tuota en kyllä eipäile,.. mutta kun silmällä ei pysty sanomaan, eikä nyt mistään löytynyt googletuksellakaan tietoa siitä, että monessa rivissä ne nastat nyt sitten on tossa 5:ssa..
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Talvirengaskeskustelu
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by Petri.Kekkonen View PostTarkoitatko nastoitusta renkaan keskiosassa, vai jotain muuta? Oishan noita kyllä kiinnostava kokeilla myös E39:n alla 17" kokoisina. Jos jääpito ois parempi kuin Conti/Misukka ilman perinteisisä Hakkiksen ongelmia. Mulla on vain 2 Contia vielä niin hyväkuntoisen näköisiä ettei niitä viittis roskiin heittää.
....."Talvirenkaissa käytettävien nastojen enimmäismäärää koskevia säädöksiä on uudistettu. Jatkossa nastojen määrä rajoitetaan enintään 50:een renkaan vierintäkehän pituuden metriä kohti. Samalla määräyksiä on muutettu niin, että nastojen sijoittaminen renkaan kulutuspinnan keskiosaan sallitaan.
Muutokset nastamääräyksiin annettiin 1. heinäkuuta 2009 voimaan tulleella asetusmuutoksella. Nastamäärää koskevaa uutta rajoitusta sovelletaan 1. heinäkuuta 2013 tai sen jälkeen valmistettuihin renkaisiin.
Henkilöautojen renkaissa sallittujen nastojen määrä tulee pienenemään nykytilanteesta noin 15 prosenttia. Tienpinnan kulumisen ja nastoista aiheutuvan tiepölyn odotetaan vähenevän vastaavasti. Nastarenkaiden pito-ominaisuuksien arvioidaan kuitenkin säilyvän jokseeksin nykyisellä tasolla normaalin tuotekehityksen kautta"..........
Comment
-
-
Originally posted by JuusoJ View Posttuota en kyllä eipäile,.. mutta kun silmällä ei pysty sanomaan, eikä nyt mistään löytynyt googletuksellakaan tietoa siitä, että monessa rivissä ne nastat nyt sitten on tossa 5:ssa..
Sen verran "erikoisen" näköinen tuo seiskan jarrutusjälki on, että jotain eroa neloseen/vitoseeen siinä on oltava.
Siis tuon 2009-vanhemman säädöksen mukaan nastat on kiinnitettävä renkaaseen siten, että kulutuspinnan keskelle jää vähintään kolmasosa pinnan leveydestä nastattomaksi. Nykyään tätä rajoitusta ei siis ole, jolloin kulutuspinta voidaan nastoittaa ns,"läpi".
Nuo aiemmin postatut markkinointikuvat eivät anna kuvaa oikeasta tilanteesta.
Tuossa hakkapeliitta 7:n jälki:
Eli nyt keskellä on enään ehkä 1/6 nastaton alue, jolloin ainakin minun mielestä nastoituksessa ON eroa hakkis 5:een?.Last edited by Hemi; 19-10-2009, 16:48.
Comment
-
-
Nuo aiemmat kuvat eivät jostain syystä tosiaan kerro totuutta.
Noita nokialaisia kun päivittäin joudun töissä kattelemaan niin on siinä nastojen asettelussa ihan silmillä nähtävä ero HKPL7 kun vertaa vanhempiin malleihin.-Turku Connection-
HDJ80 4.2TD
ex E46 330i Cabriolet, E34 540i Touring, E34 M5, E34 535i, E28 535i, E28 518i
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostJos kuitenkin Nokia ilmoittaa tuon kahdeksan rivisen nastoituksen uutuutena, voisi siitä nyt kuitenkin päätellä markkinoinnin olevan vähintään harhaanjohtavan mikäli vitosessa rivimäärä olisi sama.
Sen verran "erikoisen" näköinen tuo seiskan jarrutusjälki on, että jotain eroa neloseen/vitoseeen siinä on oltava.
Siis tuon 2009-vanhemman säädöksen mukaan nastat on kiinnitettävä renkaaseen siten, että kulutuspinnan keskelle jää vähintään kolmasosa pinnan leveydestä nastattomaksi. Nykyään tätä rajoitusta ei siis ole, jolloin kulutuspinta voidaan nastoittaa ns,"läpi".
Nuo aiemmin postatut markkinointikuvat eivät anna kuvaa oikeasta tilanteesta.
Tuossa hakkapeliitta 7:n jälki:
Eli nyt keskellä on enään ehkä 1/6 nastaton alue, jolloin ainakin minun mielestä nastoituksessa ON eroa hakkis 5:een?.
Silloin kun minun ajokortti oli tuore, Nokia mainosti sen aikaisia nastarenkaita sillä, että niillä oli luontainen pyrkimys oikaista luisto ja suoristaa rengas. Tämän aikaansai se, että vinossa olevan renkaan nastat teki jäähän huomattavasti useampia uria kuin suorassa oleva rengas. Suorassa jarrutuksessa vanha hakkis kun jätti vain 4 uraa.
ABS:ien ansiosta moisella lukkojarrutusteholla ei ole enää niin suurta merkitystä kuin "kekkosen aikaan""Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"
E60 523iA -08
Comment
-
-
Niin ja lisää aiheeseen:
Itselleni tulossa Poloon alle Bridgen Noranza kakkoset koossa 185-60/15(ylikoko, mutta kun halvalla sai). Teknarin tai Tuulilasin testissä oli toisessa pärjänneet hyvin ja toisessa kai ei niin hyvin, mutta kohta nähdään mihin niistä on.
Siihen asti alla pyörii pinnoitetut Ässä-nastarenkaat, joista nastat nypitty ja voi elämä sitä vollotusta ja tärinää ratissa +60 km/h nopeuksissa, vaikka ei yhden yhtä nastaa ole kiinni ja pintaa ihan hyvin.Ei vaan kehtaa noita Noranzoita vielä alle vääntää, kun on vielä yölläkin järjestään plussan puolella tuo keli ja lumesta ja jäästä ei tietoakaan.
Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
Z3 Roadster 2.8 '98 isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre
- BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-
Comment
-
-
Originally posted by Havis View PostNoista 5 vs 7 rengasjäljistä pitäisi tehdä vertailu jäällä tehdystä lukkojarrutusjäljestä (kun renkaat on suorassa), ja laskea jäähän tulevien nastaurien määrä.
Silloin kun minun ajokortti oli tuore, Nokia mainosti sen aikaisia nastarenkaita sillä, että niillä oli luontainen pyrkimys oikaista luisto ja suoristaa rengas. Tämän aikaansai se, että vinossa olevan renkaan nastat teki jäähän huomattavasti useampia uria kuin suorassa oleva rengas. Suorassa jarrutuksessa vanha hakkis kun jätti vain 4 uraa.
ABS:ien ansiosta moisella lukkojarrutusteholla ei ole enää niin suurta merkitystä kuin "kekkosen aikaan"
Se mikä kuitenkin on fakta, niin että tuo nastoitetun alueen suhteellinen leveys on kolmaosalla nyt uudessa ja uusien määräysten mukaisessa seiskassa kasvanut. tämä taas tarkoittaa sitä, että vaikka nyt siinä vitosessa olisikin kahdeksan nastariviä, sijoittuu ne huomattavasta "kapeammille raiteille", jolloin varsinkaan mutkassa jarrutettaessa joka nasta ei saa eteensä uratonta jäätä, vaan jo valmiiksi raavittua uraa.
Joka tapauksessa tuo seiskan nyt raapima jarrutusjälki on melkoisen hämmästyttävän näköinen, mutta johtuuko se nyt tuon nastoitetun leveyden kasvusta niin että jäljet ovat selvemmät kun nastat voivat olla selkeästi erillään, vai siitä että itse rivejä on enemmän?
Minulla ei nyt juuri tähän ole vertailukohtaa kun yhtään vitosta ei ole auton alla, eikä ole jarrutettavaa jäätäkään.
Joka tapauksessa nuo aiemmin postatut kuvat 5 ja 7:n eroista eivät jostain syystä kerro lainkaan totuutta, vaan tuo seiskan lumijälki antaa aavistuksen siitä kuinka "täynnä" tuo kulutuspinta on nastoja. Ihan eri rengas kuitenkin joka suhteessa ja myös nastoituksen osalta kuin hakkapaliitta 5.
Comment
-
-
Tuli eilen laitettua E39:siin Nokian hakka 4:set alle, 225/45 17" koossa, ihan hyvältä vaikuttais eikä peltoreitakaan ole tarvinnut vielä kaivaa esiin. Lumia odotellessa millaset on sitten ajaa. Hinta/laatusuhde ainakin mielestäni oli kohdallaan noissa.
E36:ssä pyörii pinnatut hakka 2:sen kuviolla olevat 195/65 15" nastat, kai sitä paremmatkin vois olla mutta asiansa ne ajaa kun vähän tulee sillä ajettua.
Comment
-
-
Originally posted by bemu2000 View Posttilasin vannetukusta hakkapeliitta 2 kumit ja luulin että niitä on jossain välissä paistettu uudestaan vanhalla kuviolla... Väärin meni. Kumit on lähes 9 vuotta vanhat kovettuneet!!! Miten helvetissä noin vanhoja saa edes myydä enää uutena ilman erillistä mainintaa iästä?
Varmaan hinnassa oli huomioitu?
Joko oli kääreet ja balsamit päällä muumioitumista odotellessa...
Comment
-
-
Originally posted by Matula View PostKuinka pian renkaat vanhenevat varastossa?
Minulla olisi talvea varten 2006 valmistetut Nokian kitkarenkaat mutta liekö jo ikänsä puolesta käyttökelvottomat, pintaa nissä kyllä olisi vielä 7-8mm mutta ikä askarruttaa.
Comment
-
Comment