memebuy23buy

4x100 -> 5x120?

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Osku
    replied
    Originally posted by Tojopa View Post
    Harri G:n postaamasta filusta kopsattua, liittyy juurikin tuohon E36 323i vompattiin:

    "1. instal the 2 swingarms from a 325i E30, and replace the 4-bolt flanges with 5-bolt flanges from the E36 323ti compact, it fits. take the brake disc from a E36 323ti compact and machine the outside diameter of the disc smaller to the size of a 325i E30 brake disc. then you have 5-bolt with the same brake as a E30 325i

    2. instal the 2 complete swingarms and driveshafts from an E36 323ti compact or Z3. it fits the E30 perfect. then you have 5-bolt with bigger brakes than the E30 325i."

    Eli olisiko niin, että tuolla navalla olisi helpoin toteuttaa tuo takapää? Miten lie sopii käsijarrukamat ja miten muuttuu/muuttuuko reideleveys?
    Eikös tossa tekstissä lue selkeästi että
    1.Vaiha napa compactista sorvaat pois compactin levyn halkaisijasta ja se pitäs olla sit siinä :think
    Eli takalevyt ja navat pitäs riittää et saa 5pulttisen takapään.. En oo kyl aikasemmin törmännyt moiseen juttuun..

    Suosiolla kaikis jutuissa jota oon lukenu on tuo vaihtoehto 2
    Eli ovat vaihtaneet joko compactin 323ti tai Z3 kynkät.. Z3 M coupesta niin sais järeämmät jarrutkin briteis oli yks ukko tehny

    Tontonin levyspeksejä ootellessa

    Jos pelkän jaon muuttaa niin sillonhan toi takanapa ja etunapaan se holkki ois kustannustehokas ratkaisu Etulevyihin poraa uudet reiät vaan

    Leave a comment:


  • Discohai
    replied
    Minun neuvoni on että kirjoitelkaa tänne tuninkifoorumille vähemmän ja tehkää enemmän niin joka jätkällä olisi jo jako autossaan

    Leave a comment:


  • Tonton
    replied
    Originally posted by Tojopa View Post
    Harri G:n postaamasta filusta kopsattua, liittyy juurikin tuohon E36 323i vompattiin:

    "1. instal the 2 swingarms from a 325i E30, and replace the 4-bolt flanges with 5-bolt flanges from the E36 323ti compact, it fits. take the brake disc from a E36 323ti compact and machine the outside diameter of the disc smaller to the size of a 325i E30 brake disc. then you have 5-bolt with the same brake as a E30 325i

    2. instal the 2 complete swingarms and driveshafts from an E36 323ti compact or Z3. it fits the E30 perfect. then you have 5-bolt with bigger brakes than the E30 325i."
    koitan huomenna saada e30 325:n ja e36 323:n jarrulevyn käsiini siitähän tuo selvinee
    (siis backspace mitasta) tuo napa olisi kyllä ihan kohtuu hintainenkin

    Leave a comment:


  • Tojopa
    replied
    Harri G:n postaamasta filusta kopsattua, liittyy juurikin tuohon E36 323i vompattiin:

    "1. instal the 2 swingarms from a 325i E30, and replace the 4-bolt flanges with 5-bolt flanges from the E36 323ti compact, it fits. take the brake disc from a E36 323ti compact and machine the outside diameter of the disc smaller to the size of a 325i E30 brake disc. then you have 5-bolt with the same brake as a E30 325i

    2. instal the 2 complete swingarms and driveshafts from an E36 323ti compact or Z3. it fits the E30 perfect. then you have 5-bolt with bigger brakes than the E30 325i."

    Eli olisiko niin, että tuolla navalla olisi helpoin toteuttaa tuo takapää? Miten lie sopii käsijarrukamat ja miten muuttuu/muuttuuko reideleveys?

    Leave a comment:


  • Tonton
    replied
    Originally posted by Tojopa View Post
    Tietysti hinta ratkaisee, mutta kiinnostusta on.

    Olikohan jossain E36 323i compactin takanavan mittoja, poikkeaa ilmeisesti muista E36 malleista?
    pitää näyttää valmista kuvaa koneistajalle niin sitten sen tietää aika yksinkertainen se kuitenkin on, että puhutaan varmaankin max 1 työtunnin ja materiaalien hinnasta

    poikkeaa se näytti olevan ihan omanlaisensa

    mittasin tuota takanapaa ja selvisi että tuossa pikkukoneisen takanavassa riittää halkaisija 5x120 jaolle ja se on itse asiassa ihan sama mikä on e36:n etunavassakin eli vain se viiste tarvii pultinreikien kohdalta täyttää

    Leave a comment:


  • Tojopa
    replied
    Originally posted by Tonton View Post
    heitetään nyt vielä ilmoille sellanen kysymys että olisiko jollain kiinnostusta noille e36:n napojen holkeille, nyt olis mitat tuoreessa muistissa ja niitä voitaisiin tehdä piensarja tarvittaessa

    nämä on navan sovittamiseksi olkaakseliin ei muuta(ja tietenkin vain eteen)
    Tietysti hinta ratkaisee, mutta kiinnostusta on.

    Olikohan jossain E36 323i compactin takanavan mittoja, poikkeaa ilmeisesti muista E36 malleista?

    Leave a comment:


  • Tonton
    replied
    heitetään nyt vielä ilmoille sellanen kysymys että olisiko jollain kiinnostusta noille e36:n napojen holkeille, nyt olis mitat tuoreessa muistissa ja niitä voitaisiin tehdä piensarja tarvittaessa

    nämä on navan sovittamiseksi olkaakseliin ei muuta(ja tietenkin vain eteen)

    Leave a comment:


  • Tonton
    replied
    Originally posted by jmp2002 View Post
    tuon pystyy kyllä tekee ihan 325i napaankin suoraan..
    ja etunapaakin vain hitsillä lisää tavaraa niin kulut on sorvaus ja jaonporaus..
    itellä makso pinnapulttien verran kokohoito.
    niin pystyy mutta se tavara on ohuempi siinä pultin reikien ympärillä
    kun taas pikkukoneisen napa on tasapaksu tuota viistettä lukuun ottamatta
    niin silloin saa pultille kierteitä enempi. mä en ainakaan löytänyt 42mm:llä akselilla olevaa takanapaa joka ei olisi tämän näköinen takapuolelta


    etunapaan en hitsaisi laakerin takia ja muutenkin se tavara määrä siinä reikien kohdalla on niin mitätön, jarrulevyn takia, niin mielummin käytän e36:n napaa sorvattuna.
    pultin reiän ja navan ulkokehän ohuimman kohdan väliin jää ~1.25mm tavaraa

    muutenkin joutuu orkkis navan kanssa käyttämään ohutta spaceria ettei vanne ota tolppaan niin ihan hyväkin että tulee pikkuisen ulommas jääse lätty sieltä välistä pois

    muutoinkin hitsaamalla navan kasvattaminen on vähän niin ja näin niin katsotaan mitä tuon takanavankin kanssa tehdään, mulla on siihen toinenkin visio olemassa mutta sen toteuttaminen voi olla työläämpi kuin kuvittelisi

    Leave a comment:


  • Harri G
    replied
    Originally posted by Daa Daa View Post
    Mutta onko M3/e28 etunavoissa muuta ongelmaa kuin se että ne on tarkoitettu paksumpaan akseliin?
    Eli siis jos sorvaa holkin joka istuu akseliin ja laakeriin, niin homma pelaa?

    Nyt siis jostain kuva jossa 4x100 napa ja m3 napa vierekkäin, mielellään mittojen kanssa.. Vai onko lähdettävä ihmettelemään KL:n tiskille..
    Tuossa oli tehty holkin kanssa E28 napa normi E30 akseliin. Toki jarrujen kanssa on hierominen mutta niinhän se aina.

    Hey Guys... This is my 'project' (read, started leventy billion years ago, and still going). As with most projects it started off small scale, IE fit the 400hp atw's 1JZGTE from my soarer into a nice light body shell for some fun. A buyer offered me a price I couldn't refuse for the manifold, turbo and gate, so an

    Leave a comment:


  • jmp2002
    replied
    Originally posted by Tonton View Post
    taakse pikkukoneisen e30:n napa
    viiste ja rei´ät hitsataan täyteen samalla halkaisijaa kasvatetaan 6-8mm, siihen uusi jako kierteineen ja levyyn 5x120 jako
    navan akseliin holkki jotta voi käyttää isoa laakeria 39mm->42mm
    pikku laakeria ei voi käyttää kun laakerin ulkomitat on 72 vs 75
    tuon pystyy kyllä tekee ihan 325i napaankin suoraan..
    ja etunapaakin vain hitsillä lisää tavaraa niin kulut on sorvaus ja jaonporaus..
    itellä makso pinnapulttien verran kokohoito.

    Leave a comment:


  • Harri G
    replied
    Tuossa vielä tuommoinen docci, mistä löytyykin aika kattavasti tästä aiheesta. Lopetan tyhmien kyselyn ja jatkan tuon lueskelua: http://www.google.fi/url?sa=t&source...6lCOh9HL-rPZjw

    Leave a comment:


  • Tonton
    replied
    Originally posted by jani View Post
    Huomio myös, että Ballella on nyt paljon uutta alustan osaa, jotka sinäkin joudut vielä vaihtamaan tai olet jo uusinut kuten esim. tukivarret ja puslat.
    niin mutta ei ole välttämättömiä kuluja jaon muutoksen takia, niin kuin ballella,
    ja niin kuin varmaan huomasit niin jätin sinne +:n koska en laskenut esim puslia tai yläpäitä

    eikä mulla ole tossa listattuna vielä kaikkia osia, joten hinta päivittyy vielä

    edit: niin ei ole tarkoitus tehdä mitään hinta kilpailua tästä vaikka sen noin kirjoitinkin

    tästä nyt ei ollut missään, mutta mulla muuttuu raideleveys ainoastaan edessä ja siellä se oletettavasti muuttuu 8-10mm leveämmäksi

    onko mahdollista että balle tai joku muu kellä on vastaava setuppi mittaisi raideleveyden edestä, takanahan se muuttuu e30m3 osilla 10mm leveämmäksi

    edit2 nyt on abs kehät vaihdettu, kiitokset kehistä kuuluu kaurelle, eli onneksi tuo kehän kaulus on tarvike vs orkkis sama niin saa sen kehän vaihdettua

    olisihan noi ehjät etulaakeritkin voinu ostaa käytettynä niin olisi saanut 20€:llä nus nus.
    Last edited by Tonton; 09-08-2011, 18:12.

    Leave a comment:


  • jani
    replied
    Originally posted by Tonton View Post
    tähän mennessä maksanut 144€+koneistus =?????
    vs
    balle 1300€+
    Huomio myös, että Ballella on nyt paljon uutta alustan osaa, jotka sinäkin joudut vielä vaihtamaan tai olet jo uusinut kuten esim. tukivarret ja puslat.

    Leave a comment:


  • jani
    replied
    Originally posted by Harri G View Post
    sopiva spacer navan ja levyn väliin, E36 325 levy
    Tuohon tarkoitukseen koneistettuja spacereita taitaa jopa toisinaan näkyä ebaysssakin ja muzzi motorsportilta saa niitä myös sikahintaan.

    Tosin tiedän, että Iisalmestakin löytyy sorvari tai kaksi joka osaa sorvata tuohon tarkoitukseen sopivan spacerin.

    Leave a comment:


  • Tonton
    replied
    mulle tulee e36 napa josta sorvataan halkaisijasta 2.5mm, levyn kiinnityspinnalta 1mm, akseliin tulee kauluksellinen holkki, abs kehästä on otettava n 0.25-0.30 pois

    jarrulevyyn keskireikä 57.1->72.6 ja 5x120 jako

    jarrusatulan väliin tarvittava spaceri (n.4mm)


    taakse pikkukoneisen e30:n napa
    viiste ja rei´ät hitsataan täyteen samalla halkaisijaa kasvatetaan 6-8mm, siihen uusi jako kierteineen ja levyyn 5x120 jako
    navan akseliin holkki jotta voi käyttää isoa laakeria 39mm->42mm
    pikku laakeria ei voi käyttää kun laakerin ulkomitat on 72 vs 75

    kaikki kamat + suunnitelmat on vielä pöydällä ja
    edullinen koneistaja hakusessa
    eka vastoin käyminen on kuitenkin jo löytynyt tarvike navan abs kehä on pellistä tehty joten siitä ei saa kevennettyä
    eikä e30:n abs kehää saa sovitettua millään e36:n navan ympärille

    tähän mennessä maksanut 144€+koneistus =?????
    vs
    balle 1300€+

    toki mulle jää alkuperäisen kokoiset jarrut
    Last edited by Tonton; 09-08-2011, 14:00.

    Leave a comment:

Working...
X