Talvirengaskeskustelu

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • teropa
    replied
    jsa014

    Katoin kyllä tuossa jo aiemmin, että sulla on joku asennevamma tämän asian kanssa, mutta nuo sun imaamiläpät menee jo yli. Et ole minunkaan viestejä ilmeisesti lukenut ainuttakaan ajatuksella? Jos meistä kahdesta pitää valita se, joka "keskustelee asiallisesti" (sun sanoja), niin se et ole sinä.

    Pointtina tässä keskustelussa on ollut (muiden juttujen ohella) nastojen ja kitkojen erot. Tyypillisin kommentti kitkoja kannattavilta on ollut sen suuntainen, ettei sillä ole oikeastaan mitään väliä kummilla ajaa. Tai ei ainakaan semmosta merkitystä, etteikö kitkaa vois aivan hyvin valita ja ajaa aivan yhtä turvallisesti kuin nastoillakin. Minun pointti koko keskustelussa on ollut sanoa tuohon ajatukseen (ja vain siihen ajatukseen), että *paskapuhetta*. Tyypillisin vastalause tuohon minun pointtiin on ollut sitten, että "pärjäsin viime talvenkin kitkoilla". Mitä tuohon oikeesti voi enää vastata? Tulee mieleen "facepalm", jos joku. Laitetaanpa sekin tähän, ja vielä tuplana, koska nämähän täällä tuntuu kyllä hyvin uppoavan:



    Mitä tulee sitten asiasisältöön, niin kehottaisin kaikkia lukutaitoisia vilkasemaan nämä artikkelit ajatuksen kanssa läpi:





    Muutamia poimintoja teksteistä:

    "Tutkimuksen mukaan nastarenkaat vähentävät liikennekuolemia 42 % kitkarenkaisiin verrattuna."

    " Ajoneuvon hallinnan menetys luiston takia oli syynä onnettomuuteen 59 %:ssa nastarenkailla ajetuista kolareista. Pohjoismaisilla kitkarenkailla osuus oli 75 % ja kaikilla kitkarenkailla yhteensä 81 %."

    "Tutkimuksen tulos on varsin selkeä osoitus nastarenkaiden paremmasta turvallisuudesta..."

    "Kitkarenkailla ajavien myös pitäisi ottaa hankalat olosuhteet nastarenkaitakin paremmin huomioon. Jos näin on tapahtunut käytännössä, nastarenkaiden merkitys on vielä tutkimustulostakin suurempi."

    " Viime vuonna kitkarenkaiden osuus oli 14 prosenttia. Suurin osa henkilöauton käyttäjistä valitsi nastarenkaat – ja järkevistä syistä. "

    "Nastarengas pystyy tasoittamaan tien pinnan kitkavaihteluita paremmin kuin kitkarengas. Lumisella tiellä molemmat pitävät, mutta jäisellä tiellä nastarenkaan pito on selvästi parempi. "

    "Nastat antavat jäisellä tiellä kitkarenkaita lyhyemmän jarrutusmatkan ja paremman sivuttaispidon. Ajonvakautusjärjestelmä toimii paremmin, kun renkaissa on hyvä pito. "


    Niin, että ajakaa nyt helvetti soikoon just sillä millä haluatte, mutta älkää aikamiehet viittikö väittää silmät kirkkaana, että kitkarengas ja nastarengas olisi talvirenkaina tasaveroisia. Hyvä kitkarengas varmasti toimii talvirenkaana hyvin rajatuissa olosuhteissa, jonka kertoo myös terve järki. Mutta talvirenkaana, kun ajatellaan sitä pidon maksimointia (joka on mielestäni ainut syy siihen, miksi talveksi vaihdetaan erilaiset renkaat kuin kesällä), niin se vaan on oikeasti huono, ja merkittävästi huonompi kuin nasta.

    Flamettakaa just niin paljon kuin huvittaa. Tälläkin foorumilla on paljon asiahemmoja, jotka tämän postauksen lukiessaan hymähtää kuivasti ja toteaa, että "just näin". Ne, jotka ajattelee päinvastoin ei minun mielestä tajua talviajon haasteista yhtään mitään.


    Tero

    ps> minun autossa hkpl4 piti kovaa ääntä, mutta nastat ei ropissut. En yritä väittää, etteikö toisissa autoissa homma voisi olla toisella tavalla. Tuosta sigusta näkee, minkälaisia autoja meikäläisen kommentit yleensä koskee.

    Leave a comment:


  • Neutrone
    replied
    Originally posted by Tuoppo View Post
    Hakkapeliitta 4 :ssa ääni on ihan omassa luokassaan, kun sulaa asvalttia ajelee. 5 sarjassa auto antaa varmasti paljon anteeksi, mutta kun 3 ajaa niin 18" kesäpyörätkin pitää huomattavasti pienempää ääntä.
    Sigun autoon ostin hkpl4:t 225/55-16 koossa eikä nuo nyt sen pahemmin melua kuin edelliset continentalin nastatkaan koossa 205/65-15.

    En toki sano ettei sitä melua ole, mutta ei se mitenkään häiritsevää ole eikä sentään tarvi niitä ehdoteltuja kuulosuojaimia

    Leave a comment:


  • Tuiske
    replied
    Originally posted by juho-85 View Post
    tekeekö noilla masterin uusionastoilla yhtään mitään? tiedän että ovat varmasti huonommat kuin nokialaiset ym.. mutta onko niissä jotain vikoja esim. kulutuspinnan irtoilu? Nastojen irtoilu?
    Muutama sarja noita tullut ostettua eikä ikinä mitään valittamista. Nastat ovat pysyneet kiinni ja suorassa eikä kulutuspinnatkaan ole irtoilleet. Kuulemma tehdään vain michelinin runkoihin mutta uskoo ken uskoo

    Mutta siis hinta-laatu suhde on kohdillaan, onhan nuo nyt aika naurettavan hintaisia.

    edit. Ja on sentään nastarenkaat niin ei viikatemies tule heti niittämään

    Leave a comment:


  • Arnolds
    replied
    Originally posted by rizzo View Post
    Heitän vielä lisää löylyä, ajelin Bridgestonen (mallia en muista, jotkut testivoittajat muutaman vuoden takaa) kitkoilla ekoilla kunnon jäillä viikonloppuna. Täytyy sanoa että vähemmän ne luisteli kun entiset enemmän ajetut Michleninin "kitkanastat" jotka oli aivan karmeat (johtunee myös suuremmasta kuluneisuudesta).

    Leave a comment:


  • rizzo
    replied
    Heitän vielä lisää löylyä, ajelin Bridgestonen (mallia en muista, jotkut testivoittajat muutaman vuoden takaa) kitkoilla ekoilla kunnon jäillä viikonloppuna. Täytyy sanoa että vähemmän ne luisteli kun entiset enemmän ajetut Michleninin "kitkanastat" jotka oli aivan karmeat (johtunee myös suuremmasta kuluneisuudesta).

    Leave a comment:


  • jsa014
    replied
    Ei täällä kuulu keskustella asiallisesti. Nastapastori Hemi saarnaa ja nastaseurakunta huutaa Aamen tasaiseen tahtiin. Nastaimaami Teropa kivittää pihalla hengiltä kitkakuskeja.

    Fysiikan laitkin menevät välillä uusiksi kun piikittömän kitkakerroin onkin välillä puheissa suurempi kuin piikillisen. Mutta kai bemarimies paremmin tietää kun fyysikot aikoinaan.

    Jos joku erehtyy kysymään vaikkapa suositusta hyväksi kitkarenkaaksi, ensin haukutaan liikenteenvaarantajaksi, itsemurhakandidaatiksi, homoksi ja sitten sanotaan että osta Nokian 7, dille.

    Jos joku kysyy kokemuksia HKPL4:stä, saa vastaukseksi että se on äänekäs, joka sitten tyrmätään sanomalla että se on hiljainen ja se on FAKTA.

    Ja loppuun, pakollinen jotta poijaat ei ottais niin kauheen vakavasti.

    Lähdenpäs itsemurhahomoilemaan töihin päin kitkoilla.

    Leave a comment:


  • Antsa_318
    replied
    Uskomatonta kuinka tälläisestä asiasta aikuistet miehet jaksavat vääntää sivutolkulla.. Eiköhän se kuski eniten vaikuta siihen spinnaako auto ojaan vai ei. Ajonopeuden sovittamisesta keliin nähden ei varmaan jakseta vääntää 200+ sivua tavaraa? Tai turvavälistä?

    On tuttuja jotka ajelee kitkoilla kaikki talvet, toiset ajelee nastoilla. Tampereella kuitenkin suolataan päätiet eikä umpijäässä tiet ole ikinä. Itse vetelin viime talven, joka oli tosiaan vähän "talvisempi" kitkoilla ja hengissä olen. Ei vaaratilanteita. Tuleva talvi menee nastoilla. Riippuu aika paljon ajosta, mitkä renkaat oikeasti kannattaa. Esim. juurikin kaupunkiajoa suolatuilla teillä.. tarvetta nastoille? Mielestäni ei. Maantietä ja kaupunkia sekaisin, välillä pitempiäkin reissuja.. Ehkä nastat ovat ihan ok.

    Suurin osa suomalaisesta autoilevasta kansasta valitsevat nastat vuosi vuodelta, eivätkä sitä lopeta. Kitkat toki yleistyvät koko ajan, mutta eivät ne nastojen ohi ole vielä menossa hetkeen. Itse ainakin olen pirun tyytyväinen, että "kaksi lasta + saksanpaimenkoira Daewoo Matiz:ssa Tuija-Maarit" ajelee nastoilla eikä kitkoilla perässäni.

    Ei herneitä

    Leave a comment:


  • juho-85
    replied
    tekeekö noilla masterin uusionastoilla yhtään mitään? tiedän että ovat varmasti huonommat kuin nokialaiset ym.. mutta onko niissä jotain vikoja esim. kulutuspinnan irtoilu? Nastojen irtoilu?

    Leave a comment:


  • Tuoppo
    replied
    Hakkapeliitta 4 :ssa ääni on ihan omassa luokassaan, kun sulaa asvalttia ajelee. 5 sarjassa auto antaa varmasti paljon anteeksi, mutta kun 3 ajaa niin 18" kesäpyörätkin pitää huomattavasti pienempää ääntä.

    Leave a comment:


  • teamwerner
    replied
    Tuntuu olevan kovin yleistä tuo valitus nastarenkaiden äänihaitasta. Edellisessä 330d:ssä oli hakkapeliitta neloset yhden talven ja erityistä meluhaittaa en havainnut. Bemari muutenkin yksi hiljaisimmista autoista, missä itse olen ollut.

    Ja leveys renkailla oli 235/50/17. Tällä kertaa olen päätymässä samoihin renkaisiin hieman korkeammalla profiililla.

    Leave a comment:


  • 174000
    replied
    Originally posted by VolvoTDi View Post
    Rengasliike (yhdensortin raamatun kirjoittaja) suositteli kyllä kitkoja jos ajaa paljon asfaltoituja maanteitä ja en, en ole harkinnut uusia+uuden tyyppisiä nastarenkaita. Kun nuo nastarenkaat saa väistyä niin tilalle tulee kitkat vaikka kuinka yrität uskotella niiden huonoutta ja osaltaan onkin totta, että nasta pitää paremmin, mutta minun juttu on vaan kitkarengas.
    Aimo harppaus kohti turvallisempaa talviajoa on, kun vaihdat nuo puhkinussitut hakkapeliittasi mihin tahansa uusiin kitkarenkaisiin.

    Yleensä täällä Suomessa ajetaankin asfaltoituja maanteitä.

    Leave a comment:


  • GameOver
    replied
    Originally posted by TFV View Post
    On ihanan hiljaiset nämä uudet itsemurhakamikazemicheliinit
    Varmasti. Tulet kuitenkin joutumaan niiden kanssa onnettomuuteen, joka johtuu ainoastaan siitä, että menetit ajoneuvosi hallinnan peilijäisellä tiellä, koska sinulla ei ollut nastarenkaita alla.

    Täsmennettäköön vielä se, että näin tulee käymään myös minulle. Ajan kuitenkin itsekin kitkarenkailla toisinaan. Viime talvenakin itseasiassa jo menetin ajoneuvon hallinnan kitkarenkailla jäällä. Tosin liian suuren tilannenopeuden tai liian ahneiden ajolinjojen seurauksena. Ja tämä tapahtui useampaan otteeseen kyseisellä jääradalla.

    ...myönnetään, ehkä hieman ontuvaa läppää...

    Leave a comment:


  • TFV
    replied
    On ihanan hiljaiset nämä uudet itsemurhakamikazemicheliinit

    Leave a comment:


  • VolvoTDi
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Nyt emme puhuneet emmekä vertailleet nastansa menettäneitä, hmpaalle kuluneita, hylkykuntoisia nastarenkaita uusiin kitkarenkaisiin, joten itsepetoksellinen pointtisi tässäkin kohtaa ampuu täydellisesti ohi.

    ...et sitten ole harkinnut uusia+uuden tyyppisiä nastarenkaita?
    Siis topicin aihehan oli "talvirengaskeskustelu" eikä pelkästään kitka vs nasta. Tuo itsepetos sana on jo vähän kulahtanut, vaihda levyä!

    Taaskaan en verrannut kuinka hyvä tai huono tuo on verrattuna kitkaan, totesin vain sen, mitä korvani kuulivat ja valitettavasti tuo on äänekkäämpi kuin kitka, pitoa en ole kommentoinut!

    Rengasliike (yhdensortin raamatun kirjoittaja) suositteli kyllä kitkoja jos ajaa paljon asfaltoituja maanteitä ja en, en ole harkinnut uusia+uuden tyyppisiä nastarenkaita. Kun nuo nastarenkaat saa väistyä niin tilalle tulee kitkat vaikka kuinka yrität uskotella niiden huonoutta ja osaltaan onkin totta, että nasta pitää paremmin, mutta minun juttu on vaan kitkarengas.

    Leave a comment:


  • jsa014
    replied
    Jättäkää auto kotiin ja menkää junalla niin TODENNÄKÖISEMMIN selviätte hengissä. Eri juttu pääseekö perille.

    Leave a comment:

Working...
X