Announcement

Collapse
No announcement yet.

Talvirengaskeskustelu

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Vesper
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2010
    • 240
    • Vantaa

    Ja kaikki suu vaahdossa tähän keskusteluun osallistuvat ajavat
    kesät talvet muuten ilman riskejä?
    Kukaan ei ylitä nopeusrajoituksia, kukaan ei ohita sulkuviivan vaikutusalueella,
    kaikki pysähtyvät stop-merkin kohdalla ja tärkeimpänä kaikesta,
    pitävät riittävän turvavälin edellä ajavaan?

    Jos näin on, sitten on oikeutettu jeesustelemaan täällä.
    Koska aivan samanlaisia turvallisuuteen liittyviä valintoja ovat nuo
    edellä mainitutkin.

    Lisäksi olisi mielenkiintoista nähdä faktaa siitä, ovatko nastarenkaat turvallisempia kuin kitkat. Moni varmaan "ulosmittaa" nastojen paremman
    pidon kovemmalla nopeudella tai lyhyemmällä turvavälillä.
    Joku vakuutusyhtiö saisi tehdä tilaston, josta näkisi millaisilla renkailla ajetaan onnettomuuksia talvisin, siis prosentuaalisesti.

    Comment

    • Purtsi123
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2008
      • 1011
      • Kuopio

      Originally posted by Vesper View Post
      Ja kaikki suu vaahdossa tähän keskusteluun osallistuvat ajavat
      kesät talvet muuten ilman riskejä?
      Kukaan ei ylitä nopeusrajoituksia, kukaan ei ohita sulkuviivan vaikutusalueella,
      kaikki pysähtyvät stop-merkin kohdalla ja tärkeimpänä kaikesta,
      pitävät riittävän turvavälin edellä ajavaan?

      Jos näin on, sitten on oikeutettu jeesustelemaan täällä.
      Koska aivan samanlaisia turvallisuuteen liittyviä valintoja ovat nuo
      edellä mainitutkin.
      No eikai nyt tietenkään, itse en yleensä edes uskaltaisi. Ellei nyt joku ole laittanu suoralle tielle keltasta viivaa.
      Turvaväliä on mahdoton pitää kaupungissa, jos pidät niin heti joku siihen rakoon änkee. Maantiellä toki itse pyrin pitämään reilun turvavälin.

      Ja itse aiheeseen. Itse ajan 6 vuotta vanhoilla halpis nastoilla(dayton), niilläkin on pärjätty hyvin jäällä ja tampatulla lumella. Sohjo ja tuoreella lumella pidossa toivomisen varaa. Aion todennäköisesti myös pysyä nastoissa, se ainakin maalaisjärjellä ajateltuna tottakai kuulostaa pitävämmältä jäällä kun kitka.
      E61 525xda -08

      Comment

      • teropa
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2005
        • 3855
        • Oulu

        Minusta ihan turha jeesustella noilla kaikilla muilla tekijöillä, jos verrataan nyt kuitenkin niitä renkaita ja niiden toimivuutta Suomen talvessa. Jokanen ajaa miten ajaa. Toiset hiljempaa, toiset lujempaa, toiset siivommin, toiset törkeämmin. Tuskin renkaat vaikuttaa siihen, mimmonen kuljettaja on kyseessä.

        Kuten olen sanonut, etelässä voi olla enemmän kelejä, joissa kitka voi tuntua ihan ookoo vaihtoehdolta. Jos talvella kumminkin ajaa erilaisia teitä ja myös pohjoisempana niin sitten jotenkin päivänselvältä tuntuu nastan ylivoimaisuus.

        Aika jännä muuten se, että joku vuosi takaperin (2-3v) ei ollut kenellekään epäselvää, mikä on pitävin talvirengastyyppi. Kitka oli lähinnä hyvä vitsi silloin. Paras kitka oli paljon huonompi kuin huonoin nasta. Onko ne niin paljon nyt parantuneet, että nämä lohkaisut "miten nasta pitää mustalla jäällä" on jo vakiintunutta kansanperinnettä, ja, aivan kuten Hemi aiemmin jo huomautti, niin että jotkut kuvittelevat oikeasti kitkarenkaan olevan se pitävämpi/turvallisempi rengas talvella. Tuossa aiemmin linkitin sitaatin TM talvirengastestistä viime vuodelta. Siellä todettiin, että kitkat voi valita, jos haluaa hiljaisemman renkaan, mutta muiden talviominaisuuksien kustannuksella.

        Mikä tuosta muka on nyt olennaisesti muuttunut? Ei tasan mikään. Mitä tulee kitkarenkaan pidon vähenemiseen asteittain, ja nastan pidon vähenemiseen "jyrkästi", niin totuushan on täysin päinvastainen. Ja se on todettu rengastesteissä lukuisia kertoja.

        Tero
        E60 520dA M-sport
        ---Ex
        E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
        E90 330iA, 325iA, 320dA
        E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
        E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

        PPL(A)

        Comment

        • asdf1
          Bimmer Rookie
          • Apr 2009
          • 162
          • interweb

          Hyvä postaus Tero


          Josko nyt olis / thread
          -05 e61 530d msport

          Comment

          • Vesper
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2010
            • 240
            • Vantaa

            Originally posted by teropa View Post
            Minusta ihan turha jeesustella noilla kaikilla muilla tekijöillä, jos verrataan nyt kuitenkin niitä renkaita ja niiden toimivuutta Suomen talvessa. Jokanen ajaa miten ajaa. Toiset hiljempaa, toiset lujempaa, toiset siivommin, toiset törkeämmin.
            Täällä kuitenkin osa julistaa kitkarenkaat hengenvaarallisiksi,
            ja on kiistaton fakta, että ylinopeus tappaa Suomessa aivan varmasti
            enemmän kuin kitkarenkaat.

            Tärkeämpää kuin onko renkaassa piikit tai ei, on kuitenkin nopeuden sovittaminen vallitseviin keliolosuhteisiin

            Ja edelleenkin, olisi mielenkiintoista nähdä tilastotietoa henkilövahinkoihin johtaneista liikennevahingoista, siis talvella sattuneista,
            millä prosentilla jakauma on, kitka-vs nastarengas.
            Last edited by Vesper; 04-10-2010, 20:51.

            Comment

            • b mutteri kasa
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2006
              • 1462
              • Area 03

              Originally posted by Vesper View Post
              Täällä kuitenkin osa julistaa kitkarenkaat hengenvaarallisiksi...
              Tämmöisten kommenttien takia itsekkin osallistuin tähän typerään väittelyyn,koska jotkut tuolla aikaisemmin luokittelivat kitkarenkaan "hengenvaaralliseksi" "täysin kelvottomaksi" talvikeleihin.
              BMW F11 530 dA VOLL
              Carbon-schwarz Metallic

              BMW E30 325i Sport

              Comment

              • bemu2000
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2003
                • 17799
                • Jämsä

                Originally posted by Vesper View Post
                Täällä kuitenkin osa julistaa kitkarenkaat hengenvaarallisiksi,
                ja on kiistaton fakta, että ylinopeus tappaa Suomessa aivan varmasti
                enemmän kuin kitkarenkaat.

                Tärkeämpää kuin onko renkaassa piikit tai ei, on kuitenkin nopeuden sovittaminen vallitseviin keliolosuhteisiin

                Ja edelleenkin, olisi mielenkiintoista nähdä tilastotietoa henkilövahinkoihin johtaneista liikennevahingoista, siis talvella sattuneista,
                millä prosentilla jakauma on, kitka-vs nastarengas.

                tämä on kyllä totta. nopeus valitaan vaan renkaalle sopivaksi... eli silloin kun on tiet jäässä, niin ajetaan kitkoilla kitkoille sopivalla vauhdilla. kyllähän kitkat on hengenvaaralliset, jos niillä ajellaan kiilloittuneilla jäisillä teillä samanlailla mitä nastoilla. ajellaanhan venäjälläkin talvella kesärenkailla/"kitkoilla" ja nastoilla ajavilla pitää olla merkki takalasissa, ettei tule peräänajoja
                TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                Vanteet edullisesti
                Nostureita ja rengaskoneita

                Comment

                • Gonzalez
                  BTCF Member
                  • Jun 2003
                  • 2632
                  • Seinäjoki

                  Mistäs löytyy tämän syksyn edullisimmat 18 tuuman nastat, tarkemmin koko saisi olla esim. 235/50/18 tai 245/45/18??:think
                  530d GT F07 2010
                  325i E30 Cabriolet 1987

                  Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

                  Comment

                  • peto2
                    BTCF Member
                    • Jan 2007
                    • 8262
                    • Järvikylä (Nakkila)

                    Originally posted by b mutteri kasa View Post
                    Tämmöisten kommenttien takia itsekkin osallistuin tähän typerään väittelyyn,koska jotkut tuolla aikaisemmin luokittelivat kitkarenkaan "hengenvaaralliseksi" "täysin kelvottomaksi" talvikeleihin.
                    sitähän ne onkin, erityisesti olosuhteissa joissa nastojen merkitys tulee esille, näitä kelejä ei ole edes joka viikko mutta joka talveen osuu muutaman kerran. minä haluan että voin ajaa turvallisesti kelissä kuin kelissä, varsinkin kun ole tottunut että renkaan suorituskyky on suht tasainen olosuhteiden välillä, en osaisi kitkojen kanssa mm. kiillottuneen märän jään vaatimaa nopeuden alentamista myönnän siis olevani tältäosin huono kuski
                    Last edited by peto2; 04-10-2010, 21:01.
                    F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                    ex:
                    E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                    Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                    Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                    Nakkaa privaa jos tarvetta.

                    Comment

                    • b mutteri kasa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2006
                      • 1462
                      • Area 03

                      Originally posted by bemu2000 View Post
                      eli silloin kun on tiet jäässä, niin ajetaan kitkoilla kitkoille sopivalla vauhdilla. kyllähän kitkat on hengenvaaralliset, jos niillä ajellaan kiilloittuneilla jäisillä teillä samanlailla mitä nastoilla.
                      Ja nastat tuovat juurikin noilla jäisillä teillä myös yhtälailla "itsepetoksen" Eipä se nastakaan siinä paljon kiilottuneella jäällä pidä...joopa joo...
                      BMW F11 530 dA VOLL
                      Carbon-schwarz Metallic

                      BMW E30 325i Sport

                      Comment

                      • Grolsch
                        Bimmer Rookie
                        • Jun 2010
                        • 34
                        • Vantaa

                        Väittelyn lomassa kysyn onko kokemusta E60 (520dA) ja Hakkapeliitta 7 205/60-16 tai 225/55-16 koossa?

                        Toimiiko miten ko auton alla, meteli yms piirteet ko renkaasta? Vai onko jokin muu parempi ko auton alla...

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          Originally posted by Grolsch View Post
                          Väittelyn lomassa kysyn onko kokemusta E60 (520dA) ja Hakkapeliitta 7 205/60-16 tai 225/55-16 koossa?

                          Toimiiko miten ko auton alla, meteli yms piirteet ko renkaasta? Vai onko jokin muu parempi ko auton alla...
                          On kokemusta.
                          ko.auton alla parempi ajettavuudeltaan on 17" tai 18" kokoluokan Hkpl7 ja Hkpl4.

                          Comment

                          • Kaivo
                            Bimmer Fanatic
                            • Apr 2003
                            • 866
                            • Helsinki/Nurmijärvi

                            Mä voin tulla kertomaan sitten tän talven jälkeen, miten kitka toimii PK-seudun talvessa. Eka talvi 231hp:n tehoisella automaatti-takavedolla. Ja kyllä. Kitkarenkain. Jännä nähä, kieltämättä :
                            E39 530iA 2001

                            Comment

                            • bemu2000
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2003
                              • 17799
                              • Jämsä

                              Originally posted by b mutteri kasa View Post
                              Ja nastat tuovat juurikin noilla jäisillä teillä myös yhtälailla "itsepetoksen" Eipä se nastakaan siinä paljon kiilottuneella jäällä pidä...joopa joo...

                              noi jarrutusmatkatestit on sinusta sitten täysin huuhaata? kyllähän se nasta on se mikä jäähän raapii.


                              edit: kyllähän sitä on itsekin sen verran tullut kitkoilla ajeltua, että pärjäähän niillä, kun ajaa ennakoivasti liukkaalla kelillä.

                              mutta mutta, entäs sitten, kun tulee paniikkitilanne mitä ei ehdi ennakoimaan? silloin ratkaisee jarrutusmatka. esim. lapset juoksee tielle, tai vaikkapa puomittomassa tasoristeyksessä et huomaa junaa ajoissa ym. ym.
                              Last edited by bemu2000; 05-10-2010, 02:07.
                              TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                              Vanteet edullisesti
                              Nostureita ja rengaskoneita

                              Comment

                              • Hemi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 18880
                                • Pirkanmaa

                                Originally posted by b mutteri kasa View Post
                                Ja nastat tuovat juurikin noilla jäisillä teillä myös yhtälailla "itsepetoksen" Eipä se nastakaan siinä paljon kiilottuneella jäällä pidä...joopa joo...
                                Pitää se nastarengas nyt kuitenkin puolet paremmin ja nimenomaan nastarenkaalla on aina tarjolla reilusti enemmän sivuttaispitoa, jolloin pienet sivuttaisheilahdukset ei irroita pitoa läheskään samalla tasolla kuin kitkalla.
                                Testeissä kitkan sivuttaispito irtoaa nimenomaan on/off ja siis juuri päinvastoin kuin nastarenkaalla jolla pidon ja luiston välillä on aina kontrolli kelistä riippumatta.
                                Nastarenkaalla näin siis myös ajonhallintajärjestelmät toimivat koska aina on tarjolla jonkinasteista pitoa renkaan ja tienpinnan välissä.
                                aika harvoin kuitenkin näkee talviliikenteessä että juuri kitkarenkain varustetut autot vetäisivät joukolla letkaa selkeästi alle suurimman sallitun.
                                Todellisuudessa ne kulkevat aivan samaa tahtia muun liikenteen mukana vaikka jarrutusmatkat heillä on kolmanneksen tai puolet pidempiä kuin nastarenkailla varustetuilla ja sivuttaispitoa polanteilla tai uraisilla jäätyneellä asfaltilla puolet vähemmän käytettävissä.
                                Aika lapsellista hurskastella kuinka kitkarengaskuskit sopeuttavat ajonopeutensa täysin erilailla kuin nastarengaskuljettajat huonoissa talvikeleissä. Ainakaan minä en ole tällaista vielä havainnut 25:n talven ja talvella ajamani n.600tkm:n kokemuksella(joista n.500tkm nastoilla ja 100tkm kitkoilla), niin itseni kuin muidenkaan tiellä liikkujien toimesta?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎