Announcement

Collapse
No announcement yet.

Talvirengaskeskustelu

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • S4Driver
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2006
    • 572
    • Kaukana

    [QUOTE=Hemi;1804037]Selkeä alikoko halkaisijaltaan e39:iin, jolloin viimeistään lopputalvesta alkaa
    melko varmasti mm.laatikko temppuilemaan mikäli siis 9/98-uudempi ja automaatti. Aika pienen näköisetkin toki e39:n alla.


    Itsellä viime talvena kyseinen koko. Eikä laatikon kanssa mitään ongelmia.
    Ihan sama miltä näyttää kun toimii.

    Comment

    • teropa
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2005
      • 3855
      • Oulu

      Eilen meni E60:sen alle: Misu X-ice North, 225/50/17 koossa. Voi että... mahtava rengas. Hiljainen, toimii myös kuivalla asfaltilla mielestäni aivan riittävän hyvin. Ei moitteen sijaa so far. Mulla oli myös yhdessä E39:ssä samat renkaat niinikään tuliteränä. Hyvät oli siinäkin. Jotenkin tuntuu, että Misukka osaa nää talvirengashommat hyvin.

      Ja kyseessä siis se wanha malli X-ice nothista, ei tää tuliterä testivoittaja.

      Tero
      E60 520dA M-sport
      ---Ex
      E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
      E90 330iA, 325iA, 320dA
      E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
      E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

      PPL(A)

      Comment

      • bemu2000
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2003
        • 17799
        • Jämsä

        Originally posted by 205/65-15H View Post
        Voit onnitella itseäsi ostettuasi todennäköisesti parhaan pidon (liukkaalla) tarjoavat renkaat omaan e39:siisi. Voit myös perustella valintaasi, että ostit btcf-foorumin suositusten mukaan vähän matalaprofiilisemman (millimetreissä) renkaan talveksi

        Käsittääkseni 15 tuumaa oli normirengas valmistuksen loppuun asti pikkulohkoisissa, normialustaisissa e39:ssä. Itse ostan talvirenkaat varautuen niihin liukkaimpiin keleihin, enkä nopeaan mutka-ajoon kuivalla, paljaalla asfaltilla. Siispä valintani suomeen on myös tulevaisuudessa mielummin kapea kuin leveä talvirengas.

        15" korkealla pehmeärunkoisella pullalla saa kyllä E39:n ajo-ominaisuudet täysin pilalle. ei todellakaan ole ko. autoja suunniteltu millekkään 15" T nopeusluokan renkaalle. joku michelinin 15" saksankitka, tai kesärengas on vähän eri asia...
        TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
        Vanteet edullisesti
        Nostureita ja rengaskoneita

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          Originally posted by 205/65-15H View Post
          Voit onnitella itseäsi ostettuasi todennäköisesti parhaan pidon (liukkaalla) tarjoavat renkaat omaan e39:siisi. Voit myös perustella valintaasi, että ostit btcf-foorumin suositusten mukaan vähän matalaprofiilisemman (millimetreissä) renkaan talveksi

          Käsittääkseni 15 tuumaa oli normirengas valmistuksen loppuun asti pikkulohkoisissa, normialustaisissa e39:ssä. Itse ostan talvirenkaat varautuen niihin liukkaimpiin keleihin, enkä nopeaan mutka-ajoon kuivalla, paljaalla asfaltilla. Siispä valintani suomeen on myös tulevaisuudessa mielummin kapea kuin leveä talvirengas.
          Ongelma tässä onkin tuo kyseisen rengaskoon halkaisija, joka on nyt selkeästi e39:iin alikokoinen. Samalla ongelmia voi tulla renkaan kantavuuden suhteen.
          Voi olla että pitoa on marginaalisesti enemmän jäällä, mutta kaikissa muissa olosuhteissa pitoa on suhteellisesto vähemmän kuin tuolla e39:iin speksatulla minimileveydellä 205. Eli kun ajatellaan koko talven ajosuoritetta, turvallisuus tuskin tässä suhteessa parani.
          e39:ssä 15" on toki "normivannekoko", mutta 195-leveys ei sitä enään ole, eikä sen tarjoama renkaan alikokoinen kokonaishalkaisija. Toisaalta myöskään silloin kun e39:iin vuonna -94/95 tuo 15" vannekoko speksattiin, ei osattu edes kuvitella nykyisiä superpehmeitä/veteliä matalien nopeusluokkien talvirenkaita, vaan siihen aikaan renkaat olivat täysin eri tyyppisiä rakenteeltaan=jäykkyydeltään. Moni nykyinen T-nopeusluokan 15" talvirengas ei todellakaan ole se turvallisin ja paras vaihtoehto raskaan takavetoisen auton alle vaikka moni "automies" niin saattaa kuvitellakkin.
          Eli bemun inssit kuitenkin tuon 15" vannekoon rengastuksen suunnittelivat korkeille nopeusluokille, mitä suinkaan eivät nämä 15" "Suomitalvirenkaat" eivät missään tapauksessa ole. Kysymys on siis myös renkaan NOPEUSLUOKASTA.
          Vai kuvitteleeko joku että myös tulevaisuudessa 15" vannekoko on enään vastaavan painoisen auton speksivannekokona vaikka jarrut vielä vanteen sisälle mahtuisikin? Sanotaan että nyt minimi on 16" ja seuraavan jo sukupolven minimi on 17". Pitää muistaa että myöskään tuo 17" talvipyörä EI ole sitä mitä se oli edes viitisen vuotta sitten, vaan nykyisin aivan eri luokan tuote pito-ominaisuuksiltaan, tarjoamalla samalla kuitenkin e39:ssä huomattavasti stabiilimmian ajokäytöksen kuin nämä 15" "nuljukumit".
          Last edited by Hemi; 16-10-2009, 13:24.

          Comment

          • teropa
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2005
            • 3855
            • Oulu

            Pakko kompata, että löysärunkoisella 15":lla saa E39:n täysin järkyttäväksi paskaksi. Itsellä on yhdestä sellaisesta kokemusta, ja ero jo 16":aan ja kunnon renkaaseen on mieletön.

            Tero
            E60 520dA M-sport
            ---Ex
            E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
            E90 330iA, 325iA, 320dA
            E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
            E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

            PPL(A)

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              Originally posted by teropa View Post
              Pakko kompata, että löysärunkoisella 15":lla saa E39:n täysin järkyttäväksi paskaksi. Itsellä on yhdestä sellaisesta kokemusta, ja ero jo 16":aan ja kunnon renkaaseen on mieletön.

              Tero
              Se on juuri näin jos/kun puhutaan matalan nopeusluokan 15" renkaasta ja e39:stä samassa lauseessa. Toki joku voi mieltää "mukavuudeksi" tuon jenkkiautomaisen lelluamisen, huojumisen ja nuljuamisen, jolloin on toki paha mennä makuasioista kiistelemään. Tosin miksi ihmeessä sitten ostaa hienoimman alustarakenteen auto mitä liukuhihnalta on koskaan tullut ja sitten pyöräyttää alle ne oikeasti tähän autoon rakennetut ajo-ominaisuudet ko.rengastuksella? Naapuria varten?
              Kuitenkin sama ulosmitattu ajofiilis=tuntuma löytyisi ihan
              vm.79 Oldsmobilestä tai letukasta?
              Tosin ehkä se on juuri niin että alla on ensimmäinen euroauto/bemari pitkän volvo tai jenkkiautoputken jälkeen, jolloin toki se ajettavuus on toki ihan "loistava" niillä 15" nuljukumeillakin niin kauan kunnes oikeasti on talven hieman isommalla vannekoolla ajanut?
              Eli onko nyt oikeasti niin että nämä e39:llä 15" rengastuksella ajavat OIKEASTI tietävät millä ajavat. Eli että tämä rengastus on alla vain siksi että se 16" tai 17" ei oikeasti ollut parempi joka suhteessa?
              Löytyykö täältä sellainen henkilö joka on talven ajanut e39:llä 16" ja/tai 17" talvirengaskoolla ja päättänytkin sen jälkeen siirtyä 15" matalan nopeusluokan renkaisiin?
              Last edited by Hemi; 16-10-2009, 13:42.

              Comment

              • teropa
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2005
                • 3855
                • Oulu

                Originally posted by Hemi View Post
                Se on juuri näin jos/kun puhutaan matalan nopeusluokan 15" renkaasta ja e39:stä samassa lauseessa. Toki joku voi mieltää "mukavuudeksi" tuon jenkkiautomaisen lelluamisen, huojumisen ja nuljuamisen, jolloin on toki paha mennä makuasioista kiistelemään. Tosin miksi ihmeessä sitten ostaa hienoimman alustarakenteen auto mitä liukuhihnalta on koskaan tullut ja sitten pyöräyttää alle ne oikeasti tähän autoon rakennetut ajo-ominaisuudet ko.rengastuksella? Naapuria varten?
                Kuitenkin sama ulosmitattu ajofiilis=tuntuma löytyisi ihan
                vm.79 Oldsmobilestä tai letukasta?
                Tosin ehkä se on juuri niin että alla on ensimmäinen euroauto/bemari pitkän volvo tai jenkkiautoputken jälkeen, jolloin toki se ajettavuus on toki ihan "loistava" niillä 15" nuljukumeillakin niin kauan kunnes oikeasti on talven hieman isommalla vannekoolla ajanut?
                Eli onko nyt oikeasti niin että nämä e39:llä 15" rengastuksella ajavat OIKEASTI tietävät millä ajavat. Eli että tämä rengastus on alla vain siksi että se 16" tai 17" ei oikeasti ollut parempi joka suhteessa?
                Löytyykö täältä sellainen henkilö joka on talven ajanut e39:llä 16" ja/tai 17" talvirengaskoolla ja päättänytkin sen jälkeen siirtyä 15" matalan nopeusluokan renkaisiin?
                Tästähän kertaalleen aiemmin oli jo keskustelua, ja silloin julistin, etten koskaan enää laita mitään 15":sta oman E39:n alle. Samassa yhteydessä muut jampat kertoi, miten hyvin 15" toimii heillä, mutta epäilen kyseessä olleen vähän erilaiset renkaat kuin tuommoset löysärunkoset paskat. Voihan se olla, että silloin sillä voi nippa nappa ajaa 15":nakin, kun rengas on riittävän jäykkä rungoltaan.

                Mutta kyllä on pakko sanoa, että 16" tai 17" koossa niin auto pääsee oikeuksiinsa. Tai oikeammin auto muuttuu aivan erilaiseksi noissa kokoluokissa. Taas 18":een en itse näe mitään suurta tarvetta, muutakuin ulkonäöllisesti, eikä se nyt talvirenkaissa muutenkaan ole kovin järkevä koko. Optimi rengaskoko mielestäni E39:iin on talvi taikka kesä 17". (16" OK myös, merkittävästi parempi kuin 15")

                Tero
                E60 520dA M-sport
                ---Ex
                E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                E90 330iA, 325iA, 320dA
                E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                PPL(A)

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  Originally posted by teropa View Post
                  Tästähän kertaalleen aiemmin oli jo keskustelua, ja silloin julistin, etten koskaan enää laita mitään 15":sta oman E39:n alle. Samassa yhteydessä muut jampat kertoi, miten hyvin 15" toimii heillä, mutta epäilen kyseessä olleen vähän erilaiset renkaat kuin tuommoset löysärunkoset paskat. Voihan se olla, että silloin sillä voi nippa nappa ajaa 15":nakin, kun rengas on riittävän jäykkä rungoltaan.

                  Mutta kyllä on pakko sanoa, että 16" tai 17" koossa niin auto pääsee oikeuksiinsa. Tai oikeammin auto muuttuu aivan erilaiseksi noissa kokoluokissa. Taas 18":een en itse näe mitään suurta tarvetta, muutakuin ulkonäöllisesti, eikä se nyt talvirenkaissa muutenkaan ole kovin järkevä koko. Optimi rengaskoko mielestäni E39:iin on talvi taikka kesä 17". (16" OK myös, merkittävästi parempi kuin 15")

                  Tero
                  Eli olet esimerkki siitä kuka OIKEASTI tietää mikä vaikutus hieman isommalla kuin 15" vannekoolla on e39:ssä.
                  Ok, jos e39:n alle pyöräytetään se 15" rengas ja nopeusluokka on se siihen speksattu V...(ei siis S, T, U tai edes H), niin kyllähän se tuokin rengaskoko jollain lailla varsinkin kesärenkaana toimii e39:kin. Samoin stabiliteetin näkökulmasta V tai W-nopeusluokan kitkana, mutta sitten se on se kuuluisa "Saksankitka", joka ei oikein ole Suomen talvisiin olosuhteisiin tehty tuote lainkaan.
                  Kuten kuitenkin aiemmin jo todettua, tämä tietenkin on jossain määrin ns."makuasia", jolloin ihan kaikkia ei e39:n varsin epämääräinen huojuva ja epästabiili käytös häiritse. Jos näin on, niin makunsa kullakin, mutta jos kyse on siitä että 15" rengaskoon katsotaan e39:ssä olevan jotenkin "optimi" vain siksi että ei ole milloinkaan kokeiltu/ajettu isommalla vannekoolla, ollaan kyllä ulkona makuasioista. Tässähän kyse ei ole ulkonäöstä eikä "Tuning:sta", vaan erityisesti talvirenkaiden suhteen nykyisten tuotteiden erilaisuudesta suhteessa siihen mihin e39 on aikoinaan suunniteltu.
                  Oikeasti nykyisin vasta 17" kokoluokka tarjoaa vastaavaa stabiliteettia, mitä aikoinaan 90-luvun alkuhämärissä tuo V-nopeusluokan 15".
                  Nykyinen matalan nopeusluokan ultrapehmeä 15" talvipyörä on jo aivan eri sfäärissä kuin ne renkaat joille e39 aikoinaan piirrustuspöydällä suunniteltiin.
                  Tätä sitten usein kompensoidaan jopa 3.5bar paineilla jotta pysytään edes talvinopeuksissa kaiteiden välissä.

                  Comment

                  • teropa
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2005
                    • 3855
                    • Oulu

                    Originally posted by Hemi View Post
                    Eli olet esimerkki siitä kuka OIKEASTI tietää mikä vaikutus hieman isommalla kuin 15" vannekoolla on e39:ssä.
                    Ok, jos e39:n alle pyöräytetään se 15" rengas ja nopeusluokka on se siihen speksattu V...(ei siis S, T, U tai edes H), niin kyllähän se tuokin rengaskoko jollain lailla varsinkin kesärenkaana toimii e39:kin. Samoin stabiliteetin näkökulmasta V tai W-nopeusluokan kitkana, mutta sitten se on se kuuluisa "Saksankitka", joka ei oikein ole Suomen talvisiin olosuhteisiin tehty tuote lainkaan.
                    Kuten kuitenkin aiemmin jo todettua, tämä tietenkin on jossain määrin ns."makuasia", jolloin ihan kaikkia ei e39:n varsin epämääräinen huojuva ja epästabiili käytös häiritse. Jos näin on, niin makunsa kullakin, mutta jos kyse on siitä että 15" rengaskoon katsotaan e39:ssä olevan jotenkin "optimi" vain siksi että ei ole milloinkaan kokeiltu/ajettu isommalla vannekoolla, ollaan kyllä ulkona makuasioista. Tässähän kyse ei ole ulkonäöstä eikä "Tuning:sta", vaan erityisesti talvirenkaiden suhteen nykyisten tuotteiden erilaisuudesta suhteessa siihen mihin e39 on aikoinaan suunniteltu.
                    Oikeasti nykyisin vasta 17" kokoluokka tarjoaa vastaavaa stabiliteettia, mitä aikoinaan 90-luvun alkuhämärissä tuo V-nopeusluokan 15".
                    Nykyinen matalan nopeusluokan ultrapehmeä 15" talvipyörä on jo aivan eri sfäärissä kuin ne renkaat joille e39 aikoinaan piirrustuspöydällä suunniteltiin.
                    Tätä sitten usein kompensoidaan jopa 3.5bar paineilla jotta pysytään edes talvinopeuksissa kaiteiden välissä.
                    Hyvä pointti tuo rengaspaineet. Sehän on taivaan tosi, että tällä foorumillakin monesti yritetään peitellä mitä moninaisempia ongelmia joko alustassa, renkaassa tai jopa vanteessa rengaspaineilla. Kyllä sen verta on E39:istä kokemusta, ja kaikki tavis kokoluokat on kokeiltu monilla rengassarjoilla, 15-18". Minusta on päivänselvää, että jos haluaa Bemarinsa kulkevan siten kuin se on suunniteltu niin alle tulee lätkästä 17" koossa oleva rengas. Se on aivan jumalattoman iso ero, mikä auton stabiilisuuteen, mutkakäytökseen ja johdonmukaisuuteen tulee asianmukaisella koolla. En nyt tähän hätään ennätä kaivaa sitä trediä, mutta olen joskus E39 alkuaikoina valittanut ja ihmetellyt isoon ääneen sitä, miten minusta 15":lla renkaalla E39 tuntui lähes hengenvaaralliselta kapistukselta. Olin aivan ällikällä lyöty, miten huono se oli.

                    Makuasioista ei voi kiistellä, mutta ihmettelen kyllä isosti jos joku oikeesti haluaa autostaan semmosen mainitun nuljuvan lullan, jolla mutkassa tuntuu siltä kuin renkaat taittuisi auton alle, ja auton kori tuntuu heijaavan ja muljuavan liukkaalla tiellä kuin hullun m*lkku. Ei näin. Freude am Fahren alkaa sitten kun alla on oikea koko, ja se ei lopu edes talvella. E39 on hyvä talviauto, mutta sen voi pilata renkailla todella helposti.

                    Tero
                    E60 520dA M-sport
                    ---Ex
                    E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                    E90 330iA, 325iA, 320dA
                    E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                    E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                    PPL(A)

                    Comment

                    • 205/65-15H
                      BTCF Member
                      • Mar 2008
                      • 1422

                      Originally posted by Hemi View Post
                      Ongelma tässä onkin tuo kyseisen rengaskoon halkaisija, joka on nyt selkeästi e39:iin alikokoinen.
                      Oletko sattunut laskemaan paljonko halkaisijassa on eroa?

                      Originally posted by Hemi View Post
                      Samalla ongelmia voi tulla renkaan kantavuuden suhteen.
                      Eipä taida käytännössä tulla ongelmia, eikä edes teoreettisesti.

                      Originally posted by Hemi View Post
                      Voi olla että pitoa on marginaalisesti enemmän jäällä, mutta kaikissa muissa olosuhteissa pitoa on suhteellisesto vähemmän kuin tuolla e39:iin speksatulla minimileveydellä 205. Eli kun ajatellaan koko talven ajosuoritetta, turvallisuus tuskin tässä suhteessa parani.
                      Mielestäni sitä pitoa tarvitaan eniten silloin kun olosuhteet ovat huonoimmat. Maksimoisin sen parhaan pidon juurikin sinne.

                      Originally posted by Hemi View Post
                      Toisaalta myöskään silloin kun e39:iin vuonna -94/95 tuo 15" vannekoko speksattiin, ei osattu edes kuvitella nykyisiä superpehmeitä/veteliä matalien nopeusluokkien talvirenkaita, vaan siihen aikaan renkaat olivat täysin eri tyyppisiä rakenteeltaan=jäykkyydeltään.
                      Olisihan e39 rengaskoko voitu faceliftin yhteydessä paivittää vastaamaan "nykyisiä superpehmeitä/veteliä" renkaita, jos bemun inssit olisivat nähneet sen tarpeelliseksi.

                      Originally posted by Hemi View Post
                      Eli bemun inssit kuitenkin tuon 15" vannekoon rengastuksen suunnittelivat korkeille nopeusluokille, mitä suinkaan eivät nämä 15" "Suomitalvirenkaat" eivät missään tapauksessa ole. Kysymys on siis myös renkaan NOPEUSLUOKASTA.
                      Eiköhän nämä meikäläiset 160km/h speksatut "suomitalvirenkaat" riitä suomen talvinopeuksille.

                      Originally posted by Hemi View Post
                      Vai kuvitteleeko joku että myös tulevaisuudessa 15" vannekoko on enään vastaavan painoisen auton speksivannekokona vaikka jarrut vielä vanteen sisälle mahtuisikin?
                      Minäkään en kuvittele, mutta toivon että tehtaalta voisi tilata sportti ym. alustan lisäksi suomi-optimoidun alustan, joka olisi hiljainen, tunnokas, pitkät joustovarat ja sen suunittelussa olisi otettu huomioon paras mahdollinen liukkaan kelin pito ja ajettavuus juurikin suomen olosuhteisiin. 15" vannekoko riittää mainiosti suomen olosuhteisiin kun ajetaan yleisillä teillä. Saksan tiet ja rataolosuhteet on sitten erikseen.

                      Originally posted by Hemi View Post
                      Sanotaan että nyt minimi on 16" ja seuraavan jo sukupolven minimi on 17". Pitää muistaa että myöskään tuo 17" talvipyörä EI ole sitä mitä se oli edes viitisen vuotta sitten, vaan nykyisin aivan eri luokan tuote pito-ominaisuuksiltaan, tarjoamalla samalla kuitenkin e39:ssä huomattavasti stabiilimmian ajokäytöksen kuin nämä 15" "nuljukumit".
                      Minulla ei ole näkemystä siitä, miten nykyrenkaat ovat muuttuneet muljuavimmiksi, mutta siitä on jonkin verran takapuolikokemusta, että sekä kitkarenkaat että alhaisemman nastaulkoneman "nordic" nastarenkaat ovat kehittyneet pito-ominaisuuksiltaan viime vuosina. Kyllähän rengastehtaat hakevat talvirenkaisiin maksimaalista pitoa lumelle/jäälle ja kohtuullisia alhaisen nopeuden ajo-ominaisuuksia. Ovat varmaankin ainakin osittain toistensa kompromissejä. Jos tämä tapahtuu renkaan elastisuutta lisäämällä, ei haittaa minua.
                      e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                      e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                      Ioniq5 AWD -22
                      Leaf 40kwh -18

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        Originally posted by teropa View Post
                        ....Tai oikeammin auto muuttuu aivan erilaiseksi noissa kokoluokissa. Taas 18":een en itse näe mitään suurta tarvetta, muutakuin ulkonäöllisesti, eikä se nyt talvirenkaissa muutenkaan ole kovin järkevä koko. Optimi rengaskoko mielestäni E39:iin on talvi taikka kesä 17". (16" OK myös, merkittävästi parempi kuin 15")
                        Tero
                        Tuohon vielä. Olen ihan samaa mieltä siitä että e39:ssä voi sen yleisoptimin olevan juuri tuo 17" vannekoko ja niin että 18" on jo talvirenkaana pelkästään ulkonäkökysymys. Kesärenkaana näen optimin olevan kuitenkin sen 18", mutta sillä rajoituksin että kyseessä ei ole eurooppalaisen valmistajan
                        Sport-segmentin tuote. Tosin moni conti ja Pirelli on jo 17" kokoluokassa melko sietämätön tuote uraherkkyyden, kovuuden ja äänen suhteen, mutta unohdetaan nämä tai midetään että ne on niitä 15"-16" kokoluokan tuotteita.
                        Tuo 18" (235/40-18") kesärengas vaatii kuitenkin jo ehdottomasti alustakulmien optimoinnin ko.rengastukselle ja tietenkin vaatii alustalta myös vähintään kohtuullista tiukkuutta. Eli 18" vannekoko ei enään toimi 15" alustakulmilla.
                        Oma optimini e39:ssä oli 19" kesärenkaana kokoluokka(235/35-19" vierintäkehä=korkeus), mutta tämä vaatii jo hieman enemmän perehtymistä alustakulmiin, alustan kuntoon ja erityisesti rengasmerkkiin/malliin. Kuitenkin myös tässä vannekoossa e39:stä on mahdollista saada ulosmitattua täysin vetelemätön ja erittäin nautittava ajotuntuma ilman että juurikaan joutuu kärsimään hieman matalamman renkaan lieveilmiöistä.
                        Ok, eli jos lähdetään siitä että optimi e39:n vannekoko kesällä on tuo 17"-18", niin talvella hieman renkaan mallista+nopeusluokasta riippuen se tosiaan on tuo 16" tai 17". Pito-ominaisuuksissa ei suhteessa 15" renkaaseen häviä yhtään(päinvastoin) ja samalla saadaan myös talvikuukausina nauttia siitä stabiliteetista minkä tarjoamiseen e39:n hienoin "perheautoalusta" vain kykenee. Sohvapenkillisiin jenkkiautoihin sitten ne korkeat ja vetelät "jenkkirenkaat".

                        Comment

                        • Clavurion
                          BTCF Member
                          • Feb 2005
                          • 9157
                          • Oulu

                          Originally posted by 205/65-15H View Post
                          Olisihan e39 rengaskoko voitu faceliftin yhteydessä paivittää vastaamaan "nykyisiä superpehmeitä/veteliä" renkaita, jos bemun inssit olisivat nähneet sen tarpeelliseksi.
                          Esim. facelift 530d:hen ei enää edes mahdu 15" vanne kasvaneiden etujarrujen takia. En tiedä, onko facelifteihin edes tehtaalta saanut 15" rengastusta.

                          Originally posted by 205/65-15H View Post
                          Minäkään en kuvittele, mutta toivon että tehtaalta voisi tilata sportti ym. alustan lisäksi suomi-optimoidun alustan, joka olisi hiljainen, tunnokas, pitkät joustovarat ja sen suunittelussa olisi otettu huomioon paras mahdollinen liukkaan kelin pito ja ajettavuus juurikin suomen olosuhteisiin.
                          On ollut tarjolla +20 mm "Rough road package". Ei muuta muin retrofit tilaukseen.

                          Testimielessä on tullut useampaa E39 ajettua ja lähes kaikki noista Teronkin variaatioista on tullut koeponnistettua. Niinpä Teron analyysiin on helppo yhtyä 101-prosenttisesti.
                          E39 530dA -02 M-Sport
                          E53 X5 3.0dA -06 Sport
                          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                          Comment

                          • teropa
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2005
                            • 3855
                            • Oulu

                            Originally posted by Hemi View Post
                            Tuohon vielä. Olen ihan samaa mieltä siitä että e39:ssä voi sen yleisoptimin olevan juuri tuo 17" vannekoko ja niin että 18" on jo talvirenkaana pelkästään ulkonäkökysymys. Kesärenkaana näen optimin olevan kuitenkin sen 18", mutta sillä rajoituksin että kyseessä ei ole eurooppalaisen valmistajan
                            Sport-segmentin tuote. Tosin moni conti ja Pirelli on jo 17" kokoluokassa melko sietämätön tuote uraherkkyyden, kovuuden ja äänen suhteen, mutta unohdetaan nämä tai midetään että ne on niitä 15"-16" kokoluokan tuotteita.
                            Tuo 18" (235/40-18") kesärengas vaatii kuitenkin jo ehdottomasti alustakulmien optimoinnin ko.rengastukselle ja tietenkin vaatii alustalta myös vähintään kohtuullista tiukkuutta. Eli 18" vannekoko ei enään toimi 15" alustakulmilla.
                            Oma optimini e39:ssä oli 19" kesärenkaana kokoluokka(235/35-19" vierintäkehä=korkeus), mutta tämä vaatii jo hieman enemmän perehtymistä alustakulmiin, alustan kuntoon ja erityisesti rengasmerkkiin/malliin. Kuitenkin myös tässä vannekoossa e39:stä on mahdollista saada ulosmitattua täysin vetelemätön ja erittäin nautittava ajotuntuma ilman että juurikaan joutuu kärsimään hieman matalamman renkaan lieveilmiöistä.
                            Ok, eli jos lähdetään siitä että optimi e39:n vannekoko kesällä on tuo 17"-18", niin talvella hieman renkaan mallista+nopeusluokasta riippuen se tosiaan on tuo 16" tai 17". Pito-ominaisuuksissa ei suhteessa 15" renkaaseen häviä yhtään(päinvastoin) ja samalla saadaan myös talvikuukausina nauttia siitä stabiliteetista minkä tarjoamiseen e39:n hienoin "perheautoalusta" vain kykenee. Sohvapenkillisiin jenkkiautoihin sitten ne korkeat ja vetelät "jenkkirenkaat".
                            Täysin samaa mieltä. Tuossapa se on kiteytettynä.

                            Tero
                            E60 520dA M-sport
                            ---Ex
                            E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                            E90 330iA, 325iA, 320dA
                            E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                            E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                            PPL(A)

                            Comment

                            • Incarnated
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2008
                              • 450
                              • Seinäjoki

                              Viime talveksi ostin e34 alle nokian HP4 eikä voi kun kehua.Se ihan oikeasti meni ainakin tässä niin että noiden käytös on just niin tasanen kun kehutaan. Asconassa oli alla jotkut Michelinin nastakumit, ja niissä oli pahasti sitä vikaa että pito saatto loppua ku seinään kesken kevyen luisun, näissä ei pelkoa moisesta vaan käytös on koko ajan johdonmukainen. Lisäksi pisti hymyilyttämään että tää 525i poistuu liukkaasta risteyksestä paljon helpommin kun emännän 1,7td astra, toki lukko vaikuttaa tähä asiaan

                              Mutta mitä oon nyt erimoisilla nakeilla ajellu niin ei nuo minusta puutaheinää ole että nokialaiset pärjää testeissä hyvin. Toki halvoissakin ylläreitä on, äiteen laatokassa Barumit piti ku tauti, ainakin etusuunnassa, eikä niillä luisussakaan kuset tullu housuun

                              http://incarnated.pp.fi linkit kuntoon BMW->bmw

                              Comment

                              • _nixu_
                                Bimmer Enthusiast
                                • Feb 2006
                                • 8972
                                • Kellokoski

                                Kohta menee itselle alle 235/45/17" hakka4 nastat.
                                Katsotaan miten meno maistuu niillä noiden 19" kesäpyörien jälkeen. Ei tulisi mieleenkään laittaa 15"/16" nuljuja alle nyt kun kerran pääsi valitsemaan sopivat :think
                                Ehkä jos auton mukana olisi tullut uudet 16" niin niitä olisi voinut kokeilla
                                E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                                Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎