Originally posted by peto2
View Post
Talvirengaskeskustelu
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
-
Originally posted by Rale View PostAsiaan joku taisikin kommentoida noita kitkan ja nastan yhdistelmiä. Näistä kuulisin lisää käytännön kokemuksia ja mielellään sellaisita jotka on jo maantietä vähän nähneetkin. Pysyykö näissä nastat kiinni miten?Last edited by peto2; 13-10-2010, 21:34.
Leave a comment:
-
Originally posted by -KK- View PostTästä täytyy kysyä ihan omasta mielenkiinnosta enempi, että voisiko spekuloida olisiko törmäysnopeus ollut suurempi vaiko pienempi kitkojen kanssa? Vaikka kontakti tapahtuikin (hirveen ilmeisesti nyt?), niin se lopullinen törmäysnopeushan on oleellinen kuinka pahasti käy.
Tämä tuli vaan mieleen, koska itsekin olen törmännyt peuraan. Kesällä märällä asfaltilla ja sain tehtyä maksimijarrutuksen sekä väistettyä niin paljon kuin mahdollista ja pidettyä auton tiellä. Väistöä sain tilan ollessa naftina sen verran, että peura osui vasempaan etulokariin ja siitä A -pilariin molemmille puolille ja vasemmat sivulasit jne. Hidastuvuus oli kyllä raju, mutta ei riittänyt. Tilanne oli hetkessä ohi. Kyllä kiittelin myös bemarin hyviä jarruja. Tässä jos olisi ollut heikko pito kesärenkaissa, niin keskelle olisi napsahtanut sukkana. Sain nopeutta kuitenkin pois niin paljon kuin mahdollista. Tuotakaan ei voinut ennakoida. Rajoitusten mukaan mentiin, taikka kilsa pari alle jopa.
Osin tämänkin takia arvostan testituloksissa 100-0kmh jarrutusta pahimmassa pidossa. Ja toinen on se 0-20kmh sitten niiden jumien takia. Ja molemmat on ilmeisesti niin harvinaisia, että ei niitä monelle taida tapahtua. Siksi hieman karsastan kun kun toiset ihmiset sanovat, että tähän asti on hyvin pärjätty eikä ikinä ole mitään ongelmia ollut. Tarkoituksena ei ole provoilla nyt vaan olla enempi realisti. Kesärenkaissakin selasin ennen ostopäätöstä tuloksia ja noita jarrutuksia märällä eli huonolla kelillä.
Mullakaan ei periaatteessa ole väliä onko nastat vai kitkat alla. Nastat on hyvät täällä etelässä jos talvet olisi samanlaisia kuin viimeksi. Tällöin mun ajolla ne nastat on siinä kumissa kiinni vielä maaliskuun loppupuolellakin. Kitkat on mulla toiminut varsin hyvin, edellisessä E39 DAT:issa (talvi-ajoa kitkoilla tuli yhteensä noin 110 000km), siinä oli mun mielestä toimiva peli tää DSCIII vai mikä lie. Se taltutti/avitti tarvittaessa johdonmukaisesti menoa. Mutta viimetalvea aikaisemmin ainakin 3:na talvea (ellei muisti tee tepposia) peräkkäin voi sanoa että on tullut ajettua 99% märällä asfaltilla. Toki aikaisempina talvinakin on ne liukkaat kelit aina ollut ne muutamat päivät jolloin sitä nastaa siinä kumissa kaipaa, mutta olisiko ne ollut siinä vielä jäljellä? kuka tietää. Liukkaan näköistä se on noina päivinä ollut kaikilla kanssa kulkijoillakin. (tosin en niiden rengastuksesta osaa sanoa mitään).
Asiaan joku taisikin kommentoida noita kitkan ja nastan yhdistelmiä. Näistä kuulisin lisää käytännön kokemuksia ja mielellään sellaisita jotka on jo maantietä vähän nähneetkin. Pysyykö näissä nastat kiinni miten?
Leave a comment:
-
Originally posted by Rale View PostTäytyy muistaa se, ettei aina renkaista ole kiinni tämä elämän kulku, vaikka nastoillakin ajelee. Tässä omia kokemuksia ja tuntemuksia viime helmikuulta. Alla tuliterät (400km ajetut) nokia hkpl5. Fjoord escort rst -87
Tässäkin oli siksi nastat alla, kun sain ne kaupan yhteyteen diilattua erittäin edullisesti.
Täytyy sanoa, että on iso elukka kun se on sylissä toi VALTION-LEHMÄ
Tämä tuli vaan mieleen, koska itsekin olen törmännyt peuraan. Kesällä märällä asfaltilla ja sain tehtyä maksimijarrutuksen sekä väistettyä niin paljon kuin mahdollista ja pidettyä auton tiellä. Väistöä sain tilan ollessa naftina sen verran, että peura osui vasempaan etulokariin ja siitä A -pilariin molemmille puolille ja vasemmat sivulasit jne. Hidastuvuus oli kyllä raju, mutta ei riittänyt. Tilanne oli hetkessä ohi. Kyllä kiittelin myös bemarin hyviä jarruja. Tässä jos olisi ollut heikko pito kesärenkaissa, niin keskelle olisi napsahtanut sukkana. Sain nopeutta kuitenkin pois niin paljon kuin mahdollista. Tuotakaan ei voinut ennakoida. Rajoitusten mukaan mentiin, taikka kilsa pari alle jopa.
Osin tämänkin takia arvostan testituloksissa 100-0kmh jarrutusta pahimmassa pidossa. Ja toinen on se 0-20kmh sitten niiden jumien takia. Ja molemmat on ilmeisesti niin harvinaisia, että ei niitä monelle taida tapahtua. Siksi hieman karsastan kun kun toiset ihmiset sanovat, että tähän asti on hyvin pärjätty eikä ikinä ole mitään ongelmia ollut. Tarkoituksena ei ole provoilla nyt vaan olla enempi realisti. Kesärenkaissakin selasin ennen ostopäätöstä tuloksia ja noita jarrutuksia märällä eli huonolla kelillä.
Leave a comment:
-
Originally posted by RS9 View PostJoo tätä juuri mietin itsekkin.. Kannattaako noita nyt alle laittaa vai onko tuolla nyt sitten käytännön merkitystä kun on tuon verran matalampi?
Tuo merkitys varmaan aika pieni..
Leave a comment:
-
Originally posted by Petri.Kekkonen View PostJoku ostanut alikokoiset renkaat kun saa halvalla. 225/50R17 on E60 oikea koko 17" koossa.
Leave a comment:
-
Erot jääpitoa lukuunottamatta yllätävän pieniä etenkään nastan eduksi. Melu tottakai selvä, mutta ei se nyt tähän turvallisuuteen ole ole ainakaan suoraan johdannainen.
Huolimatta tuosta ratkaisevasta heikkoudesta, ovat kärkimallit kitkoinakin aika hyvin pärjänneet. Mitenhän jos löytys joku testi vaikka 10 vuoden takaa? Vertailuna nasta VS nykyinen kitka. Voi olla tietysti hankala verrata historiaa nykypäivään kun kalustokin on eri..
Leave a comment:
-
Jos vertaillaan vaikka testivoittajia keskenään, eli Nokian Hakkapeliitta 7 nasta ja Goodyear Ultra Grip Ice+ kitka vastakkain.
ABS-jarrutus jäällä: Hakkapeliitta 50,5m vs. Ultra Grip 72,9m
Väistökoe jäällä: Hakkapeliitta 30,6m vs. Ultra Grip 38,3m
ABS-jarrutus lumella: Hakkapeliitta 55,9m vs. Ultra Grip 56,2m
Väistökoe lumella: kummallakin 37,3m
Kiihdytys jäällä: Hakkapeliitta 6,3s vs. Ultra Grip 8,6s
Ajettavuus jäällä: Hakkapeliitta 10 vs. Ultra Grip 6
Kiihdytys lumella: Hakkapeliitta 5,1s vs. Ultra Grip 5,2
Ajettavuus lumella: Hakkapeliitta 10 vs. Ultra Grip 8
Sohjoliirto: Hakkapeliitta 8 vs. Ultra Grip 10
Väistökoe märällä asfaltilla: Hakkapeliitta 29m vs. Ultra Grip 27,5m
Väistökoe kuivalla asfaltilla: Hakkapeliitta 31,6m vs. Ultra Grip 31,4m
Melu arvosana: Hakkapeliitta 5 vs. Ultra Grip 9
ABS-jarrutus märällä asfaltilla: Hakkapeliitta 35,7m vs. Ultra Grip 36,3m
Ajettavuus märällä asfaltilla: kummallakin 7
Ajettavuus kuivalla asfaltilla: Hakkapeliitta 7 vs. Ultra Grip 8
Vierinvastu APA-kulutuksen kasvu (%): Hakkapeliitta 2,0 vs. Ultra Grip 1,8
Loppuarvostelussa Nokialla plussat: Pito jäällä ja lumella, ajettavuus talvikeleillä.
miinuksia ei ollut.
Goodyearilla plussat: Tasapainoiset ominaisuudet, suorituskyky märällä ja kuivalla.
miinuksia ei ollut.
Siitäpä sitten vertailemaan.
Leave a comment:
-
Täytyy muistaa se, ettei aina renkaista ole kiinni tämä elämän kulku, vaikka nastoillakin ajelee. Tässä omia kokemuksia ja tuntemuksia viime helmikuulta. Alla tuliterät (400km ajetut) nokia hkpl5. Fjoord escort rst -87
Tässäkin oli siksi nastat alla, kun sain ne kaupan yhteyteen diilattua erittäin edullisesti.
Täytyy sanoa, että on iso elukka kun se on sylissä toi VALTION-LEHMÄLast edited by Rale; 30-06-2011, 15:39.
Leave a comment:
-
No niin.. enää en jaksa haukkua Hemiä.
Oikeastaan Hemillä pointtia siinä asiassa, että jos kitkoja pitää liian hyvinä niin samalla voi kusta kenkäänsä. Ja jos laitat kenkään piikit niin aika huoletta voi tallustella..
Jos kesärenkaiden "pieniä" suorituskykyyn liittyviä eroja pidetään tärkeämpänä kuin nasta- ja kitkaeroja niin siinä mennään kyllä metsään.
Jossain tilanteessa voi säästää henkensä rengasvalinnalla. Se joka on vaikka jäänyt juuri ja juuri henkiin huonoilla renkailla, valitsee varmasti alleen parasta mitä kokee rahalla saavansa.
Itselle ei ole sattunut mitään vakavaa. En osaa kuvitella että joskus ehkä sattuu viimeisen kerran. Ajan kuitenkin mielestäni kelin mukaan. Vasen kaista ja 150km/h++ jää talvikelillä väliin. Ajattelen kuitenkin harvoin että voin kuolla tai/ja aiheuttaa vakavan onnettomuuden pienelläkin valinnalla. Olkoon se niin. Oma valintani. En kuitenkaan ole pettänyt itseäni, sillä tiedän että jossain tilanteessa valintani voi aiheuttaa onnettomuuden ja monen ihmisen henki on siitä kyseessä. En ole myöskään niin hyvä kuski että sen vuoksi voisin perustella asioita suuntaan tai toiseen.
Tuotteena kitka on "yllättävän" hyvä monessa tilanteessa. Mutta niin voi olla yllättävä myös tilanne johon kitkaan liikaa luottava voi pelkällä rengasvalinnallaan joutua.
Pidän kitkoista, mutta en pidä niitä valintana joka on järkevintä turvallisuuden suhteen. Mutta pysyn niillä paremmin talvella tiellä kuin nankangin suvikumeilla. Loppu on säästä ja päästä kiinni. Ja tuurista... mutta nastoja en laita. Ellen sitten tule toisiin ajatuksiin..Last edited by Smokehammer; 13-10-2010, 19:07.
Leave a comment:
-
Originally posted by RS9 View PostTässä vähän mietityttää kun kesärenkaat tuossa E60:ssä on kokoa 245 35 R20 ETU ja 275 30 R20 TAKA. Ja nyt auton mukana tuli 17 vanteet 225 45 Nokian nastoilla..
Eikös tuo ole vierintä kehältään aika paljon pienempi kuin kesäratas..? Tuleekohan tuosta mitään "ongelmia"..?
Leave a comment:
-
Originally posted by Hammu View PostTästäkin tulee varmaan jäätävä kivitys vääräuskoisena tai muuta vastaavaa, mutta onko kukaan nastoittanut renkaita jälkikäteen?
Tekis mieli käydä nastoittamassa rallinastoilla jotku kiekot jäärataperseilyyn...
Minä oon.. Mitä renkaita meinaat nastottaa ? Kesärenkaat vois piikittää, talvirenkaissa ei oo toivoakaan kun ei oo kiinteetä kumia missään.
Leave a comment:
Leave a comment: