Talvirengaskeskustelu
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
hakkapeliitta 5:set ois tarkoitus ostaa 235/35 19" onko minkälaisia kokemuksia, edelliset talvet oon menny kitkoilla
-
Originally posted by teropa View PostÄlä nyt 215/50:tä kuitenkaan laita... Jos pitää valita niin,
225/50 R17, kapeampi (ja pitävämpi) rengas ja lievä ylikoko, mahtuu silti ihan normaalisti.
235/45 R17, OEM kokoa lähinnä oleva valinta 17" vanteelle (se "normi").
edit: sorry, puhuin paskaa.
215/50 näyttää olevan kaikista lähinnä OEM kokoa 205/65/15. Jos saat sopevasti ja vanteen leveys on sopeva eli max 7.5" niin eiku alle vaan. Tuo kapeus hiukan mietityttää itseäni, että riittääkö sitten renkaassa kantavuus :think:
Tero
Leave a comment:
-
Originally posted by teropa View PostÄlä nyt 215/50:tä kuitenkaan laita... Jos pitää valita niin,
225/50 R17, kapeampi (ja pitävämpi) rengas ja lievä ylikoko, mahtuu silti ihan normaalisti.
235/45 R17, OEM kokoa lähinnä oleva valinta 17" vanteelle (se "normi").
edit: sorry, puhuin paskaa.
215/50 näyttää olevan kaikista lähinnä OEM kokoa 205/65/15. Jos saat sopevasti ja vanteen leveys on sopeva eli max 7.5" niin eiku alle vaan. Tuo kapeus hiukan mietityttää itseäni, että riittääkö sitten renkaassa kantavuus :think:
Tero
Kevennys-edit: koska pilkunviilaaminen on tämän foorumin suola olet VÄÄRÄSSÄ sillä B10:n OEM koko on 235/40/18 & 265/35/18 ja tämä on FAKTALast edited by nut; 15-10-2010, 09:28.
Leave a comment:
-
Originally posted by nut View PostSanokaahan kummanko koon nastarenkaan tuon E39:n alla kannattais laittaa 17 tuuman vanteelle, 215/50 vaiko 235/45?
225/50 R17, kapeampi (ja pitävämpi) rengas ja lievä ylikoko, mahtuu silti ihan normaalisti.
235/45 R17, OEM kokoa lähinnä oleva valinta 17" vanteelle (se "normi").
edit: sorry, puhuin paskaa.
215/50 näyttää olevan kaikista lähinnä OEM kokoa 205/65/15. Jos saat sopevasti ja vanteen leveys on sopeva eli max 7.5" niin eiku alle vaan. Tuo kapeus hiukan mietityttää itseäni, että riittääkö sitten renkaassa kantavuus :think:
TeroLast edited by teropa; 15-10-2010, 09:16.
Leave a comment:
-
Sanokaahan kummanko koon nastarenkaan tuon E39:n alla kannattais laittaa 17 tuuman vanteelle, 215/50 vaiko 235/45?
Leave a comment:
-
Originally posted by Hammu View PostMutta ei tossa mitään, liukas on liukasta ja sitärataa, mutta mistä helvetistä se prätkä ilmesty mun perään ajelemaan?
Eikä ollu mikään crossi rupulikumeilla vaan kyykkymuovi.
Hetken aikaa joutu kelaa et mitä vittua jengillä liikkuu päässä
Leave a comment:
-
Originally posted by teropa View PostAamukahvipöydässä kuultua:
"kumpi talvirengas pitää polkupyörän eturenkaana paremmin: nasta vai kitka?"
Leave a comment:
-
Aamukahvipöydässä kuultua:
"kumpi talvirengas pitää polkupyörän eturenkaana paremmin: nasta vai kitka?"
... joskus se vastaus on niin ilmeinen.
Tero
/provo
Leave a comment:
-
Originally posted by Powerhousu View PostSilloin pitäisi varmaan sielläkin päässä tajuta, että on erilaisia kelejä ja teitä joilla ei nastalla tee suurimman osan ajasta yhtään mitään. Ei silloin voi huutaa ainoana totuutena sitä miten vaarallinen kitka on.
Ja siinä se taas on. Kitka on niin vaarallinen, että sillä joutuu väistämättä tällaiseen tilanteeseen. Se on se varovaisuus mitä tuolla liikenteessä tarvitaan. Ihan samalla tavalla se auto voi nastarenkailla lähteä hallitsemattomaan luisuun, jos tuolla ajellaan ihan miten sattuu. Jätä kelivaraa, sanotaan. Joissakin olosuhteissa kitkalla pitää jättää vähän enemmän.
Jotenkin tuntuu, että jotkut nastamiehet ei edes ole ajaneet hyvällä uudella kitkalla. Helppohan se on muodostaa mielipide kitkarenkaasta, jos on kokeillut kymmenen vuotta vanhaa puolipintaista kovettunutta Hakkapeliitta Q:ta. Totuus on kuitenkin se, että kitka ei ole niin vaarallinen, kuin luulette. Ei se ole tamppaantuneella lumellakaan täysin holtiton, vaan sillä voi sellaisissakin olosuhteissa ajaa ihan normaalisti. Ei kitka lähde yht'äkkiä suoralla tiellä holtittomaan luisuun. Tai jos lähtee, niin tilannenopeus on liian suuri, ja on varsin suuri todennäköisyys, että sillä nastalla käy sitten ihan samoin.
Mitäpä jos luotto siihen nastaan on niin suuri, että nopeus pidetään kovempana? Eikö se turvallisuus huku siihen? Millaisilla nastoilla muuten ajelette? Asia on nimittäin niin, että nasta ei ole aina nasta. Joku talven ajettu nastarengas on jo todella kaukana siitä mitä se uutena oli, ettei hirveästi kannata luottaa vain siihen, että mulla on nastat alla.
Haluaisin muuten puuttua vielä siihen nastakitka-juttuun. Ensin pitää varmaan määritellä nastakitka. Jos Nokian HKPL 5 on nastakitka, niin kaikki nastarenkaat viimeisen kahdenkymmenen vuoden ajalta on nastakitkoja. Tai sitten mikään ei ole, vaan nasta on nasta ja kitka on kitka. Ihan erilaista tekniikkaa niissä käytetään. Kokeillaanpa vaikka joskus nastoittaa oikea kitkarengas, niin ne nastat pysyy siinä kumiseoksessa kiinni tasan kaksi sekuntia, luulen ma.
Täällä talvet ajetaan yleensä suurimmaksi osaksi jäisellä tienpinnalla missä on lunta seassa, risteykset yleensä kiillottuneita raskaanliikenteen ja osaksi nastattomilla renkailla ajavien toimesta.
Käytän nastarenkailla, aivan sen takia, että nastarengas ei reagoi yhtä voimakkaasti tienpinnan vaihteluille, kuin kitka, koska täällä liikkuu paljon raskastaliikennettä joka kiillottaa risteyskohdat pääteillä, nuissa kohdissa saa aina ajaa tarkasti, renkaasta riippumatta, niin nastarenkaalla selviää ilman ihmeempää kikkailua ja kitkoilla tuntui monesti, että auto muuttuu täysin ohjauskyvyttömäksi, vaikka hiljensi miltei kävelyvauhtiin.
Pyrin aina hiljentämään vauhtia renkaan ominaisuuksien mukaan ja tämä oli mielestäni kitkalla huomattavasti hankalampaa, kuin nastalla, nastarenkaan ominaisuudet eivät muutu eri alustoilla lähellekkään niin paljon mitä kitkarenkaan ja talven aikana nastojen pitoon tottuu juurikin tämän takia, eikä tule valittua väärää tilannenopeutta niin helposti kuin kitkalla, tämä siis minun kohdalla.
Selostan tämä vain siksi, kun tuolla aiemmin joku väitti, että nastarenkaalla luotetaan liikaa nastan pitoon ja ajetaan liian suurta tilannenopeutta, niin tämä oli itselläni juurikin päinvastoin, juurikin siksi koska kitkarenkaalla pito muuttui niin dramaattisesti hetkessä ja tämän takia minulla oli kitkarenkailla enemmän tilanteita kuin nastoilla.
Omasta mielestä liikenteessä pahimpia vaaranpaikkoja ovat juuri nuo liukkaimmat paikat, jotka ovat kiillottuneet, yleensä risteyksiä ja joista voi tulla joku eteen niin lähelle, että tulee tilanne ja on itselläkin tullut muutama läheltä piti tilanne, onneksi ei ole vielä tähän päivään mennessä kolahtanut.
Niin ja kyllähän valmistajat pyrkivät käyttämään nykyisissä nastarenkaissa hyväksi myös kitkarenkaiden parhaat ominaisuudet.
Leave a comment:
-
Originally posted by Hammu View PostHämmentävä kokemus tältä aamulta.
Ajelin tolla kitkarenkailla varustetulla nelivetokiskalla vanhaa hämeenlinnantietä töihin tossa ennen kasia, paikoitellen oli jännää saada se menemään suoraan mustan jään takia.
Nastarengasjeesukset älkää pliis aloittako, tiedän et nasta ois pitäny paremmin.
Mutta ei tossa mitään, liukas on liukasta ja sitärataa, mutta mistä helvetistä se prätkä ilmesty mun perään ajelemaan?
Eikä ollu mikään crossi rupulikumeilla vaan kyykkymuovi.
Hetken aikaa joutu kelaa et mitä vittua jengillä liikkuu päässä
Leave a comment:
-
Originally posted by Hammu View PostHämmentävä kokemus tältä aamulta.
Ajelin tolla kitkarenkailla varustetulla nelivetokiskalla vanhaa hämeenlinnantietä töihin tossa ennen kasia, paikoitellen oli jännää saada se menemään suoraan mustan jään takia.
Nastarengasjeesukset älkää pliis aloittako, tiedän et nasta ois pitäny paremmin.
Mutta ei tossa mitään, liukas on liukasta ja sitärataa, mutta mistä helvetistä se prätkä ilmesty mun perään ajelemaan?
Eikä ollu mikään crossi rupulikumeilla vaan kyykkymuovi.
Hetken aikaa joutu kelaa et mitä vittua jengillä liikkuu päässä
Leave a comment:
-
Hämmentävä kokemus tältä aamulta.
Ajelin tolla kitkarenkailla varustetulla nelivetokiskalla vanhaa hämeenlinnantietä töihin tossa ennen kasia, paikoitellen oli jännää saada se menemään suoraan mustan jään takia.
Nastarengasjeesukset älkää pliis aloittako, tiedän et nasta ois pitäny paremmin.
Mutta ei tossa mitään, liukas on liukasta ja sitärataa, mutta mistä helvetistä se prätkä ilmesty mun perään ajelemaan?
Eikä ollu mikään crossi rupulikumeilla vaan kyykkymuovi.
Hetken aikaa joutu kelaa et mitä vittua jengillä liikkuu päässäLast edited by Hammu; 15-10-2010, 07:28.
Leave a comment:
-
Originally posted by wuoma View PostVäitän edelleen, että tämä nastarenkaiden ylivertaisuuden toitottaminen aiheuttaa AINAKIN JOILLEKIN kuskeille vääristynyttä turvallisuudentunnetta testivoittajilla ajaessaan. Se taas johtaa tähän kesäkeleistä totuttuihin jarrutusmatkoihin ja turvaväleihin.
Leave a comment:
Leave a comment: