Originally posted by Anz0r
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Jarrujen huolto, tutinat ja ratin heiluminen
Collapse
X
-
Originally posted by Anz0r View PostEipä oo e46:ssa reaktiotankoja...:think
EDIT: Joo siis mulla ei ole signaturet päällä.Last edited by Bmw Master; 25-05-2014, 11:13.
Comment
-
-
Originally posted by zener View PostSieltä tukivarren takaapästä kuitenkin hela löytyy, lieneekö jo löysä? Onko koskaan vaihdeltu?BMW E46 330D
Comment
-
-
Originally posted by Anz0r View PostSe on kyllä tosiaan vaihdeltu powerflexiin, siitä oikeestaan tuon etupään uudistamisen aikanaan aloitin kun rahatilanteen takia ei kaikkea voi uusia kerralla. Jos se on kulahtanut jo loppuun niin eipä kauhean kestäväksi voi kehua, on varmaan 20 tkm maksimissaan olleet alla...e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Comment
-
-
Originally posted by HTK12 View PostEn kyllä millään usko, että powerflexit olisi 20 tkm ajosuoritteella antautuneet.
Tosiaan vaihdettu on 10tkm sisään: koiranluut, tukivarret ja takahelat, iskarit ja jouset, raidetangot ja hammastanko (purkuosa). Oikeestaan enää etulaakerit ja ohjaustehostimen pumppu siis vaihtamatta.
Eilen tuota testailin niin tasaisella paikallaan ohjaus ok. Pienessä vauhdissa ohjauksen "päihin" tulee se pieni extra ja tälle alueelle on todella jäykkä kääntää ja ohjaus palauttaa tuolta alueelta kuin tykin suusta takaisin ns: normialueelle. Sama ilmiö rotvallin päälle kääntäessä ja jos menee kävelyvauhdilla eikä ryömimällä niin lyö miltei ratin käsistä kun heilahtaa niin voimakkaasti.BMW E46 330D
Comment
-
-
Jaahas, sain tuossa paremman puoliskon yllytettyä heiluttelemaan rattia kun itse tiirailen alustaa taskulampun valossa ja lopputulemana:
Rattia heiluttaessa edestakaisin kuului kevyttä kolinaa ja tarkemmin kun tarkastelin ja kädellä kokeilin niin raidetangoistahan tuo tuli, varsinkin vasemmalta puolelta... Eli täytyypä katsoa uudet tilalle, varmaankin febi/bilstein tai lemförderiä? Ostin nuo joltain jantterilta jolla olivat jääneet ylimääräiseksi kun auto oli mennyt lunariin ennen uusien asentamista eli merkistä ei ole tietoa mutta luvattoman lyhyen aikaa kyllä ovat kestäneet, ettei vaan olisi olleet motonet
(= italialaista) laatua...
Katsotaan jos noista olis jotain apuaBMW E46 330D
Comment
-
-
Originally posted by Anz0r View PostJaahas, sain tuossa paremman puoliskon yllytettyä heiluttelemaan rattia kun itse tiirailen alustaa taskulampun valossa ja lopputulemana:
Rattia heiluttaessa edestakaisin kuului kevyttä kolinaa ja tarkemmin kun tarkastelin ja kädellä kokeilin niin raidetangoistahan tuo tuli, varsinkin vasemmalta puolelta... Eli täytyypä katsoa uudet tilalle, varmaankin febi/bilstein tai lemförderiä? Ostin nuo joltain jantterilta jolla olivat jääneet ylimääräiseksi kun auto oli mennyt lunariin ennen uusien asentamista eli merkistä ei ole tietoa mutta luvattoman lyhyen aikaa kyllä ovat kestäneet, ettei vaan olisi olleet motonet
(= italialaista) laatua...
Katsotaan jos noista olis jotain apuae39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Comment
-
-
Viikon päästä alan vaihtamaan uudet jarruosat, levyt ja palat joka nurkkaan + uudet ATE liukutappien kumit ja kulumisanturit. Multa löytyy ATE Plastilubea ja CRC:n keraamista tahnaa. Mitä noista laitan minnekin? ATE:n plastiluben ohjeissa sanotaan, että sitä ei saa laittaa kumiosiin, eli laitanko mitään liukutappien ja kumien väliin? Plastiluben ohjeissa kehotetaan laittamaan sitä palojen liukupintoihin ja palojen taakse. Mutta, olisko tuo keraaminen niissä parempi?E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostEi se auta pelkkien satuloiden+kannattimien vaihto, koska ne pitää saattaa todella herkiksi/takeltamattomiksi(niin että myös palat liukuu kannattimilla).
Lisäksi, nyt näyttää siltä että näissä on jo sen verran ikää että pelkkä käsin hiontakaan ei enään riitä navan laippojen pinnoilla, vaan ne pitää oikeasti hioa rälläkällä/neekerintukalla.
Tästä viimeisimmästä esimerkkitapauksestakin näki kuinka pirusti jo 4-5-vuotta sitten vaihdettujen levyjen tasopinnoissa oli stanssaantunutta ruostehilsettä napojen laipoista puhumattakaan.
Eli tässäkin napojen laipoissa oli varmasti kympin/pari kiiltäviä ja todella kovia hilsepatteja, joita ei oikein enään saa täysin irti kuin neekerintukalla.
Samalla tässäkin oli taas hieman sitä ongelmaa että navan laipan renkaanpultin reikien reunat olivat hieman nousseet ja kantoivat enemmän kuin pulttien väliset alueet.
"Neekerintukalla" saa juuri sen verran tavaraa irti että myös nuo pultinreikien reunat myös tasottuvat.
Laippa vain pitää sitten puhdistaa=hioa huolella aivan navan keskiohjuriin asti. Eli tässä tavoitellaan nyt sitä että satuloista paloineen saataisiin niin herkät, että ne oikeasti palautuvat pienestäkin levyn epäkeskeisyydestä ja että sitä levyn epäkeskeisyyttä olisi maksimaalisen vähän.
Myös käytetyn levyn kulutuspinta pitää rikkoa=hioa, jotta päästäisiin eroon tämän levyn epäkeskeisyydestä johtuneesta toispuoleisesta lasittumasta ja levy uudelleen "sisäänajettua".
Tämänkin teen nykyään "neekerintukalla"+rälläkällä, mutta hion levyn vielä käsin karkealla smirkelikankaalla suorin vedoin niin että hiontakuvio on levyllä "kahdeksankulmainen".
Myös paloista kannattaa ihan pintakerros hioa karkealla hiontajäljellä(ja muistaa samalla puhdistaa+hioa kannatinta vastaavat pinnat(itse lisäksi pyöristän viilalla palojen ko.sankojen reunat hieman=eivät pure kulmalla kannatinsankojen tasoihin)
2. E38:ssa on nelimäntäiset etusatulat, avasin ne ja niiden mäntien ja sylinterien teflonmaiset pinnat vaikuttivat virheettömiltä ja tiivisteet olivat ehjät. Ne eivät kuitenkaan liikkuneet mielestäni hyvin kun pinnat oli avatessa kuivat. Puhdistin satulat sisältä ja päältä jarrukliinerillä ja kasasin männät jarruvaseliinilla. Nelimäntäisen jarrupalatapit tuskin jumittaa kun se rakenne on semmoinen, mutta voiko se pala jumittaa satulan runkoon.
3. Tuo hitaassa jarrutuksessa jumputtaminen sitten vissiin johtuu enemmän etujarruista koska suurin jarruvoimahan kohdistuu etupäähän, right?Spokesman
4kpl. E30
1kpl. E34 525iA
2kpl. E38 728iA
1kpl. E38 730d
1kpl. E53 X5 3.0D
1kpl. E53 X5 4.4i V8
1kpl. X5 E70 35sd M-Sport
Now driving X5 F15 xDrive 30d M-Sport
Comment
-
-
Originally posted by opTA View Post
Purkasin levyt veks niin navat oli umpiruosteessa.
Smirklasin ja viilasin pinnat puhtaiksi ja suoriksi niin sinne hävisi jumputukset!
Himmel sukeltakaa!Spokesman
4kpl. E30
1kpl. E34 525iA
2kpl. E38 728iA
1kpl. E38 730d
1kpl. E53 X5 3.0D
1kpl. E53 X5 4.4i V8
1kpl. X5 E70 35sd M-Sport
Now driving X5 F15 xDrive 30d M-Sport
Comment
-
-
ei oo ennenollu vastaavaa ongelmaa missään autossa joten johtuneeko jrrupaloista vai mistä eli kun pesee auton ja ajaa talliin, seuraavana päivänä jarrun on jääny lukkoon eli oisko palat kerenny ruostuu levyihin kiinni tms. Pari päivää kun on ajamatta vasta pestyllä autolla on jarrut lukkiutunu pahasti kiinni, liikkeelle lähössä kori liikkuu pari cm mutta renkaat eisit kerrlla pamahtaa irti ja lähtee kauhee vinkuminen taka jarruista.. Vittumaista..
Comment
-
-
Originally posted by coupe320 View Postei oo ennenollu vastaavaa ongelmaa missään autossa joten johtuneeko jrrupaloista vai mistä eli kun pesee auton ja ajaa talliin, seuraavana päivänä jarrun on jääny lukkoon eli oisko palat kerenny ruostuu levyihin kiinni tms. Pari päivää kun on ajamatta vasta pestyllä autolla on jarrut lukkiutunu pahasti kiinni, liikkeelle lähössä kori liikkuu pari cm mutta renkaat eisit kerrlla pamahtaa irti ja lähtee kauhee vinkuminen taka jarruista.. Vittumaista..
Täydellinen herkistyshuolto ja ongelma ainakin pääosin korjaantuu.
Comment
-
Comment