Announcement

Collapse
No announcement yet.

GT-Radialit, Nankangit ja muut halpiskumit.

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    Originally posted by Donatsu View Post
    nankangitkin näköjään made in china tätä nykyä.
    Taiwanissa ne silti tehdään edelleenkin.
    Monet muut nykyrengasmerkit tehdään toki Kiinassa, kuten kaikki muukin.
    Päivitetään sen verran, että NS-2:sta tehdään ilmeisesti nykyisin maailmalla lisääntyneen kysynnän vuoksi myös mantereen puolella, mutta ainakaan itse en vielä ole nähnyt China merkittyä NS-2:sta ole nähnyt?
    Micheliniä, GY:stä ja montaa muuta kyllä.
    Last edited by Hemi; 05-06-2013, 00:50.

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      Originally posted by TJJ View Post
      235/40R18 edessä ja takana.

      Rengaspaineiden nosto 3,1 bariin auttoi aika paljon, nyt Nexenit eivät enää ole yhtä vetelät (siis tunnu taittuvan alle/lähtevän vanteelta), mutta palautusliike on yhä hidas. Huomaa muuten selvästi miten vetelät nuo ovat kun työntää/liikuttaa autoa takakontin kohdalta sivuttain, keulassa samoin tekemällä ei saa aikaan samanlaista heiluriliikettä. Täytyy kokeilla vaihtaa nuo takaisin eteen.
      Kysehän ei ole varsinaisesta "vetelyydestä" ja mikäli sinulla olisi samat N8000:et joka kulmassa, ei ongelmaa enään olisi.
      Tuo Hankookin S1 on vain ultranopeasti reagoiva, jolloin oikeastaan mikä tahansa rengas sen parina tahtoo antaa tuntumaa "heiluriliikkeestä" tai "nuljuamisesta", hitaamman reagointinsa vuoksi.
      Eli kyse on renkaan reagointiterävyydestä johon se on viritetty, ei suinkaan "pehmeydestä" sinällään.
      Nyt jos takana on hiemankin hitaammin reagoiva rengas, niin auto ikäänkuin nopeassa suunnanvaihdossa lähtee hieman "eri raiteille".
      Tämä koetaan sitten selkäytimessä "huojuntana" tai "nuljuamisena", vaikka oikeasti kyse on vain reagointinopeudesta.
      Tämä reagointinopeus tahtoo taas olla kolikon kääntöpuolella kun puhutaan uraherkkyydestä, eli mitä nopeammin reagoiva ja terävämpi "viritys" renkaassa on, sitä terävemmin se puree myös uriin ja ovat näin ollen uraherkempiä.
      N8000 on kuitenkin jo Nexenillä laskettava Sport viritteiseksi tuotteeksi(eli ei suinkaan Nexenin mukavin ja hiljaisin tuote tässä kokoluokassa), mutta tässä ongelmana on tuo Hankookin erittäin terävä/nopea reagointi jolloin sille on aika vaikea löytää toimivaa paria, varsinkin jos tuo S1 on eturenkaana.
      Itse asiassa nykyinen NS2 voisi olla jopa lähempänä tuota S1:stä akselisto parina kuin N8000.
      Itse olen kyllä saanut tuon N8000:en saanut toimimaan hienosti, mutta olen itse asiassa lisännyt silloin hieman takapään camberia ja aurausta eteen ja taakse hieman lisää, suhteessa mm.juuri S1:een.

      Comment

      • Vesa
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2010
        • 363
        • Oulu

        Originally posted by TJJ View Post
        Hemin kommentti kiinnostaisi. Mitkä renkaat laitan jos haluan tunteettomuutta urille, hiljaisuutta ja silti täsmällliset reaktiot väistöissä? Hankook K107, K110 vai K117 vai jotain ihan muuta?
        Syron Race 1. Ainakin koossa 245/35 R19 erittäin hyvä rengas hinta-laatu-suhteeltaan. On hiljainen ja vetelemätön. Täsmällisyydessä en huomaa eroa Pirelliin tai GoodYeariin.
        Nykyiset:
        BMW F11 535DA xDrive -15
        Toyota Yaris Hybrid -20

        Exiä noin 60 kpl...

        Comment

        • TJJ
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2003
          • 7591
          • Jyväskylä

          Originally posted by Hemi View Post
          Kysehän ei ole varsinaisesta "vetelyydestä" ja mikäli sinulla olisi samat N8000:et joka kulmassa, ei ongelmaa enään olisi.
          Tuo Hankookin S1 on vain ultranopeasti reagoiva, jolloin oikeastaan mikä tahansa rengas sen parina tahtoo antaa tuntumaa "heiluriliikkeestä" tai "nuljuamisesta", hitaamman reagointinsa vuoksi.
          Edessä siis on Hankook K110 eli Ventus V12 Evo. Jos nyt oikein nettiä katselin, niin tuo V12 on kai vielä terävämmin reagoiva kuin S1. Ennen nuo V12 siis oli takana ja edessä oli kuluneet (yliherkät urille vaikka pintaa vielä olikin) Hankook S1:t.

          Jos minulla olisi N8000 joka kulmassa, niin eikö koko auto olisi vetelä? Eihän auto talvirenkaillakaan mikään täsmällinen ole vaikka joka kulmassa on samanlainen rengas. Toki kaikkeen tottuu (varsinkin jos ei paremmasta tiedä), mutta joku tolkku tuossakin pitäisi olla.

          Nexenit edessä ja Hankookit takana taitaisi oikeastaan olla optimi, silloinhan auton perän liike tuntuisi todella tarkalta. Silloin kun nuo Nexenit alussa olivat viikon verran edessä, olinkin huomaavinani, että auto meni kaarteissa jotenkin tarkemman tuntuisesti.
          Last edited by TJJ; 04-06-2013, 23:27.
          E39 528iA

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            Originally posted by TJJ View Post
            Edessä siis on Hankook K110 eli Ventus V12 Evo. Jos nyt oikein nettiä katselin, niin tuo Ventus on kai vielä terävämmin reagoiva kuin S1. Ennen nuo Ventukset siis oli takana ja edessä oli kuluneet (yliherkät urille vaikka pintaa vielä olikin) Hankook S1:t.

            Jos minulla olisi N8000 joka kulmassa, niin eikö koko auto olisi vetelä? Eihän auto talvirenkaillakaan mikään täsmällinen ole vaikka joka kulmassa on samanlainen rengas. Toki kaikkeen tottuu (varsinkin jos ei paremmasta tiedä), mutta joku tolkku tuossakin pitäisi olla.

            Nexenit edessä ja Hankookit takana taitaisi oikeastaan olla optimi, silloinhan auton perän liike tuntuisi todella tarkalta. Silloin kun nuo alussa olivat viikon verran edessä, olinkin huomaavinani, että auto meni kaarteissa jotenkin tarkemman tuntuisesti.
            V12 on rakenteelliselta "viritykseltään" hyvin identtinen tuon S1:n kanssa, eli nopeimmat mitä Korean maalta tulee.
            Nexenillä tuotteet ovat selkeästi kautta linjan hieman vähemmän teräviä ja tästä syystä jopa sporttipuolen Nexenit ei juuri uria tunne.
            Joka tapauksessa se terävämpi/nopeammin reagoiva pari saisi olla taka-akselilla ja vähemmän terävä edessä.
            Tuota N8000:sta saa selvästi nopeammaksi nostamalla painetason +3.0bar ja
            lisäämällä hieman aurausta ja negatiivista camberia, joka nyt tässä kohtaa ei kuitenkaan taida olla se käytännöllisin ratkaisu.
            Ongelman kyllä pitäisi poistua kunhan saat Nexenit eteen, Hankookit taakse ja painetta N8000:een 3.1-3.3bar.

            Comment

            • bemu2000
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2003
              • 17799
              • Jämsä

              Originally posted by TJJ View Post
              235/40R18 edessä ja takana.

              No siinä se syy osaltaa tulikin... Ei tollasia takarenkaita ole ollut alunperinkään. Leveämmissä renkaissa on suurempi kantavuus ja se tekee takapäästä tukevamman. Alkuperäiset renkaskoot on 235/40 ja 265/35.
              TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
              Vanteet edullisesti
              Nostureita ja rengaskoneita

              Comment

              • TJJ
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2003
                • 7591
                • Jyväskylä

                Originally posted by Hemi View Post
                Ongelman kyllä pitäisi poistua kunhan saat Nexenit eteen, Hankookit taakse ja painetta N8000:een 3.1-3.3bar.
                Nexenithän vaihdettiin taakse vain koska toisesta ei saatu pystyheittoa pois. Joten sitten alkaa taas ratin heilumiset ja tutinat... Tosin on toisessa Hankookissakin hiukan pystyheittoa (vaikka ei ollut viime kesänä), mutta ratin heiluminen silti katosi/väheni kun ne tasapainotettiin ja vaihdettiin eteen. Pystyheittojen poiston tekeminen tuntuu olevan kovin vaikeaa tai sitä ei yritetä kuin kerran vaikka sitä yhä olisi. Pitäisi kai ostaa omat rengaskoneet...

                Osa tuosta ongelmasta tosin taitaa johtua Nexenien painumisesta/flat spotista, niihin tuntuu tulevan sitä paljon enemmän ja nopeammin ja palautuminen kestää kauan. Mutta ehkäpä korkeammat paineet korjasi sen ilmiön.
                E39 528iA

                Comment

                • TJJ
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2003
                  • 7591
                  • Jyväskylä

                  Originally posted by bemu2000 View Post
                  Alkuperäiset renkaskoot on 235/40 ja 265/35.
                  Missä tuo on sanottu? Ohjekirjassa sitä ei ainakaan lue, tosin siellä on vain 17" renkaita, mutta ei niissäkään taakse tule leveämpiä. Tai tulee jos on ottanut staggered-vanteet lisävarusteena, mutta ei muuten.
                  E39 528iA

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    Originally posted by TJJ View Post
                    Nexenithän vaihdettiin taakse vain koska toisesta ei saatu pystyheittoa pois. Joten sitten alkaa taas ratin heilumiset ja tutinat... Tosin on toisessa Hankookissakin hiukan pystyheittoa (vaikka ei ollut viime kesänä), mutta ratin heiluminen silti katosi/väheni kun ne tasapainotettiin ja vaihdettiin eteen. Pystyheittojen poiston tekeminen tuntuu olevan kovin vaikeaa tai sitä ei yritetä kuin kerran vaikka sitä yhä olisi. Pitäisi kai ostaa omat rengaskoneet...

                    Osa tuosta ongelmasta tosin taitaa johtua Nexenien painumisesta/flat spotista, niihin tuntuu tulevan sitä paljon enemmän ja nopeammin ja palautuminen kestää kauan. Mutta ehkäpä korkeammat paineet korjasi sen ilmiön.
                    Siis tuota "nuljuamistuntemusta" lisää vielä se että Nexenit ovat uudet ja kulutuspinnaltaan kaksinkertaiset. Eli renkaan terävyyshän selkeästi kasvaa kulutuspinnan vähetessä...samalla kun uraherkkyys sitten kasvaa.
                    En oikein mitenkään jaksa uskoa että tuo ratin heiluminen olisi johtunut pystyheitosta, sitä kun yleensä täytyy olla ihan älyttömästi ennen kuin se vaikuttaa mitenkään rattiin ja silloinkin se tulee läpi tärinänä, ei heiluntana.
                    Olisiko vanteet vedetty pyssyllä kiinni/kireälle yksi pultti kerrallaan ampuen kiinni? Koska viimeksi jarrut ja napojen kaikki kolme tasopintaa on huollettu?
                    Niin uskomattomalta kuin sekin voi kuulostaa, niin näistä flat spot ilmiöistäkin suurin osa e39:ssä juontaa huoltamattomiin jarruihin/napoihin.
                    Eli usein käy niin että nämä flat spot ilmiökin katoaa kun jarrut+navat huolletaan...oikein ja huolellisesti.
                    Toki siitä ei päästä mihinkään että Nexeneissä saa aina olla se +3.0bar paineet, mutta vaikuttaako se sitten mitenkään tuohon "flat spot" ilmiöön, jää kokeiltavaksi.

                    Comment

                    • TJJ
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2003
                      • 7591
                      • Jyväskylä

                      Originally posted by Hemi View Post
                      Olisiko vanteet vedetty pyssyllä kiinni/kireälle yksi pultti kerrallaan ampuen kiinni? Koska viimeksi jarrut ja napojen kaikki kolme tasopintaa on huollettu?
                      Kun Nexen-ongelmat alkoi, otin kaikki vanteet irti ja puhdistin tasot, tutkin keskitykset, mittasin vanteen keskireiän ja navan halkaisijat yms. Ei vaikuttanut mitään. Jarrut on huollettu tänä keväänä. Pyöränlaakerit vaihdettu viime kesänä. Reaktiotankojen puslat vaihdettu tänä keväänä.

                      Mutta jotain auton etupäässä on vikana sillä ratti heiluu yhä satunnaisesti (tai jos ilmiön houkuttelee esiin) kevyessä jarrutuksessa ja ihan kuin karkealla pinnalla tulisi pientä tärinää läpi rattiin voimakkaammin kuin ennen. Luultavasti hammastangon päätyholkeissa on välystä, mutta voi tietty joku pallonivelkin oireilla. Kolinaa tms. ei kuitenkaan ilmene eikä nuo nivelet ole mitään ikäloppuja. Hammastanko sensijaan on eBaysta ostettu kunnostettu malli ja sitä minä eniten epäilen. Uusi on jo, kun vaan jaksaisi vaihtaa.
                      E39 528iA

                      Comment

                      • bemu2000
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2003
                        • 17799
                        • Jämsä

                        Originally posted by TJJ View Post
                        Missä tuo on sanottu? Ohjekirjassa sitä ei ainakaan lue, tosin siellä on vain 17" renkaita, mutta ei niissäkään taakse tule leveämpiä. Tai tulee jos on ottanut staggered-vanteet lisävarusteena, mutta ei muuten.

                        Kyllä se vetelä ajettavuus tulee ainakin osaksi kapeista takarenkaista. 18" settiä ei ole minun käsityksen mukaan edes saanut tasalevyisenä? Mitä matalampi rengas, niin sitä pienempi kantavuus. 16-17" moporenkaita on toki tasalevyisenä, mutta eipä niissäkään voi sitten puhua mistään tukevasta ajettavuudesta...
                        TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                        Vanteet edullisesti
                        Nostureita ja rengaskoneita

                        Comment

                        • Donatsu
                          Newbiemmer
                          • Jul 2007
                          • 22
                          • Vihanti

                          Originally posted by Hemi View Post
                          Taiwanissa ne silti tehdään edelleenkin.
                          Monet muut nykyrengasmerkit tehdään toki Kiinassa, kuten kaikki muukin.
                          Päivitetään sen verran, että NS-2:sta tehdään ilmeisesti nykyisin maailmalla lisääntyneen kysynnän vuoksi myös mantereen puolella, mutta ainakaan itse en vielä ole nähnyt China merkittyä NS-2:sta ole nähnyt?
                          Micheliniä, GY:stä ja montaa muuta kyllä.
                          vanhemmissa ns-2 lukee mulla made in taiwan ja uudemmissa made in china ja kehitetty taiwanissa.
                          E34 540i 6-gang 387/797

                          Comment

                          • Puisto
                            Bimmer Rookie
                            • May 2010
                            • 84
                            • Kouvostoliiton peräkylä

                            Vaimon autossa ja minulla edessä Nankang NS-2 235/45/17, jotka tehty kiinassa. Takana sama merkki ja malli 255/40/17, made in Taiwan.
                            Tehdään näköjään samaa mallia useammassa paikassa.
                            Last edited by Puisto; 05-06-2013, 12:17. Reason: Lisäys

                            Comment

                            • Bmw Master
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2004
                              • 13155
                              • Kokomo

                              Originally posted by Puisto View Post
                              Vaimon autossa ja minulla edessä 235/45/17, jotka tehty kiinassa. Takana 255/40/17, made in Taiwan.
                              Mitä tämä tarkoittaa? Että Kiinan kansantasavalta on vihdoin miehittänyt Kiinan tasavallan? Vuodesta 1949 lähtien jatkunut kyttääminen on päättynyt ja on vain yksi Kiina? Kommunistit saivat vihdoinkin haltuunsa maailman tärkeimmän renkaidenvalmistuksen tieton ja taidon?


                              Comment

                              • Hemi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 18880
                                • Pirkanmaa

                                Originally posted by TJJ View Post
                                Kun Nexen-ongelmat alkoi, otin kaikki vanteet irti ja puhdistin tasot, tutkin keskitykset, mittasin vanteen keskireiän ja navan halkaisijat yms. Ei vaikuttanut mitään. Jarrut on huollettu tänä keväänä. Pyöränlaakerit vaihdettu viime kesänä. Reaktiotankojen puslat vaihdettu tänä keväänä.

                                Mutta jotain auton etupäässä on vikana sillä ratti heiluu yhä satunnaisesti (tai jos ilmiön houkuttelee esiin) kevyessä jarrutuksessa ja ihan kuin karkealla pinnalla tulisi pientä tärinää läpi rattiin voimakkaammin kuin ennen. Luultavasti hammastangon päätyholkeissa on välystä, mutta voi tietty joku pallonivelkin oireilla. Kolinaa tms. ei kuitenkaan ilmene eikä nuo nivelet ole mitään ikäloppuja. Hammastanko sensijaan on eBaysta ostettu kunnostettu malli ja sitä minä eniten epäilen. Uusi on jo, kun vaan jaksaisi vaihtaa.
                                Nosta etukulma ilmaan jä pyöritä pyörää kevyesti. Laahaako jarru täysin tasaisesti, vai ottaako epätasaisesti kiinni jossakin kohtaa?
                                Sinullakin voi jarrusatulat olla jo sen verran kuluneet, että eivät enään palauta paloja, ainakaan herkästi?
                                e39:ssä aivan olematonkin "nakitus" saa aikaiseksi tuon resonanssin joka tuntuu tutinana koko autossa(varsinkin jos alusta muutenkin on jo pehmeä/väsynyt) ja jos alusta muuten on tikissä, niin ratti vatkaa sivusuunnassa.
                                Me olemme jo aika moneen e39 vaihdokkiin jouduttu vaihtamaan jarrusatuloita eteen, jotta vatkaukset oikeasti on saatu kokonaan poistettua.
                                viimeiset 5-6 vuotta ne on kuitenkin AINA saatu näistä poistettua jarru/napahuolloin jopa muuten jo varsin "kypsässä" kunnossa alustaltaan oleviin e39:hin.
                                Eli ne takakelkan puslatkin saavat olla jo aivan murusina ja tutinat loppuu, jos/kun vain jarrut ja navat saadaan oikeasti kuntoon.
                                Samalla pääsääntöisesti loppuu myös tuo flat spot ilmiö, joka oikeasti usein johtuu juuri jumittavista jarruista, jolle sitten eri merkkiset/malliset renkaat ovat herkempiä joko vaimentamaan tai korreloimaan ko.tutinaa.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎