Talvirengaskeskustelu

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts

• Jürgen_
    replied
    Eiköhän tämän paskanjauhamisen tulevaisuus ole...

Leave a comment:

• eri-ernesti
    replied
    Nyt lähtee toinen talvi käyntiin kitkarenkailla ja olen kyllä ollu erittäin tyytyväinen. Tuskimpa on paluuta nastoihin enään. Mielestäni hyvissä kitkarenkaissa on jo ihan asiallinen pito.

Leave a comment:

• Make79
    replied
    Niin ja nuo 3mm renkaat olivat 9 ja 10 vuotta vanhat, kitkat vanhemmat, tuokaan testi ei koske meikäläistä, sillä en ikinä tule ajamaan nuin vanhoilla renkailla, enkä toivo että kukaan muukaan ajaisi, itse vaihdan renkaat uusiin aina kolmen vuoden välein, nyt on Hakkapeliitta 7:t tulossa ja autona hieman kutiteltu Impreza GT.

Leave a comment:

• deeque
    replied
    Originally posted by VolvoTDi View Post
    Lukasin tuossa Tuulilasin ja sen rengastestin, hieman unessa, mutta kuitenkin. Jarrutus märällä, kitka voitti
    olikos se joku loskavesiliirto, kitka voitti
    Eikö nämä ole ne Suomen yleisimmät talviolosuhteet...
    Ei tosiaankaan jos puhutaan KOKO Suomesta, eikä pelkästään kehäkolmosen sisäpuolesta...

Leave a comment:

• Make79
    replied
    Originally posted by Risto113 View Post
    TM:n testissä testattiin 6mm ja 3mm pinnalle kulutettuja renkaita.

Olen tämän tuonut esille aiemminkin tässä ketjussa, mutta kommentteja ei tule koska kitka piti paremmin kuluneena kuin nasta.

Tämähän menee tietysti nastajeesusten ymmärryksen yli, että käytettyjä verratessa kitka onkin parempi. Ne tylsyneet ja vääntyneet nastat kun ei enää pidäkkään...

Ai niin, pakollinen =
    Niin oli, paitsi kuluneet nastat oli paremmat asfaltilla ja väistökokeessa jäällä, mutta ei ainakaan itsestä tunnu järkevältä verrata kun kitkat oli kaksi vuotta vanhat ja nastat neljä-vuotta, olisi pitänyt olla saman hintaluokan renkaat, saman ikäiset ja saman verran ajetut, ei mielestäni järkeä verrata kun toiset renkaat on tuplaten vanhemmat/enemmän ajetut.

Leave a comment:

• Purtsi123
    replied
    Lukasin tuossa Tuulilasin ja sen rengastestin, hieman unessa, mutta kuitenkin. Jarrutus märällä, kitka voitti

Loistava topic. Oot pari tuntia pois koneelta, nii on jo kolme uutta sivullista samaa väittelyä.

Leave a comment:

• TJJ
    replied
    Jarrutus märällä, kitka voitti olikos se joku loskavesiliirto, kitka voitti
    Ei ole. Jostain syystä, ainakin minulla, ne yleisimmät talviolosuhteet ovat: jäinen tie ja sen eri variaatiot (märkä jää, suolattu jää, polanteinen jää, jäiseksi kiillottunut lumi jne). Tulisi jo kesä...

Leave a comment:

• Petri.Kekkonen
    replied
    Jarrutus märällä, kitka voitti ...
    En muista TM:n tuloksia ulkoa, mutta muistelisin, että siinä taas kävi toisin päin?

Leave a comment:

• Petri.Kekkonen
    replied
    Originally posted by Risto113 View Post
    TM:n testissä testattiin 6mm ja 3mm pinnalle kulutettuja renkaita.

Olen tämän tuonut esille aiemminkin tässä ketjussa, mutta kommentteja ei tule koska kitka piti paremmin kuluneena kuin nasta.
    Ei asia ole noin yksiselitteinen kuten annat ymmärtää. 3mm renkaita en edes katsonut kun sellaisilla on koskaan aja. 6mm talvirenkaillakaan en yleensä aja, mutta silti TM:n testissä 6mm kulunut nastarengas oli 6mm kulunutta kitkaa parempi näissä:
    - väistökoe jäällä
    - kiihdytys jäällä
    - väistökoe märällä asfaltilla
    - väistökoe kuivalla asfaltilla
    - ABS-jarrutus märällä asfaltilla

Yhtähyviksi noi arvioitiin taas näissä:
    - ajettavuus jäällä
    - ajettavuus märällä asfaltilla

Leave a comment:

• peto2
    replied
    Olipas tosi typerää, samoilla linjoilla mennään!!
    eikö tässä tapauksessa voisi nostaa promillerajan jonnekin 2 paikkeille "kyllähän rattimies auton tiellä pitää"

Leave a comment:

• VolvoTDi
    replied
    Originally posted by peto2 View Post
    jälleen luokassa "typerintä mitä olen kuullut".. toivottavasti et joudu väistämään hirveä :think
    Olipas tosi typerää, samoilla linjoilla mennään!!

Leave a comment:

• VolvoTDi
    replied

Leave a comment:

• peto2
    replied
    Originally posted by Convertible View Post
    +1

Tosin minulle ei enää tule nastoja mihinkään autoon, ne ajat oli ja meni.
    jälleen luokassa "typerintä mitä olen kuullut".. toivottavasti et joudu väistämään hirveä :think
    Last edited by peto2; 14-10-2010, 15:41.

Leave a comment:

• Convertible
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Mutta juurihan tm testi todisti, että kulunut kitka on jäällä jarrutuksessa parempi kuin kulunut nasta. Joten jos ei osta joka vuosi uusia renkaita, on turvallisempaa ajaa kitkoilla. Eikö? Nastarengas menettää kaiken etunsa kun nastan terävyys katoaa, jäljelle jää vain haitat?

Onko mielestänne eko-turbo nastarengas vielä 5talvea ajettuna parempi kuin uusi huippu kitka? Joten ottakaa huomioon väitteissänne, ettei nasta AINA ole parempi kuin kitka, vaan riippuu renkaasta.

Jos ajan vanhoilla kuluneilla nastoilla, kukaan ei kommentoi renkaitani. Mutta jos ostaan uudet huippukitkat, alkaa jumalaton jeesustelu renkaistani tietäjien keskuudessa.

En tee itsepetosta, tallissa odottaa uudet hkpl5 alle laittoa.
    +1

Tosin minulle ei enää tule nastoja mihinkään autoon, ne ajat oli ja meni.

Leave a comment:

• Perlenbacher
    replied
    Mutta jos nastarenkaat kielletään, eikös silloin jokainen "kädetön puusilmäkin ajaisi kitkoilla" ja kaikki pihistelijät käyttäisivät niitä sakkorajoille asti?

Toinen juttu on se, että vaikka kuinka varovasti ajaisi, ei se tarkoita että muut ajaisivat. Epäilenpä etteivät kaikki, eivätkä edes suurin osa kitkakuskeista aja _niin_ hitaasti jatkuvasti, kuin olisi tarvetta verrattuna jos alla olisi nastarenkaat. Eli sellainen 50->30kmh kun on jäätä jne. Jos joku jäisellä tiellä puskee huomaamattaan kolmion takaa eteen niin ei siinä varovaisimmallakaan kuskilla ole mitään sanottavaa, muuta kuin että nastarenkailla olis jo pysähtyny.

Kesärenkaillahan voisi ajaa ympäri vuoden jos kukaan ei tekisi virheitä liikenteessä eikä olisi hirviä tai muita tiellehyppijöitä, ja kaikki ajaisivat tarpeeksi hitaasti...

Leave a comment:

Working...
X