Talvirengaskeskustelu

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Antsah
    replied
    Originally posted by Peltsii View Post
    Ehdottomasti Gislaved, ainut noista jota voi kutsua kunnon renkaaksi. Muissa taitaa olla huonompi pito jäälläkin kuin hyvillä kitkoilla

    E: Gislaved pitää heikosti nastansa mutta nuo kiinalaiset varmasti vielä huonommin
    E2: Hkpl 4 näyttäis saavan samaan rahaan kuin Gislaved, joten sellaiset sitten ehdottomasti alle. Tuo maxxis NASTArengas pysähtyi jäällä pidemmällä matkalla kuin Michelin kitkarengas viimevuoden testissä..
    En tiedä noista Gislavedin Nord Frost 5:sta, mutta Nord Frost 3 ainakin pysyy nastat ihan hyvin, 5mm pintaa ja muutamia puuttuu. 16" ovat myös noita HKPL4 hiljaisemmat.

    Eikö tuo Nord Frost 5 ole kuitenkin jo huomattavasti uudempi rengas kuin HKPL4. HKPL taitaa olla iältään tuon Nord Frost 3:n aikaista suunnittelua.
    Veikkaisin, että uudemmissa Nord Frost 5:ssa olisi parempi pitokin.

    Nord Frost 5:t olivat Tuulilasin testissä tänä vuonna 5:t. pistemäärällä 9-. Parhaalla renkaalla arvosana 9 1/2 (HKPL 7). Viime vuonna Nord Frost 5 oli jaetulla toisella sijalla.

    Ainoat joista irtosi nastoja testin aikana oli Pirellit.
    Last edited by Antsah; 15-10-2010, 19:01.

    Leave a comment:


  • Make79
    replied
    Originally posted by b mutteri kasa View Post
    Itsellä oli HKPL5 1 1/2 talvea E60 530D:ssä 19" koossa.Ensimmäisen talven jälkeen oli takapyöristä lähtenyt n. 50% nastoista v...tuun.Ihan hyvä rengashan tuo oli oli.Mitään eroa en tosin havainnut,kun autoa vaihdettaessa hyppäsin uuteen vessaan,jossa Contin 3 kitkat...
    Mulla oli tuollaiset kolme talvea alla e36 325TDS:ssä, eikä irronnut yhtään nastaa, ajoin ne kyllä ohjeiden mukaan sisään (500km sukkasillaan) enkä huvikseen revitellyt asfaltilla. Mielestäni todella hyvä rengas, paras mikä on itsellä tähän mennessä ollut, nyt pitäisi tulla paremmat, tilasin Hakkapeliitta 7:kat.

    Leave a comment:


  • Make79
    replied
    Originally posted by teamwerner View Post
    Hei,

    olisin kysynyt raadilta mielipidettä, että onko näistä nastoista mihinkään.

    Maxxis kesärenkaita minulla on ollut jo neljässä autossa ja ovat ok+. Kyseisen merkin nastarenkaista ei ole kokemusta.

    Hankintalistalla jokin näistä neljästä ja onko muilla kokemusta:

    1. Maxxis MA-SPW http://www.nordenrengas.fi/Talvirenk...55-17/cat/4489
    2. Hankook W409 http://www.nordenrengas.fi/Talvirenk...55-17/cat/4489
    3. Kumho KW19 http://www.nordenrengas.fi/Talvirenk...55-17/cat/4489
    4. GislavedNordFrost 5 http://www.nordenrengas.fi/Talvirenk...55-17/cat/4489

    Kiitos jeesistä!
    Itse valitsisin nuista tuon GislvedNordFrost 5:en, nuita muita en löytänyt testeistä, vaan olivat jotain eri malleja, silti gislaved pärjäsi paremmin verrattuna Hankookkiin ja Kumhoon.
    Tässäpä tekstit nuista. Tekniikan Maailman talvirengastesti 2009

    �� GISLAVED NordFrost 5 pärjäsi kaikissa
    kokeissa tasaisen hyvin, mutta
    se ei loista millään osa-alueella.
    Renkaan ohjaustunto
    on epätarkka, mutta rauhallisen
    ajokäytöksen ansiosta
    hallittavuus on jäällä ja lumella
    helppoa. Suuremman
    virheen sattuessa pidon palauttaminen
    saattaa tosin olla
    vaikeaa. Asfaltilla Gislaved on
    useiden muiden talvirenkaiden
    tapaan veltto ja hitaasti
    ohjautuva. Kun renkaan jarrutuspitokin
    on märällä keskinkertainen,
    on lopputulos
    selvä: Gislaved on hyvä nastarengas,
    mutta ei aivan pysty
    haastamaan parempiaan testivoitoista
    taisteltaessa.
    HYVÄÄ
    Tasaiset ominaisuudet
    Ajettavuus jäällä ja
    lumella
    HUONOA
    Pito asfaltilla
    Yleisarvosana: 8,0

    �� KUMHO I'zen KW22 oli testin paras
    aasialainen rengas. Sen pito
    on lumella hieno ja ajoominaisuudet
    mallikelpoiset.
    Jäällä renkaan pito on enää
    korkeintaan keskitasoa, mikä
    näkyy myös ajokäytöksessä.
    Ääritilanteissa ohjautuvuus
    on hidasta, kun pito ei riitä
    nopeampaan reagointiin ja
    luistojen hallittuun palauttamiseen.
    Asfaltilla Kumho
    käyttäytyy jämäkästi, mutta
    usein turhan terävästi, ja takarenkaiden
    pito irtoaa helposti
    väistöissä. Kumho on
    nastarenkaaksi erittäin hiljainen
    ja uraisella tiellä vakaa
    ajettava.
    HYVÄÄ
    Rengasmelu
    Pitkittäispito lumella
    HUONOA
    Jääpito
    Yleisarvosana: 7,9

    �� HANKOOK Winter I*Pike on jäisellä tiellä
    levoton rengas. Sen sivuttaispito
    on kaarteissa kohtuullinen,
    mutta kaasun tai
    jarrun painaminen aiheuttaa
    helposti pidon menetyksen.
    Maksimipidon rajan ylittyessä
    hallinnan palauttaminen
    on hankalaa ja ajolinja tuppaa
    kaarteissa helposti levenemään.
    Lumella Hankookin
    ajokäytös on rauhallisempaa,
    ja asfaltilla rengas on varsin
    jämäkkä ja vakaa myös rajuimmissa
    väistöissä. Myös
    sen märän kelin jarrutuspito
    on hyvällä tasolla.
    HYVÄÄ
    Ajettavuus asfaltilla
    Pito märällä asfaltilla
    HUONOA
    Pito jäällä
    Yleisarvosana: 7,8
    Last edited by Make79; 15-10-2010, 14:03.

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Originally posted by teropa View Post
    Isompi pintapaine ja pienempi alusta esim liirtoa ajatellen.

    Tero
    Liirtoa kyllä vastustaa kapeampi ja nasta uppoaa paremmin jäähän suuremmalla paineella. Mutta leveämpi tarraa enemmän pintaan kiinni. Olisiko testituloksia? Helpompi työntää 10kg painolevyä kuin 10kg parin neliön teräslevyä?
    Originally posted by teamwerner View Post
    Hei,

    olisin kysynyt raadilta mielipidettä, että onko näistä nastoista mihinkään.

    Maxxis kesärenkaita minulla on ollut jo neljässä autossa ja ovat ok+. Kyseisen merkin nastarenkaista ei ole kokemusta.

    Hankintalistalla jokin näistä neljästä ja onko muilla kokemusta:

    1. Maxxis MA-SPW http://www.nordenrengas.fi/Talvirenk...55-17/cat/4489
    2. Hankook W409 http://www.nordenrengas.fi/Talvirenk...55-17/cat/4489
    3. Kumho KW19 http://www.nordenrengas.fi/Talvirenk...55-17/cat/4489
    4. GislavedNordFrost 5 http://www.nordenrengas.fi/Talvirenk...55-17/cat/4489

    Kiitos jeesistä!
    Kumho kw22.
    Originally posted by jussi_r View Post
    Peruskoulun opit eivät ole ihan riittävät näissä rengasasioissa, mutta toki niistä jääneillä hatarilla mielikuvilla kommentoidaan paljonkin.

    Enivei, ralliautoissa ei ole turhaan talvella kaposia nakkeja karmeilla parin sentin piikeillä, eikä asvalttikilpureissa kesällä turhaan leveitä gumeksia.
    Suurella pintapaineella painetaan piikit jään sisään, mutta mites normi renkailla?

    Leave a comment:


  • Tojopa
    replied
    Originally posted by teamwerner View Post
    Hei,

    olisin kysynyt raadilta mielipidettä, että onko näistä nastoista mihinkään.

    Maxxis kesärenkaita minulla on ollut jo neljässä autossa ja ovat ok+. Kyseisen merkin nastarenkaista ei ole kokemusta.

    Hankintalistalla jokin näistä neljästä ja onko muilla kokemusta:

    1. Maxxis MA-SPW http://www.nordenrengas.fi/Talvirenk...55-17/cat/4489
    2. Hankook W409 http://www.nordenrengas.fi/Talvirenk...55-17/cat/4489
    3. Kumho KW19 http://www.nordenrengas.fi/Talvirenk...55-17/cat/4489
    4. GislavedNordFrost 5 http://www.nordenrengas.fi/Talvirenk...55-17/cat/4489

    Kiitos jeesistä!
    Originally posted by Peltsii View Post
    Ehdottomasti Gislaved, ainut noista jota voi kutsua kunnon renkaaksi. Muissa taitaa olla huonompi pito jäälläkin kuin hyvillä kitkoilla

    E: Gislaved pitää heikosti nastansa mutta nuo kiinalaiset varmasti vielä huonommin
    E2: Hkpl 4 näyttäis saavan samaan rahaan kuin Gislaved, joten sellaiset sitten ehdottomasti alle. Tuo maxxis NASTArengas pysähtyi jäällä pidemmällä matkalla kuin Michelin kitkarengas viimevuoden testissä..
    Muutama vuosi sitten tuo Hankook W409 pärjäsi testissä tasapäin Gislavedin kanssa, ja myös oman kokemuksen mukaan W409 on ihan oikea talvirengas. Myös Kumhon uudempi KW22 on käsittääkseni toimiva kampe, ja selkeä parannus tuohon linkin KW19 malliin.

    Edit. Aika hurja hintaero teamwerner laittaman linkin takaa 235/55-17 koossa jos vertaa Hankookkia (127 eur/kpl) ja Gislavediä (187 eur/kpl), eli 240 eur/sarja tuo ero.
    Last edited by Tojopa; 15-10-2010, 12:58.

    Leave a comment:


  • b mutteri kasa
    replied
    Originally posted by msp75 View Post
    hakkapeliitta 5:set ois tarkoitus ostaa 235/35 19" onko minkälaisia kokemuksia, edelliset talvet oon menny kitkoilla
    Itsellä oli HKPL5 1 1/2 talvea E60 530D:ssä 19" koossa.Ensimmäisen talven jälkeen oli takapyöristä lähtenyt n. 50% nastoista v...tuun.Ihan hyvä rengashan tuo oli oli.Mitään eroa en tosin havainnut,kun autoa vaihdettaessa hyppäsin uuteen vessaan,jossa Contin 3 kitkat...

    Leave a comment:


  • dumle127
    replied
    Originally posted by jussi_r View Post
    Peruskoulun opit eivät ole ihan riittävät näissä rengasasioissa, mutta toki niistä jääneillä hatarilla mielikuvilla kommentoidaan paljonkin.

    Enivei, ralliautoissa ei ole turhaan talvella kaposia nakkeja karmeilla parin sentin piikeillä, eikä asvalttikilpureissa kesällä turhaan leveitä gumeksia.
    Selvä... Talviolosuhteista oli kuitenkin kysymys ja kapeampi rengas on purevampi(ainakin useimmiten), mutta enhän minä mistään mitään tiiä... Annetaan puheenvuoro täysin päteville ammattimiehille, olkaa hyvä!

    Leave a comment:


  • juha77
    replied

    Leave a comment:


  • Peltsii
    replied
    Originally posted by teamwerner View Post
    Hei,

    olisin kysynyt raadilta mielipidettä, että onko näistä nastoista mihinkään.

    Maxxis kesärenkaita minulla on ollut jo neljässä autossa ja ovat ok+. Kyseisen merkin nastarenkaista ei ole kokemusta.

    Hankintalistalla jokin näistä neljästä ja onko muilla kokemusta:

    1. Maxxis MA-SPW http://www.nordenrengas.fi/Talvirenk...55-17/cat/4489
    2. Hankook W409 http://www.nordenrengas.fi/Talvirenk...55-17/cat/4489
    3. Kumho KW19 http://www.nordenrengas.fi/Talvirenk...55-17/cat/4489
    4. GislavedNordFrost 5 http://www.nordenrengas.fi/Talvirenk...55-17/cat/4489

    Kiitos jeesistä!
    Ehdottomasti Gislaved, ainut noista jota voi kutsua kunnon renkaaksi. Muissa taitaa olla huonompi pito jäälläkin kuin hyvillä kitkoilla

    E: Gislaved pitää heikosti nastansa mutta nuo kiinalaiset varmasti vielä huonommin
    E2: Hkpl 4 näyttäis saavan samaan rahaan kuin Gislaved, joten sellaiset sitten ehdottomasti alle. Tuo maxxis NASTArengas pysähtyi jäällä pidemmällä matkalla kuin Michelin kitkarengas viimevuoden testissä..
    Last edited by Peltsii; 15-10-2010, 12:00.

    Leave a comment:


  • jussi_r
    replied
    Originally posted by dumle127 View Post
    Juurikin näin... Maan vetovoima pitäs olla tuttujuttu jo peruskoulun fysiikantunneilta...
    Peruskoulun opit eivät ole ihan riittävät näissä rengasasioissa, mutta toki niistä jääneillä hatarilla mielikuvilla kommentoidaan paljonkin.

    Enivei, ralliautoissa ei ole turhaan talvella kaposia nakkeja karmeilla parin sentin piikeillä, eikä asvalttikilpureissa kesällä turhaan leveitä gumeksia.

    Leave a comment:


  • Powerhousu
    replied
    Originally posted by teropa View Post
    Aamukahvipöydässä kuultua:

    "kumpi talvirengas pitää polkupyörän eturenkaana paremmin: nasta vai kitka?"
    Mulla ei oo koskaan ollu pyörässä, eikä mopossa nastarenkaita, tai talvirenkaita ylipäätään. Muutaman kerran on lähtenyt sen takia aivan holtittomaan luisuun ja polkupyörä syttyi ilmanvastuksen ansiosta tuleen ja osui kallioon.
    /provo

    Ei mutta ihmettelen vähän mistä tämä viha nimenomaan kitkarenkaita kohtaan kumpuaa? Miksi ette kritisoi ylipäätään huonoja renkaita. Tuolla porukka ajelee tuhat vuotta vanhoilla hakkapeliitta kympeillä, joka on oikeasti sitten jo hengenvaarallinen jopa puolipintaiseen kitkaan verrattuna. Näyttää siltä, että kyllä uudet kitkat aina tiellä liikkuvien talvirenkaiden keskiarvon hakkaa kuitenkin. Kyllä sellaista rengasta on ihmisillä alla, millä ei ole mitään muuta yhteistä talvirenkaan kanssa kuin nimi.

    Muistakaa muuten ostaa täksi talveksi uudet nastat. Ne viime syksynä ostetut on jo menettäneet pitoaan ja ovat siihen uuteen verrattuna suorastaan hengenvaaralliset.
    Tämäkin muuten oli provo

    Leave a comment:


  • Kentsu
    replied
    Originally posted by Powerhousu View Post
    Hyppää kaivoon. Teet palveluksen ihmiskunnalle.
    Tämä syväluotaavan analyysisi loppupäätelmän toimenpide-ehdotus laitettu harkintaan.

    Originally posted by dumle127 View Post
    Juurikin näin... Maanvetovoima pitäs olla tuttujuttu jo peruskoulun fysiikantunneilta...
    Ja periaatetasolla myös kitka lisääntyy kun kitkapinta-alaa kasvatetaan. Toki pintapaine pienenee. Mikähän ois kiihdytysautossa optimi rengasleveys..?
    Tää kyllä menee jo niin B.S:ksi notta näihin kuviin ja tunnelmiin.

    Leave a comment:


  • dumle127
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Miksi kapeampi on pitävämpi?
    Originally posted by teropa View Post
    Isompi pintapaine ja pienempi alusta esim liirtoa ajatellen.

    Tero
    Juurikin näin... Maan vetovoima pitäs olla tuttujuttu jo peruskoulun fysiikantunneilta...
    Last edited by dumle127; 15-10-2010, 11:25.

    Leave a comment:


  • teamwerner
    replied
    Hei,

    olisin kysynyt raadilta mielipidettä, että onko näistä nastoista mihinkään.

    Maxxis kesärenkaita minulla on ollut jo neljässä autossa ja ovat ok+. Kyseisen merkin nastarenkaista ei ole kokemusta.

    Hankintalistalla jokin näistä neljästä ja onko muilla kokemusta:

    1. Maxxis MA-SPW http://www.nordenrengas.fi/Talvirenk...55-17/cat/4489
    2. Hankook W409 http://www.nordenrengas.fi/Talvirenk...55-17/cat/4489
    3. Kumho KW19 http://www.nordenrengas.fi/Talvirenk...55-17/cat/4489
    4. GislavedNordFrost 5 http://www.nordenrengas.fi/Talvirenk...55-17/cat/4489

    Kiitos jeesistä!

    Leave a comment:


  • teropa
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Miksi kapeampi on pitävämpi?

    Isompi pintapaine ja pienempi alusta esim liirtoa ajatellen.

    Tero

    Leave a comment:

Working...
X