Announcement

Collapse
No announcement yet.

Talvirengaskeskustelu

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    Originally posted by VolvoTDi View Post
    TM = raamattu
    TL = raamattu
    AB = raamattu

    Joka sanaa toteltava ja uskottava! Ei kaikki siellä ole niin "puhtaan valkoista" varsinkin jos puhutaan Nokian spons... Hups tuota ei pitänytkään mainita kun oli kyse puolueettomasta testistä!

    Luulen ja uskon, että Suomessa tullaan vielä kieltämään nastat jossain kohtaa ja ajetaan niillä kitkoilla. Saattaa tulla jokin nastaveron tyyppinen ratkaisu jne. Olisi kiva nähdä Hemin ilme kun joutuisi ruuvaamaan kitkat alle
    Tämähän vain kuuluu juuri tähän sarjaan itsepetoksia jolla kitkarengas itselle perustellaan.
    Eli uskotellaan ja vakuutetaan itselle että ko.rengastestien suorituskykymittaukset ovat suurta salaliittoa kitkarenkaita vastaan ja/tai että testit ikäänkuin manipuloivat kuluttajia nastarengaskuluttajiksi (..."on toteltava ja uskottava"...).
    Ok, jos testi tehdään Nokian omistamalla testiradalla, niin miksi suosittaisiin Nokian nastarengasta, kun kerran Nokia valmistaa myös kitkarenkaita....ihan samoin kuin kaikki muutkin valmistajat?
    Eli tämä on toki vain se yksi itsepetoksen osa-alue jolla kitkarengas Suomen talvessa on niin erinomainen.
    Kuitenkan ihan oikeasti kyse ei ole yhden eikä kahdenkan lehden yksittäisestä testistä, vaan tuhansista testeistä kymmeniltä vuosilta ja mikä oleellisinta, kyseessä on jo fysiikan lait, johon ei mikään testi sinällään vaikuta.
    Muutoin jääratakisoja vedettäisiin nastapyörien ohessa kitkoilla.
    Kyse kun ei ole tässä kohtaa nyansseista kuten kesärengastesteissä, vaan erot uusimpien nasta ja kitkarenkaiden välillä erot ovat selkeitä, suuria ja yksiselitteisiä, vaikka kitkauskovainen tämänkin kääntää itselleen joksikin muuksi selitykseksi.
    Siis ihan aikuisten oikeasti näissä talvirengastesteissä kitkarengasta sikäli suositaan että nämä rata/pujottelu/jarrutustestit tehdään jo valmiiksi nastarenkaiden karhentamalla lumella ja jäällä.
    Jos testeissä imitoitaisiin tilannetta jossa nastarenkain varustettua ajoneuvovistaa ja sen tietä karhentavaa vaikutusta ei olisi, olisi tulokset kitkarekaiden osalta todella murheellisia.
    Eli taas kerran VolvoTDI kääntää/selittelee kitkaa tykönään paremmksi talvirenkaaksi Suomen talvessa suhteessa nastapyöriin kuin se onkaan?
    Miksi jos kerran ne kitkat ja niiden heikompi suorituskyky oikeasti tiedostetaan ja ne ajonopeudetkin valitaan sen mukaan?
    Mitä hävettävää ja peiteltävää kitkan heikossa suorituskyvyssä on jos siihen kerran oikeasti uskotaan ja sen mukaan liikenteessä käyttäydytään?

    ...ja miten niin Hemin ilme kun joutuisi ruuvaamaan kitkat alle?
    No, vaikka omissa+kaikissa perheen autoissa tällä hetkellä Nokian 4:set tai 7:t nastapyörät onkin, niin ajan kyllä asiakkaiden autoilla talvessa jokusen tuhat kilometriä myös kitkapyörillä.
    Päiväkohtaisen ja varsin realistisen vertailun tekeminen on siis varsin helppoa, eikä se tosiaan aina hymyilytä jos joutuu asiakkaan autolla lähtemään kitkoin kaikista huonoimpaan keliin.
    Tosin siinä kohtaa kun Suomessa kiellettäisiin nastapyörät kokonaan, hymyiltäisiin 100% varmuudella me kaikki kun talvinopeusrajoitukset pudotettaisiin 6-kuukaudeksi 60-70kmh:iin, vakuutusmaksut kaksinkertaistettaisiin, suolaa olisi pääteillä viisin/kuusinkertainen määrä ja henkilö+ajoneuvovahinkoja syntyisi kolmin nelinkertainen määrä nykyiseen. Samalla hiekoituksen valtava lisääntyminen vahdattaisi umpiot ja tuulilasit joka kevät.
    Todella hassua.
    Last edited by Hemi; 13-10-2010, 14:34.

    Comment

    • TJJ
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2003
      • 7591
      • Jyväskylä

      Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
      Silti voi vain hämmästellä useiden kanssa-autoilijoiden aktiiviisuutta tässä aikaisessa jarruttelussa mutkiin. Oulussa motarilla on paikoin lyhkäset kiihdytyskaistat, mutta hidastuskaistat ovat usein vähintään riittävät. Silti jo täysin kuivalla kesäkelilläkin, vesisateesta nyt puhumattakaan, löytyy yllätävän paljon autoilijoita, joiden täytyy alkaa hiljentämään nopeutta moottoritiellä jo oikeanpuoleisella ajokaistalla alle 80 km/h tasoon vaikka hidastuskaista on vähintään 100m pitkä ja koko sen jälkeisen mutkankin voisi ajaa turvallisesti 60-70 km/h ja haluttaessa myös 80 km/h.
      Pitää kuitenkin muistaa, että E39 antaa väärän kuvan siitä miltä joku nopeus muilla autoilla tuntuu. 100km/h on E39:llä lähinnä kävelyvauhti kun se joillain autoilla alkaa jo olla aika haasteellisen tuntuinen nopeus ja 120km/h on tosi hurja nopeus. Tuo siis kesällä, talvellahan asiat ovat toisin.
      E39 528iA

      Comment

      • Ha2
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 1786
        • Oulu

        Originally posted by Heguli 31 View Post
        Vastaappa rehellisesti olisiko tuossa 10cm:n lumen pöperössä nastat auttanut yhtään mitään.Kyllä tuossa sinun tapauksessasi kyse on pelkästään renkaiden huonoudesta kiinni.Huippu kumit,nastat tai kitkat antaa varmasti tuollaisessa lumisateessa paremman ajofiiliksen.Tosin tuollaisessa kelissä ei enää mikään rengas toimi kunnolla.
        Ne renkaat vaihdettiin päittäin edellisenä iltana siinä samassa lumisateessa eräällä hallilla. Hallille ajoin omilla ja lähdin lainarenkailla. Ajettiin sinne hallille peräkkäin kaverin kans, minä eellä. Kaveri sanoi hallille päästyämme, että ei mitään mahdollisuuksia pysyä perässä ja minä ajoin rehellisesti sanoen ihan normaalisti mitenkään kaahaamatta tai yrittäen jättää kaveria (koska hän ei tiennyt edes mihin oltiin menossa).

        Nastat ois auttanu tuossa pöpperässä, rengas ku tavoittaa tien pohjan sutattuaan lumet pois alta, niin toinen vaan kiillottaa ja toinen raapasee ittenäs liikkeelle. Minkäänlaisia ongelmia koko lopputalvena ollut samanlaisissa tai pahemmissa keleissä niillä omilla nastarekailla.

        Kiihkoilematta, mulle on ihan sama, uskooko kukaan mun juttuja vai ei, ja mitä mieltä muut on. Täähän on vaan talvirengaskeskustelua. Koko mun juttujen pointti on vaan se, että henkilökohtaisesti en ikinä tule ajamaan kitkarenkailla talvella. Järkyttävää hommaa on se. Teron ja Hemin juttujen kans olen täysin samaa mieltä.
        E61 525d LCI

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          Originally posted by BeemeR1 View Post
          Kyllähän nasta pitää (sileällä ja/tai märällä) jäällä paremmin kuin kitka, mutta aika vähän on talvessa keliä, jolloin nastaa oikeasti kaipaisi.
          Väärin.
          Uusimmat nastarenkaat pitävät KAIKISSA talviolosuhteissa paremmin kuin vastaavat kitkarenkaat.
          Märällä/sileällä jäällä suorituskykyero on jo valovuosia.

          Comment

          • Hammu
            Moderator
            • Nov 2006
            • 3971
            • Nurmijärvi

            Tästäkin tulee varmaan jäätävä kivitys vääräuskoisena tai muuta vastaavaa, mutta onko kukaan nastoittanut renkaita jälkikäteen?

            Tekis mieli käydä nastoittamassa rallinastoilla jotku kiekot jäärataperseilyyn...

            Comment

            • peltone
              BTCF Member
              • Jan 2005
              • 8092
              • Willähde

              E30 316 -87
              E91 325i -06
              E61 530d -06
              F10 520d -14
              ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

              Comment

              • Risto113
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2005
                • 1204
                • GrassLake

                Ei tässä oo mitää epäselvää, toi nastapoika hymyilee vaan sen takia että sillä on lippiä talvivanteessakin.
                Last edited by Risto113; 13-10-2010, 14:43. Reason: kuva pois.

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  Originally posted by jussi_r View Post
                  .
                  Kaikesta huolimatta mä pyrin edelleenkin välttämään suomalaisten teiden turmelemista nastoilla - aivan samoin kuin yritän välttää kiinalaisten tuotteiden ostamista kauppapoliittisilla syillä. Vaikka ihan periaatteesta.
                  Entä muu maailman pelastaminen? Lahjoitatko vuosittan Greenpeace:lle?
                  Mitenkäs ilmastonmuutos? Koska lähdet ratakierrokselle sähköautolla?
                  Onko haja-asutusalueiden vesi ja viemäröintiasia tällä hetkellä tapetillasi?
                  Itämeren suojelussa olet ilmeisesti konkreettisesti mukana kesäkuukaudet?
                  Vain elävä vihreä ravinto on ilmeisesti se sinun juttusi.
                  ...en vain tajua, miksi et kulje kitkarenkain kulkevalla yleisellä, vaan yleensä omistat yksityiskäyttöisen ajoneuvon?
                  Harrastat siis yleisillä teillä rata-ajon lisäksi:

                  Comment

                  • ritariässä
                    BTCF Member
                    • Jan 2006
                    • 3599
                    • Raisio

                    Melkoista vääntämistä, ihan kuin jokaisen kirjoittajan pitäs olla oikeessa

                    Kuulkaas, teillä melkein kaikilla on niin tehokkaat BMW-koneet etuluuklun alla niin aivan sama mitä vanteiden ympärille kiedotu... Pito kuitenkin irtoaa kun ajaa pässinraivolla ilman aivoja.

                    Olipa rengas mikä tahansa, se suurin pito löytyy penkin ja ratin välistä.

                    Repikää siitä
                    G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

                    Comment

                    • Arnolds
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2005
                      • 3310
                      • Kajjjaani

                      Jos ennusteet pitää paikkaansa niin keskisuomessa pääsee huomenna testaamaan oikeesti onko se kitka niin hyvä kuin nasta.
                      Ennusteessa jopa 20cm lunta mutta Destia kyllä suollaa.
                      Etelään ennustetaan vähän vähemmä.
                      F26 xDrive20d TwinPower

                      EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

                      Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

                      Comment

                      • Shifter
                        Bimmer Fanatic
                        • May 2009
                        • 538
                        • Keski-Suomi. Pihtipudas

                        Originally posted by Hemi View Post
                        Entä muu maailman pelastaminen?
                        G4 -00

                        Entiset ajokit:
                        e36 328i Coupé -95
                        e36 316i Sedan -98

                        Comment

                        • jussi_r
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 1655
                          • Nurmijärvi

                          Originally posted by Hemi View Post
                          Entä muu maailman pelastaminen?
                          Kuitti menee hieman ohi, koska tiestön tuhoamatta jättäminen ei mielestäni ole maailman pelastamisen kategoriaan putoavaa toimintaa. Ainoastaan oma pieni panokseni tiestön puolesta. No, teitpä mitä tahansa niin joka tapauksessa ne tiemäärärahat näyttävät pienenevän kilpaa rajoitusten kanssa...

                          Tämä on siitä hauskaa pa$kanjauhantaa, että tätä ei voi kumpikaan osapuoli voittaa. Siksi kai tämä onkin kestoaihe automiesten kesken.
                          M3 Cabrio Individual
                          530d GT xDrive
                          GL420 CDI
                          ZX-12R

                          Comment

                          • Make79
                            Newbiemmer
                            • Aug 2007
                            • 14

                            Originally posted by bmw330ci View Post
                            Sen verran täytyy ottaa kantaa ,että melkoinen vetomies on ollut edellinen omistaja jos nastat noin huonosti pysyneet..meinaan itsellä samanlaiset renkaat ja 3:n talven ajojen jälkeen tais 2 nastaa puuttua koko rengassatsista
                            Noh saas nähdä miten hakkapeliitta 7:ssa pysyy nastat
                            Mulla kyllä lensi viime talvena hakka nelosista melkein kaikki nastat pois, mutta en kylläkään tiedä montako talvea noilla oli ennestään jo ajettu, uskoisin, että vänintään kolme... Tulivat auton mukana ja näyttivät viime syksynä kohtalaisilta ei hyviltä ja mielestäni pito ei talvikelillä ollut enää hyvä. Siksi ajoinkin noilla asfaltillakin todella säälimättä, tuosta johtuen nuo nastat todennäköisesti irtosikin, autona Subaru Impreza GT... Jota tulee joskus vähän rankaistuakin...
                            Ja tosiaan jääradallakin on tullut joka talvi vierailtua, viime talvena n. 30 kertaa, tulevana talvena tulee myös ja suosittelen tuota kaikille, jos vain on rata lähellä, jossa pääsee treenaamaan... Seuraavalle talvelle olenkin tilannut uudet Hakkapeliitta 7:t, pääsee tehtailemaan uutta kierrosennätystä uusilla renkailla...

                            Hakkapeliitta 7 oli minulle luonteva vaihtoehto tilata, sillä olen ostanut elämäni aikana aikaisemmin parit uuden talvirenkaat, toiset olivat Bridgestone Blizak kitkat ja toiset Nokian Hakkapeliitta vitoset, nuilla kitkoilla ajoin talven ja seuraavana kesänä ajoin ne loppuun, omat kokemukset nuista oli 40tkm:n aikana BMW e36 325TDS autolla sellaiset, että ns. pehmeällä lumipinnalla pito oli todella hyvä, pakkasjäällä kohtalainen ja tamppautuneella lumella/jäällä surkea, kesäkeleillä märällä ja kuivalla myös todella huonot (liian vetelät).

                            Näiden renkaiden jälkeen vaihdoin samat Barumin kesärenkaat vanteille, jotka niisä oli jo kun ostin auton, kulutuspinta juuri ja juuri laillinen, näillä ajelin joulukuun loppuun asti ja huom! asun kemissä ja oli lunta... Hullua hommaa, ei enää ikinä, ei tuolloin ollut vain rahatilanne oikein hyvä ja ostin käytetyt renkaat ja vanteet heti kun pörssi antoi periksi, nämä renkaat olivat edessä ja takana erimerkkiset, toisilla oli ajettu kolme ja toisilla kaksi talvea, ja kyllä nuo tamppautuneella lumella ja jäällä, sekä asfaltilla olivat minusta uusia kitkoja paremmat, lumella huonommat.

                            Seuraavalle talvelle hommasin uudet Hakkapeliitta 5:t, olivat juuri tulleet markkinoille, ajoin renkaat oikeaoppisesti sisään (500km:ä hissuttelua).
                            Näihin renkaisiin olin todella tyytyväinen, pito aivan uskomaton talvikeleillä verrattuna aiempiin renkaisiini, asfaltilla aika vetelät nuokin, mutta paremmat silti mitä nuo Blizakit, metelille on henkilökohtaisesti aivan sama ja arvostan renkaassa eniten pito-ominaisuuksia jäällä ja lumella, koska täällä puolessa välissä suomea on lunta ja vielä meri vieressä joka nostaa kosteutta, kelit on kunnon talvikelejä ja monesti todella jäiset, jonka takia en näille leveysasteille laita enää toista kertaa kitkarengasta, ei mielestäni toimi täällä.

                            Ajelin noilla hakka vitosilla kolme talvea ja yhtään nastaa ei irronnut, kuluivat kyllä viistoksi Oma ajotyyli ei ole oikein hissuttelua ja täytyi oikein ihmetellä miten ne nastat siinä renkaassa pysyikin niin hyvin.
                            Kaksi talvea nuo hakka vitoset mielestäni pysyivät todella hyvänä, kolmantena talvena huomasi, ettei pito ole enää niin hyvä, vaikka mielestäni oli silti vieläkin parempi kuin uudessa Bridgestone Blizak kitkassa joka osa-alueella.

                            Nyt jo innolla odottelen, että tulisi talvikelit ja pääsisi testaamaan uusia Hakka seiskoja.

                            Comment

                            • mikkod
                              BTCF Member
                              • Aug 2007
                              • 5202
                              • Stadi

                              Ihan sama..kunhan on isot ja hienot vanteet niillä...
                              Toinen tykkää nastoista toinen kitkoista. Ajotapahan se ratkaisee. Eihän kukaan aja naula päässä kitkoilla tai nastoilla peilijäällä, vai ajaako?
                              Helkama S3000
                              Myydään kutosen alustaosia
                              This message has been deleted by Dualfun. Reason: doni sanoi että topikki rönsyilee ja poistin oman viestin hardilla

                              Turvasana on sitten "PEHMEÄ JÄNIS"

                              Comment

                              • Arnolds
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2005
                                • 3310
                                • Kajjjaani

                                Originally posted by mikkod View Post
                                Toinen tykkää nastoista toinen kitkoista. Ajotapahan se ratkaisee. Eihän kukaan aja naula päässä kitkoilla tai nastoilla peilijäällä, vai ajaako?
                                Tämän keskustelun mukaan jotkut niin tekee kun hanskalla kuullema pystyy aina korjamaan jos lipee tai sähköhärpäkeet ei enää auta.
                                F26 xDrive20d TwinPower

                                EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

                                Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎