Announcement

Collapse
No announcement yet.

Talvirengaskeskustelu

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Antsah
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2009
    • 1776
    • Oulu

    Ei ole kyllä 10v aikana tullut kertaakaan sellaista keliä, että nastoilla ois voinu ajaa 30km/h nopeampaa kuin kitkoilla. Jos tuollaisia kommentteja kirjottelee niin se kertoo lähinnä vain sen, että kitkoilla ajokokemusta on tasan 0km

    Itsellä on nastat, mutta en kyllä tajua miksei kitkat ajais saman asian. Monilla kavereilla on kitkat ja en ole kyllä huomannut,että ne olisi jotenkin vaaralliset.

    Comment

    • Peltsii
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2007
      • 7061
      • Turenki

      Originally posted by VolvoTDi View Post
      Voisin minäkin kertoa tositarinan, missä alla oli kitkarenkaat, jotka pelastivat minut mökkitiellä, jos olisi ollut nastarenkaat niin olisin ollut ojassa!

      EI KUKAAN voi sanoa, että onneksi oli nastarenkaat eikä kitkarenkaat!! Jäärata-ajo erikseen, mitä itsekin harrastan ja tosiaan kitkoilla ei siellä tee mitään.
      Jääradalla ajettu ongelmitta Nokian HKPL R kitkoilla, kokona 225/45-17 ja 245/45-17, pitoa löytyi hyvin. Missään, en koskaan, ole nähnyt tätä täysin kiillottunutta jäätä, luistinradan ulkopuolella. Siinä on tosin matkustajana nastarenkaillakin, jos vauhtia on yli 20kmh.

      Ihme väittelyä. Tää on vissii vähän sama asia, kun Michelin, Continental, Bridgestone, Dunlop jne. kesärenkaat ovat HENGENVAARALLISIA Suomen oloissa, ja tämä on FAKTA. Auton pitää olla TÄYSIN tunteeton urille, eli voit ajaa hangosta nuorgamiin koskematta rattiin kertaakaan paitsi käännöksissa. Ja tämä on FAKTA
      DUCATI 1098 RACING EVO

      Comment

      • Antsah
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2009
        • 1776
        • Oulu

        Originally posted by Peltsii View Post
        Jääradalla ajettu ongelmitta Nokian HKPL R kitkoilla, kokona 225/45-17 ja 245/45-17, pitoa löytyi hyvin. Missään, en koskaan, ole nähnyt tätä täysin kiillottunutta jäätä, luistinradan ulkopuolella. Siinä on tosin matkustajana nastarenkaillakin, jos vauhtia on yli 20kmh.

        Ihme väittelyä. Tää on vissii vähän sama asia, kun Michelin, Continental, Bridgestone, Dunlop jne. kesärenkaat ovat HENGENVAARALLISIA Suomen oloissa, ja tämä on FAKTA. Auton pitää olla TÄYSIN tunteeton urille, eli voit ajaa hangosta nuorgamiin koskematta rattiin kertaakaan paitsi käännöksissa. Ja tämä on FAKTA

        Hehe, Aamen!

        Comment

        • -KK-
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2005
          • 265

          [QUOTE=Peltsii; Missään, en koskaan, ole nähnyt tätä täysin kiillottunutta jäätä, luistinradan ulkopuolella. :[/QUOTE]



          Ja sieltä lainaukset: " Kahdeksan asteen pakkasessa olivat lumipolanteiseen ajorataan uurtuneet liukkauttaan kiiltelevät ajourat."

          "Hiekoitusta pyytäneen kuljettajan mukaan tiellä oli ollut jalkamiehenkin vaikea pysyä pystyssä. Hän kertoi, että tällä 12 kilometrin tieosuudella ajoi malmia vakituisesti viisi ajoneuvoyhdistelmää, joiden kierros kesti noin 50 minuuttia. Niinpä noin viiden minuutin välein onnettomuuspaikan kohdan sivuuttavat yhdistelmät kiillottivat jäistä ajorataa lämmenneillä renkaillaan."

          Tuokin varmaan lasketaan jäiseksi polanteeksi, mutta perhanan liukasta ollut kun ei oletettavasti nastattomilla kengilläkään pysy pystyssä.

          Itse olen useita kertoja ajanut kirkkaalla jäisellä vetisellä tiellä. Kova kirkas jää ja sen päällä vettä. Yleensä noita on keväällä polanteella jossa päälipinta sulaa päivällä ja jäätyy yöllä uudestaan ja uudestaan.

          Laskisin myös asfaltilla olevan musta jään aika liukkaaksi. Tuossa uutisessa on pito muuttunut yllättäen. Aina ei pysty ennakoimaan:


          Sinun kommentissa paistaa taas se, että kerran kun itse pärjäät kitkoilla, niin kukaan muukaan ei tarvitse nastoja sitten.

          Comment

          • Peltsii
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2007
            • 7061
            • Turenki

            Originally posted by -KK- View Post
            http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/k...ntulijan-eteen

            Ja sieltä lainaukset: " Kahdeksan asteen pakkasessa olivat lumipolanteiseen ajorataan uurtuneet liukkauttaan kiiltelevät ajourat."

            "Hiekoitusta pyytäneen kuljettajan mukaan tiellä oli ollut jalkamiehenkin vaikea pysyä pystyssä. Hän kertoi, että tällä 12 kilometrin tieosuudella ajoi malmia vakituisesti viisi ajoneuvoyhdistelmää, joiden kierros kesti noin 50 minuuttia. Niinpä noin viiden minuutin välein onnettomuuspaikan kohdan sivuuttavat yhdistelmät kiillottivat jäistä ajorataa lämmenneillä renkaillaan."

            Tuokin varmaan lasketaan jäiseksi polanteeksi, mutta perhanan liukasta ollut kun ei oletettavasti nastattomilla kengilläkään pysy pystyssä.

            Itse olen useita kertoja ajanut kirkkaalla jäisellä vetisellä tiellä. Kova kirkas jää ja sen päällä vettä. Yleensä noita on keväällä polanteella jossa päälipinta sulaa päivällä ja jäätyy yöllä uudestaan ja uudestaan.

            Laskisin myös asfaltilla olevan musta jään aika liukkaaksi. Tuossa uutisessa on pito muuttunut yllättäen. Aina ei pysty ennakoimaan:


            Sinun kommentissa paistaa taas se, että kerran kun itse pärjäät kitkoilla, niin kukaan muukaan ei tarvitse nastoja sitten.
            Ajan itse nastarenkailla ensi talvenkin, ja niin meni viime talvikin. Mun kanta tähän asiaan on kovin neutraali, pohjoismaiset huippukitkat on hyvät talvirenkaat siinä missä nastarenkaatkin. Tohon polanne juttuun en nyt oikein osaa kommentoida, mikä sitten on kiillottunutta ? :think Ei varmasti niin sileää, että kitkarengas ei saisi yhtään otetta siitä pehmeillä kumilamelleillaan, nykyaikaiset kitkarenkaat jopa poistaa pumppulamelleillaan pienen vesikerroksen jään päältä, ainakin teoriassa.

            Ja musta jää, hmm... Miten nasta puree siihen ? Raapii asfalttia, samalla logiikallahan kesälläkin saataisiin parempi pito nastoilla ?
            DUCATI 1098 RACING EVO

            Comment

            • -KK-
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2005
              • 265

              Originally posted by Peltsii View Post
              Ajan itse nastarenkailla ensi talvenkin, ja niin meni viime talvikin. Mun kanta tähän asiaan on kovin neutraali, pohjoismaiset huippukitkat on hyvät talvirenkaat siinä missä nastarenkaatkin. Tohon polanne juttuun en nyt oikein osaa kommentoida, mikä sitten on kiillottunutta ? :think Ei varmasti niin sileää, että kitkarengas ei saisi yhtään otetta siitä pehmeillä kumilamelleillaan, nykyaikaiset kitkarenkaat jopa poistaa pumppulamelleillaan pienen vesikerroksen jään päältä, ainakin teoriassa.

              Ja musta jää, hmm... Miten nasta puree siihen ? Raapii asfalttia, samalla logiikallahan kesälläkin saataisiin parempi pito nastoilla ?
              Kitkoilla pärjää pitkälle varmasti, mutta nastoilla saattaa pärjätä vielä paremmin. Lainaan edelleen tuulilasin pitomittaukset kiihdytys ja jarrutus +1 asteessa jäällä:

              Jarrutus:
              Nokian Hakkapeliitta 23,1m
              Pohjoismainen kitka 47,4m

              Kiihdytys:
              Nokian Hakkapeliitta 7,1m
              Pohjoismainen kitka 17,0m

              Tuloksia kun tulkitsee tiukasti, niin kumpikin rengas pysähtyy ja kummallakin pääsee liikkeelle. Toisella vain vähän paremmin jos tarve vaatii. Eikös niin

              Eikös musta jää ole jäätä asfaltin päällä. Nastat puree siis jäähän ja hyvässä tapauksessa rikkoo jään.

              Comment

              • Peltsii
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2007
                • 7061
                • Turenki

                Originally posted by -KK- View Post
                Kitkoilla pärjää pitkälle varmasti, mutta nastoilla saattaa pärjätä vielä paremmin. Lainaan edelleen tuulilasin pitomittaukset kiihdytys ja jarrutus +1 asteessa jäällä:

                Jarrutus:
                Nokian Hakkapeliitta 23,1m
                Pohjoismainen kitka 47,4m

                Kiihdytys:
                Nokian Hakkapeliitta 7,1m
                Pohjoismainen kitka 17,0m

                Tuloksia kun tulkitsee tiukasti, niin kumpikin rengas pysähtyy ja kummallakin pääsee liikkeelle. Toisella vain vähän paremmin jos tarve vaatii. Eikös niin

                Eikös musta jää ole jäätä asfaltin päällä. Nastat puree siis jäähän ja hyvässä tapauksessa rikkoo jään.
                http://fi.wikipedia.org/wiki/Musta_j%C3%A4%C3%A4
                Mikähän kitka tossa testissä muuten oli ?

                Musta jää, onhan se jäätä, mutta kuinka ohutta ?

                Melko loputon väittely.. Kitkarenkaat on varmaankin salaliitto ylikansoittumista vastaan..
                DUCATI 1098 RACING EVO

                Comment

                • bemu2000
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2003
                  • 17799
                  • Jämsä

                  Originally posted by Peltsii View Post
                  Ajan itse nastarenkailla ensi talvenkin, ja niin meni viime talvikin. Mun kanta tähän asiaan on kovin neutraali, pohjoismaiset huippukitkat on hyvät talvirenkaat siinä missä nastarenkaatkin. Tohon polanne juttuun en nyt oikein osaa kommentoida, mikä sitten on kiillottunutta ? :think Ei varmasti niin sileää, että kitkarengas ei saisi yhtään otetta siitä pehmeillä kumilamelleillaan, nykyaikaiset kitkarenkaat jopa poistaa pumppulamelleillaan pienen vesikerroksen jään päältä, ainakin teoriassa.

                  Ja musta jää, hmm... Miten nasta puree siihen ? Raapii asfalttia, samalla logiikallahan kesälläkin saataisiin parempi pito nastoilla ?

                  musta JÄÄ. kyllähän siinä asfaltin päällä on kerros jäätä mihin se nasta tarraa, tai ainakin yrittää. jarrutusmatkatesteistä tuon suoraan näkee kumpi siihen jäähän tehoaa.
                  TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                  Vanteet edullisesti
                  Nostureita ja rengaskoneita

                  Comment

                  • bemu2000
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2003
                    • 17799
                    • Jämsä

                    Originally posted by Peltsii View Post
                    Mikähän kitka tossa testissä muuten oli ?

                    Musta jää, onhan se jäätä, mutta kuinka ohutta ?

                    Melko loputon väittely.. Kitkarenkaat on varmaankin salaliitto ylikansoittumista vastaan..
                    kitkalla on tasan kaksi hyvää puolta. se on hiljainen ja kuluttaa vähemmän tietä mitä nastarengas
                    Last edited by bemu2000; 03-10-2010, 15:42.
                    TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                    Vanteet edullisesti
                    Nostureita ja rengaskoneita

                    Comment

                    • -KK-
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2005
                      • 265

                      Originally posted by Peltsii View Post
                      Mikähän kitka tossa testissä muuten oli ?

                      Kitka oli Continenal VikingContact5. Pohjoismaiseen käyttöön.

                      Voisin kyllä ajella kitkoilla jos ajo-olosuhteet olisi otolliset aina siellä missä liikun.

                      Comment

                      • Smokehammer
                        Bimmer Rookie
                        • Jun 2009
                        • 75
                        • Tampere

                        Jottei käy niin puuduttavaksi tää keskustelu niin vaihdetaan kitkat vaikka kasvisruokaan ja nastat liharuokaan ja jatketaan vääntöä. Kumpi on parempaa ravintoa??

                        Perustellaan vielä sitten ympäristönäkökulmin ja tietenkin turvallisuus huomioon ottaen.

                        Muistakaa et makkarakin on kasvis!!
                        E46 325cia -00
                        R129 AMG


                        EX: E46 320d -00, Passat 1.9TDI -97, Accord -96, Fiat 127 -81

                        Comment

                        • VolvoTDi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2006
                          • 1576
                          • Tampere - Pori

                          Originally posted by Smokehammer View Post
                          Jottei käy niin puuduttavaksi tää keskustelu niin vaihdetaan kitkat vaikka kasvisruokaan ja nastat liharuokaan ja jatketaan vääntöä. Kumpi on parempaa ravintoa??

                          Perustellaan vielä sitten ympäristönäkökulmin ja tietenkin turvallisuus huomioon ottaen.

                          Muistakaa et makkarakin on kasvis!!
                          Metalli käy hampaiden päälle
                          Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
                          Check:
                          www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
                          Tampere 044-5867096

                          Comment

                          • Nurmiman
                            Newbiemmer
                            • Sep 2004
                            • 4
                            • Kotka

                            Hyviä pointteja ollut kaikilla eri renkaiden paremmuudesta, mukava lukea näin objektiivisia ja tunteettomia arvioita rengastyyppien paremmuudesta.

                            Itselläni on toisessa autossa nastat - vaimon ja toisessa kitkat. Itse pidän parhaana ominaisuutena kitkoissa niiden antamaa palautetta pidosta: pito vähenee "tasaisesti" kun taas nastoissa pito vain loppuu kuin seinään.

                            ps. kesärenkaina "testivoittajat" seuraavaksi tulee Nankangit - ei tuota ujellusta kestä kuunnella: wasted money

                            Comment

                            • Nettipepe
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2004
                              • 1341
                              • Kajaani

                              En ota kantaa sen kummemmin nasta/kitka keskusteluun, mutta voinen kertoa tylsästä joulusta jolloin testasimme eri renkaita valitettavasti eri autoissa.

                              autot volvo xc vuoden vanhoilla pohjolan kitkoilla.
                              bmw e46 syksyllä ostetuilla"keskieuroopan kitkoilla"
                              mitsu carisma 8 vuotta vanhoilla vähän ajetuilla nastoilla.

                              Testipaikkana jään päällä vettä ja pihatien rinne.

                              Testi 1 liikkeelle lähtö rinteetä.

                              volvo lähti kuin nakki haulikosta.(neliveto)
                              bmw tyhjäkäynnillä hitaasti mutta kiihtyvää vauhtia
                              carisma jäi nastoineen ruopimaan paikalleen.

                              Testi 2

                              sama testi mutta nyt oli nastat ruopineet vähän hiekkaa jään ja veden sekaan.

                              kitkarenkaat toimivat edellistä paremmin
                              nastarenkailla ei juuri tilanne muuttunut (siinä pysyi paikallaan jos ei mäen alta hakenut vauhtia)

                              testi 3

                              Jarrutus alamäkeen.

                              jarrutuksessa ei suuria eroja matkassa...
                              lähinnä varmaan vaikutti autojen erilaiset massat...

                              Tästä täysin epätieteellisestä testistä voitaneen päätellä, että pelkästään nastat ei auta jos kumiseos ei ole ihan tuoretta... olisi ollut kiva jos olisi löytynyt testiin vielä uudehkot nastarenkaat...

                              Joku voisi jatkaa moista testiä kunhan kelit paranee (siis huononee)
                              F30 320xia
                              Ex E90 325da
                              Ex E90 320da
                              Ex E46 330D

                              Comment

                              • Hemi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 18880
                                • Pirkanmaa

                                Originally posted by Nettipepe View Post
                                En ota kantaa sen kummemmin nasta/kitka keskusteluun, mutta voinen kertoa tylsästä joulusta jolloin testasimme eri renkaita valitettavasti eri autoissa.

                                autot volvo xc vuoden vanhoilla pohjolan kitkoilla.
                                bmw e46 syksyllä ostetuilla"keskieuroopan kitkoilla"
                                mitsu carisma 8 vuotta vanhoilla vähän ajetuilla nastoilla.

                                Testipaikkana jään päällä vettä ja pihatien rinne.

                                Testi 1 liikkeelle lähtö rinteetä.

                                volvo lähti kuin nakki haulikosta.(neliveto)
                                bmw tyhjäkäynnillä hitaasti mutta kiihtyvää vauhtia
                                carisma jäi nastoineen ruopimaan paikalleen.

                                Testi 2

                                sama testi mutta nyt oli nastat ruopineet vähän hiekkaa jään ja veden sekaan.

                                kitkarenkaat toimivat edellistä paremmin
                                nastarenkailla ei juuri tilanne muuttunut (siinä pysyi paikallaan jos ei mäen alta hakenut vauhtia)

                                testi 3

                                Jarrutus alamäkeen.

                                jarrutuksessa ei suuria eroja matkassa...
                                lähinnä varmaan vaikutti autojen erilaiset massat...

                                Tästä täysin epätieteellisestä testistä voitaneen päätellä, että pelkästään nastat ei auta jos kumiseos ei ole ihan tuoretta... olisi ollut kiva jos olisi löytynyt testiin vielä uudehkot nastarenkaat...

                                Joku voisi jatkaa moista testiä kunhan kelit paranee (siis huononee)
                                Ja tämähän nyt tosiaan kumoaa nämä TM:n ja Tuulilasin uusimmat talvirengastestit joissa testattiin saman ikäpölven tuotteita samoista lähtökohdista.
                                Jokinen KÄYTETTY rengas on yksilö, eikä niitä keskenään testaamalla saada ilman todella suurta otantaa ja yhdenmukaista ajohistoriaa selville mitään mikä oikeasti on tiedettä.
                                Näitä vastaavia kauhujuttuja kuluneista kitkoista riittäisi minullakin kymmeniä jos tulle "mutustelu" linjalle lähdetään.
                                Eli tässä nyt oikeasti surin osa kitkojen kuluttajista on ihan oikeasti suggestoinut itsensä siihen valheelliseen itsepetokseen että kitkat olisivat talviselta suorituskyvyltään jopa paremmat kuin vastaavat nastapyörät?
                                Ilmeisesti juuri tästä asennevammasta johtuen talvisten lunastusajoneuvojen otannassa on niin suuri osuus kitkarenkain varustettuja ajoneuvoja?
                                Eli vaikka kuinka huskastellaan että: "kunnytvaantiedostaajamuistaajarrutusmatjatjajaja" .... niin kitkoillakin pärjää....mutta kuitenkin kun hieman kiristetään ruvia niin sieltähän se oikea itsepetoksellinen asenna aina putkahtaa esille.
                                Eli oikeasti kuitenkin uskotaan kitkarenkaan ylivoimaisuuteen talvipyöränä kun valikoiden poimitaan ympäröivästä liikenteestä näitä "simerkkejä" joissa nastapyörän vähintään kuvitellaan olevan heikompi.
                                Todellisuudessa nykyisen kitkarengas on kuitenkin melkoisen kaukana talvirenkaana nykyisistä nastapyöristä jokaisesta pito-ominaisuutta mitattavalla alueella ja tämä on ihan Fakta, ei mielipideasia vaikka pääosa kitkarenkaita käyttävistä niin tuntuu ihan oikeasti kuvittelevan.
                                Erittäin vaarallinen asennevamma/itsepetos, joka varsinkin alkutalven jääpinnoilla tuntuu sitten realisoituvan.
                                Ai niin...sekin tuntuu aika ihmeelliseltä että juuri kitkarenkaiden kuluttajat eivät oikeasti tunnu tiedostavan että renkaan alla suomen pääteillä on aika useinkin puhdasta jäätä, ei kuivaa asfalttia? Näin ajatellen itsepetos on toki helpompi ymmärtääkkin?
                                Last edited by Hemi; 04-10-2010, 14:52.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎