Announcement

Collapse
No announcement yet.

Talvirengaskeskustelu

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • VolvoTDi
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2006
    • 1576
    • Tampere - Pori

    Originally posted by Hemi View Post
    Tietääkö vaimosi mikä ero oikeasti on nykyisellä nasta ja kitkarenkaalla kun alla on jäätä, vai onko kyse vain "tykkäämisestä"?

    Entä onko tämä tosiaan talvirenkaan yksi hassun hauska valintaperuste:....

    Eli kuvitteleeko vaimosi oikeasti että kitkarengas on yhtä hyvä tai jopa parempi kuin nastarengas talvirenkaana? Aika vaarallinen kuvitelma/illuusio joka kyllä sitten kovin helposti jonain talvipäivänä päätiellä sitten realisoituu.
    Toivottavasti siinä ohitustilanteessa ei sitten ole myös lapset kyydissä, kun sokeasti kitkojen ylivoimaisuuteen "hassun hauskasti" uskotaan kuin vuoreen....
    Nimitäin sitten kun oikeasti jäisellä tienpinnalla kitkalla lähtee, lähtee se niin nopeasti että siinä kyllä vuosienkin hymyilyn rypyttämä naama siliää ja valkenee kerrasta.
    kyllä vaimo on ajanut niiden porukoiden uutta tojota naurista nastarenkailla ja samaan tulokseen on tullut, että ei hyvä!

    Ei vaimokaan ole sitä mieltä, että kitka olisi parempi, mutta kun ongelmia ei ole kitkoilla ollut, niin miksi siirtyä nastoihin?
    Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
    Check:
    www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
    Tampere 044-5867096

    Comment

    • -KK-
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2005
      • 265

      Piti vielä googlata lisää mitä vaikutuksia suolalla on tiehen.

      Lähde: http://alk.tiehallinto.fi/julkaisut/...o_raportti.pdf

      Lainauksia parista kohtaa. Taas ne oleelliset:

      >
      Kemi-Tornio moottoritien avaamisen jälkeen joulukuussa 2001 tiessä alkoi ilmetä
      pientä epätasaisuutta ja etenkin Keminmaan päässä epätasaisuus oli autoilijalle
      havaittavaa. Siksi tammikuussa 2002 Road Master –laitteistolla mitattiin IRI-arvot
      oikeilta ajokaistoilta molempiin suuntiin. Koska mitatut IRI arvot todettiin
      huolestuttavan suuriksi ja samaan aikaan havaittiin päällysteessä
      pituussuuntaisia halkeamia päätettiin Lapin tiepiirin toimesta tutkia vaurioiden
      syyt ja laajuus.

      3.6.2 Poranäytteiden visuaalinen analyysi
      Maaliskuun poranäytteenotto osoitti, että joillakin kohteilla ABK:n alaosa ja BST:n
      yläosa olivat jo rikkoutuneet ja että segregaatiojäätä esiintyi runsaasti tässä
      kerroksessa. Kuvat 22 ja 23 esittävää näytettä ja näytereikää paalulta 19170 m
      suunnalta Kemi –Tornio, jossa tie oli tammikuussa todella epätasainen. Kuvan 22
      poranäyte sisältää runsaasti jäätä välillä 45 – 95 mm (koko ABK+BST näytteen
      vesipitoisuus oli lähes 6 %) ja tämä kohta on lähes täysin rikkoutunut.

      4 VAURIOIDEN SYYT
      4.1 Yleistä, vertailua muihin vauriokohteisiin
      Nyt tehdyssä selvityksessa saatiin heti alusta alkaen selkeitä viitteitä siitä, että
      vaurioiden syynä saattaisi olla runsas liukkauden torjuntaan käytetyn suolan
      käyttö. Tämä siksi, että tien oireet olivat hyvin paljon samankaltaisia kuin
      Ruotsissa Region Mitt piirissä E4 vid Höga Kusten bron hankkeessa tapahtuneet
      vauriot, jonka tutkimuksissa Roadscanners oli osittain mukana ja jotka
      osoittautuivat suolan aiheuttamiksi (Höpeda 1999a ja 1999b).

      Suolan käytön aiheuttamia ongelmia on raportoitu myös mm. Kanadasta, jossa
      suolan pääsy tierakenteisiin aiheuttaa ongelmia ennenkaikkea alueilla, missä
      esiintyy poikkihalkeamia (Doré et al. 1997).
      >

      Eli loppukommenttina taas, että vaikka nastat raapii pikkasen sitä pintaa mikä voidaan päällystää sentään,
      niin suolan avulla rikotaan tie koko paksuudelta läpikotaisin pohjia myöten jos ei tuohon varauduta oikeilla
      toimenpiteillä.

      Comment

      • Hanza
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 1931
        • Juvan Shell. Requiescat in pace

        Originally posted by Ramzez View Post
        Käy kerran kokeilemassa talvella loivassakin asfalttipihassa, mikä on jäinen, pysäköimällä joku kuorma-auto siihen, jossa ei ole nastoja ja katso huviksesi, kuinka kauan menee, ennen kuin lämpimät renkaat sulattavat pinnan peilijääksi ja koko hoito alkaa liukua juuri siihen suuntaan, mihin mäki sattuu osoittamaan. Kitkoilla ei tekisi tässä tilanteessa yhtään mitään. Kaiken lisäksi vastuu on kuljettajalla, jos joku jää liukuvan kuorma-auton alle. Toinen vaihtoehto on toki jättää se kuorma-auto jonnekkin satojen metrien päähän, mutta sitäkin voi kukin tahollaan kokeilla, jaksaisiko rahdata sitä painavaa tavaraa pitkien matkojen taakse. Tai sitten jos kyse on jäteautosta, niin niitä astioita siinä liukkaassa pihassa, jonnekkin kilometrin päähän.
        Voi hyvä helvetti. Ne kyllä liukuu siinä polanteella niitten nastojen kanssakin.
        Kuten tuolla jo aikaisemmin kirjoitin raskaassa kalustossa ei käytetä liukuestein varustettuja renkaita pakollisena kuin adr-kuljetuksissa ja niissäkin eturenkaissa ja PARIPYÖRIEN toisessa renkaassa. Muissa vehkeissä lähinnä vain etupyörissä, jos edes niissäkään helpottamaan tiukkoja käännöksiä, sillä veto- ja telipyörissä ne nastat ei kestä.

        Ne nastat ei kumoa fysiikanlakeja kuorma-autoissakaan.
        Joissain pienissä jakeluvehkeissä näkee nastoja kaikissa pyörissä, mutta se johtuu lähinnä vain kuskien kädettömyydestä ja kuvitelmista, että se nastojen rapsutus pitää auton tiellä.
        Luotetaan nastoihin kuin pässi sarviinsa.
        Itehän pilikon aina kokonaisen poppamiehen leivälle koska a) ne on tulisia ja b) nee kerit pois isäm maasta

        t: luft waffel

        "Vitun penaristit. Melkein kun nissanistit mutta homompia"

        Comment

        • peto2
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2007
          • 8267
          • Järvikylä (Nakkila)

          Originally posted by VolvoTDi View Post
          kyllä vaimo on ajanut niiden porukoiden uutta tojota naurista nastarenkailla ja samaan tulokseen on tullut, että ei hyvä!

          Ei vaimokaan ole sitä mieltä, että kitka olisi parempi, mutta kun ongelmia ei ole kitkoilla ollut, niin miksi siirtyä nastoihin?
          huh huh.. nauris nyt on ehkä paskimpia autoja ajaa mutta tällähän ei ole vaikutusta

          nastoihin on hyvä siirtyä ettei niitä ongelmia tulekkaan..

          tässä tulee hyvänä esimerkkinä vanhempien pihatie. joka talvi nollakelien aikaan tamppaantunut lumi kiillottuu peilijääksi ja pihasta pois lähtiessä pitää nousta pienen nyppylän yli.. tietä ei hiekoiteta kuin toiselta puolelta että jalkasin pääsee ylös, autolla kun on totuttu pääsemään ylös ilman hiekkaakin.. sitten tulee setämies käymään kitkarenkaidensa kanssa.. eipä nouse mäkeä ylös hiekottamatta sitä toistakin puolta.. ja sama toistuu ja toistuu vuodesta toiseen

          eikä vieläkään opi että niillä kitkattomilla, nastattomilla talvirenkailla ei tee hevon helvettiäkään SILLOIN kun olosuhteet on vaativimmillaan, silloin kun nastarenkaan edut tulee parhaiten esille, silloin kun maksimaalinen pito on tärkeimmillään!
          F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
          ex:
          E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
          Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
          Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
          Nakkaa privaa jos tarvetta.

          Comment

          • Jürgen_
            Bimmer Enthusiast
            • May 2008
            • 2707
            • Mylsä

            Originally posted by VolvoTDi View Post
            kyllä vaimo on ajanut niiden porukoiden uutta tojota naurista nastarenkailla ja samaan tulokseen on tullut, että ei hyvä!

            Ei vaimokaan ole sitä mieltä, että kitka olisi parempi, mutta kun ongelmia ei ole kitkoilla ollut, niin miksi siirtyä nastoihin?
            Kyllä nauriksen äänieristys on niin alkeellisella tasolla ettei niitä nastojen rapinoita viitsisi kuunnella mutta samaa rapinaa kuuluu kitkoillakin kun sora rapisee lokasuojissa eli surkea auto ei siitä parane laittaa siihen millaiset renkaat tahansa.

            ...ja ilman nastoja... http://www.youtube.com/watch?v=a293u...eature=related
            Last edited by Jürgen_; 01-10-2010, 16:30.
            Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

            Comment

            • Ramzez
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2009
              • 6104
              • Jyväskylä

              Originally posted by Hanza View Post
              Voi hyvä helvetti. Ne kyllä liukuu siinä polanteella niitten nastojen kanssakin.
              Kuten tuolla jo aikaisemmin kirjoitin raskaassa kalustossa ei käytetä liukuestein varustettuja renkaita pakollisena kuin adr-kuljetuksissa ja niissäkin eturenkaissa ja PARIPYÖRIEN toisessa renkaassa. Muissa vehkeissä lähinnä vain etupyörissä, jos edes niissäkään helpottamaan tiukkoja käännöksiä, sillä veto- ja telipyörissä ne nastat ei kestä.

              Ne nastat ei kumoa fysiikanlakeja kuorma-autoissakaan.
              Joissain pienissä jakeluvehkeissä näkee nastoja kaikissa pyörissä, mutta se johtuu lähinnä vain kuskien kädettömyydestä ja kuvitelmista, että se nastojen rapsutus pitää auton tiellä.
              Luotetaan nastoihin kuin pässi sarviinsa.
              Et ole vissiin ajanut jakeluautoa tai jäteautoa koskaan? Jälkimmäisessä ainakin on JOKA PYÖRÄSSÄ nastat, koska sillä on päästävä kohtuullisen jyrkkienkin asfalttipihojen läpi, kun aikanaan joissakin paikoissa joku pässi oli keksinyt, että laitetaas se jätekatos sinne korkealle kerrostalojen väliin. Päivässä kun on parhaimmillaan yli 400 tyhjennyskohdetta, niin jos joka kymmenes olisi niistä tuollaisen hakumatkan päässä, ei riittäisi päivässä tunnit. Luonnollisesti on niitäkin paikkoja, joissa on vain ymmärrettävä se, ettei sinne talvella turvallisesti pääse ja astiat on roudattava kauempaa. Jos sitten piha on jäänyt hiekottamatta, niin aina oli se mahdollisuus, että kirjoitti sinne kuorma-auton tietokoneelle jätehuollolle terveisiä, ettei astioita pysty tyhjentämään, koska piha on liian liukas, eikä sitä ole hiekoitettu. Pienempikin jäteauto otti sen 14 tonnia kuormaa helposti. Järkeä saa ja on suotavaa käyttää!

              Comment

              • jussi_r
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 1655
                • Nurmijärvi

                Originally posted by Jürgen_ View Post
                Mulla on niiin hyvät ranteet ja tarkka silmä, sekä ennen kaikkea pitkä ajokokemus että talvi menee millä renkailla tahansa, ompa tuossa posoteltu parit talvet tavallisilla kesärenkaillakin mutta missään tapauksessa en menisi nastoja kieltämään koska useimmat kuskit ovat minua huonompia hallitsemaan autonsa...

                *kehuu itseään estottomasti*
                Samoin!
                M3 Cabrio Individual
                530d GT xDrive
                GL420 CDI
                ZX-12R

                Comment

                • Hanza
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 1931
                  • Juvan Shell. Requiescat in pace

                  Originally posted by Ramzez View Post
                  Et ole vissiin ajanut jakeluautoa tai jäteautoa koskaan? Jälkimmäisessä ainakin on JOKA PYÖRÄSSÄ nastat, koska sillä on päästävä kohtuullisen jyrkkienkin asfalttipihojen läpi, kun aikanaan joissakin paikoissa joku pässi oli keksinyt, että laitetaas se jätekatos sinne korkealle kerrostalojen väliin. Päivässä kun on parhaimmillaan yli 400 tyhjennyskohdetta, niin jos joka kymmenes olisi niistä tuollaisen hakumatkan päässä, ei riittäisi päivässä tunnit. Luonnollisesti on niitäkin paikkoja, joissa on vain ymmärrettävä se, ettei sinne talvella turvallisesti pääse ja astiat on roudattava kauempaa. Jos sitten piha on jäänyt hiekottamatta, niin aina oli se mahdollisuus, että kirjoitti sinne kuorma-auton tietokoneelle jätehuollolle terveisiä, ettei astioita pysty tyhjentämään, koska piha on liian liukas, eikä sitä ole hiekoitettu. Pienempikin jäteauto otti sen 14 tonnia kuormaa helposti. Järkeä saa ja on suotavaa käyttää!
                  Ei, en ole ajanut tuollaisia virveleitä. Olen ajanut vesijäisiä syrjäteitä isommalla autolla.

                  Edit: Oletko koskaan katsonut noita paska-autojen renkaita ja ajatellut montako piikkiä siellä kerrallaan tiehen osuu. Ei kovinkaan montaa, jos ne on laillisesti nastoitettu.
                  Kuten sanottu. Se nastojen antama etu noissa renkaissa on enemmänkin henkistä kuin todellista.
                  Last edited by Hanza; 01-10-2010, 18:12.
                  Itehän pilikon aina kokonaisen poppamiehen leivälle koska a) ne on tulisia ja b) nee kerit pois isäm maasta

                  t: luft waffel

                  "Vitun penaristit. Melkein kun nissanistit mutta homompia"

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    Originally posted by -KK- View Post
                    Nuo noin suuret määräerot johtuu varmaan siitä, että nastojen ansiosta taikka ei, niin suomessa suolataan vain tärkeimmät tienosuudet tai hoitoluokat ja kohteet. Sekä tietty miten ilmasto vaikuttaa eri puolilla. Luultavasti käyttöä lisättäisiin ja laajennettaisiin jos olisi vaan nastattomia. Ja sitten ne pikkutiet mitä ei suolata olisikin todella liukkaalla polanteella kun ei nastat karhenna
                    Juuri näin. Eli Suomessahan suolataan ainoastaan pääteillä joilla liikkuu raskasta kalustoa, samalla kun sivuteiden suolaukselta vältytään kokonaan nastojen aiheuttaman karhennusvaikutuksen vuoksi.
                    Mikäli nastarengaskalustoa ei liikennevirrassa olisi, on tiehallinto arvoinut että sivuteiden suolauksen aloittamisen lisäksi, olisi pääteidenkin suolaustarve nykyisestä vähintään kaksin/kolminkertainen.
                    Suomessa pohjavesistö tätä vain ei pitkässä juoksissa kestä, joten nastarengas on kaiken kustannustehokkain ja ympäristöystävällisin keino liikkua Suomen talvessa ja pitää samalla "kylkiäisenä" se 30%:n kitkarengaskalusto sekä raskas kalusto liikkeellä.

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      Originally posted by VolvoTDi View Post
                      kyllä vaimo on ajanut niiden porukoiden uutta tojota naurista nastarenkailla ja samaan tulokseen on tullut, että ei hyvä!

                      Ei vaimokaan ole sitä mieltä, että kitka olisi parempi, mutta kun ongelmia ei ole kitkoilla ollut, niin miksi siirtyä nastoihin?
                      Ostappa nyt kotiin vaikka se uusin Tuulilasilehti ja lukekaa YHDESSÄ sen tarjoama talvirengastesti ajatuksella läpi.
                      Lukekaa YHDESSÄ ajatuksella ne metrein mitattavat taulukoidut erot contin kitkarenkaista ja uusista nastarenkaista.
                      Veikkaan kuitenkin että emäntäsi ei ole milloinkaan yhtään todellista taulukkoa/testiä nähnyt/lukenut=sisäistänyt, mikäli sinä olet kitkauskovaisuudessasi ko.renkaista ja niiden TODELLISISTA ominaisuuksista taitavasti suodattanut jo vuosikausia.
                      Emännälläsi voi oikeasti olla täydellisen väärä ja vääriä odotuksia oleva mielikuva kitkarenkaiden kyvyistä toimia Suomessa talvirenkaana, jolloin ketä voimme syyttää jos/kun jonain päivänä sitten kolahtaa ja kovaa?
                      Kitkarengas kuitenkin toimii....toimii....toimii....toimii vuosikausia....toimii....ja sitten yhtenä kertana katastrofi iskee nopeammin kuin kukaan ehtii sanoa Kissa.
                      Jos tähän tilanteeseen joutuu joku sinun perheenjäsenesi vain siksi että teillä on vuosikausia luotu ilmapiiriä täydellisistä kitkarekaista joihin voi luottaa kuin vuoreen, kannattaa sitten vilkaista siihen omaan peiliin.
                      Sinä itse varmasti sisimmässäsi tiedostat myös kitkarenkaiden oikeat rajoitukset ja ehkä osin rajatkin, mutta osaako muut perheenjäsenesi joille sinun näkemuksesesi on helposti se optimitotuus?
                      Eli muistappa tämä ja siis sinun osasi/vastuusi jos jonain huonona talvipäivänä tulee soitto sairaalasta tai poliisi teillä soittaa ovikelloa.

                      Comment

                      • Peltsii
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2007
                        • 7061
                        • Turenki

                        Alkaa vähän olemaan jo huvittavia piirteitä keskustelussa.

                        Faktahan toki on, mitä KUKAAN ei varmasti kiellä, että nastarengas pitää paremmin kuin kitka ? Se taas on eriasia, onko se kitka oikeasti hengenvaarallinen. Molemmilla ajaneena, minun näkökulma on, että ei. Tietyllä pinnalla se pitää heikommin, mutta veikkaan että tässä ollaan 10v sitten olleiden nastarengasmallien tasolla. Jokatapauksessa hengenvaarallinen se ei ole
                        DUCATI 1098 RACING EVO

                        Comment

                        • Ramzez
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2009
                          • 6104
                          • Jyväskylä

                          Originally posted by Hanza View Post
                          Ei, en ole ajanut tuollaisia virveleitä. Olen ajanut vesijäisiä syrjäteitä isommalla autolla.

                          Edit: Oletko koskaan katsonut noita paska-autojen renkaita ja ajatellut montako piikkiä siellä kerrallaan tiehen osuu. Ei kovinkaan montaa, jos ne on laillisesti nastoitettu.
                          Kuten sanottu. Se nastojen antama etu noissa renkaissa on enemmänkin henkistä kuin todellista.
                          En tiedä, olivatko lailliset vai ei, mutta melko tiheään niitä nastoja siellä renkaissa oli. Mutta kyllä ainakin uusilla kesärenkailla ja käytetyllä nastarenkailla oli talven jääkeleillä ero kuin yöllä ja päivällä. Tietysti ei edes se nastarengas pitänyt paksussa loskassa tai aivan peilijäällä. Nastojen tarkoitus olikin lähinnä kompensoida sitä riskiä talvikelillä, kun renkaat lämmittivät lunta allaan ja nastat ehkäisivät auton liukumaan lähtemistä. Jossain 60 tonnisessa rekassa lienee nyt sitten aivan sama, onko siellä ne nastat vai ei, eikä ne edes varmaan kestäisi kovin pitkään? :think

                          Comment

                          • MakeH
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2004
                            • 1170
                            • Vantaa

                            Kitkarenkaan kannattajan kanssa väittely on kuin pulun kanssa pelaisi shakkia!

                            Comment

                            • Jürgen_
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2008
                              • 2707
                              • Mylsä

                              Originally posted by MakeH View Post
                              Kitkarenkaan kannattajan kanssa väittely on kuin pulun kanssa pelaisi shakkia!
                              Pulu kaataa kaikki nappulat ja lentää langalle kertomaaan kavereille voittaneensa...
                              Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                              Comment

                              • lao
                                Bimmer Fanatic
                                • Jun 2010
                                • 278
                                • Tampere

                                Tuskin kukaan kitkarenkaan käyttäjä tai kannattaja väittää, että kitkarengas pitäisi nastarengasta paremmin? Nastarengas tulee varmasti pitämään AINA paremmin kuin kitka jäällä. Kenellä tulisi mieleen laittaa jäärata-autoon kitkarenkaat piikkirenkauden tilalle? Tai ralliautoon talvella kitkarenkaat, jos säännöt sallivat nastojen käytön?

                                Se mihin pitotasoon normaalissa liikenteessä tyytyy on ihan jokaisen oma valinta, kunhan ei vaaranna itsensä ja muiden turvallisuutta liian suurella tilannenopeudella. Toinen pärjää kitkoilla, yksi taas haluaa panostaa maksimaaliseen pitoon ja tilannenopeuteen jäisellä tiellä.

                                Moottoritehon kanssa vähän sama juttu. Toiselle riittää se 520d, toiselle 535d, yksi taas tarvii sen M5 mallin, jotta oma vaatimustaso täyttyy ja pääsee turvallisesti perhe kyydissä rekan ohitse.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎