Announcement

Collapse
No announcement yet.

Talvirengaskeskustelu

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • teropa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 3855
    • Oulu

    No sehän on tullut tässä keskustelussa jo monesti selväksi, että turvallisuuden optimointi ei kiinnosta kitkojen kannattajia.

    Se kerran kymmenessä vuodessa tapahtuva lipsahdus voi olla vedenjakaja siinä, ajaako jonkun päälle vai ei. Tai ajaako joku sun päälle vai ei. Turvamarginaalien maksimoinnin luulisi kiinnostavan jokaista ihmistä, joka haluaa elää. Ongelmana tässä keskustelussa on, että monet ei tajua sitä asioiden ketjua, joilla onnettomuuksilta vältytään. Tai jos joudutaan onnettomuuteen, niin että vältytään vakavilta seurauksilta.

    Esim. ammattilentämisessä turvallisuus ja turvallisuuden maksimointi lähtee siitä ajatuksesta, että kaikilla toimilla pyritään maksimoimaan ketjun yksittäisten osien toimivuus / turvallisuus. Taustalla se ajatus, että onnettomuus jää tapahtumatta, kun jokainen tapahtumaketjussa oleva vuoto on "tukittu". Ja mielellään vielä niin, että jokaisella laastarilla on myös backup. Jos ketjussa jokin kohta pettää, sekä myös sen backup, niin ketjussa on edellytykset onnettomuudelle. Onnettomuuksia tutkimalla on huomattu, että ne on *aina* seurausta tapahtumaketjusta, jossa useampi turvallisuuteen vaikuttava osatekijä on pettänyt. Esim voidaan sanoa, että koneen aktiiviset turvallisuusjärjestelmät tekevät osan työstä, vaikkapa sammuttavat rahtitilan tulipalon jos sellainen syttyy. Jos sammuttamiseen pitää ryhtyä, jotain on jo mennyt vituiksi ennen lentoa: mukana on materiaalia, joka voi syttyä. Jos sammutuslaitteisto on epäkunnossa, syttynyttä tulipaloa ei saada sammumaan. Kaksi asiaa pettänyt -> todennäköinen onnettomuus. Jos konetta ei saada ajoissa alas varakentälle, kun nuo 2 asiaa on JO pettänyt, niin tulee faili numero kolme, eli sopivaa varakenttää ei ole (riittävän) lähellä, jonne voidaan tehdä hätälasku ja evakuoida kone. Onnettomuuden olisi voinut välttää, jos ei olisi lastattu syttymisherkkää lastia. Tai jos cargo fire sammutus olisi toiminut. Tai jos kone olisi saatu todella nopeasti kentälle sitten, kun tulipalo on jo syttynyt.

    Ihmishenkien menetys liikenteessä on aivan samanlaista mallia seuraavaa touhua. Autoilla ajetaan, ja niillä tehdään virheitä. Aktiivista turvallisuutta lisää jokaisen ajotapa, etäisyydet, nopeudet ym. Passiivista turvallisuutta lisää sellaiset turvalaitteet, jotka vähentävät onnettomuuden vaikutuksia sellaisen sattuessa, esim. Airbagit, turvavyöt jne.

    Renkaat ovat osana aktiivista turvallisuutta, koska ihminen voi ne valita, ja sitäkautta maksimoida oman "pakettinsa" tiellä liikuttaessa. Niin, että noiden passiivisten turvalaitteiden käyttöön ei edes jouduta.

    Omasta ajotavasta ei välttämättä löydy sellaisia asioita, jotka aiheuttaa onnettomuuden, mutta toisten touhuista sitä vastoin voi löytyä. Tai yllättävistä asioista, joita tiellä voi tapahtua. Keli *voi* yllättää. Toinen autoilija tai tielläliikkuja voi tehdä jotain odottamatonta / mitä sen ei koskaan kuuluisi tehdä. Tai oma keskittyminen voi herpaantua hetkeksi väärässä kohtaa, vaikka niin ei pitäisi käydä. Normaalisti tollaset asiat ei aiheuta onnettomuuksia, koska turvaverkko ei ole vielä puhki: autoa ei tule vastaan kun on itse toisen kaistalla, ketään ei ole edessä kun auto ei pysähdy jne jne.

    Nastarenkaat parantaa aktiivista turvallisuutta Suomen talvessa. Jos valitsee kitkarenkaat, antaa samalla osan tuota turvaverkkoa pois. Se on niin hirveän simppeli juttu se.

    Ja se hymiö tähän vielä .

    Tero
    E60 520dA M-sport
    ---Ex
    E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
    E90 330iA, 325iA, 320dA
    E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
    E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

    PPL(A)

    Comment

    • Smokehammer
      Bimmer Rookie
      • Jun 2009
      • 75
      • Tampere

      "No sehän on tullut tässä keskustelussa jo monesti selväksi, että turvallisuuden optimointi ei kiinnosta kitkojen kannattajia."

      Onneksi ei mitään kiihkomielistä puolustelua havaittavissa...

      Hiukan rajaa tolle fanaattisuudelle. Kannattaisiko mennä johonkin muualle uskoaan todistelemaan? Maailma ei pelastu vaikka pysyisitte pakkasella kotona.

      Tottakai se on selvä että hyvät nastat pitää tietyllä pinnalla paremmin kuin paraskaan kitka. Moniko kitkarenkailla ajavista on väittänyt vastaan?

      Kitkarenkailla ajavat voisivat nyt tosissaan miettiä. Mitä tehdä kun nastarenkaita henkeen ja vereen puolustavat ovat niin panostaneet tähän aktiiviseen turvallisuuteen? Pitäisikö ostaa ne nastat vaan? Olisi sitten optimoitu tuo turvallisuus.

      Kannattaa samalla alkaa kasvissyöjäksi ja meuhkata asiasta kaikille vääräuskoisille... ja unohtaa että retiisiinkin voi tukehtua.
      E46 325cia -00
      R129 AMG


      EX: E46 320d -00, Passat 1.9TDI -97, Accord -96, Fiat 127 -81

      Comment

      • Hammu
        Moderator
        • Nov 2006
        • 3971
        • Nurmijärvi

        Alkaa joo pikkuhiljaa kuulostaa kiihkouskovaisten paasaukselta...

        Comment

        • asdf1
          Bimmer Rookie
          • Apr 2009
          • 162
          • interweb

          Pitäskö ketjun nimi muuttaa talvirengastappeluksi?
          -05 e61 530d msport

          Comment

          • teropa
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2005
            • 3855
            • Oulu

            Vai kiihko...

            Sovitaan sitten niin, että se, että ajattelee aivoilla on kiihkoilua.

            Minä ajan kiihkoissani nastoilla, niin ajelkaa te kiihkottomat sitten kitkoilla. Mutta turvallisesti.

            Eiköhän tää ollut tässä mun osalta.

            Tero
            E60 520dA M-sport
            ---Ex
            E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
            E90 330iA, 325iA, 320dA
            E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
            E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

            PPL(A)

            Comment

            • -KK-
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2005
              • 265

              Originally posted by Smokehammer View Post
              "No sehän on tullut tässä keskustelussa jo monesti selväksi, että turvallisuuden optimointi ei kiinnosta kitkojen kannattajia."

              Onneksi ei mitään kiihkomielistä puolustelua havaittavissa...

              Hiukan rajaa tolle fanaattisuudelle. Kannattaisiko mennä johonkin muualle uskoaan todistelemaan? Maailma ei pelastu vaikka pysyisitte pakkasella kotona.

              Tottakai se on selvä että hyvät nastat pitää tietyllä pinnalla paremmin kuin paraskaan kitka. Moniko kitkarenkailla ajavista on väittänyt vastaan?

              Kitkarenkailla ajavat voisivat nyt tosissaan miettiä. Mitä tehdä kun nastarenkaita henkeen ja vereen puolustavat ovat niin panostaneet tähän aktiiviseen turvallisuuteen? Pitäisikö ostaa ne nastat vaan? Olisi sitten optimoitu tuo turvallisuus.

              Kannattaa samalla alkaa kasvissyöjäksi ja meuhkata asiasta kaikille vääräuskoisille... ja unohtaa että retiisiinkin voi tukehtua.
              Mun mielestä siinä on enempiää kiihkoa kun kitkamiehet väittää nastoja turhiksi kun pärjäävät ite ilman. Melu ja asfaltin pikkasen nopeampi kuluminen, kun ajetaan paljaalla asfaltilla joskus, on aika pieniä uhrauksia turvallisuudesta silloin jos näkee omassa käytössään tarvetta nastoille ääritilanteissa. Toisekseen tästähän ollaan jo maksettu, eikä paljon tienkäyttäjän lateja tule takaisin teiden kunnossapitoon. Nastavero ei automaattisesti tarkoita yhtään enempää teiden uusimista. Pari uutta kansalaista kenties saataisiin niillä rahoilla ennemminkin

              Ja ei niitä renkaita tartte nyt heti uusia nastoiksi, vaan miettiä oman tarpeen mukaan silloin kun on aika uusia ne. Ja ottaa ne kitkat hyvillä mielin jos niistä tykkää. Valinnan vapaus. Täällä olleiden vertailujen mukaan nastamiehet ajavat 8 vuotta samoilla kumeilla kuulemma ja kitkamiehet aina vuoden vanhoilla renkailla. Ainakin kun niin kokoajan verrataan näitä keskenään

              Jos nastoja pitää puolustella, niin minä lainasin omaa E39 540iA tässä yhtenä talvena vanhemmille porukoille reissulle. Ja uskalsin antaa auton hyvillä mielin kun tiesin alla olevan kunnon renkaat. Kitkoilla olisin miettiny kahdesti uskaltaako lainata ja luottaa ajotaitoihin. Mopohan toi auto on ja hyvä ajonvakautus siinä, mutta silti.
              Last edited by -KK-; 07-10-2010, 15:19. Reason: oikoluku

              Comment

              • rizzo
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2007
                • 5418
                • Oulu

                Ei jumalauta tätä topiccia Tulee mieleen joku demi.fi

                Eiköhän se ole fakta että ne nastat pitää paremmin ja on Suomen oloihin paremmat, piste. Sanoohan sen järkikin Itse ajan silti kitkoilla.

                Comment

                • Arnolds
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2005
                  • 3310
                  • Kajjjaani

                  No jokainen taaplaa tyylillään Oma valinta on tällähetkellä nastarengas jos asuisin jossain etelässä missä tiet suolataan heti kun on edes tiedossa pakkasta tai lunta niin asia voisi olla toinen.

                  Sitten tapahtuma tosielämästä kylmänsodan ajalta jolloin kitkarengas oli vielä tuntematon käsite Suomessa.
                  Kainuussa oli ollut jo pakko vaihtaa talvirenkaat(nastat) alle kelien muuttumisen pakosta. Oli sukulaisen synttärit Mäntsälässä ja kun sinne ajeltiin niin ei tietoakaan lumesta/vast. Kotiin lähdettäessä pakkasta noin pariastetta ja kevyttä pakkaslunta satoi hiljalleen. Muuten tiet kuivat ja loistavassa kunnoss. Päästiin siitä motarille niin ihmettelin, että mikäs vilkkuauto se tulee tulee vastaan ja toinen menee samaan suuntaan. No silloisen TVL:n poijjaat oli kylvämässä suolapaskaa tielle.
                  Tie oli muuten kuiva mutta suolaa oli niin paljon, että tie oli suolasta valkea ja muuten ihan kuiva.

                  Että näin se on jo aikoja sitten ollut hyvä ajella vaikka ympäri vuoden kesärenkailla etelässä.
                  Tosin poikkeus vahvistaa säännön jos nyt kukaan enää viime talvea muistaa.
                  F26 xDrive20d TwinPower

                  EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

                  Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

                  Comment

                  • jussi_r
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 1655
                    • Nurmijärvi

                    Originally posted by teropa View Post
                    No sehän on tullut tässä keskustelussa jo monesti selväksi, että turvallisuuden optimointi ei kiinnosta kitkojen kannattajia.

                    Esim. ammattilentämisessä turvallisuus ja turvallisuuden maksimointi lähtee siitä ajatuksesta, että kaikilla toimilla pyritään maksimoimaan ketjun yksittäisten osien toimivuus / turvallisuus.
                    Höpö, höpö ja löpö, löpö.

                    Turvallisuus, kuten moni muukin asia, on aina jonkinlainen kompromissi. Tässä rengasasiassa se on esimerkiksi sitä, että on määritelty millaisilla renkailla sinäkin saat teitä tuhota. Lähdepä rallirenkailla tienpäälle, niin ennen pitkää tulee penaltia. Toiset taas eivät katso tarvitsevansa mitään metallia kumeihinsa, ja jos kompromissistaan tietoisena päätöksen tekevät, niin asiassa ei ole mitään sanomista kenelläkään. Liikennelentämisessä se kompromissi voidaan löytää vaikka heti siitä, että matkustajia ei istuteta Martin-Bakerin nolla-nolla-penkkeihin matkan ajaksi. Mahtaakohan edes Air Force One:ssa olla VIP:eille moisia jakkaroita tarjolla?
                    M3 Cabrio Individual
                    530d GT xDrive
                    GL420 CDI
                    ZX-12R

                    Comment

                    • jussi_r
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 1655
                      • Nurmijärvi

                      Originally posted by Arnolds View Post
                      Että näin se on jo aikoja sitten ollut hyvä ajella vaikka ympäri vuoden kesärenkailla etelässä.
                      Tuo Etelä- vs. Keski-Suomi -vastakkainasettelu ei oikein toimi. Karheimmat ja talviajon kannalta helpoimmat kelit on kuivassa ilmassa, kaukana rannikosta. Eron huomaa jo Helsinki - Hämeenlinna -välillä.

                      Suolascheisse on kyllä varsin viheliäistä, ja sen puuttuminen vetää kyllä suun hymyyn kun tuolla Sisä-Suomessa ajelee. Nyt sitä oikein toivoo samanlaista talvea, kuin mitä viimeksi. Silloin kun lämpötila ei seilaa nollan ympärillä, tai, vielä parempaa, silloin kun se pysyy kunnolla pakkasella yhtäjaksoisesti, ei suolaa päästä kylvämään.
                      M3 Cabrio Individual
                      530d GT xDrive
                      GL420 CDI
                      ZX-12R

                      Comment

                      • Vanquish
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2004
                        • 1961
                        • Hki

                        Originally posted by -KK- View Post
                        Tää väittämä sisältää mun mielestä todella paljon vääriä oletuksia.

                        Ensinnäkin ihminen tekee virheitä. Ja silloin kun joskus vaikka sitten kerran kymmenessä vuodessa tekisi sen virheen, niin silloin se puolet lyhyempi jarrutusmatka voi ratkaista paljon.
                        Pointti oli se, että jokaisella rengastyypillä on vahvuutensa ja heikkoutensa. Eli valitset minkä tahansa niin jossakin olosuhteessa joku toinen voi olla juuri sen ratkaisevan metrin pari parempi.

                        kitka asfaltilla (ehkä), märällä
                        saksan kitka, keväällä lämpimällä kelillä, syksyllä, märällä
                        nasta, jäällä lumella, sohjossa
                        kesärengas voittaa kaikki edelliset toukokuussa jos ei ole lunta.

                        Eli et voi AINA valita parasta mahdollista! Voi se marginaali olla liian pieni myös testivoittajarenkaalla. Siksi ratkaisevaa olisi ajaa tilanteen mukaan. Tietty en itsekään tähän ihan pysty..

                        Comment

                        • Vanquish
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2004
                          • 1961
                          • Hki

                          Originally posted by Hemi View Post
                          Mitä tuo 4-0 tarkoitttaa metreissä ja sekunneissa?
                          saksankitka voi olla märällä 5-15m parempi (80km/h). Voi olla ratkaisevaa.

                          Comment

                          • jsa014
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2006
                            • 1651
                            • Turun Pallivaha

                            Tää on kyl niin hassunhauska topikki

                            Olisi kiinnostavaa nähdä talvisella kelillä ajettujen kolareiden ja ulosajojen tilastoa siten että siinä näkyisi päivämäärä. Koska väitänpä että suurin osa kitka-auoilijoista vaihtaa ne kitkat alle aiemmin kuin nastakuskit ja vastaavasti myöhemmin pois. Ja joka syksy saa lukea kuinka aamuliukkaat yllättivät autoilijat ja keväisin kuinka kohelletaan suvikumeilla aamuisin.

                            Eli pointtini on, että vaikka ne kitkat olisivatkin sinä muutamana päivänä talvessa huonommat, niin kuitenkin ne muutamat viikot syksyllä/keväällä ajetaan verraten kitkamiehen kitkoja ja nastamiehen suvigummeja.

                            Vai kuinka moni nastakuski vaihtaa renkaat lokakuussa/toukokuussa? Näin minä teen, kohtaa onkin aika vaihtaa alle loistavat Misukan XI2:t.
                            316 E21 -> 320 E30 -> VW,Ford,Renault -> 540 E34-> 525 E39 ///M-Sport Touring

                            Comment

                            • peto2
                              BTCF Member
                              • Jan 2007
                              • 8262
                              • Järvikylä (Nakkila)

                              Originally posted by jsa014 View Post
                              Tää on kyl niin hassunhauska topikki

                              Olisi kiinnostavaa nähdä talvisella kelillä ajettujen kolareiden ja ulosajojen tilastoa siten että siinä näkyisi päivämäärä. Koska väitänpä että suurin osa kitka-auoilijoista vaihtaa ne kitkat alle aiemmin kuin nastakuskit ja vastaavasti myöhemmin pois. Ja joka syksy saa lukea kuinka aamuliukkaat yllättivät autoilijat ja keväisin kuinka kohelletaan suvikumeilla aamuisin.

                              Eli pointtini on, että vaikka ne kitkat olisivatkin sinä muutamana päivänä talvessa huonommat, niin kuitenkin ne muutamat viikot syksyllä/keväällä ajetaan verraten kitkamiehen kitkoja ja nastamiehen suvigummeja.

                              Vai kuinka moni nastakuski vaihtaa renkaat lokakuussa/toukokuussa? Näin minä teen, kohtaa onkin aika vaihtaa alle loistavat Misukan XI2:t.
                              hassunhauskoja keskustelijoita, jos ei rengastaan pysty enää muuten puolustamaan niin arvioidaan/moititaan toiselaisen renkaan valinneiden vaihtoajankohtaa
                              F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                              ex:
                              E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                              Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                              Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                              Nakkaa privaa jos tarvetta.

                              Comment

                              • jsa014
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2006
                                • 1651
                                • Turun Pallivaha

                                Originally posted by peto2 View Post
                                hassunhauskoja keskustelijoita, jos ei rengastaan pysty enää muuten puolustamaan niin arvioidaan/moititaan toiselaisen renkaan valinneiden vaihtoajankohtaa
                                No enpä ole omaa puolustanut muutakuin toteamalla että olen ollut siihen kovin tyytyväinen. Se on ihan se ja sama mitä muut siitä mieltä on. Työpaikan parkkiksella vaan syksyisin ja keväisin katellut kun kesägummit alla jopa kuukauden sen jälkeen kun itse vaihtanut ja samoin keväällä kuukautta ennen.
                                316 E21 -> 320 E30 -> VW,Ford,Renault -> 540 E34-> 525 E39 ///M-Sport Touring

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎