Aika uskomatonta väittelyä päivänselvän asian tiimoilta. Siis, että kumpiko rengastyyppi on talvikeliin sopivampi. Nastallinen, joka pitää jääpinnalla paremmin, vaiko nastaton, joka pitää huonommin. Hetkinen öö :think...
Tää on taas niitä juttuja, joissa se kuuluisa maalaisjärki on valttia.
Ne, jotka ajaa talvisin vain sulalla vesikelillä, jäättömällä asfaltilla, niin onneksi olkoon. Suurin osa ihmisistä ei aja talvisin sulilla, kesäkeliä vastaavilla teillä.
Oikeesti... siis ajakaa kitkoilla jos haluatte, kun se on kerta hiljanen ja syö vähempi pensaa, mutta älkää nyt tulko väittämään, että kitkarengas on talvella yhtä hyvä tai jopa parempi talvirengas kuin nastarengas. Bullshit!
Eilen julkaistu lehdistötiedote Nokian Renkailta, sopii hyvin tän hetkiseen keskusteluun:
Talvirengastutkimus: Rengasvalinnassa turvallisuus nousee hinnan yläpuolelle
Nokian Renkaiden teettämän kyselytutkimuksen mukaan talvirenkaan turvallisuusominaisuudet nousevat suomalaisten autoilijoiden arvoasteikossa hinnan yläpuolelle.
– Yli 80 prosenttia autoilijoista arvostaa talvirenkaissa eniten pitoa nimenomaan jäisellä pinnalla. Ja yli 60 prosenttia hyvää pitoa lumessa sekä hyvää sohjoliirron vastustuskykyä. Suomalaiset kuljettajat arvostavat enemmän myös ajomukavuutta kuin halpaa hintaa, Nokian Renkaiden Teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri kertoo.
Auto vaatii talvella kunnon renkaat, joilla selviytyä turvallisesti kaikkein ikävimmistäkin keleistä - liukkaudesta, sohjosta, jäästä. Mitä harvemmin liukas talvikeli on, sitä suurempi on onnettomuusriski. Riskiä pienentää se, että valitsee pohjoisiin olosuhteisiin suunnitellut talvirenkaat. Keski-Euroopan leutoihin säihin suunnitellut renkaat eivät sovellu pohjoisen ääriolosuhteisiin.
– Jos keliolot vaihtelevat kovasti märästä tienpinnasta jäiseen ja lumiseen, paras keliolojen tasoittaja on nastallinen rengas. Kun taas puhutaan lumipidosta, kitkarengas kilpailee hyvin nastarenkaan kanssa, Morri opastaa.
Viime talvi ei opettanut autoilijoita
Viime talvi oli runsasluminen ja liukkaat kelit peltikolareineen tulivat taas kerran yllättäen. Siitä huolimatta peräti 85 prosenttia kyselytutkimukseen vastanneista ilmoitti, ettei viime talvi vaikuta tulevan talven renkaiden vaihtoaikaan tai vaihtosuunnitelmiin.
– Ihminen toimii tottumuksiensa mukaan. Vaikka viime talvi olikin poikkeuksellinen, useana vuonna talvi ja lumi on tullut myöhään, ja sää on ollut leuto. Se on muokannut tottumuksia siihen suuntaan, että ehtiihän ne renkaat vaihtaa myöhemminkin, Morri sanoo. Tutkimuksesta käy ilmi, että noin 60 prosenttia vastaajista pyrkii vaihtamaan renkaat alle sääennustusten mukaan, ennen liukkaita kelejä. Sen sijaan 15 prosenttia vastaajista vaihtaa renkaat vasta ensimmäisten liukkaiden kelien jälkeen. Ja 15 prosenttia vaihtaa talvirenkaat ennalta sovittuna päivänä, oli keli minkälainen tahansa. Loput vastaajista eivät tienneet, milloin aikovat vaihtaa talvirenkaat.
– Turhan moni tuijottaa kalenteria ja pitää viimeistä lakisääteistä vaihtopäivää virstanpylväänä. Eikä kiireen keskellä renkaiden vaihtoa välttämättä priorisoida kovinkaan korkealle, Morri toteaa.
Syystiet armollisia renkaille
Myöhäiseen ajankohtaan jätettyyn renkaiden vaihtoon liittyy myös vääriä uskomuksia, jotka selittävät vaihtotottumuksia. – Moni pelkää renkaiden kohtuutonta kulumista, jos ne vaihtaa ajoissa. Ja kuvitellaan, että parhaan pidon saa aikaiseksi vaihtamalla renkaat viime tipassa, Morri sanoo.
– Renkaiden liiallista kulumista ei kuitenkaan tarvitse pelätä, sillä itse asiassa kulumisnopeus on pienimmillään syksyllä, jolloin asfaltit ovat erittäin sileät. Kevään karkea asfaltti kuluttaa rengasta nopeimmin. Syksyllä renkaat voi vaihtaa ajoissa ja samalla välttää pahimmat vaihtoruuhkat.
Hakkapeliitoilla nautit turvallisesta talviajosta
Nokian Hakkapeliitta -renkaat on suunniteltu voittamaan kaikkein vaativimmat talvikelit. Uudistuneessa tuoteperheessä yhdistyvät erinomainen pito sekä kuljettajaa hemmotteleva ajotuntuma.
Talvikauden uutuudessa, Nokian Hakkapeliitta 7 SUV -renkaassa pettämätön pito yhdistyy poikkeukselliseen kestävyyteen ja tarkkaan, nautinnolliseen ajokäytökseen. Ankkurinasta-ilmavaimenninyhdistelmä takaa erinomaisen talvipidon ja pehmeän tiekosketuksen. Sivuttaispitoa parantavat renkaan olkapäiden maasturikäyttöön räätälöidyt porrastetut sohjokiilat.
Pohjoisten olojen nastarengas Nokian Hakkapeliitta 7 hallitsee täydellisesti pohjoisen oikukkaat sääolosuhteet. Nokian Hakkapeliitta 7 takaa ainutkertaiset talviominaisuudet: äärimmäisen pidon, erinomaisen ajomukavuuden ja hiljaisuuden.
Nastaton vaihtoehto, pohjoisten olojen kitkarengas Nokian Hakkapeliitta R rullaa kevyesti, on polttoainepihi, vakaa ja täsmällinen. Se täyttää esimerkillisesti kuluttajien toiveet moitteettomasta pidosta vaikeissakin oloissa.
Hakka-turva myös talvirenkaille
Nokian Renkaat myöntää Nokian Hakkapeliitta -talvirenkaille tuotevakuutuksella laajennetun turvan rikkoutumisen varalle. Jos asianmukaisesti käytetty ja oikein asennettu rengas rikkoutuu normaalikäytössä tapaturmaisesti korjauskelvottomaksi, saat vioittuneen renkaan tilalle uuden vastaavan tuotteen veloituksetta Nokian-renkaita myyvästä liikkeestä Suomessa, Ruotsissa tai Norjassa.
Kyselytutkimukseen vastasi yhteensä 1 008 iältään 18–74-vuotiasta suomalaista. Tutkimuksessa selvitettiin autoilijoiden renkaidenvaihtotottumuksia ja mitä ominaisuuksia he arvostavat talvirenkaissa. Kyselytutkimus tehtiin tämän vuoden elokuussa YouGov Groupin kuluttajapaneelissa. Paneeliin kuuluu yli 20 000 suomalaista. Tutkimuksen teetti Nokian Renkaat Oyj.
Tilaston ja muun aiheeseen liittyvän aiemmin kirjoittamani jakoi eetteriin yleisradio viime syksynä.
Sanotaan niin että näin ammattini puolesta minun pitäisi olla tuollaisesta tilastosta ja sen tekijästä kyllä tietoinen mikäli kyse oikeasti on tilastosta eikä jonkun vihreän kävelyliittlaisen toimittajan omasta mutu mielipiteestä.
Ainakaan vakuutusyhtiöillä ei tämän suuntaiseen lopputulokseen päätyvää tilastoa ole käytettävissä, vaikka heidän bisnes perustuu nimenomaan tilastoihin ja niiden hallintaan?
Ilmeisesti siis YLE on teettänyt jonkin "tilaston" puskuriohjelman toimittajan juttuna ja tästä on syntynyt uutisoitava oikea "tilasto".
No, oikeasti kuitenkin tilanne on juuri päinvastoin suhteessa ajoneuvokannassa oleviin kitka ja nastarengasajoneuvoihin.
Tässä kolarikorjaustoiminnassa ja päivittäin lähellä vakuutusyhtiöitä sen kyllä on oppinut 20-vuoden aikana näkemään, että noin nyrkkisääntönä varsinkin talven alkupuoliskolla kitkarenkain varustetun ajoneuvon onnettomuustiheys on noin kaksinkertainen verrattuna vastaavaan kunnossa olevaan nastarenkaalliseen.
Tämän toki voi sitten jollain olemassa olevalla tutkimuksella/tilastolla kumota, mikäli sellainen oikeasti jossain muualla on kuin vakuutusyhtiöiden omana tarkoin varjeltuna liikesalaisuutena.
Mutta juurihan tm testi todisti, että kulunut kitka on jäällä jarrutuksessa parempi kuin kulunut nasta. Joten jos ei osta joka vuosi uusia renkaita, on turvallisempaa ajaa kitkoilla. Eikö? Nastarengas menettää kaiken etunsa kun nastan terävyys katoaa, jäljelle jää vain haitat?
Onko mielestänne eko-turbo nastarengas vielä 5talvea ajettuna parempi kuin uusi huippu kitka? Joten ottakaa huomioon väitteissänne, ettei nasta AINA ole parempi kuin kitka, vaan riippuu renkaasta.
Jos ajan vanhoilla kuluneilla nastoilla, kukaan ei kommentoi renkaitani. Mutta jos ostaan uudet huippukitkat, alkaa jumalaton jeesustelu renkaistani tietäjien keskuudessa.
En tee itsepetosta, tallissa odottaa uudet hkpl5 alle laittoa.
Itsellä 2001 vuodesta asti ollut 2 sarjaa nastarenkaita ja 3 sarjaa kitkarenkaita.
Saldo:
Molemmilla renkailla jäänyt kiinni,kitkarenkailla pari kertaa useammin.
Molemmilla päässyt ja pärjännyt talvet hyvin (välillä Hanko-kittilä,Pori -Lappeenranta "ympäri suomen" kellonajasta riippumatta ja vaihtelevissa keleissä) ilman vaaratilanteita ym.hazardeja.
Kaksi kertaa käyty penkassa,silloin nastarenkaat alla :think
Itse ajan tulevankin talven kitkoilla,enkä ymmärrä miksi kitkarengas olisi niin helvetin paljon huonompi.Siitä kumpi rengas kitka/nasta olisi ylivertaisempi en ota kantaa,koska enpä itse ole huomannut/löytänyt syytä miksi ajaisin vain nastarenkailla.
kumpi parempi Diesel/Bensa,manuaali/automaatti,vapari/turbo...jne jne
Niin, edelleenkään jonkun yksittäiset talvien selviytymistarinat ei muuta sitä tosiseikkaa miksikään että Suomessa talviset ajo-olosuhteet ovat yhdet maailman hankalimmat. Eli Suomen talviset lämpötilat osuvat juuri sille alueelle jolla teiden jäämuodostus ilman tiehoidollisia toimenpiteitä on maksimaalista.
Kitkarengas toimii talvella niissä olosuhteissa joissa pärjäisi hyvällä kesärenkaallakin, mutta....mutta kun tällaisia olosuhteita Suomessa ei ole kuin romanttisissa/itsepetoksellisissa mielikuvissa.
Suomessa kitkarenkaalla ajava ottaa AINA tietoisen riskin siitä että aina kun alle osuu kosteaa jäätä, on pito tasan yhtä hyvä/huono kuin hyvällä kesärenkaalla.
on todella huvttava lukea näitä ..."eimuutakuinajeleevainvarovastijapaikkaahanskal laainakunvähänlipeää".... juttuja samalla kun kunnon nastarenkaalla vältytään kokonaan joutumasta tilanteeseen jossa mistään elektronisesta ajonhallintajärjestelmästä ei ole apua, eikä mikään ratin takana tehtävä "mönööveri" meinaa mitään.
Eli sitten kun kitkarenkaalla ajat päätiellä, päätienopeudella "jäämiinaan" ja pito irtoaa ihan suorallakin tiellä täysin ilman pienintäkään ennakkovaroitusta,
riippuu lopputulos enään vain ja ainoastaan tuurista.
Nastapyörällä ei milloinkaan tällaista tilannetta tule eteen koska niin auton omat järjestelmät kuin kuskikin voi ainakin jossain määrin vaikuttaa "tilanteen ollessa päälläkin".
Kun tällaiseen tilanteeseen kerran elämäsään niillä kitkoilla joutuu, muuttuu tasan varmasti mielikin siinä suhteessa että havaitaan että nyt liikutaan talvisin lähellä napapiiriä...Suomessa...jossa talvikuukausia on 5-6kpl ja varmasti pyörän alla jossain kohtaa puhdasta peilikirkasta jäätä.
Kun tällaiseen tilanteeseen kerran elämäsään niillä kitkoilla joutuu, muuttuu tasan varmasti mielikin siinä suhteessa että havaitaan että nyt liikutaan talvisin lähellä napapiiriä...Suomessa...jossa talvikuukausia on 5-6kpl ja varmasti pyörän alla jossain kohtaa puhdasta peilikirkasta jäätä.
Että voitkin olla tässä asiassa oikeassa . Se on JUST näin.
Mutta juurihan tm testi todisti, että kulunut kitka on jäällä jarrutuksessa parempi kuin kulunut nasta. Joten jos ei osta joka vuosi uusia renkaita, on turvallisempaa ajaa kitkoilla. Eikö? Nastarengas menettää kaiken etunsa kun nastan terävyys katoaa, jäljelle jää vain haitat?
Kulunut kitka ei milloinkaan voi olla jäällä jarrutuksessa parempi kuin kulunut nastarengas mikäli se on ehjä, eli nastat tallella.
Jos siis nastarenkaassa on yleensäkkin nasta joka puree jarrutuksessa jäähän, ei mikään muu kuin itsepetos tee kitkasta parempaa tässä tilanteessa.
Toki, jos on tapana ajaa kaikki nastat irti+poikki nastarenkaistaan yhdessä talvessa, niin silloin voikin olla parempi valita kitka, mutta vielä parempi olisi valita julkiset kulkuneuvot.
No, kitkarengas aivan parhaimmillaan on aitojen talvirenkaiden testeissä se yhden arvostelutähden TALVIRENGAS, mutta suurin osa ei saa yhtäkään arvostelutähteä joka tarkoittaa että sitä ei suositella Suomeen talvirenkaaksi lainkaan. Ihan juuri samoin kuin kesärenkaat, joihin niin uskomattomalta kuulostaakin rakennetaan myös talviominaisuuksia ja niiden talvirengasominaisuuksia myös testataan.
Jäällä kitka ja hyvän kesärenkaan ero on paljon pienempi kuin nasta ja kitkarenkaan välinen ero.
Anteeksi offtopic mutta miten jaksatte joka syksy vääntää kymmenien sivujen verran väittelyä kitka vs. nasta asiasta? Loppupeleissä taitaa olla mielipidekysymys kummilla renkailla ajaa, toiset arvostaa toisenlaisia ominaisuuksia renkaassa kuin toiset. ei asiaan löydy absoluuttista "oikeaa" vastausta kummat on paremmat.
Anteeksi offtopic mutta miten jaksatte joka syksy vääntää kymmenien sivujen verran väittelyä kitka vs. nasta asiasta? Loppupeleissä taitaa olla mielipidekysymys kummilla renkailla ajaa, toiset arvostaa toisenlaisia ominaisuuksia renkaassa kuin toiset. ei asiaan löydy absoluuttista "oikeaa" vastausta kummat on paremmat.
Tottakai löytyy absoluuttinen totuus siitä kummat ovat TALVIRENKAANA paremmat.
Se että asiasta väitellään, johtuu pitkälti siitä että monilla talvirengas voidaan valita puhtaasti mukavuusperustein(kunhan kyljessä on luottamusta herättävä katu-uskottavan valmistajan merkki), samalla kun kesärengas on oltava absoluuttinen testivoittaja "turvallisuusnäkökohdista".
Nykyiset kitkarenkaat ovat ominaisuuksiltaan yhä kauempana nykyisiä nastarenkaita, jotka oikasti ovat käytännössä niitä samoja kitkarenkaita, mutta varustettu nastoin.
Myös nykyisen uuden nastoitus-säännösten mukaisten nastarenkaiden ajomelu ei ole enään missään tapauksessa merkittävästi isompi kuin nykyisten kitkarenkaiden.
Joka tapauksessa nykyiset useat "premiumrenkaiksi" mielletyt kesärenkaat vähänkin isommissa kokoluokissa ovat äänekkäämpiä kuin nykyiset uusien nastasääntöjen nastarenkaat.
Vaikka kitkarenkaat ovatkin kehittyneet viimeisen kymmenen vuoden aikana valtavasti, on nastarenkaat ottaneet aivan valtavan harppauksen ihan viimevuosina niin, että kitkarenkaalla nykyisin ajavan perusteet eivät enään perustu todellisuuteen, vaan omiin romanttisiin valheellisiin mielikuviin.
Kuitenkin kitkarenkaalla Suomen talvessa ajava ottaa AINA tietoisen riskin siitä mitä tapahtuu kun alla joka tapauksessa tulee olemaan puhdasta sileää jäätä.
Tästä poiminta toisesta topikista:
....Omakohtaisen kokemuksen sain kaksi vuotta sitten aamuhämärissä, valtatiellä. Etuvetoinen auto, alla uudet "testivoittajakitkat". Suora valtatie, periaatteessa paljas kuurainen asfaltti. Suoralla tiellä, perä lähti alta kuin nykäistynä, vauhtia n. 80-90km/h. Ilmeisesti rekat olivat jauhaneet ajourien pohjan vesijäälle. Perä alta ja pari vastaheittoa- uran ulkopuolella tie oli ikäänkuin mattapinnalla, vastaheitot oikenivat itsestään kun rengas sai pitoa uran ulkopuolella. Toisen vastaheiton kohdalla, vastaantuleva viinikan tankkerirekka meni n. 50cm päästä omasta etukulmasta 90km/h nopeudella. Eli tuuria oli mukana. Mitään en ehtinyt tekemään vaikka olin ikäänkuin tarkkana kun ura oli epäilyttävän näköinen. Jäärataa on ajettu jo pikkupoikana ja rattihommat ovat varmaankin hanskassa vähintäänkin keskitason suharin verran.
Liukas se nastakin on vesijäällä, mutta kokemuksesta tiedän että ero on silti valtava nastan eduksi. Fiilis pahimmilla keleillä kitkarenkailla rengastetussa autossa on kuin ilmatyynyaluksessa, renkaan pito on puhdas nolla. Ei kiva. Ajoin suoraa rengasliikkeeseen ja hyvät nastat alle. Vastaavaa yöpakkaskeliä jatkui vielä viikon, ja pääsin vertailemaan nastaa tismalleen samoissa olosuhteissa, jopa samalla kohdalla. Voin kertoa että ON EROA, ja paljon.
Pirullisinta kitkassa on (jäällä/vesijäällä ajettaessa) se että ne ovat täysin äänettömät.
Nastarenkailla alkava luisu antaa "kahisevan" varoitusäänen, tietää olla ikäänkuin tarkkana. Kitka ei varoita.
Comment