Announcement

Collapse
No announcement yet.

Talvirengaskeskustelu

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • manzneri
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2007
    • 551
    • Kesälahti

    Ite hommasin viime syksynä alle olikohan Nokian Hakkapeliitta R ja koko tais olla 225/45 17" vanteella. Ja ei voi muuta sanoo ton eteläsuomen viime(kin) talven perusteella että täysin oikea päätös oli. Nastat olis karissu varsinkin takarenkaista jo alkutalven vähien lumien aikana pitkin mäkiä. Nyt yhen talven ajetut (ja välillä kun lapsetti, eli takarenkaat on pyöriny hieman eturenkaita enemmän ) renkaat on pinnaltaan vielä lähes uudet...

    Tota ennen ei oo kitkakumeja alla ollu eikä niistä kokemusta mutta kyllä erittäin positiivisesti voisin suositella kitkoja alle muille myös. Tuli ajettua muutama reissu pohjoseenkin talven aikana ja hyvin toimi sitten myös oikeesti lumisessakin maastossa.

    Ihan sama se on kitkoilla tai nastoilla, molemmissa on omat hyvät ja huonot puolensa ja loppupeleissähän se on ratin ja penkin välistä kiinni ajautuuko semmoseen tilanteeseen missä mikään rengas ei enää pelasta

    Comment

    • Armas P
      Bimmer Rookie
      • Dec 2008
      • 74

      Itsellä oli täsmälleen samanlaisessa autossa kitkat ja hyvin niillä pärjäsin. Kitkoista ja nastoista on kummastakin kokemusta, kummatkin ovat kompromisseja. Kitkat hyvä ajaa ja hiljaiset, mutta joissain olosuhteissa (jää) eivät pidä. Tämän tosin voi kompensoida ajamalla hitaammin, eikä talvella varmaan muutenkaan kannata ajaa nappi laudassa. Ja kitkat vanhemmiten ovat todella luikkaat ihan normaalilla sadekelillä, ts. niitä ei voi ajaa aivan loppuun, kumi kun kovenee ja ominaisuudet karisevat.

      Silti itsellä ei ole vaihtoehtoa, ajan kitkalla. Vuodessa tulee 30-60tkm.

      Comment

      • bmw528
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2004
        • 210
        • keskisuomi

        nastat on ykköset

        Kohta 17 vuotta autoilleena niin ei ole kunnon nastarenkkaitten voittanutta..nimim: peilijäisellä kylätiellä ei kitkoilla tee yhtään mitään...
        on löylyä!!!

        Comment

        • TFV
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2006
          • 3080
          • Nurmijärvi

          Kitkoilla ajelee matkustajat.
          E70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.

          Comment

          • isowner
            Bimmer Rookie
            • Dec 2007
            • 79

            Miksi jäänaskaleissa on piikit eikä kumitutteja??
            M42B18

            Comment

            • Zoui
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2003
              • 6350
              • Tampere

              Originally posted by isowner View Post
              Miksi jäänaskaleissa on piikit eikä kumitutteja??
              Koska niitä ei käytetä kuivalla asfaltilla...

              Ite kun ajelen länsisuomessa kuivia pääteitä talvet läpi, niin kyllä kaikissa autoissa on kitkat alla ja ilman ongelmia on kymmenisen vuotta menty.
              Elämä on pihakivestä.

              Comment

              • Cock
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2003
                • 752
                • Tsadi

                Originally posted by bmw528 View Post
                Kohta 17 vuotta autoilleena niin ei ole kunnon nastarenkkaitten voittanutta..nimim: peilijäisellä kylätiellä ei kitkoilla tee yhtään mitään...

                itse 12 vuotta autoilleena olen luottanut joka talvi kitkaan, ja hyvin on pärjätty, kelissä kuin kelissä ja ympäri suomen. Kertaakaan ei ole vituttanut !

                Itseasiassa, nyt varsinkin kun talvet rupeaa olemaan mitä on tulisi nastarenkaiden käyttö kieltää lailla, tai asettaa jonkunnäköinen nastavero.

                Ottaa hattuun kun varsinkin etelä-Suomessa ajellaan paljaalla asfaltilla suurin osa talvesta pitkälle kevääseen, tiet on aivan helvetin kuralla piikkipyörien ansiosta ja kaiken hyvän lisäksi niitä perkeleitä lentelee tuulilasiin ja konepeltiin edellä ajelevan nokialaisista. Ihanaa, se on tulossa taas !
                540i 6-Gang Touring -95 -ZzZz-
                Audi A6 C7 S-Line ABT

                Comment

                • MarttiKK
                  BTCF Member
                  • Oct 2004
                  • 1638

                  Originally posted by Dani View Post
                  Ainakin mun Contin WinterViking2 nastarenkaat ovat huomattavasti hiljasemmat kun mitä kesärenkaat ovat
                  Sama täällä.

                  Comment

                  • jsa014
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2006
                    • 1651
                    • Turun Pallivaha

                    Aikoinaan oli HKPL2 nastat patongin alla, ja olivat varsin meluisat. Koko oli 195/65R15. Sitten alle vaihtui Goslaved NF2 koossa 205/50R16 ja johan hiljeni.

                    Mutta päivän epistolaan, millaisia hintoja porukka on maksanut kitkoista koossa 235/45R17? Siis esim Nokian R/RSi, Conti, GY GW3, Michelin X-ice, Blizzak Nordic ym muut kunnon kitkat. Näyttää olevan listahinnat (siis netin kautta löydettävät) 800-1100€, mutta mihin hintaan noita on mukaan irronnut?
                    316 E21 -> 320 E30 -> VW,Ford,Renault -> 540 E34-> 525 E39 ///M-Sport Touring

                    Comment

                    • Tomi T
                      BTCF Member
                      • Apr 2003
                      • 3851
                      • Nokia

                      Originally posted by Cock View Post
                      Itseasiassa, nyt varsinkin kun talvet rupeaa olemaan mitä on tulisi nastarenkaiden käyttö kieltää lailla, tai asettaa jonkunnäköinen nastavero.
                      Samaa mieltä. Esim. 500e haittavero ostettua nastarengassarjaa kohti.
                      BMW 330i M-sport G20 Portimao blau metallic '19
                      ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
                      ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
                      BMW 750iL E32 Diamantschwarz metallic '93
                      BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05

                      ex. 53*BMW

                      Comment

                      • Purtsi123
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2008
                        • 1011
                        • Kuopio

                        Täällä kun tuo kitka näköjään hallitsee, niin sanon ehdottomasti nastat. Ja jos tuo alla oleva teksti pitää paikkaansa, niin henkikulta on mulle niin kallis, että en todellakaan kitkoja ikinä tule alle laittamaan, jos nastoillakin on joskus(varsinki takavetosella autolla jyrkässä ylämäessä) pulassa.
                        Originally posted by Dani View Post
                        Tekniikan maailma:

                        Nasta- ja kitkarenkaiden paremmuudesta on väitelty niin kauan kuin kitkarenkaita on markkinoilla ollut. Tämän hetken tilanne on kiistämättömien testitulosten perusteella yllättävän selvä.
                        Pohjoismaiset alemman nopeusluokan kitkarenkaat eivät ole missään pitoa, turvallisuutta tai ajettavuutta mittaavissa kokeissa nastarenkaita parempia. Eivät edes asfaltilla, mikä saattaa tuntua yllättävältä. Tämä fakta on jokaisen kitkarenkaita puolustavan syytä tunnustaa.
                        Ainoa todellinen peruste pohjoismaisten kitkarenkaiden valinnalle on ajomukavuus, joka saavutetaan luopumalla osasta renkaiden turvallisuutta, niin jäisellä kuin sulallakin tiellä.
                        Varmin valinta tekniikan kannalta turvattomampaan autoon ja mahdollisesti kokemattomalle kuljettajalle on nastarengas. Se tasoittaa pitoeroja ja auttaa vaikeissa olosuhteissa. Jos alla on suurempi ja ajanmukainen auto, jossa on ajonvakautus ja siihen liittyvät järjestelmät, nasta- ja kitkarenkaiden erot pienenevät.
                        Last edited by Purtsi123; 02-10-2009, 20:30.
                        E61 525xda -08

                        Comment

                        • petrolhead
                          Moderator
                          • Feb 2004
                          • 13793
                          • Hyvinkää

                          Näitä keskusteluita seuratessa hämmästyttää se miten paljon painoa rengasmelulle laitetaan kumin valinnassa. Vai ajanko mä sitten sen verran lumisempia teitä kuin porukka keskimäärin
                          2015 VW Crafter
                          1984 BMW 316
                          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                          Comment

                          • jsa014
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2006
                            • 1651
                            • Turun Pallivaha

                            Totta. Faktat ovat faktoja, nastat ovat turvallisemmat kuin kitkat, silloin kun ne ovat auton alla.

                            Kitkojen iso turvallisuuspointti on se, että ne voi laittaa alle Lokakuun alussa ja vaihtaa pois Toukokuussa. Silloin ne kaikki "lumi yllätti autoilijat" aamut ei yllätäkkään. Ja kun ne kitkat laitetaan koossa kesäkoko-max 2", niin ei senkään puolesta tarvitse niillä ajoa vältellä. Kuitenkin suuri syy miksi niiden talvipyörien vaihto jätetään mahdollisimman myöhään ja kesärenkaiden aikaiseen on se, että talvikäytössä on ne 15" möhkövanteet.
                            316 E21 -> 320 E30 -> VW,Ford,Renault -> 540 E34-> 525 E39 ///M-Sport Touring

                            Comment

                            • Vasara
                              Bimmer Fanatic
                              • Apr 2006
                              • 310
                              • Hesa

                              Ruoho on aina vihreämpää aidan toisella puolella.

                              Silloin, kun auton alla ovat olleet kitkat, on kironnut niiden huonoa pitoa aina silloin tällöin jäisillä teillä. Toisaalta silloin, kun minulla on ollut autossa nastarenkaat, toivoo aina sulilla teillä, että olisi kitkat. Tällä hetkellä äksän alle löytyy tallista talvirenkaiksi nastat, ja juuri Englannista tilaamat Hankookin kesärenkaat ovatkin mallia M+S. Joten kitkat vs nastat vertailua pääsee tekemään ensi talvena niin paljon kun sielu sietää.
                              -> E92 325i -07
                              ex: E53 X5 3.0d -04 Sport

                              Comment

                              • Laku
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2007
                                • 17529
                                • Turku

                                Originally posted by jsa014 View Post
                                Mutta päivän epistolaan, millaisia hintoja porukka on maksanut kitkoista koossa 235/45R17? Siis esim Nokian R/RSi, Conti, GY GW3, Michelin X-ice, Blizzak Nordic ym muut kunnon kitkat. Näyttää olevan listahinnat (siis netin kautta löydettävät) 800-1100€, mutta mihin hintaan noita on mukaan irronnut?
                                Entä samat kitkat koossa 225/45-17"?
                                Näillä mennään:
                                - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                                - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                                - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                                - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                                Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎