Talvirengaskeskustelu

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hammu
    replied
    Originally posted by Smokehammer View Post
    Jos tiput sinne sokeana ja kädettömänä vailla ymmärrystä, niin ihan sama vaikka mukana olis pumpattava barbara 6-sylinterisellä dieselillä.

    Ja Ei... tämä ei todella heikennä tän jutun tasoa. Se on FAKTA!
    Niinpä

    Joo, mutta asiaan. Kivittäkää hengiltä jos siltä tuntuu.
    Ruuvasin eilen nelikkoon kitkat alle.

    Leave a comment:


  • Smokehammer
    replied
    Originally posted by Hammu View Post
    Niinpä, jos putoat avantoon ni haluutko naskalit vai nappulahanskat?
    Jos tiput sinne sokeana ja kädettömänä vailla ymmärrystä, niin ihan sama vaikka mukana olis pumpattava barbara 6-sylinterisellä dieselillä.

    Ja Ei... tämä ei todella heikennä tän jutun tasoa. Se on FAKTA!

    Leave a comment:


  • rizzo
    replied
    Originally posted by Hammu View Post
    Niinpä, jos putoat avantoon ni haluutko naskalit vai nappulahanskat?
    Nappulahanskat, naskaleista jää kullin varteen inhottavat jäljet.

    (peltone kerto)

    Leave a comment:


  • Hammu
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Tuulilasin testin mukaan:

    Jäällä +1c.
    Kiihdytys, Conti nastan ja kitkan ero n.90%!
    Jarrutus, ero 60%!

    Märkä asfaltti, ero nastan hyväksi n.10%.
    Kuiva asfaltti, ero kitkan hyväksi 4%.


    Niinpä, jos putoat avantoon ni haluutko naskalit vai nappulahanskat?

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Tuulilasin testin mukaan:

    Jäällä +1c.
    Kiihdytys, Conti nastan ja kitkan ero n.90%!
    Jarrutus, ero 60%!

    Märkä asfaltti, ero nastan hyväksi n.10%.
    Kuiva asfaltti, ero kitkan hyväksi 4%.

    Leave a comment:


  • teropa
    replied
    Originally posted by VolvoTDi View Post
    Siis voi helvetti mikä idiootti, taidat tahallasi tajuta väärin asiat!! Tarkoitin tuolla raamattu jutulla sitä, että porukka kyttää niitä testejä ja valitsee niistä sen testivoittajan, mikä nyt on ainut oikea voittaja eli paras ja vouhottaa niistä, itse tein aikoinaan samaa, mutta petyin rajusti! Lyödäänmpä samat renkaat johonkin muuhun autoon niin varmasti muuttuu tulokset ja miksi muuten niin ei tehdä :think

    Missään kohtaa en TAAS maininnut, että kitka olisi parempi kuin nastarengas talvirenkaana, totesin vain, että tulee vielä se hetki, oli se sitten vaikka 20 vuoden päästä, että ne nastarenkaat kielletään! Itsepetosta, ööö, ei oikein sytytä...
    En ota noihin teidän muihin keskinäisiin juttuihin kantaa, mutta tuo nastarenkaiden kieltäminen on täyttä kukkua. Suomessa ei tulla koskaan kieltämään nastarenkaiden käyttöä. Ei koskaan.

    Jos ei nyt sitten ufot tule (niiden piti tulla jo eilen, uutisten mukaan), ja kääntele vähän pallon akselia eri suuntaan, että meille tulee eri ilmasto .

    Mutta muuten... nastarenkaiden kieltoa Suomessa saatte pojat odottaa, ja helvetin pitkään.

    Tero

    Leave a comment:


  • VolvoTDi
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Tämähän vain kuuluu juuri tähän sarjaan itsepetoksia jolla kitkarengas itselle perustellaan.
    Eli uskotellaan ja vakuutetaan itselle että ko.rengastestien suorituskykymittaukset ovat suurta salaliittoa kitkarenkaita vastaan ja/tai että testit ikäänkuin manipuloivat kuluttajia nastarengaskuluttajiksi (..."on toteltava ja uskottava"...).
    Ok, jos testi tehdään Nokian omistamalla testiradalla, niin miksi suosittaisiin Nokian nastarengasta, kun kerran Nokia valmistaa myös kitkarenkaita....ihan samoin kuin kaikki muutkin valmistajat?
    Eli tämä on toki vain se yksi itsepetoksen osa-alue jolla kitkarengas Suomen talvessa on niin erinomainen.
    Kuitenkan ihan oikeasti kyse ei ole yhden eikä kahdenkan lehden yksittäisestä testistä, vaan tuhansista testeistä kymmeniltä vuosilta ja mikä oleellisinta, kyseessä on jo fysiikan lait, johon ei mikään testi sinällään vaikuta.
    Muutoin jääratakisoja vedettäisiin nastapyörien ohessa kitkoilla.
    Kyse kun ei ole tässä kohtaa nyansseista kuten kesärengastesteissä, vaan erot uusimpien nasta ja kitkarenkaiden välillä erot ovat selkeitä, suuria ja yksiselitteisiä, vaikka kitkauskovainen tämänkin kääntää itselleen joksikin muuksi selitykseksi.
    Siis ihan aikuisten oikeasti näissä talvirengastesteissä kitkarengasta sikäli suositaan että nämä rata/pujottelu/jarrutustestit tehdään jo valmiiksi nastarenkaiden karhentamalla lumella ja jäällä.
    Jos testeissä imitoitaisiin tilannetta jossa nastarenkain varustettua ajoneuvovistaa ja sen tietä karhentavaa vaikutusta ei olisi, olisi tulokset kitkarekaiden osalta todella murheellisia.
    Eli taas kerran VolvoTDI kääntää/selittelee kitkaa tykönään paremmksi talvirenkaaksi Suomen talvessa suhteessa nastapyöriin kuin se onkaan?
    Miksi jos kerran ne kitkat ja niiden heikompi suorituskyky oikeasti tiedostetaan ja ne ajonopeudetkin valitaan sen mukaan?
    Mitä hävettävää ja peiteltävää kitkan heikossa suorituskyvyssä on jos siihen kerran oikeasti uskotaan ja sen mukaan liikenteessä käyttäydytään?

    ...ja miten niin Hemin ilme kun joutuisi ruuvaamaan kitkat alle?
    No, vaikka omissa+kaikissa perheen autoissa tällä hetkellä Nokian 4:set tai 7:t nastapyörät onkin, niin ajan kyllä asiakkaiden autoilla talvessa jokusen tuhat kilometriä myös kitkapyörillä.
    Päiväkohtaisen ja varsin realistisen vertailun tekeminen on siis varsin helppoa, eikä se tosiaan aina hymyilytä jos joutuu asiakkaan autolla lähtemään kitkoin kaikista huonoimpaan keliin.
    Tosin siinä kohtaa kun Suomessa kiellettäisiin nastapyörät kokonaan, hymyiltäisiin 100% varmuudella me kaikki kun talvinopeusrajoitukset pudotettaisiin 6-kuukaudeksi 60-70kmh:iin, vakuutusmaksut kaksinkertaistettaisiin, suolaa olisi pääteillä viisin/kuusinkertainen määrä ja henkilö+ajoneuvovahinkoja syntyisi kolmin nelinkertainen määrä nykyiseen. Samalla hiekoituksen valtava lisääntyminen vahdattaisi umpiot ja tuulilasit joka kevät.
    Todella hassua.
    Siis voi helvetti mikä idiootti, taidat tahallasi tajuta väärin asiat!! Tarkoitin tuolla raamattu jutulla sitä, että porukka kyttää niitä testejä ja valitsee niistä sen testivoittajan, mikä nyt on ainut oikea voittaja eli paras ja vouhottaa niistä, itse tein aikoinaan samaa, mutta petyin rajusti! Lyödäänmpä samat renkaat johonkin muuhun autoon niin varmasti muuttuu tulokset ja miksi muuten niin ei tehdä :think

    Missään kohtaa en TAAS maininnut, että kitka olisi parempi kuin nastarengas talvirenkaana, totesin vain, että tulee vielä se hetki, oli se sitten vaikka 20 vuoden päästä, että ne nastarenkaat kielletään! Itsepetosta, ööö, ei oikein sytytä...

    Leave a comment:


  • jsa014
    replied
    Kun tämä oman turvallisuuden maksimointi on päivän sana, niin ensi kesänä jokaisen nastafanaatikon ja kitkankiroajan auton alla pyörii 155/85R15. Eikös niin, vesiliirtohan on se kesän pirulainen, ja riski joutua siihen on noilla paljon pienempi kuin niillä 265:lla. Laitetaan orava loppuun että vakakamielisimmätkin vaahtoajat tajuavat pienen huumorin kukkasen eivätkä ala huutamaan noiden renkaiden saatavuudesta tai väistöaikojen kasvusta. Noin.

    Mutta sehän on kitkojen ikävä puoli, että jos pamauttaa hirveä tai muuta päin ja jää ainoana autosta henkiin, niin pyörätuolissa papparaisenakin vielä spekuloi olisivatko ne samaan rahaan saadut huippunastat estäneet tilanteen. Vaikka usein eivät, niin silti.

    Leave a comment:


  • teropa
    replied
    Originally posted by BeemeR1 View Post
    Tuulilasilehden (13/2010) talvirengastestin mukaan joissakin talviolosuhteissa kitkat pitävät paremmin kuin nastat. En sitten tiedä, että ovatko testissä mukana olevat nastat uusimpia vai ei...

    Ja ennen kuin alat inttämään sanoja suuhuni, niin minunkin mielestä nastarengas pitää pääsääntöisesti paremmin kuin nastaton, mutta nastattomallakin voi ajaa talven ilman havereita - mystistä... :think
    Kesärenkaillakin voi ajaa talven ilman havereita... mitäs mystistä tuossa nyt on.

    Tero

    Leave a comment:


  • BeemeR1
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Väärin.
    Uusimmat nastarenkaat pitävät KAIKISSA talviolosuhteissa paremmin kuin vastaavat kitkarenkaat.
    Tuulilasilehden (13/2010) talvirengastestin mukaan joissakin talviolosuhteissa kitkat pitävät paremmin kuin nastat. En sitten tiedä, että ovatko testissä mukana olevat nastat uusimpia vai ei...

    Ja ennen kuin alat inttämään sanoja suuhuni, niin minunkin mielestä nastarengas pitää pääsääntöisesti paremmin kuin nastaton, mutta nastattomallakin voi ajaa talven ilman havereita - mystistä... :think

    Leave a comment:


  • AnttiR
    replied
    Viime talven oli bemarin alla nokian hakkapeliitta 5:set. Ja erittäin tyytyväinen olin, ajettiin jäärataa ja kylkimyyrä reilusti ja kilometrejä tuli talvirenkailla viime talvena n. 30tkm. Ei ollu lähteny nastoja ollenkaan vaikka takarenkaista oli kyllä hävinny pintaa talviaikana yllättävänkin paljon.
    Edellisenä talvena oli kyllä eri auto 940 turbo volvo lukkoperällä ja siinä oli pakasta vedetyt hakkapeliitta neloset alla ja oli ihan kamalaa ajaa talvella pitempää matkaa sillä. Nastoja ei ollu takarenkaissa enää ollenkaan keväällä ja ei puhettakaan että jäisellä tiellä olis uskaltanu lähtee ohittamaan, parit tilanteet oli jo ennen ku oppi. Nämä näki kyllä kans jäärataa ja kylkimyyryä reilusti.
    Mutta nii, noi vitoset oli ihan huiput jo reilusti kuluneenakin, piti ihan uskomattaman hyvin, oon ollu aina sitä mieltä että käyttöautolla pitää päästä huonompaaki tietä ajamaan ja kertaakaan en jääny bemarilla mihinkään kiinni talvella. Serkku sano että sen samanlaisella autolla ei meinaa päästä kunnolla talvella, en sit keksiny muuta ku että renkaista se johtu.

    Nyt mietinnän alla että hommaanko bemariin kaks uutta hakkis vitosta vai ostanko samantein hakkapelittaa 7:t?
    Kitkarenkaat oli ihan kivat ainaki neliveto autossa mutta jotenki niihin vaan ei oo oppinu luottamaan samalla tavalla ku nastarenkaisiin, ei oo kyllä kokemusta ihan uusista kitkoista mutta nää nokian RSi:t mitkä oli äitin autossa nii kyllä sitä mielummin ajeli omalla autolla missä oli nastat alla.

    Eli mun ääni menee nastalle ja ainaki noissa hakkapeliitta vitosissa oli semmonen kitkarenkaan näkönen kuviointi. Nii elin ainaki siinä uskossa että ne on kitka- nastarenkaat!?

    Leave a comment:


  • Peltsii
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Millä lailla?

    Kumiseos, lamelloinnin tyyppi, ns. mikropumput jotka imevät vettä pois jään pinnalta ym.

    Leave a comment:


  • jussi_r
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Millä lailla?
    Lujaa uskoa ja tarkkaa ajohanskaa.

    Leave a comment:


  • Irl-Racing
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Millä lailla?
    ohan siellä paljon löysempi kumiseos pidon saamiseksi ja lamelleihin sisärakenteisiin tehään paljon tarkempia muutoksia (kun nastasta renkaassa saadaan jääpito nastalla niin ei tarvitse tehdä noita muutoksia hyvän tuloksen saamiseksi) ja Greendiamondihan esittelee kun ne käyttävät pähkinän kuoria kitkoissaan
    Last edited by Irl-Racing; 13-10-2010, 22:27.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by Peltsii View Post
    ...Kyllähän nykyään nastarenkaita on keksitty alkaa lamelloimaan, mutta kitkarenkaissa käytetään silti erilaisia teknisiä ratkaisuja.
    Millä lailla?

    Leave a comment:

Working...
X