Lähtökohtaisesti gy laatu rengas. Ei se misukka sen autuaammaksi tee.
Juuri näin. Ihan samoin se misukka voi olla runkovikainen kun GY. Ainut miten näiltä välttyy on ostaa paikallisesta rengasliikkeestä renkaat, niin se on sitten rengasliikkeen vastuu oli vika asennuksessa tai renkaissa. Toki vanteetkin voi olla kierot, mutta näistä pitäisi sitten asiantuntevan liikkeen sanoa.
e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Toki vanteetkin voi olla kierot, mutta näistä pitäisi sitten asiantuntevan liikkeen sanoa.
Ja sanovatkin, ainakin mun käyttämä liike. Viime syksynä vein kierroksen uusia BMW:n alkuperäisvanteita (kai niissä ole renkaat ollu päällä kun vanhaa vuosikertaa Saksasta, mutta ajamattomilta näyttivät) sinne talvirenkaat heiltä ostaessani. Tuomio oli että yksi vanne kiero. Renkaita noutaessa sitten toinen heppu käytti sen kieroksi laputetun vanteen renkaineen vielä tasapainotuskoneessa, eikä kuulemma nähny mitään ongelmaa.
Vanteet suorat lukuunottamatta toiseta takavannetta jodsa 1mm pystyheitto sisäreunassa. Juuri ja juuri pyörittämällä sai puukonterää vasten näkyviin.
Asennettiin renkaat uudelleen vanteelle pyöräyttäen vähän erikohtaan, samalla reilusti rasvaa ja kunnon ylipaine hetkeksi. Parani hetkellisesti. Vähän vispaa taas. Seuraavaksi kulmien tarkistus ja Hunter koneella katotaan. Jos ei pelaa ni lähtee takas, makso mitä makso...
Kokemusta misukoista kanssa. Ei ne sen kummemmat ole. Ylihintaiset..
Vanteet suorat lukuunottamatta toiseta takavannetta jodsa 1mm pystyheitto sisäreunassa. Juuri ja juuri pyörittämällä sai puukonterää vasten näkyviin.
Asennettiin renkaat uudelleen vanteelle pyöräyttäen vähän erikohtaan, samalla reilusti rasvaa ja kunnon ylipaine hetkeksi. Parani hetkellisesti. Vähän vispaa taas. Seuraavaksi kulmien tarkistus ja Hunter koneella katotaan. Jos ei pelaa ni lähtee takas, makso mitä makso...
Kokemusta misukoista kanssa. Ei ne sen kummemmat ole. Ylihintaiset..
Vie se sun autos ja renkaat Kuopion Autopalveluun. Heillä on uusin Hunterin Elite sarjan RoadForce tasapainotuskone. Se mittaa hetkessä ne sun vanteet onko kierot tai onko renkaissa runkovika. Laatuvanteissa max. heitto täytyy jäädä alle 0.15mm. Mulla on OEM vanteissa heitot ollu luokkaa 0.02-0.06mm. Siis kun puhutaan uusista vanteista. Muualla en enää itse käytä renkaita tasapainotuksessa. Ei tartte arpoo näiden asioiden kanssa.
Ei ne misukat ole ylihintaiset. Ne on vaan parhaat!
Joo soitin tonne jo. Katotaan josko käyn jo huomenna.
Millin heitto pelkässä vanteessa kuulostaa suurelle. Tälläiset speksit bmw antaa.
Kerropa millaisia arvoja tulee roadforce koneella. Itse olen pyörritellyt tuolla jonkinverran renkaita niin kiinnostaan siitäkin syystä. Kone näyttää myös vanteen heiton.
Oma työ liippaa varsin läheltä tätä asiaa...
F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Tuossapa. Eli kaksi rengasta ns. Runkovikaisia. Jos heiltä olisin ostanut niin menisi vaihtoon. Nyt pitää tapella ruottalaisten kanssa.
Vanteita ei syyttänyt.
"Roadforce" koostuu kahdesta komponentista. Renkaan sisäisistä voimavaihteluista että vanteen tuomasta heitosta. Tuolla koneella rengas voidaan asentaa niin että ne kompesoivat toisiaan.
Jos vanteessa on heittoa paljon niin saattaa olla että sitä ei saa kompesoitua kääntelemällä rengasta eri asentoon.
Mulla oli autossa rengas jossa roadforce oli noin 10 muistaakseni. Se tuntui hiukan ajossa. Luulisin että tuo 8,5 alkaa olemaan siinä rajoilla että aiheuttaako se mitään ongelmia. Sen sijaan tuo 15 on jo aivan selvä tapaus.
Onko tuo juuri sama rengas missä oli vanteessa heittoa?
Tuosta koneesta saa myös käyrät näkyville jossa näkyy vanteen heitto ja koko paketin voimavaihtelut samaan aikaan. Jos voimavaihtelun korkein kohta on samassa kohdassa kuin vanteen heitto niin vika on varmasti vanteessa.
Saattaa olla että ei olisi huono ajatus suoristuttaa myös vannetta.
Joskus kilkuttelin jotain tarvikevannetta ja se oikeni aivan itsekseen. OEM vanne olikin sitten aivan eri juttu ja se ei onnitunutkaan enää lyijylekalla naputtelamalla..
F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Misukka ja Goodyear on kyllä niin tasalaatuisia kumeja etten alkaisi uusia renkaita paljoa vanteilla pyöritttelee, varsinkin jos ne on todettu runkovikaises.
Valitettavasti premium renkaissakin tietty osa laadunvalvonnasta on kuluttajilla kuten muissakin hyödykkeissä. Ei muuta kuin uutta kumia tilalle.
Mulla on OEM vanteilla ja Misukat päällä RoadForcet ollu aina alle 6kg. Siis kun puhutaan uusista vanteista ja renkaista. Eikä silloin ole ikinä mitään tutinoita esiintynyt mitkä johtuisi vanteista tai renkaista. Juuri tämä asia on osoittanut vuosien saatossa etten osta renkaitakaan enää muuta kuin paikallisen liikkeen kautta. Mahdollinen reklamointi on niin paljon helpompaa. Ja kun hyvään asiakassuhteeseen on vuosien saatossa päässyt, niin ei se hintakaan enää kauas jää netin halvimmista kaupoista.
Tuossapa. Eli kaksi rengasta ns. Runkovikaisia. Jos heiltä olisin ostanut niin menisi vaihtoon. Nyt pitää tapella ruottalaisten kanssa.
Vanteita ei syyttänyt.
Paljonko niissä vanteissa oli heitot? Sen saa siitä näytöstä esille kätevästi sen jälkeen kun se kone ekana mittaa tasapainon/pyöreyden ja sit Road Forcen paketista.
Ei ei ei, se pittää olla vieressä vahtaamassa ja antamassa ohjeita sille koneen käyttäjälle et mitä halutaan. Ei siitä muuten mittään tuu, valitettavasti. Sinähän sen laskunkin maksat.
Misukka ja Goodyear on kyllä niin tasalaatuisia kumeja etten alkaisi uusia renkaita paljoa vanteilla pyöritttelee, varsinkin jos ne on todettu runkovikaises.
Valitettavasti premium renkaissakin tietty osa laadunvalvonnasta on kuluttajilla kuten muissakin hyödykkeissä. Ei muuta kuin uutta kumia tilalle.
Kerropa mitä se runkovikainen nyt oikein tarkoittaa kun sitä termiä on niin mukava viljellä?
Ei tämä nyt aivan noinkaan mene laadunvalvonnan osalta, kinukeilla voi olla omat metodinsa mutta tiedän nämä laadunvalvonta prossessit varsin tarkasti miten ne tyypillisesti menee. Käytännössä jokainen rengas tarkistetaan visuaalisesti ja sen jälkeen renkaan voimavaihtelut(uniformity) mitatataan testikoneella. Jos rengas ylittää määritellyt rajat niin se romutetaan. Renkaan epätasapainoa ei välttämättä mitata koska se korjaantuu tasapainotuksessa. Sen sijaan renkaan sisäisille voimaihteluille ei voi jälkikäteen enää mitään.
Valmistajilla on omat rajansa renkaiden säteittäsvoimavaihteluille, harmoniselle säteittäisvoimavaihtelulle, sivuttaisvoimavaihteluille, kartiokkuudelle, säteittäisheitolle ja sivuttaisheitolle. Joissain renkaissa parametrejä on vielä enemmän, kuten esim OE-valmistuksessa plysteer, RHVH 2/RFVH 8 ja jokaisen renkaan epätasapaino myös mitataan.
Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä etteikö sellaisia renkaita voi päästä markkinoille mitkä aiheuttaa vaikka esim tärinä ongelmia. Jos niitä ei halua niin kannattaa ostaa oe renkaita(esim bemarilla *-merkityt) ja käyttää autossa suoria/uusia vanteita. Hunterin roadforce koneesta ei ole mitään apua jos vanteet ovat aivan suorat. Kun vanne on täysin suora niin tällöin renkaan asennon muuttaminen suhteessa vanteeseen ei muuta tilannetta mitenkään. Toki sen tuloksen tuosta näkee kuitenkin. Esim uudessakaupungissa merssillä vanne ja rengaspakettien heitot mitataan ennekuin paketti menee auton alle jolla varmistetaan se että ongelmallisia yhdistelmiä ei päädy asiakkaiden autojen alle.
Joissain autoissa tutinat ja tärinät tulevat herkemmin esille kuin toisissa. Tälle on monta syytä että miksi näin, esim jotkut volvot ovat sellaisia että tärinä renkaista välittyy kuskille todella herkästi. Samoin tietysti osa ihmisistä ovat allergisempia tutinoille kuin toiset. Ainuttakaan samanlaista rengasta ei ole olemassakaan vaan kaikki ovat yksilöitä ja myös jokainen autoon tuleva rengas on erilainen voimavaihteluiltaan.
Comment