Announcement

Collapse
No announcement yet.

Talvirengaskeskustelu

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Zoui
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2003
    • 6350
    • Tampere

    Originally posted by Vasara View Post
    Silloin, kun auton alla ovat olleet kitkat, on kironnut niiden huonoa pitoa aina silloin tällöin jäisillä teillä. Toisaalta silloin, kun minulla on ollut autossa nastarenkaat, toivoo aina sulilla teillä, että olisi kitkat. Tällä hetkellä äksän alle löytyy tallista talvirenkaiksi nastat, ja juuri Englannista tilaamat Hankookin kesärenkaat ovatkin mallia M+S. Joten kitkat vs nastat vertailua pääsee tekemään ensi talvena niin paljon kun sielu sietää.
    Joo... oikealla kitkarenkaalla ja "kitkarenkaalla" on kyllä paljon eroa, eli omassa äksässä on 22" m+s renkaat kesäisin ja jäällä pitoa yhtä paljon kuin kaljussa kesärenkaassa, eli aivan paskat talvikeliin.

    Talveksi on alla oikea 20" kitkarengas, jossa pitoa riittää.
    Elämä on pihakivestä.

    Comment

    • touring39
      BTCF Member
      • May 2005
      • 3901
      • Kaarina

      Tuolla on vähän ihme kokoja, mutta aika edullisesti myyvät kesärenkaitakin



      Esim Nokian Z 245/45-17 590e rahteineen kotiin. Juu, soitin sinne ja hinta tosiaan sisältää rahdin.
      Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

      Ex:
      e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

      Comment

      • Jake79
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2006
        • 510
        • Kokkola

        Gislavedin Nord Frost vitoset tuli tänään ostettua koossa 225/45-17. Hintaa sarjalla oli 780e. Laitetaan kokemuksia kun lumi saapuu maahan.
        Wir sind miteinander, nicht gegeneinander

        Comment

        • _nixu_
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2006
          • 8972
          • Kellokoski

          Originally posted by petrolhead View Post
          Näitä keskusteluita seuratessa hämmästyttää se miten paljon painoa rengasmelulle laitetaan kumin valinnassa. Vai ajanko mä sitten sen verran lumisempia teitä kuin porukka keskimäärin
          Jotkut vanhemmat nokialaiset, olikohan hakkis2:set piti ainakin käsittämätöntä ujellusta asfaltilla. Luulin aluksi että takaa oli laakerit leviämässä mutta se mekkala lähtikin renkaista. Niin ja autona muuten niin hiljainen e39. Tietysti jos sellaista ujellusta jaksaa kuunnella niin muuten varmaan ihan ok kumit
          E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

          Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

          Comment

          • Valtsude
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2007
            • 739
            • Jyväskylä

            Itsellä nyt edessä eka talvi kitkoilla kun Borbettien mukana tuli uudet M+S-Nordicit ja 15-tuumasilla sattuu olemaan todella huonot nastan rippeet. Pari kertaa olen kaverien etuvetovessoilla ajanut sekundakitkoilla ja ihan hyvin tuntuu pärjäävän, mutta ainoa huoli on nykyisen asunnon sijainti. Sattuu olemaan aika jyrkässä rinteessä, jota pitkin menee tie suoraan alas rinteen alla olevaan T-risteykseen. Saapi nähdä mikä aamu liukkaus yllättää ekan kerran.
            E34

            Comment

            • JNIJNI
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2006
              • 1485

              Nastoilla kokemuksia viimeiset 20v. Viime syksynä kuitenkin Nokian mainospuheet uudesta R:stä oli niin vakuuttavat, että pakkohan niitä oli kokeilla (nastat teki uuteen pihakiveykseen ikäviä jälkiä ) joten HKPL4:t vaihtui R:iin.

              Länsirannikolla oli normaali talvi viimeksi ja kitkoista ei jäänyt mitään huonoa sanottavaa. Kostealla jäällä joskus huomasi, että ei ole nastoja puremasssa jäähän, mutta DTC-automatiikka hoiti hommansa. Olin tyytyväinen kitkoihin.

              Sitten tuli uusi TM:n talvirengastesti ja viime talvesta kun on jo aikaa, niin testin teksti oli tyrmäävää luettavaa kitkoille:

              "...Pohjoismaihin kehitetyt kitkarenkaat ovat usein luvattoman velttoja (kriittisissä ajotilanteissa). Tyly totuus on, että mitä paremmin rengas pitää jäällä, sitä sitä huonompi se on märällä asfaltilla - ja päinvastoin.

              ...Pohjoismaiset alemman nopeusluokan kitkarenkaat eivät ole missään pitoa, turvallisuutta tai ajettavuutta mittaavissa kokeissa nastarenkaita parempia. Eivät edes asfaltilla...

              ... Ainoa todellinen peruste pohjoismaisten kitkarenkaiden valinnalle on ajomukavuus, joka saavutetaan luopumalla osasta renkaiden turvallisuutta..."


              Mutta kun em. asiat tiedosti ja luottaa DTC-automatiikkaan sekä tiedostaa keliolosuhteet, niin R:n testitulos olikin jo mukavaa luettavaa:

              "...Nokia on erinomainen valinta kitkarenkaaksi, erityisesti jäisille ja lumisille teille"

              Jatkan siis kitkoilla...
              G21 LCI 330e xDrive 2022
              E93 M3

              Comment

              • JNIJNI
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2006
                • 1485

                Originally posted by Convertible View Post
                Kunnon (Suomi)kitkat alle, nastoilla ei tee mitään!

                Esim. Michelin, Conti.

                Noksuja ei BMW merrkisiin autoihin.
                Ei pidä enää paikkansa. Tuo on perua 90-luvulta, kun Nokialla oli laatuongelmia isompien kokojen kanssa. E91:ssä ainakin Hkpl4 ja nämä uudet R:t toimii erinomaisesti.
                G21 LCI 330e xDrive 2022
                E93 M3

                Comment

                • Noppe
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2006
                  • 535
                  • Veneen alla

                  Pari talvea olen kitkoilla ajanut ja vertaen nastoihin niin ehkä nastat on ainakin näillä leveysasteilla paremmat (oma mielipide). Ei ollut kivaa kun e30 lähti ohitustilanteessa +100km/h jäällä kitkojen kanssa varoittamatta sivuluisuun, nastarenkailla edes rapinasta kuulee milloin ollaan pidon rajoilla.

                  Comment

                  • Peltsii
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2007
                    • 7061
                    • Turenki

                    Originally posted by JNIJNI View Post
                    Ei pidä enää paikkansa. Tuo on perua 90-luvulta, kun Nokialla oli laatuongelmia isompien kokojen kanssa. E91:ssä ainakin Hkpl4 ja nämä uudet R:t toimii erinomaisesti.
                    Mutta miksi valitan kalliimpi Nokian, kun Michelin pitää paremmin?
                    DUCATI 1098 RACING EVO

                    Comment

                    • petrolhead
                      Moderator
                      • Feb 2004
                      • 13793
                      • Hyvinkää

                      Originally posted by _nixu_ View Post
                      Jotkut vanhemmat nokialaiset, olikohan hakkis2:set piti ainakin käsittämätöntä ujellusta asfaltilla. Luulin aluksi että takaa oli laakerit leviämässä mutta se mekkala lähtikin renkaista. Niin ja autona muuten niin hiljainen e39. Tietysti jos sellaista ujellusta jaksaa kuunnella niin muuten varmaan ihan ok kumit
                      Totta , mitä tulee Hakka 2:iin. Ajoin takaa sitä että itselleni lähestulkoon ainoa mikä talvikumeissa kiinnostaa on pito lumella/jäällä/ajettavuus sohjossa. Meluongelman ratkaisen soittamalla 80-luvun thrash metallia kovalla autossa.
                      2015 VW Crafter
                      1984 BMW 316
                      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                      Comment

                      • JNIJNI
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2006
                        • 1485

                        Originally posted by Peltsii View Post
                        Mutta miksi valitan kalliimpi Nokian, kun Michelin pitää paremmin?
                        "Kotimaisuus"
                        G21 LCI 330e xDrive 2022
                        E93 M3

                        Comment

                        • Peltsii
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2007
                          • 7061
                          • Turenki

                          Originally posted by JNIJNI View Post
                          "Kotimaisuus"
                          Sittenhän sun täytyy vaihtaa autokin 900 saabiin
                          DUCATI 1098 RACING EVO

                          Comment

                          • herja
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2003
                            • 1649

                            Laitoin rengas-onlinesta tulemaan Goodyear ultra grip extremet 225/55-16 kun oli halvimmat nastat mitä tota kokoa löytyi.
                            Retard Member

                            Comment

                            • Heguli 31
                              BTCF Member
                              • Oct 2004
                              • 10058
                              • KVLA

                              Originally posted by herja View Post
                              Laitoin rengas-onlinesta tulemaan Goodyear ultra grip extremet 225/55-16 kun oli halvimmat nastat mitä tota kokoa löytyi.
                              Todennäköisesti vanhempaa valmistuserää ja vain pikkusen kalliimmat kuin kotimaasta olisi saanut?Villi veikkaus,näin se usein vaan nastarenkaissa menee tuon firman kanssa..
                              Last edited by Heguli 31; 03-10-2009, 13:33.

                              Comment

                              • Bmw Master
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2004
                                • 13155
                                • Kokomo

                                Originally posted by Purtsi123 View Post
                                henkikulta on mulle niin kallis, että en todellakaan kitkoja ikinä tule alle laittamaan
                                Originally posted by jsa014 View Post
                                Totta. Faktat ovat faktoja, nastat ovat turvallisemmat kuin kitkat, silloin kun ne ovat auton alla.

                                Tilastojen mukaan, kitkoilla ajetaan vähemmän onnettomuuksia kuin nastoilla. Eli jos henkikulta arvokas, niin kitkaa alla.

                                Originally posted by Peltsii View Post
                                Mutta miksi valitan kalliimpi Nokian, kun Michelin pitää paremmin?
                                Nokian renkaat olivat halvimmat kun juuri ostin.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎