Talvirengaskeskustelu

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Vilikki
    replied
    mitäs luulette, paljonko uusi nastarengas huononee/paranee edellisvuoden testiin verrattuna ilman että pintamalli muuttuu? Onko testin huonoin rengas parempi kuin edellisvuoden paras/huonoin? Kuinka paljon renkaisiin tulee kehitystä vuodessa vielä 2010 vuonna? Kuinka paljon testiin vaikuttaa ulkoiset tekijät? Ostaako ihmiset testien mukaan renkaansa vai rahatilanteensa? Tekeekö testivoittaja rengas 80-90 luvun autosta turvallisen? Vaikuttaako auton paino tai käytettävä ilmanpaine renkaan ominaisuuksiin? Onko juuri sinulla testeissä käytettävää autoa vastaava auto? Onko autossasi oikeat pyöränkulmat? Millaista ajoa ajat autollasi. Onko sinun mielestäsi jokin asia hyvä jos se sitä kaverisi mielestä on? vai onko mielipiteissä ihmisten välillä eroja? Herättääkö nämä kysymykset ajatuksia? närkästystä? jotain hyviä pointteja? Vai onko asiasisältö lähinnä nollaa?




    ps. loputon suo tämä topikki, kaikki ostaa minkä prhaakseen näkee ja tyytyynee siihen. Jokaisella on tähänkin asiaan oma mielipiteensä ja kaikki ajattelee "hyvän" omalla tavallaan. Tavallisella kuluttajalla on näissäkin asioissa aika lyhytnäköinen ja kapea katselmus asiaan, mutta silti kukaan tuskin jää renkaitta.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by Jipsu View Post
    l
    ...kitkat on hyvät ja turvalliset mutta parempi pito jäällä saadaan edelleenkin nastarenkaalla . ja kulumiseen nii jokainen rengas menettää pitoa vanhuudesta kitkat kuin nastatkin
    Väärin.
    Eikös esim. TM:n testissä paras nastarengas voittanut parhaan kitkarenkaan JOKAISELLA mitattavissa olevalla suorituskykyä mittaavalla osa-alueella?
    Last edited by Hemi; 10-10-2010, 00:26.

    Leave a comment:


  • Irl-Racing
    replied
    Originally posted by Smokehammer View Post
    Nii.. Miten perustellaan hyvän kitkarenkaan menestyminen testissä, jos kitkat ovat väitteesi mukaan heikompia kaikessa?

    Kuinka monta pistettä testivoittajiksi julistetut nastarenkaat saisivat esim. yhden tai kahden ajokauden jälkeen? Itsepetosta on kun laittaa edes yhden ajokauden vanhoja renkaita talveksi alle. Ominaisuudet heikkenevät todella nopeasti. Siinä kohtaa uusi hyvä kitkarengas on ominaisuuksiltaan vähintäänkin tasavertainen nastan kanssa. Monellako meistä on joka vuosi uudet renkaat? Vanhat kun ei ole enää turvalliset?
    lukeekaa testin kirjoitettu versio . TM testin pisteytyksillä ei ole merkitystä vaan sillä pienellä printatulla tekstilla ja TM testi on puolueellinen nokian renkaille kun tämä kyseinen testi tehfään NOKIAN testi radoilla.
    Autobild lehti tekee puolueettoman testin koska siinä ei käytetä rengas valmistajien ratoja...


    ja kitka nasta väliseen väittelyyn . HYVÄT kitkat on parempia kun keskiverto nastat mutta KITKAT eivät ole kuitenkaan olleet koskaan kärkisijoilla vaa testit on aina voittanu nastarenkaat.

    kitkat on hyvät ja turvalliset mutta parempi pito jäällä saadaan edelleenkin nastarenkaalla . ja kulumiseen nii jokainen rengas menettää pitoa vanhuudesta kitkat kuin nastatkin

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Vielä muutama poiminta siitä kummallisesta väittämästä että käytetty kitka olisi TALVIRENKAANA parempi kuin käytetty ehjä nastarengas:

    Originally posted by Bmw Master View Post
    Mutta juurihan tm testi todisti, että kulunut kitka on jäällä jarrutuksessa parempi kuin kulunut nasta. Joten jos ei osta joka vuosi uusia renkaita, on turvallisempaa ajaa kitkoilla. Eikö? Nastarengas menettää kaiken etunsa kun nastan terävyys katoaa, jäljelle jää vain haitat?
    Lainaan Vastauksena PK:ta:

    Originally posted by Petri.Kekkonen View Post

    Muutenkin tuntuu, että luetaan hiukan eri testiä. 6mm kulunut nastarengas oli 6mm kulunutta kitkaa parempi näissä:
    - väistökoe jäällä
    - kiihdytys jäällä
    - väistökoe märällä asfaltilla
    - väistökoe kuivalla asfaltilla
    - ABS-jarrutus märällä asfaltilla

    Yhtähyviksi noi arvioitiin taas näissä:
    - ajettavuus jäällä
    - ajettavuus märällä asfaltilla
    Eli se että renkaiden ominaisuudet vanhetessaan muuttuvat, ei tee kitkarenkaasta elinkaariajattelussakaan turvallisempaa kuin uutena ollut vastaavan tason nastarengas.
    Jos pelkkä märällä jarrutus tekee kitkasta paremman renkaan vanhemmiten, olisi vielä parempi talvirengas....uusi testivoittaja Kesärengas?! Se pysähtyy märällä asfaltilla vielä nopeammin.
    Last edited by Hemi; 10-10-2010, 00:18.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    edt.tupla.
    Last edited by Hemi; 10-10-2010, 00:19.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by Peltsii View Post
    Mites Hemi, kun kitkarenkaat ovat saaneet paremman arvosanan kuin NASTA hankook ?
    Taas näyttää lohkeavan....ja taas kerran täysin asian vierestä....
    Lueppa nyt taas kuitenkin MITÄ minä oikeasti olen kirjoittanut, eli olenko kirjoitanut että jokainen maailmaan joskus valmistettu nastarengas on parempi kuin jokainen kitkarengas......???
    Vai, olenko verrannut molemmista tuotegategorioista niitä parhaita tai VASTAAVIA tuotteita segmentissään???
    Hankookin talvirenkaasta kirjoitin juuri nejä sanaa sitten ensimmäisen kerran tälle saitille, joten minulle on siitä osoittaa yhtään mitään.

    sitten:
    Originally posted by Peltsii View Post
    Pointti oli juurikin se, että ei katso sokeasti testien tuloksia
    ja...
    Originally posted by OneAndOnly View Post
    Eikö se ole ihan sama jos joku pitää kitkoja nastoja parempana tai toisinpäin. ....
    Ei kai se nyt ihan sama ole hänelle itselleen joka näin virheellisesti kuvittelee, eikä myöskään kenellekkään muulle liikenteessä kulkijalle jos siellä tällaisia "uskovaisia" kitkoillaan ajelee jotka oikeasti uskoo kitkan paremmuuteen talvirenkaana?
    Last edited by Hemi; 10-10-2010, 00:20.

    Leave a comment:


  • Smokehammer
    replied
    Originally posted by Smokehammer View Post
    Monellako meistä on joka vuosi uudet renkaat? Vanhat kun ei ole enää turvalliset!
    Tuon piti olla myös kysymys.. korjasin. Minustakaan ne eivät ole huonot muutaman vuoden ikäisinä. Mutta se miten ne sijoittuisivat jossain testissä yhden tai kahden ajokauden jälkeen? Pysyisivätkö ne testin kärjessä kuluneisuudesta huolimatta?

    Päihittääkö uusi "huippukitka" ominaisuuksillaan käytetyn nastan? Onko turvallisempi vaihtoehto pitää alla ne nastat, vai laittaa uudet vaikka "vaan" kitkarenkaana?

    Ja en edelleenkään väitä kumpaakaan vaihtoehtoa paremmaksi. (Hemille tiedoksi)

    Ja Kouris.. Hyvä pointti tuo kokoon liittyvä asia. Mielummin pienemmät ja laadukkaat kuin halvimmat ja suurimmat mahdolliset. Etenkin talvirenkaissa.

    BMW kuskeilla on varmaan useimmiten hyvät renkaat, mutta teillämme on aika paljon niitäkin joilla vain lain sallimat minimivaatimukset täyttyvät. (jos nekään) Mitä jos takanatulijalla on huippunastat vaikka kahdeksan vuoden takaa ja edellä ajavalla uudet kitkat? kuinka vertaillaan?
    Last edited by Smokehammer; 09-10-2010, 21:52.

    Leave a comment:


  • b mutteri kasa
    replied
    Itsellä lentää viimeistään kahden talven jälkeen renkaat vaihtoon.Kerran ajoin vain yhden talven kitkoilla,kun keväällä meni kesävanteiden/renkaiden odottelu pitkäksi.Ajoin kitkoilla kesäkuuhun asti...

    Leave a comment:


  • Kouris
    replied
    Originally posted by Smokehammer View Post
    Monellako meistä on joka vuosi uudet renkaat? Vanhat kun ei ole enää turvalliset!
    Meidän perheessä on molemmissa autoissa aina turvalliset renkaat. Ajan todella vähän autolla joten mielestäni hyvät talvirenkaat joissa on myös nastat kestävät noin 3 talvea hyvänä vähillä km. Ihan hyvin voisin ostaa uudet vaikka joka talveksi jos näkisin sen tarpeelliseksi tai ajaisen niin paljon että se olisi kulumisen takia pakollista. Eniten olen ihmetellyt sitä että laitetaan jotku 18" talvirenkaat 3srj esim. Pitäähän ne olla autoon käyvän kokoiset mutta eikö tossa joku järki voi olla? Varsinkin kun niistä leveistä talvirenkaista ei ole mitään hyötyä vrt kapeammat. Maksaa vitusti suhteessa enemmän mitä isommat ja sit ku ei rahaa oo ni ostettava jotku nankang talvirenkaat?

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Oletko ajanut metriäkään Hkpl7:lla jotta oikeasti tiedät kuink "meluisa" se on?


    .
    Valitettavasti en. Kaikissa testessä hkpl7 on ollut äänekkäin isolla erolla muihin.

    Olen ajanut e46 touringia uusilla Goodyear nastoilla (17", testien hiljaisimpia nastoja) ja meteli oli järkyttävä.

    Leave a comment:


  • Smokehammer
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    kikarengas on käytännössä kaikissa toiminnallisissa ja mitattavissa olevissa asioissa heikompi tuote talvirenkaana kuin vastaava nastarengas.
    Nii.. Miten perustellaan hyvän kitkarenkaan menestyminen testissä, jos kitkat ovat väitteesi mukaan heikompia kaikessa?

    Kuinka monta pistettä testivoittajiksi julistetut nastarenkaat saisivat esim. yhden tai kahden ajokauden jälkeen? Itsepetosta on kun laittaa edes yhden ajokauden vanhoja renkaita talveksi alle. Ominaisuudet heikkenevät todella nopeasti. Siinä kohtaa uusi hyvä kitkarengas on ominaisuuksiltaan vähintäänkin tasavertainen nastan kanssa. Monellako meistä on joka vuosi uudet renkaat? Vanhat kun ei ole enää turvalliset?
    Last edited by Smokehammer; 09-10-2010, 21:17.

    Leave a comment:


  • Peltsii
    replied
    Mites Hemi, kun kitkarenkaat ovat saaneet paremman arvosanan kuin NASTA hankook ?

    TM 17/2010 Talvirenkaat 205/55R16T, testiauto Ford Focus 2.0, eri nopeusluokasta merkintä renkaan kohdalla.

    Nastarenkaat

    Nokian Hakkapeliitta 7 8,4 ****
    Continental ContiIceContact 8,3 ****
    Bridgestone Noranza 2 Evo 8,1 ***
    Michelin X-Ice North XIN2 8,0 ***
    Pirelli Winter Carving Edge 8,0 ***
    Vredestein Arctrac 8,0 ***
    Goodyear Ultra Grip Extreme 7,9 ***
    Gislaved Nord Frost 5 7,7 **
    Yokohama Ice Guard Stud ig35 7,4 **
    Dunlop SP Ice Response 7,3 **
    Hankook Winter IHPike 7,0 *
    Sava Eskimo Ice 7,0 *
    Insa Turbo T-2 6,3
    Cordiant Sno-Max 5,9


    Kitkarenkaat

    Goodyear Ultra Grip Ice+ 7,4 **
    Continental ContiVikingContact 5 7,3 **
    Nokian Hakkapeliitta R (R) 7,3 **
    Michelin X-Ice XI2 7,0 *
    Bridgestone Blizzak Nordic WN-01 (R) 6,9 *
    Yokohama Ice Guard ig30 (Q) 6,7
    Kenda Icetec 6,4
    Dunlop Graspic DS-3 (Q) 6,3

    Leave a comment:


  • OneAndOnly
    replied
    Minä en kyllä ole koskaan ymmärtänyt näitä armottomia kädenvääntöjä joistain asioista, joka foorumilla näitä kyllä on ja missään minä en niitä ole ymmärtänyt.
    Eikö se ole ihan sama jos joku pitää kitkoja nastoja parempana tai toisinpäin, kertoillaan vaan millä ajellaan ja kerrotaan kokemuksia mitä niistä tulee ja annettaisiin tälläisen "turhan" paskanjauhannan olla ja keskityttäisiin eri renkaiden käyttökokemuksiin.

    Leave a comment:


  • Smokehammer
    replied
    Mistä sä hemi tässä nyt yleensäkään väittelet? Osaat laittaa paljon sanoja peräkkäin, mutta jauhat koko ajan vaan samaa asiaa. Osaatko lukea?

    Ensin myönnät että itsekin kirjoittelet kokemuspohjalta tänne juttujasi ja sitten jankkaat asiasta, jonka kaikki valintansa tehneet ovat hyväksyneet.

    Onko joku nyt tuotteiden paremmuudesta puhunut pitkään aikaan?

    "Kirjoitan VAIN omista kokemuksistani/kokemuspohjalla ja omista mielipiteistäni, eikä minun oma mielipiteeni korreloi eikä tule milloinkaan korreloitumaan "kansan suosioon".
    Se miksi nyt taas puututaan "vaahtoamiseeni", johtuu tietenkin siitä että haluaisin ihan aidosti ymmärtää näiden rangasvalintojen logiikan ristiriidan valittaessa talvirengasta ja valittaessa kesärengasta?"


    Jos sä haluat ymmärtää jotain ihan aidosti, niin ota se oma pää sieltä pensaasta pois.
    Last edited by Smokehammer; 09-10-2010, 14:32.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by Smokehammer View Post
    Riittääkö se perusteeksi jollekin asialle että on päättänyt olla oikeassa??
    En vain ymmärrä sitä logiikkaa miten tässä kohtaa joku voi tämän kitka/nastarengasproblematiikan olevan vain mielipidekysymys?
    Jos näin olisi, niin miten esim.TM voi edes vertailla näiden renkaiden talvirengasominaisuuksia keskenään?
    Jos kitka ja nasta oikeasti ovat Suomen 5-6-talvikuukautta tosiaan täysin tasavertaiset tuotteet siinä tehtävässä mihin ne on valmistettu, niin silloin tämä koko keskustelu on totta tosiaan täysin turha.
    Näin vain ei ole, vaan kitkarengas on käytännössä kaikissa toiminnallisissa ja mitattavissa olevissa asioissa heikompi tuote talvirenkaana kuin vastaava nastarengas.
    Silloin kyse EI VOI olla vain pelkästä mielipiteestä kumpi on parempi TALVIRENKAANA, eikä siitä mitä mieltä kukin nyt sattuu olemaan.
    Kyse ei kuitenkaan ole nyansseista kuten pääosin on kyse kesärenkaiden kohdalla, vaan erot talvirenkaana siinä tehtävässä missä talvirengas tyypillisesti joutuu Suomen talvessa toimimaan, ovat suuria tai erittäin suuria.
    Se miten kukin ajamiseensa suhtautuu tai kuinka akaisin/myöhään renkaansa alle laittaa, on täysin toisarvoista silloin kun vertaamme itsessään kahta erilaista mutta samasta tehtävästä selviytymään valmistettua tuotetta.
    On toki selvää että myös talvirengas voidaan valita myös pelkästään tai lähes pelkästään mukavuusperustein, mutta jos samalla laitetaan pää pensaaseen ja kuvitellaan että ollaan lähelläkään samalla viivalla uusien nastarenkaiden kanssa, ollaan sen kaltaisella itsepetoksen tiellä joka kovin helposti tulee realisoitumaan jossain kohtaa.
    Ne hurskasteut täydellisesti oman/turvallisen ajonopeuden valitsemisesta muusta liikennevirrasta poiketen, on suoraan sanoen pelkkää paskapuhetta.
    En ole milloinkaan n.puolessa miljoonassa ajamassani talvisessa päätiekilometrissä nähnyt että kitkarengasautot muodostaisivat omia letkojaan valitessaan muusta liikenteestä poikkeavia ajonopeuksia tai että missään kohtaa kelistä riippumatta kitkarenkain varustettu ajoneuvokanta erottautuisi omana ryhmänään muusta liikenteestä poikkeavalla ajonopeudellaan.
    Ei, näinhän ei oikeasti tapahdu kuin kitkarengasuskovaisten romantttisissa itsepetoksellisissa päiväunissa, vaan 95% kitkarenkain varustetusta ajoneuvokannasta kulkee pääteillä ihan samaa keskinopeutta kuin se nastarenkain varustettu ajoneuvokantakin.
    Se että onko nykyiset nastarenkaat parempia TALVIRENKAITA kuin nykyiset kitkarenkaat, EI ole mielipidekysymys!!!
    Se kuinka "vaarallisiksi" kitkarenkaat kullekkin ovat tai millä perusteilla kukin voi kuitenkin kitkarengasvalintansa tehdä taas ON pielipidekysymys, mutta näiden eri tuotteiden paremmuutta se ei muuta miksikään!!!

    Leave a comment:

Working...
X