Talvirengaskeskustelu

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hemi
    replied
    Originally posted by _Pietu_ View Post
    Samalla yhtälöllä en oikein uskalla syödä täysjyväruisleipääkään, siihen saattaa piru tukehtua
    Onko tosiaan näin? Näytäppä tutkittua tilastoa jossa täysjyväruisleipään siis tukehtuu TODENNÄKÖISEMMIN kuin vaaleaan leipään?

    Leave a comment:


  • _Pietu_
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Ei se yhtälö noin toimikkaan. Se voi olla että arpa lankeaa sinun kohdallesi sitten vasta 12:n tai vasta 25:n talven kohdalla. Todennäköisemmin se kuitenkin lankeaa kitkarenkain, kuin nastarenkain.
    Niinä viimeisinä sekunteina päätiellä päätienopeudesta luistellessa kylki edellä ennen vastaantulijan keulaan törmäämistä, voi sitten olla että tämä nastarengas yhtälö sitten hetkeksi lopulta valkenee.
    Näin voi tapahtua toki myös virhearvioinnin tai loppuun kuluneen renkaan seurauksena nastarenkaallakin, mutta selvästi siltikin se tapahtuu TODENNÄKÖISEMMIN kitkarenkaalla jonka kuitenkin juuri tyypillinen onnettomuus skenaario on tuo yht`äkkinen ennakoimaton hallinnan menetys, jonka lopputulos on kiinni pelkästä onnesta.
    Samalla yhtälöllä en oikein uskalla syödä täysjyväruisleipääkään, siihen saattaa piru tukehtua

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by VolvoTDi View Post
    Kävin juuri laittamassa alle nastarenkaat ja koeajolenkin jälkeen muistui taas mieleen vanhat nastarengasaikani (yli 10 vuotta sitten). Kauhea vollotus ja nastojen ropina. Kyllä se on paskapuhetta jos joku väittää, että leveä nastarengas ja BMW niin ei kuuluu ääniä! Noi on leveydeltään 245/40/18, kuinka leveä sen pitää olla, jotta äänet saisi pois?!

    Rengasliike katsoi noita nastarenkaita (hkpl4) ja niiden katkenneita nastoja ja kysyi, että ajanko paljon asfalttiteitä kun on noin nastat katkenneet. Sanoi myös, että olenko ajatellut kitkoja... Nyt koeajolenkin jälkeen voin sanoa, että OLEN!!
    Nyt emme puhuneet emmekä vertailleet nastansa menettäneitä, hmpaalle kuluneita, hylkykuntoisia nastarenkaita uusiin kitkarenkaisiin, joten itsepetoksellinen pointtisi tässäkin kohtaa ampuu täydellisesti ohi.

    ...et sitten ole harkinnut uusia+uuden tyyppisiä nastarenkaita?

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by _Pietu_ View Post
    Voihan perse.. Mitenhän sitä on viimeset hmm... 9 talvea pärjännytkään kitkarenkailla kun ne kerta noin paskat on:think
    Ei se yhtälö noin toimikkaan. Se voi olla että arpa lankeaa sinun kohdallesi sitten vasta 12:n tai vasta 25:n talven kohdalla. Todennäköisemmin se kuitenkin lankeaa kitkarenkain, kuin nastarenkain.
    Niinä viimeisinä sekunteina päätiellä päätienopeudesta luistellessa kylki edellä ennen vastaantulijan keulaan törmäämistä, voi sitten olla että tämä nastarengas yhtälö sitten hetkeksi lopulta valkenee.
    Näin voi tapahtua toki myös virhearvioinnin tai loppuun kuluneen renkaan seurauksena nastarenkaallakin, mutta selvästi siltikin se tapahtuu TODENNÄKÖISEMMIN kitkarenkaalla jonka kuitenkin juuri tyypillinen onnettomuus skenaario on tuo yht`äkkinen ennakoimaton hallinnan menetys, jonka lopputulos on kiinni pelkästä onnesta.

    Leave a comment:


  • _Pietu_
    replied
    Voihan perse.. Mitenhän sitä on viimeset hmm... 9 talvea pärjännytkään kitkarenkailla kun ne kerta noin paskat on:think

    Leave a comment:


  • teropa
    replied
    Originally posted by VolvoTDi View Post
    Ei sieltä kaikki nastat ole poikki, mutta sanotaan, että puolet. Voi olla, että misukka ei pidä vollotusta eikä kuulu nastojen ropinaa, mutta näyttää ainakin Nokian renkaat pitävän aika mekkalaa. Uusi vastaava rengas on varmasti hiljaisempi, mutta noilla mennään ainakin vähän aikaa!
    Jos en nyt väärin hoksannut kattoa, niin nuohan on "the dreaded sirkkelit", elikkä hkpl4, joka ainakin itselläni piti karmeaa vollotusta jo 235/45/17 koossa kun aikanaan mulla yksi tuommonen setti oli. Nastojen ropina ei kyllä niistäkään E39:n sisälle kuulunut (laatuauton sisällä ei nastat ropise), mutta se vollotus on tuon renkaan ominaispiirre, ei liity nastallisuuteen mitenkään (tai sinun tapauksessa nastattomuuteen). Vollotus oli 60-70kmh:ssa pahimmillaan... todella meluisa rengas.

    Tero

    Leave a comment:


  • VolvoTDi
    replied
    Ei sieltä kaikki nastat ole poikki, mutta sanotaan, että puolet. Voi olla, että misukka ei pidä vollotusta eikä kuulu nastojen ropinaa, mutta näyttää ainakin Nokian renkaat pitävän aika mekkalaa. Uusi vastaava rengas on varmasti hiljaisempi, mutta noilla mennään ainakin vähän aikaa!

    Leave a comment:


  • teropa
    replied
    VolvoTDI:llä on kyllä joku kitkamissio.

    Tervetuloa E39:n kyytiin, jossa "vain" 17" käytetyt Misu XIN:t alla. Ei ropise eikä vollota vähääkään. Kuka muuten tommosilla "nastoilla" edes ajaa, nuo renkaathan on pilalla... ? Missä moottoriradalla saa kumet tommoseen kuntoon?

    Tero

    Leave a comment:


  • Petri.Kekkonen
    replied
    Originally posted by VolvoTDi View Post
    Kauhea vollotus ja nastojen ropina.
    Laitat Contit niin ei vollota. En kyllä ihan ymmärrä miten noi katkenneet nasta pitää silti ääntä. Ite en ton kuvan kuntoisilla nastoilla edes harkitsis ajamista. Uudet kitkatkin on varmasti paljon pitävämmät lähes kaikissa olosuhteissa.

    Leave a comment:


  • VolvoTDi
    replied
    Kävin juuri laittamassa alle nastarenkaat ja koeajolenkin jälkeen muistui taas mieleen vanhat nastarengasaikani (yli 10 vuotta sitten). Kauhea vollotus ja nastojen ropina. Kyllä se on paskapuhetta jos joku väittää, että leveä nastarengas ja BMW niin ei kuuluu ääniä! Noi on leveydeltään 245/40/18, kuinka leveä sen pitää olla, jotta äänet saisi pois?!

    Rengasliike katsoi noita nastarenkaita (hkpl4) ja niiden katkenneita nastoja ja kysyi, että ajanko paljon asfalttiteitä kun on noin nastat katkenneet. Sanoi myös, että olenko ajatellut kitkoja... Nyt koeajolenkin jälkeen voin sanoa, että OLEN!!

    Leave a comment:


  • jsa014
    replied
    Voi kauheeta kun luin nyt vasta, kun juuri ruuvasin kitkat alle. Jos olisin aiemmin lukenut, olisin tehnyt niistä quattrokeinun ja hakenut nastat.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by Vesper View Post
    Lisäksi olisi mielenkiintoista nähdä faktaa siitä, ovatko nastarenkaat turvallisempia kuin kitkat. Moni varmaan "ulosmittaa" nastojen paremman
    pidon kovemmalla nopeudella tai lyhyemmällä turvavälillä.
    Joku vakuutusyhtiö saisi tehdä tilaston, josta näkisi millaisilla renkailla ajetaan onnettomuuksia talvisin, siis prosentuaalisesti.
    Tuossa on tosiaan uusinta tutkittua Faktaa nasta vst.kitkarengas turvallisuudesta:

    Originally posted by Trafikverket
    ...."Ruotsin Trafikverket on tutkinut maassa talvikelillä sattuneet liikennekuolemat vuosilta 2000–2009.

    Tutkimuksen mukaan nastarenkaat vähentävät liikennekuolemia 42 % kitkarenkaisiin verrattuna. Tutkimus oli rajattu kolareihin, joissa onnettomuuden aiheuttaneessa ajoneuvossa ei ollut ESP-järjestelmää ja renkaat olivat laillisessa kunnossa.

    Ajoneuvon hallinnan menetys luiston takia oli syynä onnettomuuteen 59 %:ssa nastarenkailla ajetuista kolareista. Pohjoismaisilla kitkarenkailla osuus oli 75 % ja kaikilla kitkarenkailla yhteensä 81 %.

    Lisäksi tutkittiin erillisessä tutkimuksessa ESP:n vaikutusta. Sen todettiin vähentävän kuolonkolareita talvikelillä 29 %.

    Tutkimuksen tulos on varsin selkeä osoitus nastarenkaiden paremmasta turvallisuudesta ja tutkijat päättelevät, ettei kitkarenkaita pitäisi käyttää ainakaan ajoneuvoissa, joissa ei ole ESP:tä.

    Muutamia kysymyksiä jää kuitenkin pohdittavaksi. Tutkimuksesta ei selviä nastarenkaiden turvallisuusetu ESP:llä varustetuissa autoissa. On oletettavaa, että Ruotsissakin kitkarenkaita käyttävät useammin paljon ajavat ja kokeneemmat kuljettajat, joilla toisaalta useammin on ESP autossaan.

    Kitkarenkailla ajavien myös pitäisi ottaa hankalat olosuhteet nastarenkaitakin paremmin huomioon. Jos näin on tapahtunut käytännössä, nastarenkaiden merkitys on vielä tutkimustulostakin suurempi.

    Tutkitut kolarit oli luonnollisesti ajettu renkailla, joiden kunto voi olla mitä tahansa lähes uusien ja lähes laittomien väliltä. Tämä on hieman ristiriidassa esim.

    Teknikens Världin (21/2010) testitulosten kanssa, joissa todettiin nastarenkaiden menettävän prosentuaalisesti enemmän jääpitoaan ensimmäisen 10 000 km:n aikana kuin kitkarenkaiden. Keskimääräisten liikenteessä olevien renkaiden osalta ero nastarenkaiden hyväksi näyttäisi kuitenkin olevan merkittävä".....

    Tiivistelmä tutkimuksista löytyy osoitteesta trafikverket.se
    ...ja sitten "epätieteellisesti" jokainen voi käydä tsekkamassa autovahinkokeskuksella lunastusajoneuvoja vaikka ensi tammikuussa ja huomata siellä varsin suuren suhteettoman osan juuri kitkarenkailla varustettuja ajoneuvoja(n.20% liikenteessä ja +40% AVK.lla)...
    Last edited by Hemi; 17-10-2010, 15:55.

    Leave a comment:


  • teropa
    replied
    Originally posted by -KK- View Post
    Tässä oli hyvä artikkeli. Vaikka turha on ollut yrittää tilastoja ja mittauksia täällä esittää



    Onhan tuollakin spekulointia kuluneista nastarenkaista, mutta silti pidän sitä toteen näytettyä (valitettavaa) numeerista lopputulosta oleellisempana.

    Edelleen suosin sitä laajempaa näkökulmaa tässä asiassa kuin pelkästään yksittäisen henkilön eli jonkun isin ympäri suomea peräkärryn kanssa kitkarenkailla ajamaa taivalta ilman ongelmia

    Tasapuolisuuden vuoksi vielä: Kitkoillakin pärjännee erittäin moni, ei siinä mitään.
    No kappas vaan... eipä tutkimustulokset yllätä kyllä vähäisimmässäkään määrin. Ja joku muukin näitä eroja näköjään miettii. Kitkarenkaiden yleistyminen ja suosion kasvu antaa aihetta tutkia asioita. Lainsäätäjä on jatkuvasti keksimässä jotain, monesti aika typerääkin, jotta liikenneturvallisuutta saatais paremmaksi. Rengasvalinta on lopulta ehkä sieltä simppeleimmästä päästä oleva keino vaikuttaa asiaan.

    Tämmönen aineisto on omiaan kyllä vahvistamaan omaa käsitystä ja valintaa.

    Tero

    Leave a comment:


  • -KK-
    replied
    Tässä oli hyvä artikkeli. Vaikka turha on ollut yrittää tilastoja ja mittauksia täällä esittää



    Onhan tuollakin spekulointia kuluneista nastarenkaista, mutta silti pidän sitä toteen näytettyä (valitettavaa) numeerista lopputulosta oleellisempana.

    Edelleen suosin sitä laajempaa näkökulmaa tässä asiassa kuin pelkästään yksittäisen henkilön eli jonkun isin ympäri suomea peräkärryn kanssa kitkarenkailla ajamaa taivalta ilman ongelmia

    Tasapuolisuuden vuoksi vielä: Kitkoillakin pärjännee erittäin moni, ei siinä mitään.
    Last edited by -KK-; 17-10-2010, 13:29. Reason: täsmennys

    Leave a comment:


  • -KK-
    replied
    Originally posted by Powerhousu View Post
    Juu, en tiedä mistä johtuu, mutta tosiaan tuntuu olevan monella nastarenkaalla ihan ominaisuus. Ne vaan kuluu keskeltä.
    Tätä samaa ihmettelin kun mittasin viime keväänä talven jälkeen. Keskeltä kulumista siis HKPL 4: lla. Ero on selvästi havaittava. Paineet olen yrittänyt pitää reilusti riittävinä.

    Leave a comment:

Working...
X