Mutta toi testihän on vuodelta 2007, joten luulisi noilla malleilla jotain kehitystä tapahtuneen kolmessa vuodessa?
Nokian on lanseerannut hkpl 7 ja michelin xin2. 2007-2009 ei ainakaan minun käsittääkseni ole hkpl5 ja xi ole tapahtunut kehitystä, ellei kumiseosta ole muutettu..:think
Talvigummina näkyy kuitenkin olevan misukan x-icet northit jotka tuli auton mukana. Saa sitten talvella nähdä toimiivatko ne tuolla e39:n alla mitenkään :think
Ainakaa minulla ei ole pahaa sanottavaa, 1½ talvea noilla (siis juurikin tämä vanhempi malli, ei uudempi XIN2) ajanut ja ihan ok renkaat, suht hiljaiset ja varsin loogiset sekä pidoltaan että ajoltaan. Tosin kokona ihan perus 205/65-15".
Tuulilasin mittauksessa jääjarrutuksessa ero Hakkapeliitta 5:n ja Izenwisin välillä 60-4km/h nopeuteen oli melkein 13m! Näyttää Auto Bildinkin testissä jääneen jumbosijalle. No eipä tässä paniikkia ole, kun ei liukkaitakaan ole vielä pitkään aikaan. Täytyy sitte käydä hakemassa jotkut kitkat alle, jos meno noilla alkaa sylettää liikaa.
Muistetaan nyt kuitenkin vielä että tässä jäällä tehdyssä jarrutuskokeessa paraskaan kitkarengas ei yllä lähellekkään Kumhon tasoon, joten kaikki on suhteellista.
Nostellaas pikku hiljaa ajankohtaiseksi nousevaa keskustelua taas pinnalle. Sain nykyisen auton mukana tuollaiset Kumho I'zenwis KW19 nastarenkaat ja nyt kiinnostaisikin, että onko porukalla mitään kokemusta noista? Renkaat näyttäisi olevan lähes uudet, mutta ei sekään mitään takaa. Kyseiset renkaat oli Tuulilasin talvirengasvertailuissa saanut 7+ arvosanan eikä suositella talvikäyttöön ollenkaan
Mulla oli tuollaiset viime talven alla ja ihan ok rengas. Ei ollut mitään ongelmia ainakaan täällä pohjoisen talvessa.
Pitkittäispitoa toki saisi olla enemmän, mutta kyllä noilla voi ihan turvallisin mielin ajella.
Nokian HP2 VS HP4... molempia renkaita on itsellä ollut, mutta eri autoissa ja ihan eri kokoisina, eli ei juuri vertailupohjaa. olisko kellään kommentteja noista?
Nokian HP2 VS HP4... molempia renkaita on itsellä ollut, mutta eri autoissa ja ihan eri kokoisina, eli ei juuri vertailupohjaa. olisko kellään kommentteja noista?
Minulla oli taannoin E36 M3:ssa alla HKPL4 205/50R17.(Eli hieman vielä matalammat kuin nuo hakemasi koot).Ja täytyy sanoa,että ainakin tuossa koossa oli sairaan löysärunkoiset kumit tuon auton alla.Kuin laakerikuulien päällä olisi ajellut.Esim ohitukset 80km/h-> sairaan vaarallisia.Vastaavia kokemuksia oli useammillakin tutuilla eri kokoluokissa painavammilla autoilla.
HKPL7 uutuus Nokialainen on ainakin "käsituntumalta" jäykempirunkoinen,kuin esim. vastaavan kokoiset vanhemmat HKPL4 ja 5:t.Siis mitä kumeja olen käsissäni tarkastellut.Maksaa sitten kyllä paljon enemmin uutuuskumina,kuin nuo vanhemmat mallit.Ja ainakaan minulla ei kumeista ole ajotuntumaa missään kokoluokassa.
Vuosi sitten syksyllä hankin tuohon sigun kulkineeseen Nokian hkp5:set koossa 225/45 x 17", eikä ole mitään moittimista. Pitoa riittää joka kelillä, ovat paljon miellyttävämmät ajaa jopa sulalla kelillä kuin nuo Bridgestonin runflat -kesärenkaat!
Ja uskokoon ken tahtoo, mutta myös rengasmelu noilla nastoilla on pienempi kuin noilla runflateilla...ja siis sulalla tiellä!
e90 330i lci -09 Opel Manta Gsi,yhteistä matkaa jo vuodesta -83
Ex: e46 330d Touring M-Sport II -04
Nokian HP2 VS HP4... molempia renkaita on itsellä ollut, mutta eri autoissa ja ihan eri kokoisina, eli ei juuri vertailupohjaa. olisko kellään kommentteja noista?
Vime talvena nuo HP2 nastat toimi ainakin E39 touringin alla erittäin hyvin.
Pitoa riitti ja yllättävän hiljaiset sulalla eikä hakenut niitä kuuluisia uria lumella/jäällä/sulalla.
Varmasti tuhat kertaa kysytty, mutta kysyn nyt kuitenkin uudestaan.
Autona 330d touring E46 ja aiemmin ollut aina nastarenkaat talvella. Nastoihin olen ollut tyytyväinen, mutta nyt mietityttää että hankkisinko kitkarenkaat. Pärjääkö niillä takatuupparin kanssa, kun vääntöä kuitenkin jonkin verran. En asu Lapissa ja pääosa talviajosta Pirkanmaa/ Uusimaa akselilla pääteillä. Mutta kun perhekin kulkee kyydissä, niin hieman kitkat pistävät miettimään.
Kitkojen omistajilta kommenttia? Rengasliikkeen kaverit sitä mieltä, että bemuun kuuluu nastat, onko näin?
Hyvin olen pärjännyt parjatuilla saksankitkoilla, jotka ovat vielä kovat ja koppurat sekä kuluneet ja vanhat. Ajotyylissä on tietysti otettava huomioon. Ajan vuosittain vajaa 40tkm, josta puolet kitkoilla. Vielä tämän talven meinasin niillä ajaa. Auto tosin on 330xD...
Näillä mennään: - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016 - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011 - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009 - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Jos asuisin lapissa ja en liikkuis etelässä päin niin ostaisin kitkat. Pohjoisessa, jopa jo Vaasassa on melkein koko ajan lumipeite. Teitä ei suolata ja liikennevirrat vähäisiä, joten kitka toimii, kun ei paljoa jäätä ole. Etelämmäksi mentäessä lämpötila pyörii siinä nollan molemmin puolin ja sit, kun se jäätyy niin ei paljoa kitkoilla naurata. Suurin osa teistä tietenkin suolattuna, mutta viime talvena näin tapahtui pariin otteeseen TRE-Vaasa välillä. Kitkoilla pärjää varmaankin sen 80% ajasta ainakin tyydyttävästi, kun taas nastat toimivat vähintäänkin tyydyttävästi joka tilanteessa, paitsi pohjoisen kovajäässä, johon mikään ei pure. Valintani siis nasta, vaikka mukavuus kärsii.
Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre Z3 Roadster 2.8 '98isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre
- BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-
Comment