Talvirengaskeskustelu 2

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts

• Bmw Master
    replied
    Originally posted by JaTR View Post
    rengaspaineiden muuttaminen on helppoa ja halpaa.
    Suuri osa huoltoasema mittareista näyttää mitä sattuu. Helposti 0,5bar heittoja. Lohjan abc mittari näyttää välillä liikaa, välillä liian vähän. Pitää joka kerta tarkistaa omalla digitaali mittarilla. Tuskin sekään tarkka on, mutta virhe on aina sama kun mittaria ei paiskota pitkin asfalttia.

Leave a comment:

• Bmw Master
    replied
    Originally posted by jukkae View Post
    Mieluummin 0.4bar liikaa kuin 0.4bar liian vähän. Mikään ei ole vittumaisempaa kuin ajaa nuljukumeilla Vaikka ei mitenkään tähän kuulu oikeestaan niin ite pidin jo vuosia sitten sunnyssa 13" kumeissa 3bar painetta
    Saattaa liika paine auttaa nuljuamiseen, mutta muuten menee ajo huonoksi. Ohjaus ei keskitä, kaikki pienet nypyt tuntuu ratissa yms..Kannattaa lukea Tuulilasi testi rengaspaineista, valmistajan suositus oli paras. Liika paine nostaa jopa kulutusta.

Leave a comment:

• JaTR
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Minä taas huomasin, että auton käytös muuttuu omituiseksi jos rengaspainetta on paljon (3bar oli paljon). Ei nulju eikä mene urien mukana vaan tuntuu kuin alla olisi todella kapeat renkaat. Auto ei enää "istu" tiessä ja ohjaus tuntuu jotenkin oudolta. Ja bonuksena jokainen tien epätasaisuus tulee läpi. Nuo oli 15" ja 16" renkailla tehtyjä havaintoja.
    Vähän sama fiilis tuli itsellä, kun kokeilin kaverin suosituksesta reiluja rengaspaineita.

Kokeilemallahan sitä löytää itselle, autolle ja renkaille sopivat paineet ja mikä mukavinta, rengaspaineiden muuttaminen on helppoa ja halpaa.

Leave a comment:

• TJJ
    replied
    Originally posted by jukkae View Post
    Mieluummin 0.4bar liikaa kuin 0.4bar liian vähän. Mikään ei ole vittumaisempaa kuin ajaa nuljukumeilla Vaikka ei mitenkään tähän kuulu oikeestaan niin ite pidin jo vuosia sitten sunnyssa 13" kumeissa 3bar painetta
    Minä taas huomasin, että auton käytös muuttuu omituiseksi jos rengaspainetta on paljon (3bar oli paljon). Ei nulju eikä mene urien mukana vaan tuntuu kuin alla olisi todella kapeat renkaat. Auto ei enää "istu" tiessä ja ohjaus tuntuu jotenkin oudolta. Ja bonuksena jokainen tien epätasaisuus tulee läpi. Nuo oli 15" ja 16" renkailla tehtyjä havaintoja.

Leave a comment:

• jukkae
    replied

Leave a comment:

• Bmw Master
    replied
    Originally posted by JermuS View Post
    Sehän nyt kuitenki on totta, että rengas kuluu keskeltä liian pienillä paineilla..
    Tuo on oikeastaan ainut merkki liian pienistä paineista, mutta aika hidas keino etsiä oikeita paineita.

Leave a comment:

• JermuS
    replied
    No ainakin omasta mielestä kaikki suositukset tuntuu liian alhaisilta... eipä sitte omien kokemuksien lisäks varmempaa "tietoa" ole... ja siis tämän olen itse hyväks havainnut. Sehän nyt kuitenki on totta, että rengas kuluu keskeltä liian pienillä paineilla..

Leave a comment:

• Haju69
    replied
    Kyllä nuo valmistajan suositus paineet on aivan liian alhaiset.. kai sen nyt järkikin sanoo et e39:n alle 2bar on liian vähän? :think

Omassa oon käyttåny kesät ja talvet 3.0bar joka nurkassa. Kesärenkaat kokoa 235/40 r18 ja talvipyörät pykälää alikokoset 215/55 r16. Hyvät on ajaa, eikä kulu keskeltä, toisin kun jos olis suositus paineet....
    Aika hyvin tullu toimeen bmw:n suosittelemilla paineilla ainakin sen kokoisilla renkailla mitä niistä taulukoista löytyy.

Leave a comment:

• Bmw Master
    replied
    Kyllä nuo valmistajan suositus paineet on aivan liian alhaiset..

Jotain perusteluita?

Leave a comment:

• JermuS
    replied
    Originally posted by Haju69 View Post
    Kun että?
    Kyllä nuo valmistajan suositus paineet on aivan liian alhaiset.. kai sen nyt järkikin sanoo et e39:n alle 2bar on liian vähän? :think

Omassa oon käyttåny kesät ja talvet 3.0bar joka nurkassa. Kesärenkaat kokoa 235/40 r18 ja talvipyörät pykälää alikokoset 215/55 r16. Hyvät on ajaa, eikä kulu keskeltä, toisin kun jos olis suositus paineet....

Leave a comment:

• Haju69
    replied
    No eikai sitä kannata uskoa?
    Kun että?

Leave a comment:

• MGUarto
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Laita 2,6-2,7, ei noista kyllä hyviä saa millään paineilla. Saat väärän käsityksen E39:stä talvikäytössä kun käytät 15" renkaita.
    Tuli kaupan mukana niin ajattelin että voihan nää olla ihan jees. Noh, olen tullut toisiin ajatuksiin ja ensitalvet heitän noi helvettiin. Kiitos kuitenkin.

Leave a comment:

• JermuS
    replied
    Originally posted by Haju69 View Post
    Eikö löydy sitä ilmanpaine tarraa siitä kuskin oviaukosta b-pilarista?
    No eikai sitä kannata uskoa?

Laita 2,8 joka nurkkaan niin luulis paranevan...

Leave a comment:

• TJJ
    replied
    Originally posted by MGUarto View Post
    Nyt ei oikeen aukea mulle, yrittänyt etsiä mitkä olisivat optimaaliset rengaspaineet 205/65-15 talvinastoille?
    Laita 2,6-2,7, ei noista kyllä hyviä saa millään paineilla. Saat väärän käsityksen E39:stä talvikäytössä kun käytät 15" renkaita.

Leave a comment:

• Haju69
    replied
    Originally posted by MGUarto View Post
    Nyt ei oikeen aukea mulle, yrittänyt etsiä mitkä olisivat optimaaliset rengaspaineet 205/65-15 talvinastoille?`

Ja onko tosiaan niin, että taakse enemmän (0,2 bar)?
    Itse ajelen tällä hetkellä 2,4 paineilla (kylmällä -10 astetta mitattuna)
    Mut jotenkin tuntuu että vois vielä laittaa lisää tai no, jotain säätöä paineissa pitäisi tehdä. Ensimmäinen talvi e39:llä, tai takavedolla ollenkaan.

Ketutta vaan kun yli 80km vauhdissa alkaa perästä kuulumaan, tien pinta tuntuu myös vaikuttavan asiaan. Kesärenkailla ei tätä ongelmaa ollut. Haulla kun ei googlella löydy oikeen mitään pätevää, ainostaan kesärenkaiden suosituspaineita (2bar eteen ja 2,3bar taakse)

Nokian suositusten mukaan pitäisi olla 2,5 baria kaikissa, eli kylmällä -15 pitäisi laittaa 2,6/2,7 bar, mut mietin vaan et olisko liikaa tollaselle pikkurenkaalle?
    Eikö löydy sitä ilmanpaine tarraa siitä kuskin oviaukosta b-pilarista?

Leave a comment:

Working...
X