Originally posted by VolvoTDi
View Post
Eli uskotellaan ja vakuutetaan itselle että ko.rengastestien suorituskykymittaukset ovat suurta salaliittoa kitkarenkaita vastaan ja/tai että testit ikäänkuin manipuloivat kuluttajia nastarengaskuluttajiksi (..."on toteltava ja uskottava"...).
Ok, jos testi tehdään Nokian omistamalla testiradalla, niin miksi suosittaisiin Nokian nastarengasta, kun kerran Nokia valmistaa myös kitkarenkaita....ihan samoin kuin kaikki muutkin valmistajat?
Eli tämä on toki vain se yksi itsepetoksen osa-alue jolla kitkarengas Suomen talvessa on niin erinomainen.
Kuitenkan ihan oikeasti kyse ei ole yhden eikä kahdenkan lehden yksittäisestä testistä, vaan tuhansista testeistä kymmeniltä vuosilta ja mikä oleellisinta, kyseessä on jo fysiikan lait, johon ei mikään testi sinällään vaikuta.
Muutoin jääratakisoja vedettäisiin nastapyörien ohessa kitkoilla.
Kyse kun ei ole tässä kohtaa nyansseista kuten kesärengastesteissä, vaan erot uusimpien nasta ja kitkarenkaiden välillä erot ovat selkeitä, suuria ja yksiselitteisiä, vaikka kitkauskovainen tämänkin kääntää itselleen joksikin muuksi selitykseksi.
Siis ihan aikuisten oikeasti näissä talvirengastesteissä kitkarengasta sikäli suositaan että nämä rata/pujottelu/jarrutustestit tehdään jo valmiiksi nastarenkaiden karhentamalla lumella ja jäällä.
Jos testeissä imitoitaisiin tilannetta jossa nastarenkain varustettua ajoneuvovistaa ja sen tietä karhentavaa vaikutusta ei olisi, olisi tulokset kitkarekaiden osalta todella murheellisia.
Eli taas kerran VolvoTDI kääntää/selittelee kitkaa tykönään paremmksi talvirenkaaksi Suomen talvessa suhteessa nastapyöriin kuin se onkaan?
Miksi jos kerran ne kitkat ja niiden heikompi suorituskyky oikeasti tiedostetaan ja ne ajonopeudetkin valitaan sen mukaan?
Mitä hävettävää ja peiteltävää kitkan heikossa suorituskyvyssä on jos siihen kerran oikeasti uskotaan ja sen mukaan liikenteessä käyttäydytään?
...ja miten niin Hemin ilme kun joutuisi ruuvaamaan kitkat alle?
No, vaikka omissa+kaikissa perheen autoissa tällä hetkellä Nokian 4:set tai 7:t nastapyörät onkin, niin ajan kyllä asiakkaiden autoilla talvessa jokusen tuhat kilometriä myös kitkapyörillä.
Päiväkohtaisen ja varsin realistisen vertailun tekeminen on siis varsin helppoa, eikä se tosiaan aina hymyilytä jos joutuu asiakkaan autolla lähtemään kitkoin kaikista huonoimpaan keliin.
Tosin siinä kohtaa kun Suomessa kiellettäisiin nastapyörät kokonaan, hymyiltäisiin 100% varmuudella me kaikki kun talvinopeusrajoitukset pudotettaisiin 6-kuukaudeksi 60-70kmh:iin, vakuutusmaksut kaksinkertaistettaisiin, suolaa olisi pääteillä viisin/kuusinkertainen määrä ja henkilö+ajoneuvovahinkoja syntyisi kolmin nelinkertainen määrä nykyiseen. Samalla hiekoituksen valtava lisääntyminen vahdattaisi umpiot ja tuulilasit joka kevät.
Todella hassua.
Comment