Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jarrujen huolto, tutinat ja ratin heiluminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • zener
    Moderator
    • Oct 2004
    • 14513
    • Oulu

    Originally posted by Anz0r View Post
    Eipä oo e46:ssa reaktiotankoja...:think
    Sieltä tukivarren takaapästä kuitenkin hela löytyy, lieneekö jo löysä? Onko koskaan vaihdeltu?
    E65 730dA '04 klick
    F10 520dA '11 klick
    E34 520iA (2.8l) '91 klick

    Instagram


    "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

    Comment

    • Bmw Master
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 13155
      • Kokomo

      Originally posted by Anz0r View Post
      Eipä oo e46:ssa reaktiotankoja...:think
      Jostain syystä oletin tämän käsittelevän e39 asioita, mutta onkin näköjään yleisellä puolella. Tosin olisit voinut mainita kyseessä olevan e46, ennustaa kun ei kukaan osaa.

      EDIT: Joo siis mulla ei ole signaturet päällä.
      Last edited by Bmw Master; 25-05-2014, 11:13.

      Comment

      • Anz0r
        Bimmer Rookie
        • Mar 2009
        • 142
        • Nääsville

        Originally posted by zener View Post
        Sieltä tukivarren takaapästä kuitenkin hela löytyy, lieneekö jo löysä? Onko koskaan vaihdeltu?
        Se on kyllä tosiaan vaihdeltu powerflexiin, siitä oikeestaan tuon etupään uudistamisen aikanaan aloitin kun rahatilanteen takia ei kaikkea voi uusia kerralla. Jos se on kulahtanut jo loppuun niin eipä kauhean kestäväksi voi kehua, on varmaan 20 tkm maksimissaan olleet alla...
        BMW E46 330D

        Comment

        • HTK12
          BTCF Member
          • Jul 2011
          • 10941
          • Joensuu

          Originally posted by Anz0r View Post
          Se on kyllä tosiaan vaihdeltu powerflexiin, siitä oikeestaan tuon etupään uudistamisen aikanaan aloitin kun rahatilanteen takia ei kaikkea voi uusia kerralla. Jos se on kulahtanut jo loppuun niin eipä kauhean kestäväksi voi kehua, on varmaan 20 tkm maksimissaan olleet alla...
          En kyllä millään usko, että powerflexit olisi 20 tkm ajosuoritteella antautuneet.
          e39 540iA E85

          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

          Comment

          • Anz0r
            Bimmer Rookie
            • Mar 2009
            • 142
            • Nääsville

            Originally posted by HTK12 View Post
            En kyllä millään usko, että powerflexit olisi 20 tkm ajosuoritteella antautuneet.
            Itsekin nuo ostin kun ajattelin niitä jäykempinä kun orkkikset ja pidempi-ikäisinä...

            Tosiaan vaihdettu on 10tkm sisään: koiranluut, tukivarret ja takahelat, iskarit ja jouset, raidetangot ja hammastanko (purkuosa). Oikeestaan enää etulaakerit ja ohjaustehostimen pumppu siis vaihtamatta.

            Eilen tuota testailin niin tasaisella paikallaan ohjaus ok. Pienessä vauhdissa ohjauksen "päihin" tulee se pieni extra ja tälle alueelle on todella jäykkä kääntää ja ohjaus palauttaa tuolta alueelta kuin tykin suusta takaisin ns: normialueelle. Sama ilmiö rotvallin päälle kääntäessä ja jos menee kävelyvauhdilla eikä ryömimällä niin lyö miltei ratin käsistä kun heilahtaa niin voimakkaasti.
            BMW E46 330D

            Comment

            • Anz0r
              Bimmer Rookie
              • Mar 2009
              • 142
              • Nääsville

              Jaahas, sain tuossa paremman puoliskon yllytettyä heiluttelemaan rattia kun itse tiirailen alustaa taskulampun valossa ja lopputulemana:

              Rattia heiluttaessa edestakaisin kuului kevyttä kolinaa ja tarkemmin kun tarkastelin ja kädellä kokeilin niin raidetangoistahan tuo tuli, varsinkin vasemmalta puolelta... Eli täytyypä katsoa uudet tilalle, varmaankin febi/bilstein tai lemförderiä? Ostin nuo joltain jantterilta jolla olivat jääneet ylimääräiseksi kun auto oli mennyt lunariin ennen uusien asentamista eli merkistä ei ole tietoa mutta luvattoman lyhyen aikaa kyllä ovat kestäneet, ettei vaan olisi olleet motonet
              (= italialaista) laatua...

              Katsotaan jos noista olis jotain apua
              BMW E46 330D

              Comment

              • HTK12
                BTCF Member
                • Jul 2011
                • 10941
                • Joensuu

                Originally posted by Anz0r View Post
                Jaahas, sain tuossa paremman puoliskon yllytettyä heiluttelemaan rattia kun itse tiirailen alustaa taskulampun valossa ja lopputulemana:

                Rattia heiluttaessa edestakaisin kuului kevyttä kolinaa ja tarkemmin kun tarkastelin ja kädellä kokeilin niin raidetangoistahan tuo tuli, varsinkin vasemmalta puolelta... Eli täytyypä katsoa uudet tilalle, varmaankin febi/bilstein tai lemförderiä? Ostin nuo joltain jantterilta jolla olivat jääneet ylimääräiseksi kun auto oli mennyt lunariin ennen uusien asentamista eli merkistä ei ole tietoa mutta luvattoman lyhyen aikaa kyllä ovat kestäneet, ettei vaan olisi olleet motonet
                (= italialaista) laatua...

                Katsotaan jos noista olis jotain apua
                Motonetistä saa ihan laadukkaita osia, jos katsoo mitä on tarjolla. Monet tilaa ne halvimmat alustan osat Ebay:stä. Sieltä löytyy aivan tajuttoman halvalla osia, mutta kyllähän nyt jo hinnasta arvaa, että ei ne tule mitään kestämään.
                e39 540iA E85

                Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                Comment

                • Bomb5
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2011
                  • 726
                  • Kivijärvi

                  Viikon päästä alan vaihtamaan uudet jarruosat, levyt ja palat joka nurkkaan + uudet ATE liukutappien kumit ja kulumisanturit. Multa löytyy ATE Plastilubea ja CRC:n keraamista tahnaa. Mitä noista laitan minnekin? ATE:n plastiluben ohjeissa sanotaan, että sitä ei saa laittaa kumiosiin, eli laitanko mitään liukutappien ja kumien väliin? Plastiluben ohjeissa kehotetaan laittamaan sitä palojen liukupintoihin ja palojen taakse. Mutta, olisko tuo keraaminen niissä parempi?
                  E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                  Comment

                  • Jonhi
                    BTCF Member
                    • Mar 2013
                    • 166
                    • Espoo

                    Millaisia kokemuksia TRW merkkisistä levyistä?:think
                    E93 330dA LCI -10 M-Sport
                    F31 320d -12 Luxury Line

                    Ex's
                    E36 320i -91, E46 325Ci -01 AC Schnitzer, E46 323 -99 M-Sport, E46 328 -00 M-sport, E46 323i -99
                    E90 320d -06, E90 320d -05, E90 330d LCI -10 M-Sport, E90 320d -06

                    Comment

                    • Bmw Master
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 13155
                      • Kokomo

                      Originally posted by Jonhi View Post
                      Millaisia kokemuksia TRW merkkisistä levyistä?:think
                      Tosi hyviä.

                      Comment

                      • Puhemies
                        Bimmer Rookie
                        • Mar 2006
                        • 37
                        • Kempele

                        Originally posted by Hemi View Post
                        Ei se auta pelkkien satuloiden+kannattimien vaihto, koska ne pitää saattaa todella herkiksi/takeltamattomiksi(niin että myös palat liukuu kannattimilla).
                        Lisäksi, nyt näyttää siltä että näissä on jo sen verran ikää että pelkkä käsin hiontakaan ei enään riitä navan laippojen pinnoilla, vaan ne pitää oikeasti hioa rälläkällä/neekerintukalla.
                        Tästä viimeisimmästä esimerkkitapauksestakin näki kuinka pirusti jo 4-5-vuotta sitten vaihdettujen levyjen tasopinnoissa oli stanssaantunutta ruostehilsettä napojen laipoista puhumattakaan.
                        Eli tässäkin napojen laipoissa oli varmasti kympin/pari kiiltäviä ja todella kovia hilsepatteja, joita ei oikein enään saa täysin irti kuin neekerintukalla.
                        Samalla tässäkin oli taas hieman sitä ongelmaa että navan laipan renkaanpultin reikien reunat olivat hieman nousseet ja kantoivat enemmän kuin pulttien väliset alueet.
                        "Neekerintukalla" saa juuri sen verran tavaraa irti että myös nuo pultinreikien reunat myös tasottuvat.
                        Laippa vain pitää sitten puhdistaa=hioa huolella aivan navan keskiohjuriin asti. Eli tässä tavoitellaan nyt sitä että satuloista paloineen saataisiin niin herkät, että ne oikeasti palautuvat pienestäkin levyn epäkeskeisyydestä ja että sitä levyn epäkeskeisyyttä olisi maksimaalisen vähän.
                        Myös käytetyn levyn kulutuspinta pitää rikkoa=hioa, jotta päästäisiin eroon tämän levyn epäkeskeisyydestä johtuneesta toispuoleisesta lasittumasta ja levy uudelleen "sisäänajettua".
                        Tämänkin teen nykyään "neekerintukalla"+rälläkällä, mutta hion levyn vielä käsin karkealla smirkelikankaalla suorin vedoin niin että hiontakuvio on levyllä "kahdeksankulmainen".
                        Myös paloista kannattaa ihan pintakerros hioa karkealla hiontajäljellä(ja muistaa samalla puhdistaa+hioa kannatinta vastaavat pinnat(itse lisäksi pyöristän viilalla palojen ko.sankojen reunat hieman=eivät pure kulmalla kannatinsankojen tasoihin)
                        1. Minkälainen laikka on tuo neekerintukka, meneeköä se rälläkkään? Täälläpäin olenkuullut automaalarien puhuvan Kuusamontussusta mutta se on vissiin käsityökalu se. Pitää vielä otta levyt vex ja puhdistaa pinnat.

                        2. E38:ssa on nelimäntäiset etusatulat, avasin ne ja niiden mäntien ja sylinterien teflonmaiset pinnat vaikuttivat virheettömiltä ja tiivisteet olivat ehjät. Ne eivät kuitenkaan liikkuneet mielestäni hyvin kun pinnat oli avatessa kuivat. Puhdistin satulat sisältä ja päältä jarrukliinerillä ja kasasin männät jarruvaseliinilla. Nelimäntäisen jarrupalatapit tuskin jumittaa kun se rakenne on semmoinen, mutta voiko se pala jumittaa satulan runkoon.

                        3. Tuo hitaassa jarrutuksessa jumputtaminen sitten vissiin johtuu enemmän etujarruista koska suurin jarruvoimahan kohdistuu etupäähän, right?
                        Spokesman

                        4kpl. E30
                        1kpl. E34 525iA
                        2kpl. E38 728iA
                        1kpl. E38 730d
                        1kpl. E53 X5 3.0D
                        1kpl. E53 X5 4.4i V8
                        1kpl. X5 E70 35sd M-Sport
                        Now driving X5 F15 xDrive 30d M-Sport

                        Comment

                        • opTA
                          Bimmer Fanatic
                          • Dec 2011
                          • 924
                          • Suomi

                          Originally posted by Puhemies View Post
                          1. Minkälainen laikka on tuo neekerintukka...?

                          Comment

                          • Puhemies
                            Bimmer Rookie
                            • Mar 2006
                            • 37
                            • Kempele

                            Originally posted by opTA View Post
                            Heureka.
                            Purkasin levyt veks niin navat oli umpiruosteessa.
                            Smirklasin ja viilasin pinnat puhtaiksi ja suoriksi niin sinne hävisi jumputukset!

                            Himmel sukeltakaa!
                            Spokesman

                            4kpl. E30
                            1kpl. E34 525iA
                            2kpl. E38 728iA
                            1kpl. E38 730d
                            1kpl. E53 X5 3.0D
                            1kpl. E53 X5 4.4i V8
                            1kpl. X5 E70 35sd M-Sport
                            Now driving X5 F15 xDrive 30d M-Sport

                            Comment

                            • coupe320
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2010
                              • 417
                              • viikkoja tiellä

                              ei oo ennenollu vastaavaa ongelmaa missään autossa joten johtuneeko jrrupaloista vai mistä eli kun pesee auton ja ajaa talliin, seuraavana päivänä jarrun on jääny lukkoon eli oisko palat kerenny ruostuu levyihin kiinni tms. Pari päivää kun on ajamatta vasta pestyllä autolla on jarrut lukkiutunu pahasti kiinni, liikkeelle lähössä kori liikkuu pari cm mutta renkaat ei sit kerrlla pamahtaa irti ja lähtee kauhee vinkuminen taka jarruista.. Vittumaista..

                              Comment

                              • Hemi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 18880
                                • Pirkanmaa

                                Originally posted by coupe320 View Post
                                ei oo ennenollu vastaavaa ongelmaa missään autossa joten johtuneeko jrrupaloista vai mistä eli kun pesee auton ja ajaa talliin, seuraavana päivänä jarrun on jääny lukkoon eli oisko palat kerenny ruostuu levyihin kiinni tms. Pari päivää kun on ajamatta vasta pestyllä autolla on jarrut lukkiutunu pahasti kiinni, liikkeelle lähössä kori liikkuu pari cm mutta renkaat ei sit kerrlla pamahtaa irti ja lähtee kauhee vinkuminen taka jarruista.. Vittumaista..
                                Jarrut huoltamatta, eli palat eivät palaudu irti levyiltä riittävää määrää ja näin ruostuvat todella helposti ja nopeasti kiinni.
                                Täydellinen herkistyshuolto ja ongelma ainakin pääosin korjaantuu.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎