Announcement

Collapse
No announcement yet.

Talvirengaskeskustelu

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Arnolds
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2005
    • 3310
    • Kajjjaani

    Originally posted by lao View Post
    Mulla laski kulutus talvella, kun siirryin kitkoihin monta vuotta sitten. Tuli ajettua risteyksiin paremmin ennakoiden ja moottorijarrulla rullaten.
    Joo ja Treella ajasin minäkin kitkoilla.

    Miettikääs nyt ihan tarkkaan te etelän hetelmät miten tää homma Suomessa kokonaisuudessaan menee.
    F26 xDrive20d TwinPower

    EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

    Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

    Comment

    • touring39
      BTCF Member
      • May 2005
      • 3901
      • Kaarina

      Huoh, vuodesta toiseen tätä samaa keskustelua.

      Silloin kun pitää kelistä riippumatta ajaa up to 1000 km viikossa työajoa akselilla Turku-Seinäjoki-Jyväskylä-Joensuu-Kotka-Helsinki, pitää jonkun verran huolehtia siitä, että matkanteko on turvallista.

      Olen 4 talvea ajanut kitkoilla silloin kun ajo oli "normaalia", eli kaupassakäyntiä, satunnaisia reissuja ja muuta rallia. Silloinhan sitä kitkoilla pärjäsi ihan OK, kun ajeli liukkailla hiljaa tai jätti kelin takia lähtemättä.

      Viime ajat olen kuitenkin satsannut autoihin, joissa on kaikki lyhenteet, nelivedot sun muut, mutta kun eteen tulee hirvi, muksu, liikenteessä törppöilevä kanssa-autoilija ym. jarrutusmatka on se, joka ratkaisee. Kitkoilla olis tullut monta kolahdusta, mutta aina parhaat nastat, mitä rahoilla saa, ovat pelastaneet tilanteen (kop kop). Siinä se on.

      Eli: liukkaalla (jota mun mielestä Suomessa vielä on aika paljon) nastarenkaat ovat turvallisemmat, koska niillä saa auton pysähtymään nopeammin. Mikä tässä on niin vaikea tajuta???
      Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

      Ex:
      e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

      Comment

      • VolvoTDi
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2006
        • 1576
        • Tampere - Pori

        Originally posted by touring39 View Post
        Huoh, vuodesta toiseen tätä samaa keskustelua.

        Silloin kun pitää kelistä riippumatta ajaa up to 1000 km viikossa työajoa akselilla Turku-Seinäjoki-Jyväskylä-Joensuu-Kotka-Helsinki, pitää jonkun verran huolehtia siitä, että matkanteko on turvallista.

        Olen 4 talvea ajanut kitkoilla silloin kun ajo oli "normaalia", eli kaupassakäyntiä, satunnaisia reissuja ja muuta rallia. Silloinhan sitä kitkoilla pärjäsi ihan OK, kun ajeli liukkailla hiljaa tai jätti kelin takia lähtemättä.

        Viime ajat olen kuitenkin satsannut autoihin, joissa on kaikki lyhenteet, nelivedot sun muut, mutta kun eteen tulee hirvi, muksu, liikenteessä törppöilevä kanssa-autoilija ym. jarrutusmatka on se, joka ratkaisee. Kitkoilla olis tullut monta kolahdusta, mutta aina parhaat nastat, mitä rahoilla saa, ovat pelastaneet tilanteen (kop kop). Siinä se on.

        Eli: liukkaalla (jota mun mielestä Suomessa vielä on aika paljon) nastarenkaat ovat turvallisemmat, koska niillä saa auton pysähtymään nopeammin. Mikä tässä on niin vaikea tajuta???
        Samaa matkaa ajelen minäkin lisäten vielä Tampereen listaan ja en ole kyllä kertaakaan kaivannut suolaveteen nastoja!!
        Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
        Check:
        www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
        Tampere 044-5867096

        Comment

        • jussi_r
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 1655
          • Nurmijärvi

          Originally posted by Arnolds View Post
          Miettikääs nyt ihan tarkkaan te etelän hetelmät miten tää homma Suomessa kokonaisuudessaan menee.
          Se menee niin, että rannikkoseuduilla on kaikkein hankalimmat kelit yhdistettyinä vielä yleensä suurempaan liikennetiheyteen. Mitä sisemmässä maata olet, sitä vakaammat talvikelit, ja sitä paremmin nastattomilla renkailla pärjää.

          Lehtivertailuista muuten ei saa muuta selkoa, kuin että olisi hyvä olla joka nurkassa suunnilleen kolmea erilaista rengasta rinnakkain. Aina on suo siellä, vetelä täällä.

          Kiteyttäisin asian niin, että nastaton rengas on kuin takavetoinen auto. Suurin osa tuulipukukansaa tietää varmuudella että sellaisella ajamalla kuolee talven tullen ihan heti tai viimeistään jouluksi. Sitten on niitä valon nähneitä, joiden mielestä se nastaton rengas tai takavetoinen auto on ainoa ajateltavissa oleva vaihtoehto. Eikä tässä väittelyssä yleensä tosiaan inttäminen auta.
          M3 Cabrio Individual
          530d GT xDrive
          GL420 CDI
          ZX-12R

          Comment

          • ockelbo4500
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2007
            • 924
            • Sotkamo--Oulu

            Käsitykseni mukaan Talvikelin kolareista suurin osa tapahtuu joko ajoneuvon hallinnan menetyksen kautta tai jarrutus menee pitkäksi ja siten toisen perään tai johonkin muuhun esteeseen osuen. Ei siis välttämättä ylinopeuden tms. seurauksena.

            Nuo peräänajo / ketjukolarit johtunee siitä, että ajetaan joko liian lujaa olosuhteisiin nähden, räplätään kännykkää tms. ja sitten ei enää ehditä pysäyttää ajoneuvoa.
            Ajoneuvon hallinta taas menetetään syystä, että ei tiedetä miten ajoneuvo käyttäytyy liukkaalla tai sitten tiedetään, mutta esim. liian suurella tilannenopeudella hallinta tehdään mahdottomaksi.

            Kumpaankin vaihtoehtoon nastarengas tuo lisävarmuutta kitkaan nähden, koska nämä molemmat tapahtuvat kelin liukkauden vuoksi. Kitkarenkaat eivät missään nimessä silti ole huonot. Aivan pahimmissa keleissä niillä vain joutuu varomaan hieman enemmän kuin nastoilla. Mutta ainahan varmuutta pitäisi jättää... eli jos näin ajattelee ajaa jo luultavasti liian lujaa keliin nähden.

            Suurin ongelma suomessa mielestäni on taajama-alueiden asukkaiden asenteissa ja osittain myös ajotaidoissa. Ruuhka-aikoina esim. Oulun ohitustiellä ajetaan ns. tappituntumalla yli rajoitusten, olipa keli mikä tahansa. Jokainen ymmärtää mitä tästä seuraa sitten kun onkin se liukas päivä , eikä suolaa ole pystytty kylvämään. Jollain lipsahtaa varmasti ja tulos on sitten sen mukainen.

            Maaseudulla toki liikennettä on paljon vähemmän, mutta tiet myös ovat aina jäässä jolloin ihmisillä säilyy tuntuma liukkaan tien tuomista signaaleista kujettajalle ja liukkaus osataan siten ottaa huomioon. Tiet eivät (lähes) koskaan myöskään ole erittäin liukkaita, kuten sopivasti suolattu tienpinta, johon sataa vettä tms, on pahimmillaan.

            Renkaiden paremmuudesta voi varmaan väitellä vaikka kuinka. Asiaa kuitenkin voisi ajatella esim. seuraavan esimerkin kautta. Sinulla on E30 korinen 325i BMW ja kuljettajaksi on lähdössä juuri ajokortin saanut nuori, jolla ajokokemusta ei ole kuin autokoulusta. Laittaisitko nuoren matkalle mieluummin kitka- vai nastarenkailla? Itse valitsisin nastarenkaat, koska ne ovat ns. tasavarma vaihtoehto kaikkiin talvikeleihin. Toki autollakin olisi tässä tapauksessa vaikutuksensa valitaan, kuten normaalistikin.
            BMW E84 X1 18dXdrive -14

            Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
            Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
            Ex, E46 320 d Touring -01
            Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

            Comment

            • Piikkinen
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2008
              • 1549
              • Kuopio

              Empä jaksa selata koko topicia läpi jotta löytäsin kokemuksi. Eli tässäpä kyssäri.

              Kellään kokemuksia Michelin X-ice north nastagummeista koossa 195/65/15
              tai yleensäkkään kyseisistä renkaista?
              Mammalla tulee nyt enempi työmatka ajoa joten renkaiden pitää olla hyvät.

              Sawo Connection - Normaalisti kännissä ja alasti

              ALV 0% connection

              BMW E91 330xd

              Ex:
              BMW F31 318dA
              BMW E61 525dA LCI
              BMW E36 318is coupe
              BMW E36 316 Touring -98 "YrRyKkÄ"
              BMW E30 316
              BMW E34 520


              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                Originally posted by VolvoTDi View Post
                Hyvä ostos, sillä talvella Suomessa ne tiet on asfalttia ilman jääpeitettä!
                Ai jaa? Suomessa ei siis ole talvisin jäätä teillä? Miksi ihmeessä sitten käyttää kitkarengastakaan kun kerran kesärenkaallakin täällä talvisin pärjää? Oikeasti se hyvin tampattu lumi ajoalustana on lähes olemattoman harvinainen ajoalusta Oulun alapuolella, missä kitkarengas on yhtä hyvä kuin nastapyörä.
                Jäätähän täällä riittää ja riittää jos/kun on talvisin liikenteessä aikaisin aamuisin ja myöhään iltaisin ja varsinkin aikaisin aamulla kun yöllä nastaton raskas liikenne on kiilloittanut tiet peilijäisiksi.
                Itsepetoksen määrällä ei näytä juuri rengasasioissa vain olevan mitään rajoja...?
                Last edited by Hemi; 29-09-2010, 23:41.

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  Originally posted by Bmw Master View Post
                  Tilastojen mukaan, kitkarenkaita käyttäville tapahtuu vähemmän onnettomuuksia kuin nastakuskeille. Kitkoilla ajava tiedostaa huonomman pidon ja ajaa ennakoivasti ja varovammin. Nasta kuskit kaahaa kuin hullut kun on niin hyvä pito. Kahvipöydässä kehuskellaan kun piti taas aamulla ohittaa kitkarenkailla ajavia hidastelijoita, eivät edes sataa ajaneet 80 alueella!
                  Kerrotko meille kaikille mistä tällainen tilasto löytyy?
                  Nimittäin jos/kun esim.poikkeat talvella AVK:lle ja katsot mitä pyöriä lunastusajoneuvojen alla on, niin huomaat heti että siellä suhde on n.50/50%.
                  Alkutalvesta ennen joulua kitkarengasautojen osuus voi olla jopa hieman suurempi, vaikka talvisesta ajoneuvokannasta maksimissaan kolmannes on kitkapyörillä varustettuja ajoneuvoja.
                  Itse asiassa muutama vuosi sitten taisi olla puhetta juuri siitä että kitkarenkailla varustetuilla autoilla pitäisi olla korkeammat vakuutusmaksut niiden suuremman onnettomuustiheyden vuoksi.
                  Toisaalta....tällä kitkarengas=vähemmän onnettomuuksia logiikalla=itsepetoksella, nimenomaan kesäisin Nankang:lla ajaville pitäisi sattua vähemmän onnettumuuksia erityisesti vesisateilla kuin yyber Misukkakuskeille, koska he nimenomaan tiedostavat renkaansa puutteet j näin ollen "koheltavat" vähemmän?
                  Eli kielletään kesärenkaista kaikki muut paitsi ne halvimmat Kiinalaiset saippuapalat ja onnettomuudet loppuu lähes tyystin....
                  Edelleen....huoh....itsepetoksella ei rengasasioissa ole äärtä eikä laitaa...

                  Comment

                  • Bmw Master
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 13155
                    • Kokomo

                    Originally posted by Hemi View Post
                    Kerrotko meille kaikille mistä tällainen tilasto löytyy?
                    Tilaston ja muun aiheeseen liittyvän aiemmin kirjoittamani jakoi eetteriin yleisradio viime syksynä.

                    Comment

                    • Arnolds
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2005
                      • 3310
                      • Kajjjaani

                      Originally posted by Piikkinen View Post
                      Kellään kokemuksia Michelin X-ice north nastagummeista koossa 195/65/15
                      tai yleensäkkään kyseisistä renkaista?
                      Mammalla tulee nyt enempi työmatka ajoa joten renkaiden pitää olla hyvät.
                      Laitoin seiskaan viime talveksi nuo mutta isommat. Ei mitään huonoa sanottavaa viime talven jäljiltä. Pito oli hyvä niin lumella kuin jäällä, kuivalla asfaltilla todella hiljainen. Muutenkin hyvät ajaa.
                      F26 xDrive20d TwinPower

                      EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

                      Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

                      Comment

                      • Arnolds
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2005
                        • 3310
                        • Kajjjaani

                        [QUOTE=jussi_r;2148802]Se menee niin, että rannikkoseuduilla on kaikkein hankalimmat kelit yhdistettyinä vielä yleensä suurempaan liikennetiheyteen. Mitä sisemmässä maata olet, sitä vakaammat talvikelit, ja sitä paremmin nastattomilla renkailla pärjää.
                        QUOTE]

                        Niin ja mitä sisemmälle/pohjoisempaan mennään sen enemmän ihmiset ajaa nastoitetuilla renkailla jolloin tänne joskus eksyvä kitrengas kuskikin pärjää.
                        F26 xDrive20d TwinPower

                        EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

                        Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

                        Comment

                        • Peltsii
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2007
                          • 7061
                          • Turenki

                          Originally posted by Piikkinen View Post
                          Empä jaksa selata koko topicia läpi jotta löytäsin kokemuksi. Eli tässäpä kyssäri.

                          Kellään kokemuksia Michelin X-ice north nastagummeista koossa 195/65/15
                          tai yleensäkkään kyseisistä renkaista?
                          Mammalla tulee nyt enempi työmatka ajoa joten renkaiden pitää olla hyvät.
                          Loistava rengas. Itsellä on nuo ja pitoa löytyy eikä äänikään päätä huimaa, kiitos pyöreiden nastojen
                          DUCATI 1098 RACING EVO

                          Comment

                          • Sami_R
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2007
                            • 276
                            • Kurikka

                            Aika "liipasinherkässä" tuntuu olevan kitka/nasta väittely.

                            Jatkakaa...
                            BMW F11 520d -11
                            MINI Cooper D -11
                            BMW E90 318i -11
                            BMW E90 318i -06

                            Ex:
                            BMW E46 316i -04
                            E70 X5 3.0sd M-Sport -08
                            E46 325iA -03
                            E39 540iA Individual Limonit Metallic -99

                            Comment

                            • teropa
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2005
                              • 3855
                              • Oulu

                              Pakko kompata Hemiä näissä.

                              Aika uskomatonta väittelyä päivänselvän asian tiimoilta. Siis, että kumpiko rengastyyppi on talvikeliin sopivampi. Nastallinen, joka pitää jääpinnalla paremmin, vaiko nastaton, joka pitää huonommin. Hetkinen öö :think...

                              Tää on taas niitä juttuja, joissa se kuuluisa maalaisjärki on valttia.

                              Ne, jotka ajaa talvisin vain sulalla vesikelillä, jäättömällä asfaltilla, niin onneksi olkoon. Suurin osa ihmisistä ei aja talvisin sulilla, kesäkeliä vastaavilla teillä.

                              Oikeesti... siis ajakaa kitkoilla jos haluatte, kun se on kerta hiljanen ja syö vähempi pensaa, mutta älkää nyt tulko väittämään, että kitkarengas on talvella yhtä hyvä tai jopa parempi talvirengas kuin nastarengas. Bullshit!

                              Itsepetos on oiva sana tähän, kyllä.

                              Tero
                              E60 520dA M-sport
                              ---Ex
                              E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                              E90 330iA, 325iA, 320dA
                              E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                              E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                              PPL(A)

                              Comment

                              • b mutteri kasa
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2006
                                • 1462
                                • Area 03

                                Originally posted by teropa View Post
                                ...Itsepetos on oiva sana tähän, kyllä...
                                Itsellä 2001 vuodesta asti ollut 2 sarjaa nastarenkaita ja 3 sarjaa kitkarenkaita.

                                Saldo:

                                Molemmilla renkailla jäänyt kiinni,kitkarenkailla pari kertaa useammin.

                                Molemmilla päässyt ja pärjännyt talvet hyvin (välillä Hanko-kittilä,Pori -Lappeenranta "ympäri suomen" kellonajasta riippumatta ja vaihtelevissa keleissä) ilman vaaratilanteita ym.hazardeja.

                                Kaksi kertaa käyty penkassa,silloin nastarenkaat alla :think

                                Itse ajan tulevankin talven kitkoilla,enkä ymmärrä miksi kitkarengas olisi niin helvetin paljon huonompi.Siitä kumpi rengas kitka/nasta olisi ylivertaisempi en ota kantaa,koska enpä itse ole huomannut/löytänyt syytä miksi ajaisin vain nastarenkailla.

                                kumpi parempi Diesel/Bensa,manuaali/automaatti,vapari/turbo...jne jne
                                BMW F11 530 dA VOLL
                                Carbon-schwarz Metallic

                                BMW E30 325i Sport

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎