Talvirengaskeskustelu

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Risto113
    replied
    Originally posted by BeemeR1 View Post
    Olisi myös mielenkiintoista nähdä testituloksia sakkorajalla olevan nastallisen ja uuden nastattoman välillä.

    TM:n testissä testattiin 6mm ja 3mm pinnalle kulutettuja renkaita.

    Olen tämän tuonut esille aiemminkin tässä ketjussa, mutta kommentteja ei tule koska kitka piti paremmin kuluneena kuin nasta.

    Tämähän menee tietysti nastajeesusten ymmärryksen yli, että käytettyjä verratessa kitka onkin parempi. Ne tylsyneet ja vääntyneet nastat kun ei enää pidäkkään...

    Ai niin, pakollinen =

    Leave a comment:


  • Piikkinen
    replied
    Hahaaa xD!! Oli ihan pakko hakee popcorneja ja limua
    n.60 sivua väännetty kättä tästä
    Ei mitn. jatkakaa

    Leave a comment:


  • BeemeR1
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Eli nasta ja kitkarenkaan välillä on tyypillisessä Suomen talvessa enemmän suorituskykyeroa kuin uusimman kesärengas testivoittaja Michelin ja halvimman Eko-Turbo kesärenkaan välillä.
    Tyypillisessä Suomen talvessa olosuhteiden vaihtelutkin ovat suuremmat kuin kesällä.

    Rengastesteissä saadaan renkaiden erot selville kulloisessakin testitilanteessa, mutta käytännössä pirkka-autoilija Paavilainen saattaa ostaa Matin Renkaasta sen halvimman nastarengasvaihtoehdon, joka pitää yhtä hyvin tai huonosti kuin se merkkikitka.

    Olisi myös mielenkiintoista nähdä testituloksia sakkorajalla olevan nastallisen ja uuden nastattoman välillä.

    Testeissä ja teoriassa nastarenkaalla pärjää paremmin, mutta käytäntö on käytäntöä ja tilanne saattaa muuttua. Kädetön puusilmä nastarenkailla on liikenteessä vaarallisempi kuin tarkkanäköinen taituri kitkoilla.


    Muutama kummallisuus Tuulilasin rengastestistä:

    Kiihdytys jäällä: "Liikkeelle lähdettiin kierrosluvulla 2500 r/min."

    Jarrutus jäällä: "Takajarrut oli kytketty mittauksen ajaksi pois päältä."

    Loskaliirto: "Kaasu polkaistaan pohjaan."

    Aika kaukana oikeasta elämästä...

    Leave a comment:


  • Vesper
    replied
    Originally posted by BeemeR1 View Post
    Ainakin ne pitäisi laittaa lisäverolle, kompensaationa teiden kulumisen kustannuksista.
    Juuri noin toimitaan Norjassa, tietyssä osaa maata nastojen käytöstä
    joutuu maksamaan veroa.

    Leave a comment:


  • BeemeR1
    replied
    Originally posted by Hammu View Post
    Niinpä, jos putoat avantoon ni haluutko naskalit vai nappulahanskat?
    Avantoon ei pudota, sinne kävellään (tyhmyyttään). On tyhmyyttä olla huomioimatta sitä tosi asiaa, että vielä +5 asteessa saattaa jossain varjopaikassa/notkelmassa olla mustaa jäätä. Täydellistä tyhmyyttä on olla keskittymättä ajamiseen liukkaalla ja kolaroida tai ylipäätänsä ajaa liukkaalla ajotaidon ollessa puutteellinen. Kukaan meistä ei ole täydellinen, mutta toiset ovat tyhmempiä kuin toiset...

    Näissä rengastesteissä haiskahtaa vähän sama "kusetuksen tuoksu" kuin jarrutusmatka- ja törmäysvoimataulukoissa. Teoriassa erot ovat selkeät, mutta käytännössä tilanne ei ole *POKS* ti-ti-tyy ja taivaan portille syntejä sovittamaan. Viisas kun ei joudu hankalaan tilanteeseen ja taitava siitä selviytyy.

    Ja jos lauhat talvet yleistyvät niin hyvinkin saatetaan kieltää nastarenkailla ajaminen. Ainakin ne pitäisi laittaa lisäverolle, kompensaationa teiden kulumisen kustannuksista.

    Leave a comment:


  • b mutteri kasa
    replied
    Originally posted by VolvoTDi View Post
    Väittäisin, että autokin vaikuttaa renkaan käyttäytymiseen, se on eri asia kuinka paljon ja mihin suuntaan, mutta olisi mielenkiintoista tehdä testi kahdella eri autolla. Kitkoihin tämä ei liittynyt mitenkään!

    Niin ja sinne autoon kadulta tavallinen kansankynttilä pyörittämään rattia...niin saataisi vertailukohtaa,miten se auto/rengas käyttäytyy,kun siellä kuski vääntää rattia sinne ja tänne ja pumppaa jarrua.
    Last edited by b mutteri kasa; 14-10-2010, 13:59.

    Leave a comment:


  • VolvoTDi
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Siis voi helvetti mikä idiootti....taidat tahallasi tajuta asiat väärin.
    Juu, otetaan myös tällainen kitkarengaskuskin "kypsä" avaus käyttöön täälläkin.
    Niin, siis et ymmärtänyt pointtiani lainkaan. En todellakaan puhunut enkä tarkoittanut mistään nyansseista talvirengastestin voittajan ja muutaman sijan heikommin sijoittuneen välillä, vaan NASTARENKAAN ja KITKARENKAAN välisistä EROISTA, jotka eivät missään suhteessa ole enään tulkinnanvaraisia=nynsseja.
    Eli vertasin testivoittajaa eli nastarengasta ei yhdenkään, yhden tai aivan maksimissaan kahden arvostelutähden tuotteeseen, joka on kitkarengas.
    Näiden suorituskykyerot metreissä ja sekunneissa ovat suuremmat kuin minkään Suomen markkinoilla myytävän kesärenkaaksi tarkoitetun tuotteen välillä, mukaanlukien uusiorenkaat.
    Eli nasta ja kitkarenkaan välillä on tyypillisessä Suomen talvessa enemmän suorituskykyeroa kuin uusimman kesärengas testivoittaja Michelin ja halvimman Eko-Turbo kesärenkaan välillä.
    Eli nyt EI puhuta lehtien testivoittajien ja toiseksi tulleiden välisistä minimaalisista ja täysin vailla käytännön merkitystä olevista ominisuuseroista, vaan ihan eri planeetalla toimivista kitka ja nastarenkaista Suomen talvessa.
    Eli rautalangasta....: Mehän emme nyt keskustele TM:n testivoittaja HKPL7 ja Misukan välisistä eroista talvirenkaana, vaan ainoastaan parhaiden nasta ja kitkarenkaiden välisestä suorituskykyerosta käytännön 5-6kk Suomen talvessa ja kun me puhumme testivoittaja kitkarenkaasta, tarkoittaa se yhden arvostelutähden tuotetta Talvirenkaana.
    Ymmärsitkö nyt?
    Hemi: " Eli taas kerran VolvoTDI kääntää/selittelee kitkaa tykönään paremmksi talvirenkaaksi Suomen talvessa suhteessa nastapyöriin kuin se onkaan?"

    Tästä oli kysymys. En käännä/selittele kitkaa paremmaksi suhteessa nastaan, kyse oli ainoastaan älyttömästä vouhotuksesta testivoittajista. Väittäisin, että autokin vaikuttaa renkaan käyttäytymiseen, se on eri asia kuinka paljon ja mihin suuntaan, mutta olisi mielenkiintoista tehdä testi kahdella eri autolla. Kitkoihin tämä ei liittynyt mitenkään!

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by VolvoTDi View Post
    Siis voi helvetti mikä idiootti, taidat tahallasi tajuta väärin asiat!! Tarkoitin tuolla raamattu jutulla sitä, että porukka kyttää niitä testejä ja valitsee niistä sen testivoittajan, mikä nyt on ainut oikea voittaja eli paras ja vouhottaa niistä, itse tein aikoinaan samaa, mutta petyin rajusti! Lyödäänmpä samat renkaat johonkin muuhun autoon niin varmasti muuttuu tulokset ja miksi muuten niin ei tehdä :think

    Missään kohtaa en TAAS maininnut, että kitka olisi parempi kuin nastarengas talvirenkaana, totesin vain, että tulee vielä se hetki, oli se sitten vaikka 20 vuoden päästä, että ne nastarenkaat kielletään! Itsepetosta, ööö, ei oikein sytytä...

    Siis voi helvetti mikä idiootti....taidat tahallasi tajuta asiat väärin.
    Juu, otetaan myös tällainen kitkarengaskuskin "kypsä" avaus käyttöön täälläkin.
    Niin, siis et ymmärtänyt pointtiani lainkaan. En todellakaan puhunut enkä tarkoittanut mistään nyansseista talvirengastestin voittajan ja muutaman sijan heikommin sijoittuneen välillä, vaan NASTARENKAAN ja KITKARENKAAN välisistä EROISTA, jotka eivät missään suhteessa ole enään tulkinnanvaraisia=nynsseja.
    Eli vertasin testivoittajaa eli nastarengasta ei yhdenkään, yhden tai aivan maksimissaan kahden arvostelutähden tuotteeseen, joka on kitkarengas.
    Näiden suorituskykyerot metreissä ja sekunneissa ovat suuremmat kuin minkään Suomen markkinoilla myytävän kesärenkaaksi tarkoitetun tuotteen välillä, mukaanlukien uusiorenkaat.
    Eli nasta ja kitkarenkaan välillä on tyypillisessä Suomen talvessa enemmän suorituskykyeroa kuin uusimman kesärengas testivoittaja Michelin ja halvimman Eko-Turbo kesärenkaan välillä.
    Eli nyt EI puhuta lehtien testivoittajien ja toiseksi tulleiden välisistä minimaalisista ja täysin vailla käytännön merkitystä olevista ominisuuseroista, vaan ihan eri planeetalla toimivista kitka ja nastarenkaista Suomen talvessa.
    Eli rautalangasta....: Mehän emme nyt keskustele TM:n testivoittaja HKPL7 ja Misukan välisistä eroista talvirenkaana, vaan ainoastaan parhaiden nasta ja kitkarenkaiden välisestä suorituskykyerosta käytännön 5-6kk Suomen talvessa ja kun me puhumme testivoittaja kitkarenkaasta, tarkoittaa se yhden arvostelutähden tuotetta Talvirenkaana.
    Ymmärsitkö nyt?
    Last edited by Hemi; 14-10-2010, 12:55.

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Originally posted by Hammu View Post
    Ite ajoin kanssa vanhal muovi328 touringilla nokian RSi kitkoilla viime talven.
    Ei nyt varsinaisesti mitään valittamista niistä, oli sen verran runsaasti lunta että noilla pärjäs ihan mainiosti.
    Mitä nyt jäällä tuli kokeiltua, niin yllättäen niillä ei tee hevonvittua.
    Myöskin e36 touringilla ja rsi kitkoilla viime talvi. Parhaat talvirenkaat mitä mulla koskaan ollut.

    Innolla odotan talvea, pääsee kokeilemaan hkpl5 pitoa.

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Originally posted by Hammu View Post
    Niinpä, jos putoat avantoon ni haluutko naskalit vai nappulahanskat?
    En käy pilkkimässä, mutta tuo 90% ero tuntuu kun yrittää päästä risteyksestä vauhtiin.

    Leave a comment:


  • teropa
    replied
    Originally posted by Hammu View Post
    Kivittäkää hengiltä jos siltä tuntuu.
    Ruuvasin eilen nelikkoon kitkat alle.
    Saisko katuosoitetta... soitan kivitysryhmälle, hetki .

    /kevennystä vaan...

    Tero

    Leave a comment:


  • VolvoTDi
    replied
    Originally posted by touring39 View Post
    Tämmösestä kommentista lähtien sun omat mielipiteet jääkin sitten sille tasolle, jolle ne näköjään kuuluvat.
    No joo, tuli pikkanen tunnekuohu kun vääristellään toisen sanomisia ja välillä tuntuu vielä, että tahallaan ja kerta toisensa jälkeen.

    Itse välillä heittelen aikaslailla löylyä, mutta osaa ne muutkin tehä sitä mulle

    Leave a comment:


  • Hammu
    replied
    Originally posted by GameOver View Post
    Nojoo. Kieli pois poskelta ja vaahdot kuiviksi suupielistä. Viime talven kokemuksia: E30 316i. Alla Nokian Hakkapeliitta RSi:t. Lumikelillä piti oikeastaan siinä, missä muutkin (Miten E30 voi nyt edes pitää). Peilijäisellä tiellä rupesi taasen ahdistamaan oikein kunnolla, kun tuntui siltä, että ei mene hetkeäkään suoraan koko laitos.


    Ite ajoin kanssa vanhal muovi328 touringilla nokian RSi kitkoilla viime talven.
    Ei nyt varsinaisesti mitään valittamista niistä, oli sen verran runsaasti lunta että noilla pärjäs ihan mainiosti.
    Mitä nyt jäällä tuli kokeiltua, niin yllättäen niillä ei tee hevonvittua.

    Leave a comment:


  • touring39
    replied
    Originally posted by VolvoTDi View Post
    Siis voi helvetti mikä idiootti,
    Tämmösestä kommentista lähtien sun omat mielipiteet jääkin sitten sille tasolle, jolle ne näköjään kuuluvat.

    Leave a comment:


  • GameOver
    replied
    Originally posted by Hammu View Post
    Niinpä

    Joo, mutta asiaan. Kivittäkää hengiltä jos siltä tuntuu.
    Ruuvasin eilen nelikkoon kitkat alle.

    Todellakin.

    Nyt oon ajellut pari päivää takavetoisella autolla, jossa on kitkat alla. Vieläpä V-nopeusluokan kitkat... Täytynee ampua itseni.

    Nojoo. Kieli pois poskelta ja vaahdot kuiviksi suupielistä. Viime talven kokemuksia: E30 316i. Alla Nokian Hakkapeliitta RSi:t. Lumikelillä piti oikeastaan siinä, missä muutkin (Miten E30 voi nyt edes pitää). Peilijäisellä tiellä rupesi taasen ahdistamaan oikein kunnolla, kun tuntui siltä, että ei mene hetkeäkään suoraan koko laitos.

    Toisaalta Edellisenä talvena E30 320i Cabissa oli Nokian Hakkapeliitta 4:t alla ja samanmoiset fiilikset oli, joskaan käyttäytyminen ei ollut aivan niin radikaalia kuin kitkojen kanssa.

    Johtopäätöksenä tähän voisin vetää, että taviautona E30 on käyttäytymiseltään vaan niin paska, että siinä mieluusti arvostaa edes hieman tasaisempaa pitoa. E34:n tai E32:n kanssa ei samanlaisia ongelmia ollut oli alla sitten kitka tai nasta. Auton massa ja akselivälikin tuntuu kummasti rauhoittavan käytöstä. Itseasiassa uskallan omiin kokemuksiin perustuen väittää, että E32 735iA oli kitkoillakin (continental) turvallisemman ja tukavamman tuntuinen ajaa, kuin E30 nastoilla.

    Yleisesti ottaen en lue itseäni nasta-, tai kitkaihmiseksi, saatika oman valintani kiihkoilijaksi. Alla on ne, jotka auton mukana tulee. Jos ne ovat huonot, niin ne uusitaan yleensä sillä mallilla, jonka saan nopeasti ja edullisesti tutulta rengaskauppiaalta. Oli se sitten kitka tai nasta. Pääasia on se, että tiedostan itse kummalla ajan.

    Nangkangin kitkarenkaita en tule koskaan hankkimaan. Yhden talven ajoin E39:llä kyseisillä renkailla kun ne sattuivat auton mukana tulemaan. Ne olivat mielestäni todella huonot.
    Last edited by GameOver; 14-10-2010, 09:47.

    Leave a comment:

Working...
X