttä?
                            F11 530dA xDrive M-sport -13
                            Ex:E39 525i Touring M-sport -03
                            Ex: E38 740iA -98
                            Ex: E39 525iA Touring M-sport -02
                            Ex: E39 523i -96
                            Ex: E34 520i -89

                            Comment

                            • N.u.t
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2008
                              • 202
                              • Seinäjoki

                              Originally posted by mikron View Post
                              Tarkoittaako tuo levyn paksuutta vaihtokunnossa vai urien syvyyttä?
                              No ei ainakaan levyn paksuutta. Eihän siitä olisi mitään jäljellä.

                              Comment

                              • kaol
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2003
                                • 5007
                                • Ilmajoki

                                Jos kyseessä ei ole ihan markan jarrulevyt, niin niissä on aina jossain päin levyä mainittuna minimipaksuus.
                                Vaikka levy on ruosteessa, niin stanssauksen saa näkyviin pienellä hinkkauksella.

                                Esimerkki: teksti MIN. THK 27MM
                                Kokeilemalla se selviää...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎