Announcement

Collapse
No announcement yet.

Talvirengaskeskustelu

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Macinaggio
    Bimmer Rookie
    • Jan 2010
    • 119
    • Espoo

    Originally posted by Risto113 View Post
    Pistää silmään pahasti yksi pointti, mitä muutama on tuonut esiin:

    Kitkarenkaat voi vaihtaa aikaisemmin alle kuin nastarenkaat.
    No voi tietty, mutta märällä asfaltilla NASTArengas pitää paremmin, EI kitka.
    Liian pehmeä/väärä seos ei pidä märällä.

    Kaikista vaihtoehdoista (kesä, saksankitka, nasta, kitka) pohjoismaisiin oloihin tehty kitka on märällä huonoin. Nasta ei ole paljon parempi, mutta on kuitenkin...

    Eli pidolla ei ainakaan kannata perustella kitkoja syksyn keleihin/ aikaisempaan allelaittoon.
    No huhhuh! Ihanko vakavissasi suosittelet pitämään kesärenkaat alla mahdollisimman pitkään syksyllä ellei halua vaihtaa nastarenkaita alle?

    Renkaista riippumatta talviajoa hankaloittaa kehän eteläpuolella kaupunkikulttuurin puuttuminen, vaikka liikenne alkaa olla melko ruuhkaista.

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      Originally posted by Vesper View Post
      Juuri näin

      Varsinkin, kun oikeasti tässä maassa kuolee ihmisiä paljon enemmän kaikkeen muuhun "vaaralliseen" kuin liikenteeseen.
      Tämäkin on toki yksi tapa perustella itsepetoksellisesti kitkarengasvalintaansa.....
      "Suomessahan tupakka tappaa enemmän"....."siispä voin turvallisin mielin ostaa alle kitkat"....

      Comment

      • Vesper
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2010
        • 240
        • Vantaa

        Originally posted by Hemi View Post
        Tämäkin on toki yksi tapa perustella itsepetoksellisesti kitkarengasvalintaansa.....
        "Suomessahan tupakka tappaa enemmän"....."siispä voin turvallisin mielin ostaa alle kitkat"....
        Kannattaisi opetella lukemaan tai yrittää ymmärtää lukemaansa.

        Lisäksi ei kannattaisi irrottaa lauseita asiakokonaisuuksista, jolloin
        alkuperäinen viesti menettää merkityksensä.

        Comment

        • teropa
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2005
          • 3855
          • Oulu

          Originally posted by Hemi View Post
          Tämäkin on toki yksi tapa perustella itsepetoksellisesti kitkarengasvalintaansa.....
          "Suomessahan tupakka tappaa enemmän"....."siispä voin turvallisin mielin ostaa alle kitkat"....
          Niinpä... Olen yrittänyt moneen kertaan jo sanoa, ettei tässä ole kyse nyt siitä, mihin kaikkeen muuhun voi kuolla myös nastoilla ajettaessa, vaan kitkojen ja nastojen eroista / paremmuudesta Suomen talvessa.

          Porukka käyttää perusteena just noita täysin asiasta irrotettuja esimerkkejä. Siis perusteena sille, että kitkan käytölle saadaan joku järkevä syy, siis sieltä turvallisuuspuolelta katsottuna. Siellä on nyt jo heittoistuimetkin heitetty mukaan. "Kun kerran lentokoneissakaan ei matkusteta heittoistuimissa, niin kitkarengas on nastaa parempi". Mukavuusperusteilta tmv on selvää, että kitka on sieltä katottuna yleensä parempi. Mutta kitkaa ei tee nastaa turvallisemmaksi tai edes yhtä hyväksi se, että suomessa kuolee tupakkiin vuodessa niin ja niin monta ihmistä.

          Samalla logiikalla voi sanoa, että kun Suomessa kuolee vuosittain niin ja niin monta tuhatta ihmistä syöpätauteihin, niin se on sitten sama harrastaa vaikka laskuvarjohyppyä reikäsellä varjolla. Saattaa sitä kuolla siinäkin.

          Joku irvaili myös, että kannattaa pakkasella pysyä sisällä jne. Keskustelun taso on kyllä luvalla sanoen aika surkeaa. Jos ei asiaa löydy, niin sitten vittuillaan .

          Tero
          E60 520dA M-sport
          ---Ex
          E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
          E90 330iA, 325iA, 320dA
          E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
          E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

          PPL(A)

          Comment

          • Vesper
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2010
            • 240
            • Vantaa

            Originally posted by teropa View Post
            Niinpä... Olen yrittänyt moneen kertaan jo sanoa, ettei tässä ole kyse nyt siitä, mihin kaikkeen muuhun voi kuolla myös nastoilla ajettaessa, vaan kitkojen ja nastojen eroista / paremmuudesta Suomen talvessa.

            Porukka käyttää perusteena just noita täysin asiasta irrotettuja esimerkkejä. Siis perusteena sille, että kitkan käytölle saadaan joku järkevä syy, siis sieltä turvallisuuspuolelta katsottuna. Siellä on nyt jo heittoistuimetkin heitetty mukaan. "Kun kerran lentokoneissakaan ei matkusteta heittoistuimissa, niin kitkarengas on nastaa parempi". Mukavuusperusteilta tmv on selvää, että kitka on sieltä katottuna yleensä parempi. Mutta kitkaa ei tee nastaa turvallisemmaksi tai edes yhtä hyväksi se, että suomessa kuolee tupakkiin vuodessa niin ja niin monta ihmistä.

            Samalla logiikalla voi sanoa, että kun Suomessa kuolee vuosittain niin ja niin monta tuhatta ihmistä syöpätauteihin, niin se on sitten sama harrastaa vaikka laskuvarjohyppyä reikäsellä varjolla. Saattaa sitä kuolla siinäkin.

            Joku irvaili myös, että kannattaa pakkasella pysyä sisällä jne. Keskustelun taso on kyllä luvalla sanoen aika surkeaa. Jos ei asiaa löydy, niin sitten vittuillaan .

            Tero
            Aivan yhtä naurettavaa on julistaa kitkarenkaat hengenvaarallisiksi.
            Molemmille renkaille, niin kitkoille kuin nastoillekin, on Suomessa markkinat ja molemmilla renkailla pärjää.
            Ja edelleen olisi todella mielenkiintoista nähdä onnettomuuksista tehtyjä tilastoja, millä renkailla niitä kolareita talvisin ajetaan.

            Ja sitten Hemille, tarkista kristallipallosi, se näyttää toimivan hiukan väärin, tässä perheessa kaikissa autoissa on nastarenkaat..
            Mutta tuollainen fanaattinen julistus, jota täällä palstalla on on kyllä aivan perseestä..

            Comment

            • Bmw Master
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 13155
              • Kokomo

              Onko kenelläkään kokemusta leveyden vaikutuksesta pitoon? Esim. 205/65-15 vs. 235/45-17. Huomaako pidossa eroa?

              Comment

              • teropa
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2005
                • 3855
                • Oulu

                Originally posted by Vesper View Post
                Aivan yhtä naurettavaa on julistaa kitkarenkaat hengenvaarallisiksi.
                Molemmille renkaille, niin kitkoille kuin nastoillekin, on Suomessa markkinat ja molemmilla renkailla pärjää.
                Ja edelleen olisi todella mielenkiintoista nähdä onnettomuuksista tehtyjä tilastoja, millä renkailla niitä kolareita talvisin ajetaan.

                Ja sitten Hemille, tarkista kristallipallosi, se näyttää toimivan hiukan väärin, tässä perheessa kaikissa autoissa on nastarenkaat..
                Mutta tuollainen fanaattinen julistus, jota täällä palstalla on on kyllä aivan perseestä..
                Jos itse olen jossain viestissä julistanut ne hengenvaarallisiksi, siis siinä merkityksessä kun väität, niin se on ollut ylilyönti omalta kohdaltani. En ole sitä mieltä ollenkaan. Olen vain sitä mieltä, että tuossa kohtaa on minusta vain typerää tehdä se kompromissivalinta. Se saattaa olla jollekin turmioksi, tai sitten ei. Nää on niitä asioita, joihin voi ite vaikuttaa. Siksi en oikein ymmärrä, miksi talven liukkailla ihannoidaan rengasta, jossa ei ole jääpitoa parantavia nastoja.

                Tero
                E60 520dA M-sport
                ---Ex
                E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                E90 330iA, 325iA, 320dA
                E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                PPL(A)

                Comment

                • Vesper
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2010
                  • 240
                  • Vantaa

                  Itse itselleni vastaten..

                  tässä on tutkimistulosta, ja kyllä, nastarengas on parempi.
                  Mutta jokainen lukekoon itse, ja en kyllä pikaisesti huomannut
                  miltä vuodelta tuo tutkimus on. Itseasiassa lopussa on lähdeluettelo, voiko tämä oikeasti olla 90-luvun puolesta välistä???

                  Silti en lähde täällä julistamaan kitkarenkailla ajavia moraalittomiksi,
                  jokainen tekee valintansa omilla kriteeteillään.

                  Last edited by Vesper; 08-10-2010, 14:47.

                  Comment

                  • peltone
                    BTCF Member
                    • Jan 2005
                    • 8092
                    • Willähde

                    Originally posted by Vesper View Post
                    Silti en lähde täällä julistamaan kitkarenkailla ajavia moraalittomiksi,
                    jokainen tekee valintansa omilla kriteeteillään.
                    Tätä mä odotin Olosuhteet, ajotapa, ajomäärä, kaikki peilautuu siihen mitä renkaita tarttee käyttää. Jokainen tavallaan. Tartte sotia sen takia.
                    E30 316 -87
                    E91 325i -06
                    E61 530d -06
                    F10 520d -14
                    ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

                    Comment

                    • Shifter
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2009
                      • 538
                      • Keski-Suomi. Pihtipudas

                      Originally posted by Bmw Master View Post
                      Onko kenelläkään kokemusta leveyden vaikutuksesta pitoon? Esim. 205/65-15 vs. 235/45-17. Huomaako pidossa eroa?
                      Riippuu ajoalustasta, mutta eroa kyllä on.
                      G4 -00

                      Entiset ajokit:
                      e36 328i Coupé -95
                      e36 316i Sedan -98

                      Comment

                      • Smokehammer
                        Bimmer Rookie
                        • Jun 2009
                        • 75
                        • Tampere

                        Hemi vois tosiaan hiukan himmata tota vaahtoamista. Vaikka monesta asiasta oletkin perillä, ei tuollainen "tietämys" monenkaan silmissä sun asiantuntemustasi kohota.
                        E46 325cia -00
                        R129 AMG


                        EX: E46 320d -00, Passat 1.9TDI -97, Accord -96, Fiat 127 -81

                        Comment

                        • Vesper
                          Bimmer Fanatic
                          • Sep 2010
                          • 240
                          • Vantaa

                          Tässä VTT:n tutkimus, vuodelta 2009.
                          Lukekoon ken jaksaa
                          Mutta tuossa aika perusteellisesti otetaan kantaa renkaiden
                          osuuteen onnettomuuksissa.

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            Originally posted by Smokehammer View Post
                            Hemi vois tosiaan hiukan himmata tota vaahtoamista. Vaikka monesta asiasta oletkin perillä, ei tuollainen "tietämys" monenkaan silmissä sun asiantuntemustasi kohota.
                            Eiköhän tämä tullut jo selväksi että minun mielipiteeni on "vaahtoamista", varsinkin jos/kun se on poikkeava kuin niillä joiden mielipide on kitkarenkaille suosiollinen.
                            Voin kuitenkin luvata että en ole milloinkaan yhtään lausetta tälle saitille kirjottanut mielistelläkseni ketään tai kohottaakseni "asiantuntemustani" kenenkään silmissä. Kevereita, sydänystävistä nyt puhumattakaan tällä tyylillä ei tietenkään saa, mutta en niitä ole hakemassakaan, vaan ainoastaan myös oppimassa BMW:stä koko ajan lisää myös itse.
                            Kirjoitan VAIN omista kokemuksistani/kokemuspohjalla ja omista mielipiteistäni, eikä minun oma mielipiteeni korreloi eikä tule milloinkaan korreloitumaan "kansan suosioon".
                            Se miksi nyt taas puututaan "vaahtoamiseeni", johtuu tietenkin siitä että haluaisin ihan aidosti ymmärtää näiden rangasvalintojen logiikan ristiriidan valittaessa talvirengasta ja valittaessa kesärengasta?
                            Tämä sama rengaskeskusteluhan käydään taas ensi keväänä uudelleen kun alle pitäisi saada uudet kesärenkaat, mutta silloin nämä turvallisuuteen kulminoituvat valintaperusteet kääntyvät taas päälaelleen.
                            Eli edelleenkään me emme pääse mihinkään siitä FAKTASTA että kitkarengas on talvirenkaana kokonais-suoritykyvyvyltään todella kaukana nastarenkaasta, samalla kun kesärenkaiden keskinäiset erot todellisen käytön tasolla on ainoastaan mukavuuspuolella?
                            Kuitenkin juuri kesärenkaan valinnassa tuntuu olevan kitkarengasuskovaisillekkin ylivoimaisia vaikeuksia painottaa mukavuusominaisuuksia juuri tuohon marginaaliseen suorituskykyeroon vedoten.
                            Eli talvella pahimmillaan 50-metrin jarrutusmatkaero eri rengastyyppien välillä on ihan ok.....mutta kesällä samasta nopeudesta pahimmillaan 5-metrin ero ei?
                            Tuon 50m:n jarrutusmatkaeron kanssa voi siis elää mikäli yhden arvostelutähden saaneen renkaan kyljessä lukee Michelin, mutta jos yhden arvostelutähden kesärenkaan kyljessä lukee esim.Nankang, on 5-metrin ero testivoittajaan nähden jo katastrofi???
                            Jos se sitten on "vaahtoamista" kun yritän ymmärtää ko."logiikan", niin olkoon sitten niin, kunnes joku tämän ristiriidan järkisyillä osaa perustella?
                            Siis jollain muulla kuin että kitkarengas Suomessa talvirenkaana olisi lähellekkään nykyisten nastarenkaiden tasolla?
                            Last edited by Hemi; 08-10-2010, 15:18.

                            Comment

                            • teropa
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2005
                              • 3855
                              • Oulu

                              Originally posted by Vesper View Post
                              Tässä VTT:n tutkimus, vuodelta 2009.
                              Lukekoon ken jaksaa
                              Mutta tuossa aika perusteellisesti otetaan kantaa renkaiden
                              osuuteen onnettomuuksissa.

                              http://www.vtt.fi/inf/pdf/tiedotteet/2009/T2467.pdf

                              Aika jännänä yksityiskohtana, niin en ainakaan itse pikavilasulla löytänyt tuosta aineistosta sitä tietoa, paljonko nastojen ja kitkojen osuus autojen renkaissa (siis arviolta) on tutkimusaikana ollut. Eihän absoluuttisilla prosenttiluvuilla todisteta tässä nasta/kitka keskustelussa mitään. Jos nastoja ollut valtaosan kuolonautojen alla, niin se johtuu tietysti siitä, että niitä on valtaosa kaikista talvirenkaista. Pitäisi tietää paljonko noiden renkaiden keskinäinen jako on liikenteessä, ja sen perusteella voisi nähdä onko kuolonkolareissa enempi vai vähempi kutakin rengastyyppiä suhteessa niiden esiintyvyyteen autojen alla.

                              Jos tuolla on tuo esitetty, niin millä sivulla se on? Ei jaksa koko pumaskaa kahlata.

                              Tero
                              E60 520dA M-sport
                              ---Ex
                              E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                              E90 330iA, 325iA, 320dA
                              E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                              E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                              PPL(A)

                              Comment

                              • Risto113
                                Bimmer Enthusiast
                                • Feb 2005
                                • 1204
                                • GrassLake

                                Originally posted by Macinaggio View Post
                                No huhhuh! Ihanko vakavissasi suosittelet pitämään kesärenkaat alla mahdollisimman pitkään syksyllä ellei halua vaihtaa nastarenkaita alle?

                                Renkaista riippumatta talviajoa hankaloittaa kehän eteläpuolella kaupunkikulttuurin puuttuminen, vaikka liikenne alkaa olla melko ruuhkaista.
                                EN!

                                Toin esiin vaan sen tosiasian, että märällä asfaltilla nasta ON parempi kuin kitka.
                                Monesti väitetään virheellisesti toisinpäin.

                                Omia mielipiteitä en tähän ketjuun enää tuo, enkä mitään suosittele.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎